- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: Toyota Aygo X

Aygo X kan booste downsizing


Af Søren Clauding – 30. marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Igennem en årrække har ikke mindst danskerne været tilbøjelige til at købe stadig større biler. Den aktuelle internationale situation med stærkt stigende priser, også på energi samt manglen på nye biler, vil imidlertid meget vel kunne få os til at downsize, altså at anskaffe en mindre model, når dan gamle bil skal skiftes ud. Men i tilfældet Toyota Aygo X vil mange måske ikke engang rigtig opleve det som en mobilitsmæssig forringelse.

 

Årsagen er den enkle, at skifter man fra en bil i Yaris størrelse, er den nye Aygo X kun et halvt nummer mindre og den er så velproportioneret og velindrettet, at alene skridtet til en nyere bil vil kompensere for downsizingen. Man slipper så noget billigere til sin bil og det er alene manglen på hybrid teknik og lidt flere hestekræfter, som nogle måske vil savne.

 

Silkeblødt CVT-gear

På den anden side er Aygo X med sine 20 km/l temmelig brændstoføkonomisk, og så kan den også leveres med en hel ny CVT-gearkasse (merpris 20.000 kroner), som i praksis gør bilen til en drøm at køre, en silkeblød tilkobling og acceleration, helt i overensstemmelse med den tilgivende og behagelige affjedring.



Drivlinen er meget lydløs, både med CVT-gear og i den 5-trins manuelle udgave. Faktisk overdøver ventilatoren, hørt i kabinen, den lille motor – og først ved motorvejsfart opleves en vis støj, som dog da skal kæmpe for at trænge gennem vindstøjen. CVT-gearkassen betegnes i øvrigt som S-CVT, hvor S'et i al sin enkelhed står for ”Small”. Toyota har formået at bygge den så kompakt, at den vejer 25 kg mindre end en tilsvarende normal størrelse CVT.

 

God plads i en lille bil

Indretningen er naturligvis af stor betydning. Kabinen opleves stor og er det også. Benpladsen på bagsædet er, som man kan forvente i en bil, der måler 3,70 meter i længden, men man kan være der og bilens større bredde giver også bedre siddekomfort bagtil. Bagagerummet er på 231 liter som kan øges til 829 liter. Det er med til at øge anvendeligheden.



Dertil kommer udstyret. Iblandt er det tankevækkende, hvad man kan få for et halvt hundrede tusinde kroner, hvis man barberer registreringsafgifter og moms ud af totalprisen. Basisudgaven i Toyota Aygo X programmet er ”Essential” versionen til 225.000 kroner. Prisen inkluderer bl.a. aircondition, sædevarme, fjernbetjent centrallås og el-ruder foran. Men radio hører ikke med og heller ikke en skærm. Det må i moderne tid kaldes en lidt skrabet version, og Toyota forventer ikke at sælge mange af dem.

 

Stor sikkerhed i alle versioner

Ikke desto mindre er det såkaldte Toyota Safety Sense 2.5 også inkluderet, hvilket bl.a. omfatter adaptiv fartpilot, fjernlysassistent og vejkrydsassistent, som er en slags udviddet udgave af den automatiske nødbremse, der i øvrigt både kan se fodgængere og cyklister. Vognbaneassistent og skiltegenkendelse hører også med samt en ekstra ottende airbag, placeret imellem forsæderne.

 

Niveauet højere, og det man hos Toyota forventer kunderne vil købe, koster 140.000 kroner og er døbt ”Active”. Her tager udstyrslisten virkelig til. 17” alufælge, LED forlygter, skærm med tilgang til Apple Carplay og Android Auto, DAB+ radio med 4 højtalere, en forbedret lydisolering af kabinen, el-sidespejle, læderrat, bakkamera, regnsensor og automatisk klimaanlæg.

