Allerede i sommer kunne vi i
forbindelse med de første internationale testkørsler
præsentere Toyotas bud på en fuldt elektrisk bil,
bZ4X. Den er udviklet i et samarbejde med Subaru,
meget naturligt fordi Toyota også ejer en femtedel
af den japanske 4X4 specialist, og allerede i
februar i år kunne vi første gang snuse til Subaru
Solterra, som den hedder. Bilerne er i princippet
identiske og de kører fremragende på asfalt – men vi
havde til gode at sætte dem på prøve ude i terrænet.
Det er der i mellemtiden
lavet om på, for nu er bilerne så småt på vej ud på
det danske marked, og Toyota i Danmark havde også i
sidste øjeblik fået bZ4X på plads ifm. nomineringen
af biler til Årets Bil i Danmark 2023 (der kåres om
aftenen d. 30. november). Så Toyota fik i lynets
hast arrangeret mulighed for at prøvekøre bZ4X i det
kuperede off-road terræn på Tirsbæk Gods ved Vejle –
populært sagt Danmark eneste bjerglandskab, som man
må køre i, hvis man har fået lov.
Alsidighed er nøgleordet
Det havde vi, og det var så
en åbenlys anledning til at få oplevet modellens
store alsidighed, for én ting er Subaru-samarbejdet,
et andet er Toyotas egen store ekspertise indenfor
firehjulstræk.
Alene i år har Toyota vundet
verdensmesterskabet i rally for konstruktører med
firehjulstrukne plug-in hybrid rally1 versioner af
Toyota GR Yaris. De kørte oven i købet helt CO2
neutralt, fordi man benyttede syntetisk benzin i
benzintankene. Toyotas blot 22-årige stjernekører,
Kalle Rovanperä vandt desuden kørernes titel i
Rally-VM og i det helt nyetablerede rally-raid
verdensmesterskab kørte Nasser Al-Attiya en Toyota
Hilux frem til VM-titlerne både for kørere og
konstruktører, efter tilbage i januar
også at have vundet det berømte Dakar-rally i sin
Hilux.
SUV
Det kunne ikke andet end
smitte af på bZ4X, om end den af natur er en ganske
anden bil. Toyotas nye fuldt elektriske bil findes
både med forhjulstræk og firehjulstræk. Det er i
sagens natur sidstnævnte, der skulle køres off-road
i. Og oplevelsen skal ses i lyset af, at bilen trods
alt ikke er en off-roader men i kraft af
firehjulstrækket og frihøjden på næsten 18 cm en
regulær SUV.
4X4 versionen har en
109-hestes elmotor fortil og en tilsvarende bagtil
med et maksimalt system-drejningsmoment på 337 Nm.
Batteriet er uændret på 71,4 kWh, det er et 366 Volt
litium-ion batteri med 96 celler og det vejer 480
kg. Og så er den som standard, og det var der ikke
lavet om på i Vejle, udrustet med sommerdæk uden det
helt store mønster.
Efterårs-ufremkommelighed
bZ4X ER ingen off-roader,
vægten på 2 tons er heller ikke ideel, men den er
trods alt ikke så stor og tung som en grand voksen
Range Rover. Det var visse steder en lille
udfordring, fordi regnbyger havde gjort terrænet
”efterårs-ufremkommeligt”. Ikke desto mindre
håndterede bilens elektronik og præcise styring af
kræfterne helt fortræffeligt.
Præcis på det punkt viste
fabrikkens store ekspertise sig i konfigurationen af
firehjulstrækket. Kræfterne blev leveret i nøje
overensstemmelse med det aktuelle vejgreb og
tilpassede sig med stor præcision – en præcision,
som det kan være svært for en konventionel, mekanisk
om end elektronisk styret drivline at opvise.
Veldisponerede
køre-indstillinger
Når man har valgt det
såkaldte X-Mode, disponerer man over en indstilling
for sne/mudder og én for dyb sne/dybt mudder, der
dog først er aktivt under 20 km/t. Og så har man
også en køreassistent i form af en såkaldt Downhill
Assist Control, som i fem niveauer styrer bilens
hastighed, faktisk ikke kun som en
nedkørselsassistent men også ved mere horisontal
kørsel.
Dækmonteringen var helt klart
den største hindring med den hurtige tilføjelse, at
det var ret unikt hvor godt et greb man alligevel
havde i det konstant skiftende underlag. Vi
fornemmede det forinden, men nu blev bilens store
alsidighed bekræftet i praksis.
I øvrigt kan den nye elbil
også køre i vand på op til 50 cm dybde. Det er i sig
selv en overbevisende egenskab, fordi de fleste nok
vil kalde elektricitet og vand for en dårlig
cocktail. Indrømmet, så meget havde det ikke regnet,
så det fik vi ikke prøvet i praksis. Men batteriet
er pakket så godt ind og er så godt forseglet, at
det er vanskeligt at se, at det skulle være et
problem. Egentlig godt at vide i en tid hvor de
pågående klimaforandringer iblandt udløser store
oversvømmelser og høj vandstand i mange viadukter.
Titel-kandidat
Toyota bZ4X og i princippet
også Subaru Solterra, hvis den havde været der, er
én af undertegnedes favoritter til Årets Bil i
Danmark hæderstitlen. Det skyldes ikke mest dens
alsidighed og det faktum at den ikke rigtigt falder
igennem på noget punkt. Siden har det også en vis
betydning, at man for Toyotas vedkommende giver op
til 11 år minus en dags serviceaktiveret garanti og
specifikt på batteriet op til 1 million kilometer
eller 10 års garanti, herunder garanti for en
kapacitet på mindst 70 procent, når de 10 år er
gået.
|