- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Land Rover Defender 110 3,0 Mild Hybrid P400 AWD First Edition


Probably the best offroader on road


Af Søren Clauding – februar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi sidste sommer i Corona-tidens indledende fase for første gang sad bag rattet i den helt nye offroader over alle offroadere, Land Rover Defender, var der i sagens natur fokus på off-road egenskaberne. Dels pga. bilens helt unikke egenskaber, dels fordi der var anledning til grundigt at opleve den nye bil på det kuperede og udfordrende Tirsbæk Gods ved Vejle. Og dengang var vi ikke blege for, på ægte "Carlsbergsk" at fastslå, at den nye bil formentlig er den bedste offroader i verden.

Denne gang var fokus drejet over på den nye bils landevejsegenskaber og kunne hurtigt fastslå, at den formentlig også er den bedste offroader til også at køre på landevej med.

 

Og alligevel kunne vi ikke dy os for, på et tyndt lag nyfalden fastkørt sne at fornemme bilen på en ujævn grusvej. Det var ikke en vej, hvor en hvilken som helst anden bil ikke ville kunne komme igennem (dog helst iført vinterdæk, naturligvis) , men det er sjældent, man for alvor har mulighed for at fornemme hvor fintfølende elektronikken er. Tak til vejrguderne...

 

Almindelig kørsel på almindelig vej

Ellers handlede prøvekørslen denne gang om offroaderens egenskaber på almindelig vej. Ud fra den ikke på nogen måde videnskabeligt dokumenterede og statistisk underbyggede antagelse, at en Land Rover som den nye Defender også kommer til at tilbringe en stor del af tiden, måske endda den største del, på plan asfalt. I hvert fald iført danske nummerplader, for så mange kilometer ægte offroad terræn disponerer vores lille ø-rige ikke over.

 

Det dér med at køre offroad blev beskrevet dengang i juni måned 2020, hvor især on-board videoen i en 240-hestes dieseludgave synliggjorde bilens mange færdigheder. Til landevejstesten var dieselmotoren erstattet af en 400 hestes 3-liters række-6’er, som ikke mindst var noget mere forslugen – selvom der var tale om en mild hybrid. 8,1-8,9 km/l er WLTP målspændet, og det lyder ikke af meget. Men hold lige hestene, alle 400, engang...



En meget hurtig ”ikke-sportsvogn”

For det første er der netop de 400 hestekræfter, der trods alt skal få deres energi tilført udefra. Mild hybriden-systemet gør sit til at moderere benzinforbruget, men med 400 hk skal man ikke forvente, at en bil køre ligeså langt på literen som en lille væver personbil. Dertil kommer Defenderens fartformåen: 0-100 km/t på 6,1 sekunder lyder af en lille væver sportsvogn og 208 km/t er heller ikke langsomt, omend netop tophastigheden sender signalet: Dette er ingen sportsvogn.

 

Den vejer 2,4 tons, den er 1,97 cm høj, den har en frihøjde på 21 cm (mindst, den kan øges op til 29,1 cm), den kan krydse vandløb på 90 cm dybde, den kan – og må – trække en anhænger på 3500 kg og ingen dimensioner er små. Bredden er 2 meter, længden er 5,02 meter. Jo, der er en forklaring på alting, så i det lys er benzinøkonomien faktisk glimrende.

Og motoren, ja hele drivlinen, er så smidig, letkørt og kraftfuld, hvad der også udtrykkes i at de mange kræfter, både effekt og drejningsmoment topper over yderst brede intervaller.

 

Fremragende elektronisk styring

Fartpræstationer en én ting, et andet er evnen til at håndtere dem. Luftaffjedringen er adaptiv og elektronisk styret. På landevejen med godt greb betyder det meget moderat krængning og fremragende mod-reaktion, når tyngdepunktet bevæger sig andre steder hen end stort set i midten af bilen. Defender er en tung bil, den er ingen racer, men evnen til at komme hurtigt gennem kurverne gør den underholdende at køre.

 

Og så var der det med den glatte vej. Dér oplever man en reaktionstid fra elektronikken, der både styrer affjedringen og drivlinen, som virkelig øger sandsynligheden for, at man slipper helskindet fra ethvert forsøg på bryde naturens love. Vejgrebet under sådanne kørselsforhold er på marginalerne helt uforudsigeligt, men det ved elektronikken ikke. Den reagerer blot på de øjeblikkelige input og kompenserer bedst muligt, og langt bedre end føreren (i hvert fald undertegnede) er i stand til. Langt hurtigere, langt mere præcist og rigtigt.

