- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Toyota bZ4X

Pletten er ramt i første forsøg


Af Søren Clauding – juni 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BZ4X er Toyotas første dedikerede elbil. Verdens største bilmærke har ramt plet i første forsøg og det er der mange grunde til. Toyota har nemlig 25 års erfaring med elektrificerede biler og med gennemprøvet moderne udstyr i et moderne design kunne det ikke gå galt.

 

Onde tunger hævder, at Toyota har været sent ude med deres elbil. Men det er ikke i alle lande, at elbiler kan løse mobilitetsbehovene som i Danmark, faktisk er det kun meget få steder, det er tilfældet. Toyota valgte derfor allerede for 25 år siden at udvikle den selvopladende hybridteknologi, og har da også siden solgt over 20 millioner hybridbiler, som hver og én har bidraget langt over gennemsnittet til reduktion af den globale CO2 udledning og tilhørende opvarmning.

 

Sikker kraftformidling

Derfor har man også stor erfaring med effektive elektriske enheder. I den forhjulstrukne udgave af bZ4X har man benyttet en permanent magnet synkron elmotor på 204 hk og med firehjulstræk handler det om to tilsvarende og identiske motorer på i alt 218 hk. Det giver en sikker kraftformidling og tilhørende stabilitet – i FWD udgaven givet af forhjulstrækket og i AWD udgaven sikret ved, at begge motorer er af samme type og man ikke har benyttet fx en induktionsmotor på baghjulene.

 

Det skal dog tilføjes, at ved de første internationale prøvekørsler i og udenfor København var der ikke anledning til, fuldt ud at afprøve den firehjulstrukne bils stabilitet – men ingen faresignaler antydede, at den ikke var der.

 

Man har desuden valgt et moderat højspændings litium-ion batteri på 355 Volt, som endda gør det muligt fra en 11 kW hjemmeoplader at lade fra nul til 80 procent batterikapacitet på godt 5 timer. DC-opladning fra offentlig lynoplader på 150 kW klarer den samme proces på en halv time.

 

Mere end nul str. 4 SUV

Alsidigheden er bl.a. udtrykt gennem det noget kryptiske navn, bZ4X (bZ betyder beyond zero dvs. mere end nul, 4 er bilstørrelsen og X betyder crossover/SUV). Med firehjulstræk har den semi-terrængående køreegenskaber. Den 4,69 meter og 1,65 meter høje bil har en frihøjde på 17,7 cm og kan trods batteriets naturlige placering under gulvet køre i op til 50 cm dybt vand.

OK, det intermistiske demo-anlæg gav ikke en halv meter vand, men efterlod dog et indtryk af bilens alsidige kørefærdigheder.

 


Det understreges også af udstyret, som sætter prikken over i’et og på mange måder er en verden for sig selv. Basis-niveauet ”Essential” omfatter blandt meget andet 18” alufælge (som er den mest energiøkonomiske løsning), 2-zone fuldautomatisk varmepumpebaseret klimaanlæg, en 8” touch-skærm, 11 kW AC-opladning (pas på: demo modellerne aktuelt hos Toyota forhandlerne har ikke 11 kW opladning), bakkamera og multifunktionsrat med varme.

 

Fuld LED lys er også standard ligesom opvarmelige vinduesviskere, tagræling, nøglefri betjening og Toyota Safety Sense (vognbaneassistent, nødbremseassistent med fodgænger- og cyklistgenkendelse, dynamisk skiltegenkendelse, vejkrydsassistent, fjernlysassistent med automatisk op- og nedblænding af fjernlys m.v.) samt Toyota Smart Connect (inklusive 4 års gratis abonnement, cloud-baseret navigation med live trafikinformation etc.).

 

Active med meget ekstra

I Active-udstyret, som Toyota i Danmark forventer bliver langt det mest populære, er berøringsskærmen vokset til 12,3”, kameraet kan hér se hele vejen rundt om bilen, og suppleres af baksensorer med advarsel og nødbremse for tværgående trafik, el-betjent bagklap, el-justerbart førersæde, forrude-varme, matrix-LED forlygter, p-sensorer for og bag, tonede ruder og trådløs opladning af smarttelefoner, der kan.

 

Executive udstyret inkluderer desuden nu 20” alufælge, fjernstyret p-assistent, så man kan parkere bilen uden at sidde i den, sort tag, kunstlæder indtræk, JBL premium lydanlæg, metallak, sædevarme på bagsæderne og ventilerede forsæder. Panoramaglastag indgår også – med mindre man vælger at tilkøbe solar-tag til 20.000 kroner, der giver op til 1800 kilometer ”gratis” kilometer om året.

 

Oven i det tilbyder Toyota forlængelse af fabriksgarantien ud over de inkluderede 3 år, hvis man årligt eller for hver 20.000 kilometer lader bilen efterse på et autoriseret Toyota værksted. Tilbuddet giver en forlængelse på ét år for hvert eftersyn op til 10 år. Dvs i praksis kan man forlænge fabriksgarantien til 11 år minus en dag.


 

Andre Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Moderne, gennemarbejdet og alsidig elbil >>>

 


Korte fakta om Toyota bZ4X


Introduktion i Danmark: Juni 2022

 

Drivline:

FWD: Permanent Magnet Synkron elmotor/MGU, 204 hk, 266 Nm. 0-100 km/t: 7,5 sek. Topfart: 160 km/t.

AWD: 2 Permanent Magnet Synkron elmotorer/MGU, 109 hk. System: 218 hk, 337 Nm. 0-100 km/t: 6,9 sek. Topfart: 160 km/t.

 

71,4 kWh 355 V vand-kølet Litium-ion batteri.

 

Energiforbrug WLTP:

FWD: 144 Wh/km.

AWD Active: 147-179 Wh/km.

AWD Executive: 166-179 Wh/km.

 

Rækkevidde WLTP:

FWD 18” hjul: 516 km.

FWD 20” hjul: 436 km.

AWD 18” hjul: 470 km.

AWD 20” hjul: 411 km.

Dimensioner:

Længde: 4,69 m.

Højde: 1,65 m.

Bredde: 1.86 m.

Frihøjde: 17,7 cm

 

Bagagekapacitet: 452 liter

 

Listepriser FWD:

Essential: kr. 397.990.

Active: kr. 419.990.

Executive: kr. 459.990.

 

AWD til Active og Executive: 25.000.


Link til importøren



Copenhagen Hill, som kombinerer varmeproduktion til 90.000 københavnske husholdninger med mulighed for skisport og en enestående udsigt, var det naturlige samlingspunkt for de første internationale testkørsler af den helt nye Toyota bZ4X elbil.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt