Forventningerne var store til
den nye Toyota Aygo X (X udtales Cross), efter vi
første gang at have set den tilbage i november. Og
den første køreoplevelse i den helt nye model
skuffede ikke. Tværtimod blev det understreget, at
den lille baby Toyota nu var blevet voksen.
Over årene har Toyota stille
og roligt vristet sig fri af det bundne samarbejde
med PSA-gruppen. Båndende havde dog på ingen måde
været snærende, hvilket salgstallene især i Danmark
siden introduktionen af den første Toyota Aygo
tilbage i 2005 klart har vist. Aygo er ganske enkelt
den mest solgte bilmodel i Danmark siden
lanceringen, og selv i bilens sidste leveår solgte
den ganske godt – den blev den mest solgte A-segment
bil i Danmark i dens sidste tre leveår.
Vigtige købsparametre
God kvalitet, billig i drift
og et tiltrækkende design var vigtige købsparametre.
Og dermed blev Aygo også den bilmodel, som der er
næstflest af på de danske landeveje, kun overgået af
VW Golf, som har haft markant flere år til at vokse
sig så stor.
Den nye Aygo er ingen ny
Aygo, trods navnehistorikken. Toyota fastslog igen
og igen ved de første internationale prøvekørsler af
den nye Toyota Aygo X, som fandt sted i og udenfor
den spanske storby, Barcelona, at der var tale om en
helt igennem ny bil. Hvis den overhovedet skal
sammenlignes med noget, er det storebror Yaris,
hvorfra dens platform og 50 procent af delene i den
nye bil kommer.
Vigtige biler for Toyota –
og europæerne
Men det skal nu ikke ligge
den til last, for Yaris, der stadigvæk er cirka
ligeså meget større, som den hidtidige Aygo var
mindre, er en yderst populær bil. Og Toyota
forventer da også, at de to modeller i de kommende
år i hvert fald i Europa vil være langt de vigtigste
for den japanske fabrik.
Toyota Aygo X er da også
designet og bygget i Europa; designet i Toyota
designcentret uden for Nice i Frankrig i samarbejde
med udviklingsafdelingen i Bruxelles og bygget på
fabrikken i Kolin i Tjekkiet. Det genspejles i
køreegenskaberne, som helt er i overensstemmelse med
det, man som europæer forventer af en bil. Måske med
en enkelt undtagelse, og dog…
Fornyet motor
Toyota har holdt liv i den
lille 3-cylindrede 1-liters benzinmotor, godt nok
opgraderet til 72 hestekræfter. Især er
drejningsmomenteg ved lav fart optimeret, hvilket
giver en mærkbar effekt. Kompressionen er øget fra
11,5:1 til 11,8:1 og får assistance af et nyt
dobbelt indsprøjtningssystem. Også cylinderhoved og
-blok er helt nyt og det gælder tilsvarende for
indsugningsspjæld og tændspole.
Accelerationen til 100 km/t
på 14,9 sekunder er ikke det, man skriver hjem om,
og man må ikke trække en anhænger. På den anden side
er den lille maskine både omdrejnings- og trækvillig
– og ganske stilfærdig, og det var først udenfor
Barcelonas storbytrafik, at man måske savnede lidt
fart. Men det var egentlig kun fordi Aygo X kører så
godt.
Kører fremragende
De store 18” hjul, som
testbilerne var udstyret med, giver ikke alene et
solidt vejgreb og understreger den stabile kørsel,
de bidrager også til en glimrende
affjedringskomfort, fordi de er perfekt samstemt med
undervognen. Frihøjden er forøget med 11 mm til 146
mm og bilen har også direkte gavn af den lave
vægt på bare 940 kg, som gør den agil og sjov gennem
kurverne, hvad testen på den snoede bjergveje syd
for Barcelona var et klart vidnesbyrd om.
Køreegenskaberne på
asfaltvejene understreger dog, at
X'et ikke rigtigt har noget med en ”crosser” at gøre,
men måske lidt signalerer en krydsning på tværs af
biltyperne. X'et er dog også en reminiscens fra
den hidtidige Aygo, som bl.a. var designmæssigt
kendetegnet ved et stort kryds på fronten. Den kørte
også godt, tiden taget i betragtning, og så
fastholder man alligevel lidt Aygo historie i den
nye bil, hvilket giver god mening, set i lyset af
Aygo succesen.
Priser fra 140.000 kroner
– i praksis
Vi har indgående beskrevet
den nye Toyota Aygo X ifm verdenspremieren i
november (læs
mere derom hér >>>) og det er kun
marginale detaljer og specifikationer, der har
ændret sig siden. Prisniveauet er måske nok lidt
højere, sådan lidt afhængig af hvordan man ser det,
og dér kommer ideen med den nye modelbetegnelse til
sin ret.
Godt nok er
indstigningsprisen på 125.000 kroner umiddelbart
attraktiv, men sammenholdt med en veludstyret udgave
af den nu udgåede Aygo, er det versionen til 140.000
kroner, man skal sammenligne med. For de 140.000
kroner får man imidlertid ikke bare en større bil,
men også en langt mere veludstyret bil.
Introduktion primo maj
Den nye
Aygo X introduceres hos de danske Toyota forhandlere
første weekend i maj, men da et firecifret antal
købsaftaler allerede er underskrevet herhjemme, skal
man nok lige regne med nogle måneders ventetid,
inden man kan få sin nye Aygo X leveret. Heldigvis
er Toyota ikke ramt direkte af den pågående
internationale konflikt – ingen komponenter stammer
fra Rusland eller Ukraine, heller ikke direkte
tilbage i forsyningskæden, oplyser Toyotas danske
pressechef, Anders Tystrup. |