 

Meget bil for mange penge

Men naturlovene kan brydes og nej, det forsøg blev ikke gjort under testen. Det er en bil til næsten 1,6 millioner kroner trods alt for kostbar til. Og så er prisen egentlig ikke overvældende. Det er for de fleste mennesker godt nok en ganske anselig sum, men i konkurrence-sammenhæng får man ualmindelig meget alsidig og utrættelig bil for pengene.

 

Hvis prisen, som i øvrigt inklusive ekstraudstyr var krøbet op på 1,67 millioner kroner, trods alt er mere end bankkontoen og/eller behovet siger OK til, så kan en Defender anskaffes til godt en million kroner (med en 200 hestes dieselmotor) og uden First Edition udstyr.

 

Erfaringer fra Range Rover serien

Den nye Land Rover Defender er et unikt køretøj. Den moderne teknologi, som løfter offroad kørsel til nye højder, sikrer til perfektion grebet i underlaget, uanset underlagets beskaffenhed, og altså også både sne, is samt våd og tør asfalt. Kørekomforten er på højt niveau, givet vis baseret på fabrikkens omfattende erfaring med de mindre rå og mere luksuøse men alligevel ret potente Rang Rover modeller.



Og udstyret inkluderer foruden de ultimative offroad egenskaber også 20” hjul på fælge så fine, at det er synd og skam at benytte dem på andet end asfalt (men det skete nu alligevel), matrix-LED forlys, som giver unik sikkerhed ved kørsel på mørke vinterveje, 2. udgave af kontrol-styresystemet Terrain Response 2, der også kan håndtere reduktionsgearet og automatgearkassen,

 

First Edition udstyret omfatter også de luksuøse lædersæder, som stiller usynlige krav om, at man gør sig ren udenfor bilen, det unikke 3D surround view kamera system, som forhindrer at man skader den pæne bil, hvis man altså benytter det, og alle de moderne kørehjælpemidler, der hører sig til, når man trods alt har betalt en net sum penge for den nye bil.


3. sæderække levner ikke meget plads helt bagest.


Den kraftige tagbagagebærer kan håndtere en vægt på op til 300 kg fx til overnatningsfasciliteter. Men kun statisk. Når bilen kører kan den endda klare 100 kg.

På fronthjelmen er der forstærkninger, så man kan benytte den som trappe på vej op til taget.


Andre Land Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Probably the best offroader in the World

Videoen ovenfor er optaget i sommer i forbindelse med de første prøvekørsler, som fandt sted på Tirsbæks Gods ved Vejle. Fuld HD.

Videotest: Land Rover Defender P400
Vi har landevejs-testet den kraftige 400-hestes udgave af den nye Land Rover Defender. Iblandt var det skøjteglat... Fuld HD.




Model:

Land Rover Defender 110 3,0 Mild Hybrid P400 AWD First Edition Auto

Listepris:

Kr. 1.559.900

Motor og transmission:

6 cyl 3 ltr. benzin mild hybrid. 400 hk/5500-6500 omdr./min. 550 Nm/2000-5000 omdr./min. Permanent 4X4 med reduktionsgear. 8 trins A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,1 sek./ 208 km/t/ 8,1-8,9 km/l/ 255-279 g/km.

Hjul, for / bag:

255/60-20

Længde:

5,02 meter

Frihøjde:

21-29,1 cm

Bagagerum:

160-857-1826 liter VDA

Værd at bemærke:

Aut. nødbremse. Nedkørselsassistent. Terrain Response 2. Vognbaneassistent. 20” alufælge. Matrix LED. Nøglefri betjening. Multijusterbart rat. 2-zone klimaanlæg. Læderindtræk. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. 3D Surround view camera.


Link til importøren







Bagagerummet er beregnet til hårdhændet behandling og tilsvarende indhold.


Defenderen har en vadedybde på 90 cm og skulle det gå helt galt, har den også en snorkel med, så bilen endda kan komme frem.


Udstyrskassen på siden af bilen er ekstraudstyr, men ganske praktisk. Deri kan man fx let tilgængeligt opbevare udendørstøj, så man skåner den pæne kabine.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt