Den er blevet større i næsten
enhver henseende, den lille Toyota Aygo. Så meget,
at man næsten ikke kan kalde den lille længere. Den
er er stort set ligeså meget mindre end storebror
Toyota Yaris, som den mere velvoksne Yaris Cross er
større end Yaris. Man har da også indført tilnavnet
”Cross” til Aygo og derigennem indikeret, at der er
tale om en helt anden bil end forgængeren.
Toyota har forladt
samarbejdet med Stellantis gruppen om at fremstille
verdens største bilmærkes allermindste bil. Den
hidtidige Aygo var nemlig blevet udviklet i et
samarbejde mellem de tre bilmærker. Det har Toyota
så gjort, sådan som man mener det er rigtigt, og de
har det med ikke at ramme ved siden af.
Den 3-cylindrede 1-liters
motor havde man selv stået for i det daværende
PSA-samarbejde, så den har man forbedret lidt på og
taget med i den nye model. Og så havde man en
velfungerende GA-B platform, som både Yaris og Yaris
Cross er bygget på. Den har man presset lidt i begge
ender og skabt en iøjefaldende kompakt crossover ud
af. Kører den ligeså godt som de to større brødre,
rammer man helt sikkert plet.
Dominerer landevejene
I forvejen har succesen været
stor med den hidtidige Aygo, og er det i øvrigt
fortsat, for den sælger stadig godt. De allerfleste
danskere kender den lille vævre ting på under 3,5
meters længde, hvilket ikke er mærkeligt. I Danmark,
som har være stor-aftager af de hidtidige blot to
generationer Aygo, kører der stadig over 67.000 Aygo
biler på vejene. Dermed er Aygo den næstmest
populære bil på danske nummerplader, kun overgået
med nogle få hundrede eksemplarer af VW Golf, der
ret beset har haft en del flere år til at sende
biler ud på vejene – den første Aygo blev lanceret
så sent som i 2005.
Den succes skal i sagens
natur videreføres. Og den må for Toyota selvfølgelig
gerne blive endnu større. Men salgs-målet, som der
endnu ikke er sat tal på, er i sig selv ikke en
afgørende målestok. Toyota har interesse i, at sælge
mange biler, men det handler også om at bringe nye
kunder ind i Toyota-universet. Erfaringerne viser,
at for mange mennesker gælder det, at ”én gang
Toyota, altid Toyota”, så kan man overbevise ikke
mindst de yngre og måske også førstegangskøberne om,
at Toyota er værd at satse på, har man etableret et
stabilt langsigtet kundeforhold.
Spørgsmålet om pris
Det betyder i praksis, at man
også kan forvente at Toyota måske især i Danmark vil
gøre meget for at fastholde Aygo X på et attraktivt
lavt prisniveau. Det handler langt henad vejen mest
om at virksomheden, der i Danmark er et fabriksejet
datterselskab, træffer en strategisk beslutning hvad
angår priserne, hvor man prissætter med fremtiden in
mente.
I skrivende stund koster den
billigste Toyota Aygo 117.000 kroner. Den pris er
imidlertid for en udstyrsmodel, en af de efterhånden
ret få nye Aygo, der er tilbage på de danske lagre.
Toyota i Danmark forventer nemlig, at lageret
herhjemme er tomt inden 1. december, stort set
samtidig med at produktionsbåndet sender den sidste
af den hidtidige model ud på der europæiske
landevejen. Derefter går man i gang med at omstille
produktionslinjerne til den nye Aygo X, der
forventes lanceret i Danmark inden sommeren 2022.
Og når den kommer, er der
tale om ikke bare en meget større bil end den
hidtidige Aygo, men også en yderst moderne,
veludrustet og antagelig også endnu mere velkørende
bil end den hidtidige mini. Det gives af størrelsen
men også af den anvendte teknik. Toyota Yaris kører
ret godt, og med det udgangspunkt bør Aygo X også
gøre det. Og for en ordens skyld: X’et står for
cross-over og er ikke en indikation af, at Aygo
kommer i en udgave uden X. Aygo uden X er ikke
længere en option.
|