- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Aygo X Envy

1,0 S-CVT


Stort X ved dansker-minien


Af Søren Clauding – juli 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gennem en årrække samarbejdede Toyota med Peugeot og Citroën om at bygge de populære trillinger, 107/108, C1 og Aygo. Men det var Toyota, der kørte med salget, det var Aygo, ikke mindst danskerne ville have, når de købte småt. Siden er Toyota brudt ud af samarbejdet og skabt deres helt egen helt nye Aygo X. En ægte dansker minibil, som bør få et stort X på shortlisten, når der skal købes ny lille bil.

 

Det er da også tankevækkende, at den udgåede Aygo blev Danmarks mest solgte minibil i dens tre sidste leveår – 2019-21.

 

Toyota Aygo X er lille, men så lille er den nye nu heller ikke mere. X’et skal udtales ”Cross”, den er ingen rigtig ”cross’er”, heller ikke en crossover, men den har fået lidt mere højde og drøjde end den oprindelige Aygo. 3,70 meter i længden gør den fortsat til en bil i mini-klassen, og den er fortsat Toyotas mindste.

 

Billigere end man tror

Den prøvekørte bil, som i øvrigt er samme version som den, vi kørte i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på vejene omkring Barcelona i Spanien, er dog en smule skræmmende, når man ser prisen på 200.000 kroner. Men slå koldt vand i blodet, den prøvekørte bil er en ægte udstyrsversion af Aygo X, der hedder Limited og som i øvrigt ikke kan fås længere, når dette skrives (den lå lige på falderebet, da vi kørte den herhjemme).

 

Aygo X kan nemlig også købes for blot 130.000 kroner og den udgave, der er nærmest ”Limited”, hedder Envy, og den koster blot 175.000 kroner med manuelt gear eller 195.000 med automatisk CVT-gear som den prøvekørte. Så begynder det at ligne noget (de faktuelle data her på siden gælder Envy, men billederne viser Limited udgaven).

 

Meget mere for merprisen

For inflation eller ikke inflation. Priserne stiger, men det gør danskernes bilvalg også. Og for de rundt regnet 25.000 kroner, man skal betale mere for Aygo X i forhold til den udgåede Aygo, får man ikke bare en lidt større bil, fremfor alt får man en mere moderne bil. Og den kan for mange mennesker godt være pengene værd og mere, endda, en den reelle pris-”stigning”.

 

Aygo X har i det sidste halve års tid fået mange ord her på Motorsiden.dk, både ved verdenspremieren og ved de første internationale prøvekørsler – følg de links, der er anført øverst til højre på siden. Det har den, fordi den er en vigtig bil for danskerne. Og nu, prøvekørt også på danske landeveje og i danske byer kan vi fastslå, at den passer fremragende netop til danske kørselsforhold, endnu bedre end Aygo uden X.

 

Let at håndtere

Den større rummelighed giver sig selv. Den 24 cm forøgede længde opleves som meget mere kabine- og bagageplads, men bilen er stadig så lille, at den er let at finde parkeringspladser til og ikke mindst at parkere med. En venderadius på bare 4,7 meter gør den meget let at komme omkring hjørner med og også at manøvrere med.

 

Bruger man den over de længere stræk, falder den heller ikke igennem, for dens køreegenskaber er rigtig gode, hvilket også hænger sammen med den beskedne vægt på 940 kg. Den er agil og sjov at køre, og ved dansk motorvejsfart falder den ikke igennem.

 

Passer til dansk trafik

Motoren er en ny udgave af den kendte 3-cylindrede 1-liters maskine uden turbolader. Om man kan lide dens brummen eller ej er nok en temperamentssag, det samme gælder CVT-automatgearkassen. Nogen hurtigløber er den med sine 72 hestekræfter heller ikke. Men 0-100 km/t på 15,5 sekunder (0,1 sekund hurtigere end udgaven med manuelt gear) og en topfart på 151 km/t passer egentlig udmærket til danske trafikforhold. Anhænger er ikke en option.



I disse tider især er benzinforbruget ikke uden betydning. De officielle WLTP forbrugstal for Aygo X i denne version siger 20,0 km/l. Vi landede på 19-20 km/l både ved bykørsel og landevej/motorvej. Det er pæne tal, også set i lyset af at den ikke har hybridteknik, der både ville være pladskrævende og forøge vægten. I en så lille bil, er Aygo X drivlinen ideel.

 

Fornuftig pris for meget udstyr

Det er helt klart, at den nye Aygo X appellerer til øjet. Den får mange anerkendende blikke efter sig, og er man som bruger af bilen glad for luksus og udstyr er de før nævnte 175.000 kroner egentlig en fornuftig pris.


 


Envy udstyret inkluderer 18” alufælge, metallak, LED forlygter, el-sidespejle, tonede ruder, nøglefri betjening, LED kabinelys samt ambiente belysning, sort lakeret tag, sæder i kunstlæder og stof, JBL lydanlæg, p-sensorer for og bag, 9” touch-screen, bakkamera, regnsensorer, læderrat, klimaanlæg, Bluetooth, Toyota Smart Connect med 4 års abonnement, navigation, trådløs Apple Carplay og Android Auto.

 

Højt basis udstyr og lang garanti

Og helt grundliggende i enhver Aygo X er Toyota Safety Sense 2.5 inkluderet med adaptiv fartpilot, nødbremseassistent med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, fjernlysassistent og vejkrydsassistent.

 

Sidst men ikke mindst følger der 3 års garanti med i købet samt mulighed for at forlænge garantien år for år ved kontroleftersyn på et autoriseret Toyota værksted i op til 10 år (160.000 km) – dvs. man reelt har 11 år minus en dags garanti – og Toyota er næppe det værste sted, man kan få sin bil serviceret, de har scoret topkarakteren i den danske forbruger-tilfredshedsundersøgelse, AutoIndex i de sidste 20 år.


Læs også:
Aygo X kan booste downsizing >>>

Toyota Aygo er blevet voksen >>>

Ny standard i miniklassen >>>

Meget mere meningsfyldt mini >>>
First on-board video test: Toyota Aygo X

Vi har foruden prøvekørslen på danske veje, som omtalt her på siden, også prøvet den helt nye Toyota Aygo X med S-CVT gear på udfordrende veje i og udenfor en lille bjergby syd for Barcelona i Spanien. Fuld HD.




Model:

Toyota Aygo X Envy 1,0 S-CVT

Listepris:

Kr. 194.990

Motor og transmission:

3 cyl 1,0 benzinmotor, 72 hk, 93 Nm/4400 omdr./min. A/T af CVT-typen.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

15,5 sekunder/ 151 km/t/ 20 km/l 1514 g/km.

Længde:

3,70 meter

Bagagerum:

231-829 liter

Værd at bemærke:

18” alufælge, LED forlygter, el-sidespejle, nøglefri betjening, JBL lydanlæg, p-sensorer for og bag, 9” touch-screen, bakkamera, regnsensorer, læderrat, klimaanlæg, Bluetooth, Navigation, trådløs Apple Carplay og Android Auto. Adaptiv fartpilot, nødbremseassistent med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, fjernlysassistent og vejkrydsassistent. 3 års garanti - kan forlænges op til og med det 10. år.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt