- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere: Toyota Aygo X

Ny standard i mini-klassen


Af Søren Clauding – november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Aygo X (læs: Aygo Cross) som lander på det danske marked inden næste sommer er ikke bare i sig selv et gevaldigt løft i forhold til forgængeren, Toyota Aygo (uden X), men også i mini-klassen. Den nye bil er både længere, bredere og højere, den har meget mere udstyr og det er ikke marginale forskelle, der er tale om.

 

Men allerførst: Se på billederne. Der er ikke meget Aygo tilbage i den nye bil. Visuelt læner den sig mere op ad Yaris og den nye Yaris Cross. Det har til dels noget med den tekniske platform at gøre, som Aygo deler med de to familiemedlemmer, men måske mest et ønske fra Toyotas side om at sikre, at Aygo fortsat er en eyecatcher.

 

Det er farven, der gør det – blandt andet

Det er den bestemt, og hvis den kardemommefarvede version i den up-peppede spice-serie er for diskret, kan man jo alternativt vælge den chilli-røde eller den Ginger-farvede (eller champagnefarvede, vil mange nok kalde den), så er der garanti for opmærksomhed. Bi-tone designet gør også sit, fordi det indgår som en integreret del af designet.

 

Ellers handler det også meget om funktion. Eksempelvis er siddepositionen hævet 5,5 cm, frihøjden er forøget 1,1 cm og totalt set er bilen nu 1,53 meter høj, hvilket er 6,5 cm højere end den hidtidige generation Aygo. Den nye ”X” er hele 23,5 cm længere end forgængeren og med sine nu 3,70 meters længde blandt de store i mini-klassen.

 

Akselafstanden er forøget med 9 cm og så er 18” hjul nu en option. Sammenlignet med den hidtidige Aygo’s 14” respektive 15” hjul gør det en verden til forskel – visuelt, men uden tvivl også, når bilen skal ud at køre. Skal man hurtigt den modsatte vej, er en vendediameter på 9,40 meter en god ting, men i praksis er det nok mest den gode manøvredygtighed, som er resultatet.



175/65-18 hjul.


Meget bredere

Mest bemærkelsesværdigt i kabinen er dog nok den større bredde. Bredden er nemlig forøget med 12,5 cm til 1,74 meter. Det gør stadig ikke bilen voldsomt bred, men pladsen mærkes over skuldrene, hvor hver forsæde passager har 4,5 cm mere plads. Desuden er en om end mindre del af den forøgede bredde gået til mere lækkert designede interiørelementer.


 


Der er intet spartansk over den nye Aygo X. Og nok så væsentligt: Den såkaldte A-stolpe vinkel er øget med 10 procent, så man ganske enkelt får et mere uforstyrret udsyn fremad. Desuden er der anvendt mere isolering, så støjniveauet er dæmpet, oplyser man hos Toyota.

 

I øvrigt har Toyota i et samarbejde med JBL udviklet et efter sigende førsteklasses lydsystem, hvor lydprofilen og akustik er tilpasset Aygo X. Det inkluderer såvel 4 højtalere som en 300 W forstærker og en stor 200 mm subwoofer, anbragt i bagagerummet.

 

Moderne forbindelser

Den nye Aygo X er en helt igennem moderne bil, som inkluderer Toyotas Smart Connect og den såkaldte MyT smartphone app, der også kan forbindes trådløst til en 9” skærm i centerkonsollen. Systemet har visse basisegenskaber, men noget af idéen er, at det skal kunne opdateres over tiden med nye features. Man kan også forbinde via Android Auto og Apple Carplay.



Ikke uvæsentligt tilbydes Aygo X også med Fuld LED lys, som er en stor sikkerhed ved kørsel i mørke og som sådan en del af det samlede sikkerhedsniveau. Det omfatter også Toyota Safety Sense, herunder den automatiske nødbremse, der også kan registrere fodgænger dag og nat, cyklister om dagen og desuden inkluderer adaptiv fartpilot og vejbaneassistent.

 

Drivlinen er både kendt og fornyet

Den 3-cylindrede 1-liters motor kendes fra den hidtidige Aygo og man kunne frygte, at de 72 hestekræfter var lidt i underkanten. Det må komme an på en prøve, som kommer til at foregå engang næste forår, men det officielle Aygo X accelerationstal sige 0-100 km/t på 15,6 sekunder, hvilket er 1,8 sekunder langsommere end den seneste Aygo. Topfarten er også en smule lavere.

 

Toyota har af pladshensyn og også for at holde prisen nede fravalgt hybrid-teknologien, som ellers kendetegner størstedelen af modelviften. Ikke desto mindre køre den nye Aygo X 20,4 km/l iht. WLTP-målemetoden.

 

En smule hurtigere acceleration, en smule lavere topfart og en smule mindre forbrugende er Aygo X med S-CVT gear, som er et trinløst automatgear, der ikke tidligere er set i Aygo. Det er et stort step opad i en tid, hvor rigtig mange bilkøbere sætter pris på automatgear. Som de fleste småbiler er Toyota Aygo X ikke godkendt til at trække en anhænger.


Andre Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:

Meget mere meningsfyldt mini >>>

Verdenspremiere: Toyota Aygo X

Verdenspremieren på den helt nye Toyota Aygo fandt sted i et til anledningen opbygget studie udenfor Bruxelles, som er Toyotas europæiske hovedkvarter. Alle fotos her på siden er optaget af Motorsiden.dk i dette studie - selvom de ser stilistiske ud. Men videoen er uddrag af Toyotas præsentationsvideo klippet sammen af redaktøren. Fuld HD.




Hurtige fakta om den nye Toyota Aygo X


Introduktion i Danmark: Forsommeren 2022

 

Motor: 3 cyl. 1,0 l benzinmotor. 72 hk. 93Nm/4.400 omdr./min.

Præstationer:

M/T: 0-100 km/t: 15,6 sek. Topfart: 158 km/t. Benzinøkonomi: 20,4 km/l.

 

S-CVT: 0-100 km/t: 15,5 sek. Topfart: 151 km/t. Benzinøkonomi: 21,3 km/l.

 

Dimensioner:

Længde: 3,70 meter.

Bredde: 1,74 meter.

Højde: 1,53 meter.

Frihøjde: 13,1 cm.

Akselafstand: 2,43 meter.

 

Bagagekapacitet: 231-829 liter.

 

For-bremser: Ventilerede skiver.

Bag-bremser: Tromle.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt