- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Toyota Aygo X

Toyota Aygo er blevet voksen


Af Søren Clauding – 30. marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forventningerne var store til den nye Toyota Aygo X (X udtales Cross), efter vi første gang at have set den tilbage i november. Og den første køreoplevelse i den helt nye model skuffede ikke. Tværtimod blev det understreget, at den lille baby Toyota nu var blevet voksen.

 

Over årene har Toyota stille og roligt vristet sig fri af det bundne samarbejde med PSA-gruppen. Båndende havde dog på ingen måde været snærende, hvilket salgstallene især i Danmark siden introduktionen af den første Toyota Aygo tilbage i 2005 klart har vist. Aygo er ganske enkelt den mest solgte bilmodel i Danmark siden lanceringen, og selv i bilens sidste leveår solgte den ganske godt – den blev den mest solgte A-segment bil i Danmark i dens sidste tre leveår.

 

Vigtige købsparametre

God kvalitet, billig i drift og et tiltrækkende design var vigtige købsparametre. Og dermed blev Aygo også den bilmodel, som der er næstflest af på de danske landeveje, kun overgået af VW Golf, som har haft markant flere år til at vokse sig så stor.

 

Den nye Aygo er ingen ny Aygo, trods navnehistorikken. Toyota fastslog igen og igen ved de første internationale prøvekørsler af den nye Toyota Aygo X, som fandt sted i og udenfor den spanske storby, Barcelona, at der var tale om en helt igennem ny bil. Hvis den overhovedet skal sammenlignes med noget, er det storebror Yaris, hvorfra dens platform og 50 procent af delene i den nye bil kommer.

 

Vigtige biler for Toyota – og europæerne

Men det skal nu ikke ligge den til last, for Yaris, der stadigvæk er cirka ligeså meget større, som den hidtidige Aygo var mindre, er en yderst populær bil. Og Toyota forventer da også, at de to modeller i de kommende år i hvert fald i Europa vil være langt de vigtigste for den japanske fabrik.

 

Toyota Aygo X er da også designet og bygget i Europa; designet i Toyota designcentret uden for Nice i Frankrig i samarbejde med udviklingsafdelingen i Bruxelles og bygget på fabrikken i Kolin i Tjekkiet. Det genspejles i køreegenskaberne, som helt er i overensstemmelse med det, man som europæer forventer af en bil. Måske med en enkelt undtagelse, og dog…

 

Fornyet motor

Toyota har holdt liv i den lille 3-cylindrede 1-liters benzinmotor, godt nok opgraderet til 72 hestekræfter. Især er drejningsmomenteg ved lav fart optimeret, hvilket giver en mærkbar effekt. Kompressionen er øget fra 11,5:1 til 11,8:1 og får assistance af et nyt dobbelt indsprøjtningssystem. Også cylinderhoved og -blok er helt nyt og det gælder tilsvarende for indsugningsspjæld og tændspole.



Accelerationen til 100 km/t på 14,9 sekunder er ikke det, man skriver hjem om, og man må ikke trække en anhænger. På den anden side er den lille maskine både omdrejnings- og trækvillig – og ganske stilfærdig, og det var først udenfor Barcelonas storbytrafik, at man måske savnede lidt fart. Men det var egentlig kun fordi Aygo X kører så godt.

 

Kører fremragende

De store 18” hjul, som testbilerne var udstyret med, giver ikke alene et solidt vejgreb og understreger den stabile kørsel, de bidrager også til en glimrende affjedringskomfort, fordi de er perfekt samstemt med undervognen. Frihøjden er forøget med 11 mm til 146 mm og bilen har også direkte gavn af den lave vægt på bare 940 kg, som gør den agil og sjov gennem kurverne, hvad testen på den snoede bjergveje syd for Barcelona var et klart vidnesbyrd om.



Køreegenskaberne på asfaltvejene understreger dog, at X'et ikke rigtigt har noget med en ”crosser” at gøre, men måske lidt signalerer en krydsning på tværs af biltyperne. X'et er dog også en reminiscens fra den hidtidige Aygo, som bl.a. var designmæssigt kendetegnet ved et stort kryds på fronten. Den kørte også godt, tiden taget i betragtning, og så fastholder man alligevel lidt Aygo historie i den nye bil, hvilket giver god mening, set i lyset af Aygo succesen.

 

Priser fra 140.000 kroner – i praksis

Vi har indgående beskrevet den nye Toyota Aygo X ifm verdenspremieren i november (læs mere derom hér >>>) og det er kun marginale detaljer og specifikationer, der har ændret sig siden. Prisniveauet er måske nok lidt højere, sådan lidt afhængig af hvordan man ser det, og dér kommer ideen med den nye modelbetegnelse til sin ret.

 

Godt nok er indstigningsprisen på 125.000 kroner umiddelbart attraktiv, men sammenholdt med en veludstyret udgave af den nu udgåede Aygo, er det versionen til 140.000 kroner, man skal sammenligne med. For de 140.000 kroner får man imidlertid ikke bare en større bil, men også en langt mere veludstyret bil.

 

Introduktion primo maj

Den nye Aygo X introduceres hos de danske Toyota forhandlere første weekend i maj, men da et firecifret antal købsaftaler allerede er underskrevet herhjemme, skal man nok lige regne med nogle måneders ventetid, inden man kan få sin nye Aygo X leveret. Heldigvis er Toyota ikke ramt direkte af den pågående internationale konflikt – ingen komponenter stammer fra Rusland eller Ukraine, heller ikke direkte tilbage i forsyningskæden, oplyser Toyotas danske pressechef, Anders Tystrup.

Andre Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Aygo X kan booste downsizing >>>

Ny standard i miniklassen >>>

Meget mere meningsfyldt mini >>>
First on-board video test: Toyota Aygo X

Vi har prøvet den helt nye Toyota Aygo X med S-CVT gear på udfordrende veje i og udenfor en lille bjergby syd for Barcelona i Spanien. Fuld HD.






Med 5 manuelle gear er listeprisen 20.000 kroner lavere end hvis man vælger S-CVT automatgear.




El-betjent folde soltag koster 12.000 kroner.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt