Det blev Renaults nye
kompakte varebil, Kangoo, der løb med hæderstitlen
”Årets Varebil 2022”. Det sket i et tæt opgør med de
fire såkaldte elektriske firelinger, Toyota Proace
Electric, Citroën e-Ekspert, Citroën ë-Jumpy og Opel
Vivaro-e. Kangoo opnåede 62 points mens
”firelingerne” fik 58 points.
Det var en jury bestående af
ialt 8 ekspert journalister, herunder undertegnede, fra foreningen Danske
Motorjournalister, der traditionen tro stod for
kåringen. Juryen tildelte den nye VW Caddy – en bil
i stort set samme kategori som Kangoo – 33 points.
Derigennem blev der også
sendt et klart signal om, at el-drift ikke er nok i
erhvervsfolks praktiske hverdag, for også Caddy er
en ganske praktisk og velkørende kompakt varebil.
Den tilbyder blot ikke de samme praktiske løsninger
som Kangoo. Det skal dog hurtigt tilføjes, at
Kangoo senere kommer med såvel elektrisk som brint
drivliner.
B-stolpen mangler -
men savnes ikke
Det unikke ved Renault Kangoo
er dens dørsystem og indretningsmuligheder. I bilens
højre side finder man en stor skydedør såvel som en
konventionel sidedør ved forreste passagersæde. De
to vil normal mødes ved en lodret såkaldt B-stolpe.
Men i Kangoo er der ingen B-stolpe (se billederne).
Oven i købet kan
passagersædet blive helt plant, når dets ryglæn
lægges ned, og siddefladen vippes fremad i
fodrummet, så man kan transportere store lange
genstande – eller benytte det til en
hyldeindretning, der som et eksempel var indbygget i
den bil, Renault havde medbragt til juryens
forberedelse på kåringen.
Elektriske firelinger
Firelingerne udmærker sig ved
stor fleksibilitet og lang rækkevidde (læs
vores første test af Toyota Proace Electric hér >>>),
men man skulle helt ned på 5. pladsen i feltet på
ialt 10 kandidater for at finde næste elbil. Det
blev den nye kinesiske Aiways U5, der ombygget til
van (hvorved den kan indregistreres på gule
nummerplader og momsen kan godtgøres) håndterede den
til anledningen pålæssede ret store vægt forbavsende
godt (læs
vores første test af Aiways U5 personbilsversionen
hér >>>).
Toyota havde foruden Proace
Electric endnu en bil i Top 5. Den iøjefaldende og
kraftfulde Toyota Hilux udstråler så meget kvalitet
at den havnede på en samlet 4. plads med i alt 26
points. Pointsystemet er sådan sammenlagt, at hvert
jurymedlem har 25 points at gøre godt med. Der er i
forvejen nomineret fem (ud af de i år 10) biler. De
fem biler skal alle tildeles points og ingen af dem
må få det samme antal.
Opel Vivaro-e er den ene af
firelingerne, der opnåede 2. pladsen. De øvrige tre
er Toyota Proace Electric, Citroën e-Ekspert,
Citroën ë-Jumpy.
Vi har testet Toyota Proace Electric - læs testen
hér >>>
VW Caddy blev nr. 3.
Toyota Hilux blev nr. 4 -
helt uden hybrid eller elektricitet iøvrigt.
Læs vores test af Toyota Hilux hér >>>
Aiways U5 Van fik 5. pladsen.
Læs
vores test af Aiways U5 hér >>>
|