- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere: Toyota Aygo X:

Meget mere meningsfyldt mini


Af Søren Clauding – november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er blevet større i næsten enhver henseende, den lille Toyota Aygo. Så meget, at man næsten ikke kan kalde den lille længere. Den er er stort set ligeså meget mindre end storebror Toyota Yaris, som den mere velvoksne Yaris Cross er større end Yaris. Man har da også indført tilnavnet ”Cross” til Aygo og derigennem indikeret, at der er tale om en helt anden bil end forgængeren.

 

Toyota har forladt samarbejdet med Stellantis gruppen om at fremstille verdens største bilmærkes allermindste bil. Den hidtidige Aygo var nemlig blevet udviklet i et samarbejde mellem de tre bilmærker. Det har Toyota så gjort, sådan som man mener det er rigtigt, og de har det med ikke at ramme ved siden af.

 

Den 3-cylindrede 1-liters motor havde man selv stået for i det daværende PSA-samarbejde, så den har man forbedret lidt på og taget med i den nye model. Og så havde man en velfungerende GA-B platform, som både Yaris og Yaris Cross er bygget på. Den har man presset lidt i begge ender og skabt en iøjefaldende kompakt crossover ud af. Kører den ligeså godt som de to større brødre, rammer man helt sikkert plet.



Dominerer landevejene

I forvejen har succesen været stor med den hidtidige Aygo, og er det i øvrigt fortsat, for den sælger stadig godt. De allerfleste danskere kender den lille vævre ting på under 3,5 meters længde, hvilket ikke er mærkeligt. I Danmark, som har være stor-aftager af de hidtidige blot to generationer Aygo, kører der stadig over 67.000 Aygo biler på vejene. Dermed er Aygo den næstmest populære bil på danske nummerplader, kun overgået med nogle få hundrede eksemplarer af VW Golf, der ret beset har haft en del flere år til at sende biler ud på vejene – den første Aygo blev lanceret så sent som i 2005.

 

Den succes skal i sagens natur videreføres. Og den må for Toyota selvfølgelig gerne blive endnu større. Men salgs-målet, som der endnu ikke er sat tal på, er i sig selv ikke en afgørende målestok. Toyota har interesse i, at sælge mange biler, men det handler også om at bringe nye kunder ind i Toyota-universet. Erfaringerne viser, at for mange mennesker gælder det, at ”én gang Toyota, altid Toyota”, så kan man overbevise ikke mindst de yngre og måske også førstegangskøberne om, at Toyota er værd at satse på, har man etableret et stabilt langsigtet kundeforhold.

 

Spørgsmålet om pris

Det betyder i praksis, at man også kan forvente at Toyota måske især i Danmark vil gøre meget for at fastholde Aygo X på et attraktivt lavt prisniveau. Det handler langt henad vejen mest om at virksomheden, der i Danmark er et fabriksejet datterselskab, træffer en strategisk beslutning hvad angår priserne, hvor man prissætter med fremtiden in mente.

 

I skrivende stund koster den billigste Toyota Aygo 117.000 kroner. Den pris er imidlertid for en udstyrsmodel, en af de efterhånden ret få nye Aygo, der er tilbage på de danske lagre. Toyota i Danmark forventer nemlig, at lageret herhjemme er tomt inden 1. december, stort set samtidig med at produktionsbåndet sender den sidste af den hidtidige model ud på der europæiske landevejen. Derefter går man i gang med at omstille produktionslinjerne til den nye Aygo X, der forventes lanceret i Danmark inden sommeren 2022.

 

Og når den kommer, er der tale om ikke bare en meget større bil end den hidtidige Aygo, men også en yderst moderne, veludrustet og antagelig også endnu mere velkørende bil end den hidtidige mini. Det gives af størrelsen men også af den anvendte teknik. Toyota Yaris kører ret godt, og med det udgangspunkt bør Aygo X også gøre det. Og for en ordens skyld: X’et står for cross-over og er ikke en indikation af, at Aygo kommer i en udgave uden X. Aygo uden X er ikke længere en option.


Andre Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ny standard i miniklassen >>>

Verdenspremiere: Toyota Aygo X

Verdenspremieren på den helt nye Toyota Aygo fandt sted i et til anledningen opbygget studie udenfor Bruxelles, som er Toyotas europæiske hovedkvarter. Alle fotos her på siden er optaget af Motorsiden.dk i dette studie - selvom de ser stilistiske ud. Men videoen er uddrag af Toyotas præsentationsvideo klippet sammen af redaktøren. Fuld HD.










Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt