- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Andreas Lang Hedegaard (tv) stod på vejne af Danske Motorjournalister for kåringen af Årets Varebil 2022. Søren Hyltoft (th) er Kommunikations- og Eventmanager hos Renault i Danmark.


 Årets varebil 2022: Renault Kangoo

Sund fornuft og kreative løsninger sikrede titlen


Af Søren Clauding – 13. september 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blev Renaults nye kompakte varebil, Kangoo, der løb med hæderstitlen ”Årets Varebil 2022”. Det sket i et tæt opgør med de fire såkaldte elektriske firelinger, Toyota Proace Electric, Citroën e-Ekspert, Citroën ë-Jumpy og Opel Vivaro-e. Kangoo opnåede 62 points mens ”firelingerne” fik 58 points.

 

Det var en jury bestående af ialt 8 ekspert journalister, herunder undertegnede, fra foreningen Danske Motorjournalister, der traditionen tro stod for kåringen. Juryen tildelte den nye VW Caddy – en bil i stort set samme kategori som Kangoo – 33 points.

 

Derigennem blev der også sendt et klart signal om, at el-drift ikke er nok i erhvervsfolks praktiske hverdag, for også Caddy er en ganske praktisk og velkørende kompakt varebil. Den tilbyder blot ikke de samme praktiske løsninger som Kangoo. Det skal dog hurtigt tilføjes, at Kangoo senere kommer med såvel elektrisk som brint drivliner.

 

B-stolpen mangler - men savnes ikke

Det unikke ved Renault Kangoo er dens dørsystem og indretningsmuligheder. I bilens højre side finder man en stor skydedør såvel som en konventionel sidedør ved forreste passagersæde. De to vil normal mødes ved en lodret såkaldt B-stolpe. Men i Kangoo er der ingen B-stolpe (se billederne).

 

Oven i købet kan passagersædet blive helt plant, når dets ryglæn lægges ned, og siddefladen vippes fremad i fodrummet, så man kan transportere store lange genstande – eller benytte det til en hyldeindretning, der som et eksempel var indbygget i den bil, Renault havde medbragt til juryens forberedelse på kåringen.

 

Elektriske firelinger

Firelingerne udmærker sig ved stor fleksibilitet og lang rækkevidde (læs vores første test af Toyota Proace Electric hér >>>), men man skulle helt ned på 5. pladsen i feltet på ialt 10 kandidater for at finde næste elbil. Det blev den nye kinesiske Aiways U5, der ombygget til van (hvorved den kan indregistreres på gule nummerplader og momsen kan godtgøres) håndterede den til anledningen pålæssede ret store vægt forbavsende godt (læs vores første test af Aiways U5 personbilsversionen hér >>>).

 

Toyota havde foruden Proace Electric endnu en bil i Top 5. Den iøjefaldende og kraftfulde Toyota Hilux udstråler så meget kvalitet at den havnede på en samlet 4. plads med i alt 26 points. Pointsystemet er sådan sammenlagt, at hvert jurymedlem har 25 points at gøre godt med. Der er i forvejen nomineret fem (ud af de i år 10) biler. De fem biler skal alle tildeles points og ingen af dem må få det samme antal.


Opel Vivaro-e er den ene af firelingerne, der opnåede 2. pladsen. De øvrige tre er Toyota Proace Electric, Citroën e-Ekspert, Citroën ë-Jumpy.

Vi har testet Toyota Proace Electric - læs testen hér >>>

 

VW Caddy blev nr. 3.

 

Toyota Hilux blev nr. 4 - helt uden hybrid eller elektricitet iøvrigt.

Læs vores test af Toyota Hilux hér >>>

 

Aiways U5 Van fik 5. pladsen.

Læs vores test af Aiways U5 hér >>>

Renault Kangoo vandt, ikke mindst pga. den kreative åbning i bilens højre side. Hyldesystemet i varerummet er et eksempel på hvordan bilen bl.a. vil kunne indrettes...





De øvrige af Årets Varebiler:


Ford Mustang Mach-E.
Læs vores test af Ford Mustang Mach-E hér >>>


Isuzu D-Max.


Maxus e Deliver 9.


Peugeot e-Boxer.


Land Rover Defender kan også fås på gule nummerplader - omend denne har hvide.
Læs vores test af Land Rover Defender her >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt