- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Toyota bZ4X

Moderne, gennemarbejdet og alsidig elbil


Af Søren Clauding – juni 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I nogles øjne har Toyotas første dedikerede elbil, bZ4X, været længe undervejs. Men nu er den lanceret og den har været værd at vente på, for der er tale om en moderne, gennemarbejdet og alsidig elbil, helstøbt og oven i købet fornuftigt prissat.

 

Men har man ikke bestilt bilen tilbage sidst i marts, hvor Toyota i Danmark åbnede for muligheden, kommer man til at vente et stykke tid endnu. Omkring ved årsskiftet vil man kunne få sin nye bil, hvis man bestiller den nu. Det kan synes længe, men er desværre reglen mere end undtagelsen i bilbranchen på grund af den aktuelle globale mangel på delkomponenter i bilproduktionen.

 

Værd at vente på

Ikke desto mindre vil bZ4X også fortsat være værd at vente på, for Toyota har gjort deres benarbejde godt, hvilket var helt tydeligt i forbindelse med de første internationale testkørsler, der oven i køb et fandt sted i København, som mange opfatter som en af verdens førende elbils-byer.

 

Favoriserede afgiftsordninger, som indebærer, at staten ved ikke at opkræve andre afgifter end moms på nye elbiler i princippet indirekte lader købere af mere konventionelle biltyper betale gildet, er med til at booste salget af de elektriske biler i Danmark. Den allerbilligste bX4X, der er det ikke udpræget mundrette navn, som Toyotas nye elbil er døbt, er prissat til lige under 400.000 kroner. Den er yderst veludstyret og ville med normal dansk bilafgift koste det dobbelte, så det er med andre ord en regulær premiumbil, man får for en beskeden pris.

 

Lever op til forventningerne

Den nye Toyota lever nemlig op til de forventninger, man kan have til en luksuøs premiumbil. Både hvad angår udstyr, udstråling og kørefærdigheder. Det skal dog tilføjes, at det alene var den firehjulstrukne Executive-version med en noget anderledes motorisering end den billigste variant, der var til rådighed i København. Prisen er da steget til 485.000 kroner, men det er også helt i sin orden, for da er udstyr som 20” alufælge, kunstlæderindtræk, bagsædevarme, ventilerede forsæder, el-justerbart førersæde, JBL premium lydanlæg, panoramaglastag og fjernstyret parkering blandt det ekstra, man får for pengene, også inklusive træk på alle fire hjul.

 

Det sidste kan man allerede få med i mellemversionen, Active, og koster 25.000 kroner oven i Active-udgavens basispris på 420.000 kroner. Om firehjulstræk er nødvendigt til danske kørselsforhold er der ikke et entydigt svar på, men det er et faktum at den firehjulstrukne drivline er velafstemt og skaber en fin balance i den forbavsende lette elbil.

 

Forbavsende let

Vægten er jo en typisk udfordring for elbiler, og med et batteri på 71,4 kWh, der i sig selv står for 480 kg af den samlede vægt, er en køreklar vægt på under 2 tons for AWD-udgaven ganske godt gået. Der er flere grunde dertil, bl.a. at vægtforskellen på udgaven med forhjulstræk og AWD-versionen kun er 90 kg, og det er igen opnået pga. konsekvent fokus på køreegenskaber og energiforbrug.



I den forhjulstrukne udgave har man ganske enkelt en mere potent motor oppe fortil, der yder næsten det samme som den firehjulstrukne versions to motorer. I tørre tal disponerer man over en topeffekt på 204 hestekræfter (150 kW) og 266 Nm i FWD udgaven og 2 gange 109 hk (80 kW) samt 337 Nm i AWD versionen. Af samme årsag er accelerationstallene ikke meget forskellige: 7,5 sekunder hhv 6,9 til 100 km/t. Og topfarten er for dem begge 160 km/t.

 

Tilstrækkelig power

I sammenligning med visse konkurrenter på markedet er de moderate værdier noget af hemmeligheden bag den harmoniske oplevelse. BZ4X er ikke overmotoriseret, den har tilstrækkeligt med power og især ved lav fart leverer den præcis den oplevelse af acceleration og adræthed, som følge med sportslige elbiler. Desuden er rækkevidden iht WLTP overbevisende 516 km (18” fælge og FWD) hhv 411 kilometer (20” fælge og AWD) – tal der jf bilens egen computer ser ud til at holde i praksis. Men indrømmet, der var for os ikke tilstrækkelig mange kilometer ved den første test til at fastslå det med sikkerhed.

 

BZ4X ser sportslig ud men er ikke i sig selv en regulær sportslig bil. Alligevel er den faktisk ret underholdende at komme omkring hjørnerne med. Med 20” hjul og 235 mm brede 50 procent lavprofildæk har man en sikker fornemmelse af kørebanen, og vejgrebet er trods vægten solidt og godt. Selvom vi ikke har prøvet bilen med forhjulstræk alene, synes netop den løsning at være den rette. I årtier har vi desuden lært, at forhjulstræk i de fleste tilfælde er at fortrække frem for baghjulstræk og det har Toyota fastholdt. Også selvom en løsning med kun træk på det ene hjulsæt, kan være tiltrækkende og hos flere kolleger praktiseres ved at lade baghjulene drive bilen.

 

Det er med andre ord en ganske fin balance mellem kørekomfort og agile, sikre vejegenskaber, Toyota har opnået. Oven i det er kabinen rummelig og den er bl.a. kendetegnet ved, at ledningsnettet er ført af andre kanaler end via en ”kardantunnel” ned gennem bilen. Det giver samme lethed i kabinen som opleves i biler med træk alene på baghjulene.

Andre Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Pletten er ramt i første forsøg >>>











Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt