Igennem en årrække har ikke
mindst danskerne været tilbøjelige til at købe
stadig større biler. Den aktuelle internationale
situation med stærkt stigende priser, også på energi
samt manglen på nye biler, vil imidlertid meget vel
kunne få os til at downsize, altså at anskaffe en
mindre model, når dan gamle bil skal skiftes ud. Men
i tilfældet Toyota Aygo X vil mange måske ikke
engang rigtig opleve det som en mobilitsmæssig
forringelse.
Årsagen er den enkle, at
skifter man fra en bil i Yaris størrelse, er den nye
Aygo X kun et halvt nummer mindre og den er så
velproportioneret og velindrettet, at alene skridtet
til en nyere bil vil kompensere for downsizingen.
Man slipper så noget billigere til sin bil og det er
alene manglen på hybrid teknik og lidt flere
hestekræfter, som nogle måske vil savne.
Silkeblødt CVT-gear
På den anden side er Aygo X
med sine 20 km/l temmelig brændstoføkonomisk, og så
kan den også leveres med en hel ny CVT-gearkasse
(merpris 20.000 kroner), som i praksis gør bilen til
en drøm at køre, en silkeblød tilkobling og
acceleration, helt i overensstemmelse med den
tilgivende og behagelige affjedring.
Drivlinen er meget lydløs,
både med CVT-gear og i den 5-trins manuelle udgave.
Faktisk overdøver ventilatoren, hørt i kabinen, den
lille motor – og først ved motorvejsfart opleves en
vis støj, som dog da skal kæmpe for at trænge gennem
vindstøjen. CVT-gearkassen betegnes i øvrigt som
S-CVT, hvor S'et i al sin enkelhed står for ”Small”.
Toyota har formået at bygge den så kompakt, at den
vejer 25 kg mindre end en tilsvarende normal
størrelse CVT.
God plads i en lille bil
Indretningen er naturligvis
af stor betydning. Kabinen opleves stor og er det
også. Benpladsen på bagsædet er, som man kan
forvente i en bil, der måler 3,70 meter i længden,
men man kan være der og bilens større bredde giver
også bedre siddekomfort bagtil. Bagagerummet er på
231 liter som kan øges til 829 liter. Det er med til
at øge anvendeligheden.
Dertil kommer udstyret.
Iblandt er det tankevækkende, hvad man kan få for et
halvt hundrede tusinde kroner, hvis man barberer
registreringsafgifter og moms ud af totalprisen.
Basisudgaven i Toyota Aygo X programmet er
”Essential” versionen til 225.000 kroner. Prisen
inkluderer bl.a. aircondition, sædevarme,
fjernbetjent centrallås og el-ruder foran. Men radio
hører ikke med og heller ikke en skærm. Det må i
moderne tid kaldes en lidt skrabet version, og
Toyota forventer ikke at sælge mange af dem.
Stor sikkerhed i alle
versioner
Ikke desto mindre er det
såkaldte Toyota Safety Sense 2.5 også inkluderet,
hvilket bl.a. omfatter adaptiv fartpilot,
fjernlysassistent og vejkrydsassistent, som er en
slags udviddet udgave af den automatiske nødbremse,
der i øvrigt både kan se fodgængere og cyklister.
Vognbaneassistent og skiltegenkendelse hører også
med samt en ekstra ottende airbag, placeret imellem
forsæderne.
Niveauet højere, og det man
hos Toyota forventer kunderne vil købe, koster
140.000 kroner og er døbt ”Active”. Her tager
udstyrslisten virkelig til. 17” alufælge, LED
forlygter, skærm med tilgang til Apple Carplay og
Android Auto, DAB+ radio med 4 højtalere, en
forbedret lydisolering af kabinen, el-sidespejle,
læderrat, bakkamera, regnsensor og automatisk
klimaanlæg.
Avanceret udstyr
Betaler man 160.000 kroner
for Pulse versionen, vokser skærmen til de maksimale
9”, man får p-sensorer for og bag, metallak og sort
tag, nøglefri betjening og Toyota Smart Connect med
4 års abonnement og bl.a. Live Navigation. Der er
flere mellem-sortimenter at vælge imellem og den
absolutte top er ”Limited” udgaven, hvor bl.a. 18”
alufælge, speciallak, sæder i dellæder, JBL-lydanlæg
og meget andet er standard. Dertil kommer
forskelligt udstyr, der kan tilkøbes, lidt afhængig
af udstyrsmodel, bl.a. el-betjent stof foldetag.
Sidst men ikke mindst er det
aktuelt vigtigt at forholde sig til muligheden for,
at gøre en god handel. Små brugte biler vil hjælpe
mange til at klare de stigende priser i samfundet,
det påvirker naturligvis også prisen på de brugte
biler, men har man mulighed for at downsize sine
behov og klare dem med en ny Toyota Aygo X, kan en
anden måske være villig til og endda have fordel af
at købe den brugte bil, selvom markedsprisen måtte
være højere.
Leveringstid og 10 års
garanti
Det vil begge parter kunne
lukrere på, men sælg nu ikke den gamle før den nye
er leveret – leveringstiderne er uforudsigelige for
tiden. Men siden forlænger Toyota så de tre års
fabriksgaranti med yderligere et år, hver gang bilen
har været en tur gennem det årlige eftersyn på et
autoriseret Toyota værksted, i op til 10 år efter
bilens registreringsdato.
Toyota Aygo X lanceres i maj
måned, men man skal nok indstille sig på mindst et
halvt års leveringstid. Selvom Toyota øjensynlig
ikke er så hårdt ramt som mange kolleger i branchen,
bevirker alene en forøget efterspørgsel af
fabrikkens biler en forøget leveringstid. Man regner
i øvrigt hos Toyota med i de første år at sælge
100.000 Aygo X om året på internationalt plan.
|