- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First Test: Aiways U5 Premium

Køreglæde på kinesisk


Af Søren Clauding – april 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi i efteråret første gang havde anledning til en kort prøvetur i den nye kinesiske elbil, Aiways U5, stod det klart, at kineserne definerer begrebet ”køreglæde” lidt anderledes end vi typisk er vant til på vore breddegrader. Det er anderledes, men det er nu ikke ringe. Bare anderledes…

 

Det er vigtigt at vide, for nu er Aiways på vej ind på det danske marked og den er slet ikke uinteressant. Den kinesiske fabrik, der dog ikke er mere kinesisk end at udviklingen har fundet sted i tæt dialog med europæiske leverandører og samarbejdspartnere, har indgået importøraftale med Andersen Motors i Køge. Det er ikke en hvilken som helst bilvirksomhed, for Andersen Motors har i årtier stået for importen af asiatiske bilmærker, i de sidste mange år med fokus på ”folkebilen”, Suzuki.



Under 5 års historie

Anderledes er det med Airways. Firmaets historien kan kun føres tilbage til 2017, hvor man etablerede den første fabrik, fuldt ekviperet med europæiske industrirobotter og andet maskinel, som sikrer en højeffektiv produktion. Så allerede i 2019 var man på smuttur til Europa med den første Aiways ifm. Frankfurt Motor Show, og nu er man altså for alvor ved at etablere sig.



Airways betyder frit oversat fra kinesisk ”køreglæde”. Det er ambitiøst og det skal forstås rigtigt. En dansk bilist vil måske typisk forbinde køreglæde med det, man får ud af at køre en bil med sportslige køreegenskaber, direkte respons fra kørebanen, præcise styre- og kurveegenskaber. Sådan er en Airways ikke helt. Airways udmærker sig derimod ved kolossale pladsforhold på bagsædet – altså køreglæde også for bagsædepassagererne – en temmelig blød affjedring og en respons, som kun tillader de allermindste ujævnheder at komme gennem hjulophængene. Det sidste kunne givet vis være undgået, hvis ikke den prøvekørte bil med topudstyret havde 19” fælge med 235 mm brede 50 procent lavprofildæk.



Super-soft

De større ujævnheder sejler man henover og på plan asfalt er kørslen super-soft. På de ondulerende brosten, som vi udsatte bilen for (se on-board videoen her på siden), var vejgrebet forbavsende godt, men rystelserne blev ikke så elegant absorberet. Heldigvis kører man jo sjældent på brosten nu om dage. Og så er Airways U5 udstyret med multilink baghjulsophæng, som især gør kurvekørsel på ujævn vej og med en vis fart temmelig sikker. Og tyngdepunktet er også ret lavt.

 

Ved præsentationen af bilen, og derunder også muligheden for at køre lidt flere kilometer i den, blev den betegnet som en SUV. Den bør nok snarere kategoriseres som en crossover, for frihøjden er 15 cm, altså ikke meget mere end en almindelig flad personbil. Det er på ingen måde et problem, for man sidder højt i bilen (hvad der givet vis for mange SUV-købere er vigtigere end, om den også har stor frihøjde og kan købes med firehjulstræk), og kabinepladsen er virkelig uovertruffen.

 

Fokus på passagererne

Det skyldes højden, men også, at akselafstanden er ret stor (2,80 meter), og så har bilen ingen kardantunnel, for hvad skulle den bruge den til... Batteriet er helt fladt og er placeret under bunden mellem akslerne. Desuden er bagagerummet bilens længde taget i betragtning ikke så voldsomt – 432 liter, som kan øges til 1555 liter, når bagsæderyglænene vippes fremad. Den konstruktion medvirker også til det lave tyngdepunkt og som sådan er den ligestillet med andre elbiler. Desuden er den ret stabil, godt hjulpet af akselafstanden.

 

Drivlinen omfatter en 204-hestes elmotor, der kan trække den 4,68 meter lange forhjulstrukne 1,7 meter høje bil op til 100 km/t på 7,8 sekunder, hvis man vælger den topudstyrede udgave til 335.000 kroner. Efter 400 kilometer går man i stå, hvis man ikke lader op undervejs, og gør man det, er hurtigopladning en god idé. Den kan da lade med op til 90 kW og så kommer man fra 20 procent til 80 procent af kapaciteten på 35 minutter. Bruger man Type2 opladning i Danmark med én fase og 3,7 kW i timen, får man 140 kilometer ud af 8 timers opladning.

 

Ekstra sikker batterikonstruktion

Batteriet er i øvrigt udviklet af Aiways egne ingeniører og bygges på Aiways egen batterifabrik med celler fra kinesiske CATL, der leverer batterimoduler til en række andre europæiske og amerikanske elbilproducenter. Det er på 63 kWh og har en ekstra adskillelse mellem batterimodulerne og kølepladerne. Det sikrer en effektiv afkøling og opvarmning af batteriet og øger sikkerheden ved alvorlig påkørsel, fordi det pga. adskillelsen stort set er umuligt for køle-væsken at lække ind i battericellerne og skabe en kortslutning. Konstruktionen sikrer også en rækkevidde på omkring 300 kilometer ved temperaturer lidt under nul grader Celcius.

 

Bilens køreklar vægt er 1845 kg for Premium udgaven – 50 kg mere end den lavere udstyrsversion ”Plus”, hvilket batteristørrelse og bilstørrelse taget i betragtning er ganske moderat. Det bidrager til, at bilen på trods af sin størrelse og på trods af sin høje affjedringskomfort endda føles rimelig agil gennem kurverne – om end den på ingen måde er en racerbil.

 

Meget udstyr

Udstyrsniveauet er højt, uanset man vælger basisudgaven ”Plus” eller top-udgaven ”Premium”. Aiways U5 har i basisudgaven de kendte avancerede kørehjælpemidler, vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, automatisk fjernlys og Fuld LED forlygter, t0-zone klimaanlæg, el-justerbare forsæder (altså både til fører og passager), automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, 360 graders kamera og rigtig meget mere. Sjovt nok er sædevarme ikke standard i Plus-versionen og ingen af versionerne har handskerum men derimod en slags ophæng til fx en håndtaske.



Den nye Aiways U5 modeller sælges hos 11 forhandlere, der alle er en del af Suzuki forhandlernettet, og priserne er helt enkle: 300.000 kroner for Plus-versionen og 335.000 kroner for Premium.

 

Premium udstyret

Sidstnævnte bidrager med udstyr som de nævnte 19” alufælge, berøringsskærm til klimastyring, kunstlæderindtræk, varme i forsæderne, p-sensorer foran, automatisk parkeringsassistent, fjernbetjent elektrisk panoramasoltag med vippefunktion, elektrisk bagklap med fodbetjening og justerbar åbningshøjde m.m. der alt sammen fuldt ud retfærdiggør merprisen (som man dog ikke må glemme bl.a. er holdt nede pga. den favorable afgiftspolitik på elbiler i Danmark. Og så eksisterer der også en Carbit/EasyCon app til Android telefoner, som hen ad vejen vil blive udviklet med flere egenskaber.

 

Sidst men ikke mindst erhverves en Aiways U5 med 5 års garanti/150.000 kilometer, 8 år/150.000 km på drivlinen inkl. højspændingsbatteriet og 10 års garanti mod rustgennemtæring. Der eksisterer også attraktive muligheder for leasing.

Aiways prøvekørsler - find dem hér >>>
Videotest: Aiways U5 Premium

Vi har gennemført den første kortere prøvekørsel af den nye kinesiske elbil på det danske marked, Aiways U5 med 204 hestekræfter og masser af plads. Og så har vi udsat den for brostensprøven... Fuld HD.




Hurtige fakta om den nye Aiways U5


To versioner: Plus og Premium.

 

El-motor, 204 hk, 310 Nm, 0-100 km/t: Plus: 9,5 sek. Premium: 9,8 sek. Topfart: 160 km/t. Rækkevidde: Plus: 410 km, Premium: 400 km. Batteri: 63 Nm litium-ion.

 

Længde: 4,68 meter.

Højde: 1,70 meter.

Frihøjde: 15 cm.

Bagagerumskapacitet: 432/1555 liter.

Hurtigopladning: 90 kWh.


Link til importøren





Elmotoren og al dens tilbehør fylder ikke meget, så der er blevet plads til et ekstra rum over motorrummet, hvor man fx kan lægge et ladekabel. Opladning foregår iøvrigt fra fronten af bilen.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt