| Allerede i sommer kunne vi i 
							forbindelse med de første internationale testkørsler 
							præsentere Toyotas bud på en fuldt elektrisk bil, 
							bZ4X. Den er udviklet i et samarbejde med Subaru, 
							meget naturligt fordi Toyota også ejer en femtedel 
							af den japanske 4X4 specialist, og allerede i 
							februar i år kunne vi første gang snuse til Subaru 
							Solterra, som den hedder. Bilerne er i princippet 
							identiske og de kører fremragende på asfalt – men vi 
							havde til gode at sætte dem på prøve ude i terrænet.   Det er der i mellemtiden 
							lavet om på, for nu er bilerne så småt på vej ud på 
							det danske marked, og Toyota i Danmark havde også i 
							sidste øjeblik fået bZ4X på plads ifm. nomineringen 
							af biler til Årets Bil i Danmark 2023 (der kåres om 
							aftenen d. 30. november). Så Toyota fik i lynets 
							hast arrangeret mulighed for at prøvekøre bZ4X i det 
							kuperede off-road terræn på Tirsbæk Gods ved Vejle – 
							populært sagt Danmark eneste bjerglandskab, som man 
							må køre i, hvis man har fået lov.   Alsidighed er nøgleordet Det havde vi, og det var så 
							en åbenlys anledning til at få oplevet modellens 
							store alsidighed, for én ting er Subaru-samarbejdet, 
							et andet er Toyotas egen store ekspertise indenfor 
							firehjulstræk.   Alene i år har Toyota vundet 
							verdensmesterskabet i rally for konstruktører med 
							firehjulstrukne plug-in hybrid rally1 versioner af 
							Toyota GR Yaris. De kørte oven i købet helt CO2 
							neutralt, fordi man benyttede syntetisk benzin i 
							benzintankene. Toyotas blot 22-årige stjernekører, 
							Kalle Rovanperä vandt desuden kørernes titel i 
							Rally-VM og i det helt nyetablerede rally-raid 
							verdensmesterskab kørte Nasser Al-Attiya en Toyota 
							Hilux frem til VM-titlerne både for kørere og 
							konstruktører, efter tilbage i januar 
							også at have vundet det berømte Dakar-rally i sin 
							Hilux.   SUV Det kunne ikke andet end 
							smitte af på bZ4X, om end den af natur er en ganske 
							anden bil. Toyotas nye fuldt elektriske bil findes 
							både med forhjulstræk og firehjulstræk. Det er i 
							sagens natur sidstnævnte, der skulle køres off-road 
							i. Og oplevelsen skal ses i lyset af, at bilen trods 
							alt ikke er en off-roader men i kraft af 
							firehjulstrækket og frihøjden på næsten 18 cm en 
							regulær SUV.   4X4 versionen har en 
							109-hestes elmotor fortil og en tilsvarende bagtil 
							med et maksimalt system-drejningsmoment på 337 Nm. 
							Batteriet er uændret på 71,4 kWh, det er et 366 Volt 
							litium-ion batteri med 96 celler og det vejer 480 
							kg. Og så er den som standard, og det var der ikke 
							lavet om på i Vejle, udrustet med sommerdæk uden det 
							helt store mønster.   Efterårs-ufremkommelighed bZ4X ER ingen off-roader, 
							vægten på 2 tons er heller ikke ideel, men den er 
							trods alt ikke så stor og tung som en grand voksen 
							Range Rover. Det var visse steder en lille 
							udfordring, fordi regnbyger havde gjort terrænet 
							”efterårs-ufremkommeligt”. Ikke desto mindre 
							håndterede bilens elektronik og præcise styring af 
							kræfterne helt fortræffeligt.   Præcis på det punkt viste 
							fabrikkens store ekspertise sig i konfigurationen af 
							firehjulstrækket. Kræfterne blev leveret i nøje 
							overensstemmelse med det aktuelle vejgreb og 
							tilpassede sig med stor præcision – en præcision, 
							som det kan være svært for en konventionel, mekanisk 
							om end elektronisk styret drivline at opvise.   Veldisponerede 
							køre-indstillinger Når man har valgt det 
							såkaldte X-Mode, disponerer man over en indstilling 
							for sne/mudder og én for dyb sne/dybt mudder, der 
							dog først er aktivt under 20 km/t. Og så har man 
							også en køreassistent i form af en såkaldt Downhill 
							Assist Control, som i fem niveauer styrer bilens 
							hastighed, faktisk ikke kun som en 
							nedkørselsassistent men også ved mere horisontal 
							kørsel. 
							 Dækmonteringen var helt klart 
							den største hindring med den hurtige tilføjelse, at 
							det var ret unikt hvor godt et greb man alligevel 
							havde i det konstant skiftende underlag. Vi 
							fornemmede det forinden, men nu blev bilens store 
							alsidighed bekræftet i praksis. 
 
							 
 I øvrigt kan den nye elbil 
							også køre i vand på op til 50 cm dybde. Det er i sig 
							selv en overbevisende egenskab, fordi de fleste nok 
							vil kalde elektricitet og vand for en dårlig 
							cocktail. Indrømmet, så meget havde det ikke regnet, 
							så det fik vi ikke prøvet i praksis. Men batteriet 
							er pakket så godt ind og er så godt forseglet, at 
							det er vanskeligt at se, at det skulle være et 
							problem. Egentlig godt at vide i en tid hvor de 
							pågående klimaforandringer iblandt udløser store 
							oversvømmelser og høj vandstand i mange viadukter.   Titel-kandidat Toyota bZ4X og i princippet 
							også Subaru Solterra, hvis den havde været der, er 
							én af undertegnedes favoritter til Årets Bil i 
							Danmark hæderstitlen. Det skyldes ikke mest dens 
							alsidighed og det faktum at den ikke rigtigt falder 
							igennem på noget punkt. Siden har det også en vis 
							betydning, at man for Toyotas vedkommende giver op 
							til 11 år minus en dags serviceaktiveret garanti og 
							specifikt på batteriet op til 1 million kilometer 
							eller 10 års garanti, herunder garanti for en 
							kapacitet på mindst 70 procent, når de 10 år er 
							gået. 
  |