 

Avanceret udstyr

Betaler man 160.000 kroner for Pulse versionen, vokser skærmen til de maksimale 9”, man får p-sensorer for og bag, metallak og sort tag, nøglefri betjening og Toyota Smart Connect med 4 års abonnement og bl.a. Live Navigation. Der er flere mellem-sortimenter at vælge imellem og den absolutte top er ”Limited” udgaven, hvor bl.a. 18” alufælge, speciallak, sæder i dellæder, JBL-lydanlæg og meget andet er standard. Dertil kommer forskelligt udstyr, der kan tilkøbes, lidt afhængig af udstyrsmodel, bl.a. el-betjent stof foldetag.

 

Sidst men ikke mindst er det aktuelt vigtigt at forholde sig til muligheden for, at gøre en god handel. Små brugte biler vil hjælpe mange til at klare de stigende priser i samfundet, det påvirker naturligvis også prisen på de brugte biler, men har man mulighed for at downsize sine behov og klare dem med en ny Toyota Aygo X, kan en anden måske være villig til og endda have fordel af at købe den brugte bil, selvom markedsprisen måtte være højere.

 

Leveringstid og 10 års garanti

Det vil begge parter kunne lukrere på, men sælg nu ikke den gamle før den nye er leveret – leveringstiderne er uforudsigelige for tiden. Men siden forlænger Toyota så de tre års fabriksgaranti med yderligere et år, hver gang bilen har været en tur gennem det årlige eftersyn på et autoriseret Toyota værksted, i op til 10 år efter bilens registreringsdato.

 

Toyota Aygo X lanceres i maj måned, men man skal nok indstille sig på mindst et halvt års leveringstid. Selvom Toyota øjensynlig ikke er så hårdt ramt som mange kolleger i branchen, bevirker alene en forøget efterspørgsel af fabrikkens biler en forøget leveringstid. Man regner i øvrigt hos Toyota med i de første år at sælge 100.000 Aygo X om året på internationalt plan.


Andre Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota Aygo er blevet voksen >>>

Ny standard i miniklassen >>>

Meget mere meningsfyldt mini >>>
First on-board video test: Toyota Aygo X

Vi har prøvet den helt nye Toyota Aygo X med S-CVT gear på udfordrende veje i og udenfor en lille bjergby syd for Barcelona i Spanien. Fuld HD.




Hurtige fakta om ny Toyota Aygo X


Introduktion i Danmark: Maj 2022

 

Motor: 3 cylindret 1-liters række benzinmotor uden turbo. 72 hk. 93 Nm/4400 omdr./min. 5 M/T respektive S-CVT A/T.

 

Præstationer:

5 M/T: 0-100 km/t: 14,9 sek. Topfart: 158 km/t. 20,4-20,8 km/l.

S-CVT: 0-100 km/t: 14,8 sek. Topfart: 151 km/t. 20,0 km/l.

 

Længde: 3,70 meter.

Bredde: 1,74 meter.

Højde: 1,53 meter.

Frihøjde: 146 mm.

Vægt: 940 kg.

Anhænger: Ikke mulig.

 

Priser og udstyr:

Essential: kr. 124.990.

Adaptiv fartpilot, aircondition, el-ruder for, fjernbetjent centrallås, sidespejle med varme, sædevarme for, Toyota Safety Sense 2.5.

 

Active: kr. 139.990.

8” touch skærm, LED-forlygter, bakkamera, klimaanlæg, læderrat, regnsensorer, DAB+ radio med 4 højtalere, Bluetooth, el-justerbare sidespejle, 17” alufælge, tonede ruder, Apple CarPlay og Android Auto.

 

Pulse: kr. 159.990.

9” touch skærm, Sort tag, metallak, LED tågelygter for, nøglefri betjening, trådløs opladning af smart-telefoner (der kan), 4 års abonnement på Toyota Smart Connect, navigation.

 

Envy: kr. 169.990.

18” alufælge, JBL-lydanlæg, kunstlæder, design-elementer i bilens farve inde og ude.

 

Limited: kr. 179.990.

Premium-sæder med dellæder, særlige design-elementer.


Link til importøren




 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt