BZ4X er Toyotas første
dedikerede elbil. Verdens største bilmærke har ramt
plet i første forsøg og det er der mange grunde til.
Toyota har nemlig 25 års erfaring med
elektrificerede biler og med gennemprøvet moderne
udstyr i et moderne design kunne det ikke gå galt.
Onde tunger hævder, at
Toyota har været sent ude med deres elbil. Men det
er ikke i alle lande, at elbiler kan løse
mobilitetsbehovene som i Danmark, faktisk er det kun
meget få steder, det er tilfældet. Toyota valgte
derfor allerede for 25 år siden at udvikle den
selvopladende hybridteknologi, og har da også siden
solgt over 20 millioner hybridbiler, som hver og én
har bidraget langt over gennemsnittet til reduktion
af den globale CO2 udledning og tilhørende
opvarmning.
Sikker kraftformidling
Derfor har man også stor
erfaring med effektive elektriske enheder. I den
forhjulstrukne udgave af bZ4X har man benyttet en
permanent magnet synkron elmotor på 204 hk og med
firehjulstræk handler det om to tilsvarende og
identiske motorer på i alt 218 hk. Det giver en
sikker kraftformidling og tilhørende stabilitet – i
FWD udgaven givet af forhjulstrækket og i AWD
udgaven sikret ved, at begge motorer er af samme
type og man ikke har benyttet fx en induktionsmotor
på baghjulene.
Det skal dog tilføjes, at
ved de første internationale prøvekørsler i og
udenfor København var der ikke anledning til, fuldt
ud at afprøve den firehjulstrukne bils stabilitet –
men ingen faresignaler antydede, at den ikke var
der.
Man har desuden valgt et
moderat højspændings litium-ion batteri på 355 Volt,
som endda gør det muligt fra en 11 kW hjemmeoplader
at lade fra nul til 80 procent batterikapacitet på
godt 5 timer. DC-opladning fra offentlig lynoplader
på 150 kW klarer den samme proces på en halv time.
Mere end nul str. 4 SUV
Alsidigheden er bl.a.
udtrykt gennem det noget kryptiske navn, bZ4X (bZ
betyder beyond zero dvs. mere end nul, 4 er
bilstørrelsen og X betyder crossover/SUV). Med
firehjulstræk har den semi-terrængående
køreegenskaber. Den 4,69 meter og 1,65 meter høje
bil har en frihøjde på 17,7 cm og kan trods
batteriets naturlige placering under gulvet køre i
op til 50 cm dybt vand.
OK, det intermistiske
demo-anlæg gav ikke en halv meter vand, men efterlod
dog et indtryk af bilens alsidige kørefærdigheder.
Det understreges også af
udstyret, som sætter prikken over i’et og på mange
måder er en verden for sig selv. Basis-niveauet
”Essential” omfatter blandt meget andet 18” alufælge
(som er den mest energiøkonomiske løsning), 2-zone
fuldautomatisk varmepumpebaseret klimaanlæg, en 8”
touch-skærm, 11 kW AC-opladning (pas på: demo
modellerne aktuelt hos Toyota forhandlerne har ikke
11 kW opladning), bakkamera og multifunktionsrat med
varme.
Fuld LED lys er også
standard ligesom opvarmelige vinduesviskere,
tagræling, nøglefri betjening og Toyota Safety Sense
(vognbaneassistent, nødbremseassistent med
fodgænger- og cyklistgenkendelse, dynamisk
skiltegenkendelse, vejkrydsassistent,
fjernlysassistent med automatisk op- og nedblænding
af fjernlys m.v.) samt Toyota Smart Connect
(inklusive 4 års gratis abonnement, cloud-baseret
navigation med live trafikinformation etc.).
Active med meget ekstra
I Active-udstyret, som
Toyota i Danmark forventer bliver langt det mest
populære, er berøringsskærmen vokset til 12,3”,
kameraet kan hér se hele vejen rundt om bilen, og
suppleres af baksensorer med advarsel og nødbremse
for tværgående trafik, el-betjent bagklap,
el-justerbart førersæde, forrude-varme, matrix-LED
forlygter, p-sensorer for og bag, tonede ruder og
trådløs opladning af smarttelefoner, der kan.
Executive udstyret
inkluderer desuden nu 20” alufælge, fjernstyret
p-assistent, så man kan parkere bilen uden at sidde
i den, sort tag, kunstlæder indtræk, JBL premium
lydanlæg, metallak, sædevarme på bagsæderne og
ventilerede forsæder. Panoramaglastag indgår også –
med mindre man vælger at tilkøbe solar-tag til
20.000 kroner, der giver op til 1800 kilometer
”gratis” kilometer om året.
Oven i det tilbyder Toyota
forlængelse af fabriksgarantien ud over de
inkluderede 3 år, hvis man årligt eller for hver
20.000 kilometer lader bilen efterse på et
autoriseret Toyota værksted. Tilbuddet giver en
forlængelse på ét år for hvert eftersyn op til 10
år. Dvs i praksis kan man forlænge fabriksgarantien
til 11 år minus en dag.
|