I nogles øjne har Toyotas
første dedikerede elbil, bZ4X, været længe
undervejs. Men nu er den lanceret og den har været
værd at vente på, for der er tale om en moderne,
gennemarbejdet og alsidig elbil, helstøbt og oven i
købet fornuftigt prissat.
Men har man ikke bestilt
bilen tilbage sidst i marts, hvor Toyota i Danmark
åbnede for muligheden, kommer man til at vente et
stykke tid endnu. Omkring ved årsskiftet vil man
kunne få sin nye bil, hvis man bestiller den nu. Det
kan synes længe, men er desværre reglen mere end
undtagelsen i bilbranchen på grund af den aktuelle
globale mangel på delkomponenter i bilproduktionen.
Værd at vente på
Ikke desto mindre vil bZ4X
også fortsat være værd at vente på, for Toyota har
gjort deres benarbejde godt, hvilket var helt
tydeligt i forbindelse med de første internationale
testkørsler, der oven i køb et fandt sted i
København, som mange opfatter som en af verdens
førende elbils-byer.
Favoriserede
afgiftsordninger, som indebærer, at staten ved ikke
at opkræve andre afgifter end moms på nye elbiler i
princippet indirekte lader købere af mere
konventionelle biltyper betale gildet, er med til at
booste salget af de elektriske biler i Danmark. Den
allerbilligste bX4X, der er det ikke udpræget
mundrette navn, som Toyotas nye elbil er døbt, er
prissat til lige under 400.000 kroner. Den er yderst
veludstyret og ville med normal dansk bilafgift
koste det dobbelte, så det er med andre ord en
regulær premiumbil, man får for en beskeden pris.
Lever op til
forventningerne
Den nye Toyota lever nemlig
op til de forventninger, man kan have til en luksuøs
premiumbil. Både hvad angår udstyr, udstråling og
kørefærdigheder. Det skal dog tilføjes, at det alene
var den firehjulstrukne Executive-version med en
noget anderledes motorisering end den billigste
variant, der var til rådighed i København. Prisen er
da steget til 485.000 kroner, men det er også helt i
sin orden, for da er udstyr som 20” alufælge,
kunstlæderindtræk, bagsædevarme, ventilerede
forsæder, el-justerbart førersæde, JBL premium
lydanlæg, panoramaglastag og fjernstyret parkering
blandt det ekstra, man får for pengene, også
inklusive træk på alle fire hjul.
Det sidste kan man allerede
få med i mellemversionen, Active, og koster 25.000
kroner oven i Active-udgavens basispris på 420.000
kroner. Om firehjulstræk er nødvendigt til danske
kørselsforhold er der ikke et entydigt svar på, men
det er et faktum at den firehjulstrukne drivline er
velafstemt og skaber en fin balance i den
forbavsende lette elbil.
Forbavsende let
Vægten er jo en typisk
udfordring for elbiler, og med et batteri på 71,4
kWh, der i sig selv står for 480 kg af den samlede
vægt, er en køreklar vægt på under 2 tons for
AWD-udgaven ganske godt gået. Der er flere grunde
dertil, bl.a. at vægtforskellen på udgaven med
forhjulstræk og AWD-versionen kun er 90 kg, og det
er igen opnået pga. konsekvent fokus på
køreegenskaber og energiforbrug.
I den forhjulstrukne udgave
har man ganske enkelt en mere potent motor oppe
fortil, der yder næsten det samme som den
firehjulstrukne versions to motorer. I tørre tal
disponerer man over en topeffekt på 204 hestekræfter
(150 kW) og 266 Nm i FWD udgaven og 2 gange 109 hk
(80 kW) samt 337 Nm i AWD versionen. Af samme årsag
er accelerationstallene ikke meget forskellige: 7,5
sekunder hhv 6,9 til 100 km/t. Og topfarten er for
dem begge 160 km/t.
Tilstrækkelig power
I sammenligning med visse
konkurrenter på markedet er de moderate værdier
noget af hemmeligheden bag den harmoniske oplevelse.
BZ4X er ikke overmotoriseret, den har tilstrækkeligt
med power og især ved lav fart leverer den præcis
den oplevelse af acceleration og adræthed, som følge
med sportslige elbiler. Desuden er rækkevidden iht
WLTP overbevisende 516 km (18” fælge og FWD) hhv 411
kilometer (20” fælge og AWD) – tal der jf bilens
egen computer ser ud til at holde i praksis. Men
indrømmet, der var for os ikke tilstrækkelig mange
kilometer ved den første test til at fastslå det med
sikkerhed.
BZ4X ser sportslig ud men er
ikke i sig selv en regulær sportslig bil. Alligevel
er den faktisk ret underholdende at komme omkring
hjørnerne med. Med 20” hjul og 235 mm brede 50
procent lavprofildæk har man en sikker fornemmelse
af kørebanen, og vejgrebet er trods vægten solidt og
godt. Selvom vi ikke har prøvet bilen med
forhjulstræk alene, synes netop den løsning at være
den rette. I årtier har vi desuden lært, at
forhjulstræk i de fleste tilfælde er at fortrække
frem for baghjulstræk og det har Toyota fastholdt.
Også selvom en løsning med kun træk på det ene
hjulsæt, kan være tiltrækkende og hos flere kolleger
praktiseres ved at lade baghjulene drive bilen.
Det er med andre ord en ganske fin balance mellem
kørekomfort og agile, sikre vejegenskaber, Toyota
har opnået. Oven i det er kabinen rummelig og den er
bl.a. kendetegnet ved, at ledningsnettet er ført af
andre kanaler end via en ”kardantunnel” ned gennem
bilen. Det giver samme lethed i kabinen som opleves
i biler med træk alene på baghjulene.
|