Gennem en årrække
samarbejdede Toyota med Peugeot og Citroën om at
bygge de populære trillinger, 107/108, C1 og Aygo.
Men det var Toyota, der kørte med salget, det var
Aygo, ikke mindst danskerne ville have, når de købte
småt. Siden er Toyota brudt ud af samarbejdet og
skabt deres helt egen helt nye Aygo X. En ægte
dansker minibil, som bør få et stort X på
shortlisten, når der skal købes ny lille bil.
Det er da også tankevækkende,
at den udgåede Aygo blev Danmarks mest solgte
minibil i dens tre sidste leveår – 2019-21.
Toyota Aygo X er lille, men
så lille er den nye nu heller ikke mere. X’et skal
udtales ”Cross”, den er ingen rigtig ”cross’er”,
heller ikke en crossover, men den har fået lidt mere
højde og drøjde end den oprindelige Aygo. 3,70 meter
i længden gør den fortsat til en bil i mini-klassen,
og den er fortsat Toyotas mindste.
Billigere end man tror
Den prøvekørte bil, som i
øvrigt er samme version som den, vi kørte i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler på vejene omkring Barcelona i Spanien,
er dog en smule skræmmende, når man ser prisen på
200.000 kroner. Men slå koldt vand i blodet, den
prøvekørte bil er en ægte udstyrsversion af Aygo X,
der hedder Limited og som i øvrigt ikke kan fås
længere, når dette skrives (den lå lige på
falderebet, da vi kørte den herhjemme).
Aygo X kan nemlig også købes
for blot 130.000 kroner og den udgave, der er
nærmest ”Limited”, hedder Envy, og den koster blot
175.000 kroner med manuelt gear eller 195.000 med
automatisk CVT-gear som den prøvekørte. Så begynder
det at ligne noget (de faktuelle data her på siden
gælder Envy, men billederne viser Limited udgaven).
Meget mere for merprisen
For inflation eller ikke
inflation. Priserne stiger, men det gør danskernes
bilvalg også. Og for de rundt regnet 25.000 kroner,
man skal betale mere for Aygo X i forhold til den
udgåede Aygo, får man ikke bare en lidt større bil,
fremfor alt får man en mere moderne bil. Og den kan
for mange mennesker godt være pengene værd og mere,
endda, en den reelle pris-”stigning”.
Aygo X har i det sidste halve
års tid fået mange ord her på Motorsiden.dk, både
ved verdenspremieren og ved de første internationale
prøvekørsler – følg de links, der er anført øverst
til højre på siden. Det har den, fordi den er en
vigtig bil for danskerne. Og nu, prøvekørt også på
danske landeveje og i danske byer kan vi fastslå, at
den passer fremragende netop til danske
kørselsforhold, endnu bedre end Aygo uden X.
Let at håndtere
Den større rummelighed giver
sig selv. Den 24 cm forøgede længde opleves som
meget mere kabine- og bagageplads, men bilen er
stadig så lille, at den er let at finde
parkeringspladser til og ikke mindst at parkere med.
En venderadius på bare 4,7 meter gør den meget let
at komme omkring hjørner med og også at manøvrere
med.
Bruger man den over de
længere stræk, falder den heller ikke igennem, for
dens køreegenskaber er rigtig gode, hvilket også
hænger sammen med den beskedne vægt på 940 kg. Den
er agil og sjov at køre, og ved dansk motorvejsfart
falder den ikke igennem.
Passer til dansk trafik
Motoren er en ny udgave af
den kendte 3-cylindrede 1-liters maskine uden
turbolader. Om man kan lide dens brummen eller ej er
nok en temperamentssag, det samme gælder
CVT-automatgearkassen. Nogen hurtigløber er den med
sine 72 hestekræfter heller ikke. Men 0-100 km/t på
15,5 sekunder (0,1 sekund hurtigere end udgaven med
manuelt gear) og en topfart på 151 km/t passer
egentlig udmærket til danske trafikforhold.
Anhænger er ikke en option.
I disse tider især er
benzinforbruget ikke uden betydning. De officielle
WLTP forbrugstal for Aygo X i denne version siger
20,0 km/l. Vi landede på 19-20 km/l både ved
bykørsel og landevej/motorvej. Det er pæne tal, også
set i lyset af at den ikke har hybridteknik, der
både ville være pladskrævende og forøge vægten. I en
så lille bil, er Aygo X drivlinen ideel.
Fornuftig pris for meget
udstyr
Det er helt klart, at den nye
Aygo X appellerer til øjet. Den får mange
anerkendende blikke efter sig, og er man som bruger
af bilen glad for luksus og udstyr er de før nævnte
175.000 kroner egentlig en fornuftig pris.
Envy udstyret inkluderer 18”
alufælge, metallak, LED forlygter, el-sidespejle,
tonede ruder, nøglefri betjening, LED kabinelys samt
ambiente belysning, sort lakeret tag, sæder i
kunstlæder og stof, JBL lydanlæg, p-sensorer for og
bag, 9” touch-screen, bakkamera, regnsensorer,
læderrat, klimaanlæg, Bluetooth, Toyota Smart
Connect med 4 års abonnement, navigation, trådløs
Apple Carplay og Android Auto.
Højt basis udstyr og lang
garanti
Og helt grundliggende i
enhver Aygo X er Toyota Safety Sense 2.5 inkluderet
med adaptiv fartpilot, nødbremseassistent med
fodgænger- og cyklistgenkendelse, vognbaneassistent,
skiltegenkendelse, fjernlysassistent og
vejkrydsassistent.
Sidst men ikke mindst følger
der 3 års garanti med i købet samt mulighed for at
forlænge garantien år for år ved kontroleftersyn på
et autoriseret Toyota værksted i op til 10 år
(160.000 km) – dvs. man reelt har 11 år minus en
dags garanti – og Toyota er næppe det værste sted,
man kan få sin bil serviceret, de har scoret
topkarakteren i den danske
forbruger-tilfredshedsundersøgelse, AutoIndex i de
sidste 20 år.
|