Da vi i efteråret første gang
havde anledning til en kort prøvetur i den nye
kinesiske elbil, Aiways U5, stod det klart, at
kineserne definerer begrebet ”køreglæde” lidt
anderledes end vi typisk er vant til på vore
breddegrader. Det er anderledes, men det er nu ikke
ringe. Bare anderledes…
Det er vigtigt at vide, for
nu er Aiways på vej ind på det danske marked og den
er slet ikke uinteressant. Den kinesiske fabrik, der
dog ikke er mere kinesisk end at udviklingen har
fundet sted i tæt dialog med europæiske leverandører
og samarbejdspartnere, har indgået importøraftale
med Andersen Motors i Køge. Det er ikke en hvilken
som helst bilvirksomhed, for Andersen Motors har i
årtier stået for importen af asiatiske bilmærker, i
de sidste mange år med fokus på ”folkebilen”,
Suzuki.
Under 5 års historie
Anderledes er det med
Airways. Firmaets historien kan kun føres tilbage
til 2017, hvor man etablerede den første fabrik,
fuldt ekviperet med europæiske industrirobotter og
andet maskinel, som sikrer en højeffektiv
produktion. Så allerede i 2019 var man på smuttur
til Europa med den første Aiways ifm. Frankfurt
Motor Show, og nu er man altså for alvor ved at
etablere sig.
Airways betyder frit oversat
fra kinesisk ”køreglæde”. Det er ambitiøst og det
skal forstås rigtigt. En dansk bilist vil måske
typisk forbinde køreglæde med det, man får ud af at
køre en bil med sportslige køreegenskaber, direkte
respons fra kørebanen, præcise styre- og
kurveegenskaber. Sådan er en Airways ikke helt.
Airways udmærker sig derimod ved kolossale
pladsforhold på bagsædet – altså køreglæde også for
bagsædepassagererne – en temmelig blød affjedring og
en respons, som kun tillader de allermindste
ujævnheder at komme gennem hjulophængene. Det sidste
kunne givet vis være undgået, hvis ikke den
prøvekørte bil med topudstyret havde 19” fælge med
235 mm brede 50 procent lavprofildæk.
Super-soft
De større ujævnheder sejler
man henover og på plan asfalt er kørslen super-soft.
På de ondulerende brosten, som vi udsatte bilen for
(se on-board videoen her på siden), var vejgrebet
forbavsende godt, men rystelserne blev ikke så
elegant absorberet. Heldigvis kører man jo sjældent
på brosten nu om dage. Og så er Airways U5 udstyret
med multilink baghjulsophæng, som især gør
kurvekørsel på ujævn vej og med en vis fart temmelig
sikker. Og tyngdepunktet er også ret lavt.
Ved præsentationen af bilen,
og derunder også muligheden for at køre lidt flere
kilometer i den, blev den betegnet som en SUV. Den
bør nok snarere kategoriseres som en crossover, for
frihøjden er 15 cm, altså ikke meget mere end en
almindelig flad personbil. Det er på ingen måde et
problem, for man sidder højt i bilen (hvad der givet
vis for mange SUV-købere er vigtigere end, om den
også har stor frihøjde og kan købes med
firehjulstræk), og kabinepladsen er virkelig
uovertruffen.
Fokus på passagererne
Det skyldes højden, men også,
at akselafstanden er ret stor (2,80 meter), og så
har bilen ingen kardantunnel, for hvad skulle den
bruge den til... Batteriet er helt fladt og er
placeret under bunden mellem akslerne. Desuden er
bagagerummet bilens længde taget i betragtning ikke
så voldsomt – 432 liter, som kan øges til 1555
liter, når bagsæderyglænene vippes fremad. Den
konstruktion medvirker også til det lave tyngdepunkt
og som sådan er den ligestillet med andre elbiler.
Desuden er den ret stabil, godt hjulpet af
akselafstanden.
Drivlinen omfatter en
204-hestes elmotor, der kan trække den 4,68 meter
lange forhjulstrukne 1,7 meter høje bil op til 100
km/t på 7,8 sekunder, hvis man vælger den
topudstyrede udgave til 335.000 kroner. Efter 400
kilometer går man i stå, hvis man ikke lader op
undervejs, og gør man det, er hurtigopladning en god
idé. Den kan da lade med op til 90 kW og så kommer
man fra 20 procent til 80 procent af kapaciteten på
35 minutter. Bruger man Type2 opladning i Danmark
med én fase og 3,7 kW i timen, får man 140 kilometer
ud af 8 timers opladning.
Ekstra sikker
batterikonstruktion
Batteriet er i øvrigt
udviklet af Aiways egne ingeniører og bygges på
Aiways egen batterifabrik med celler fra kinesiske
CATL, der leverer batterimoduler til en række andre
europæiske og amerikanske elbilproducenter. Det er
på 63 kWh og har en ekstra adskillelse mellem
batterimodulerne og kølepladerne. Det sikrer en
effektiv afkøling og opvarmning af batteriet og øger
sikkerheden ved alvorlig påkørsel, fordi det pga.
adskillelsen stort set er umuligt for køle-væsken at
lække ind i battericellerne og skabe en
kortslutning. Konstruktionen sikrer også en
rækkevidde på omkring 300 kilometer ved temperaturer
lidt under nul grader Celcius.
Bilens køreklar vægt er 1845
kg for Premium udgaven – 50 kg mere end den lavere
udstyrsversion ”Plus”, hvilket batteristørrelse og
bilstørrelse taget i betragtning er ganske moderat.
Det bidrager til, at bilen på trods af sin størrelse
og på trods af sin høje affjedringskomfort endda
føles rimelig agil gennem kurverne – om end den på
ingen måde er en racerbil.
Meget udstyr
Udstyrsniveauet er højt,
uanset man vælger basisudgaven ”Plus” eller
top-udgaven ”Premium”. Aiways U5 har i basisudgaven
de kendte avancerede kørehjælpemidler,
vognbaneassistent, adaptiv fartpilot,
skiltegenkendelse, automatisk fjernlys og Fuld LED
forlygter, t0-zone klimaanlæg, el-justerbare
forsæder (altså både til fører og passager),
automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, 360
graders kamera og rigtig meget mere. Sjovt nok er
sædevarme ikke standard i Plus-versionen og ingen af
versionerne har handskerum men derimod en slags
ophæng til fx en håndtaske.
Den nye Aiways U5 modeller
sælges hos 11 forhandlere, der alle er en del af
Suzuki forhandlernettet, og priserne er helt enkle:
300.000 kroner for Plus-versionen og 335.000 kroner
for Premium.
Premium udstyret
Sidstnævnte bidrager med
udstyr som de nævnte 19” alufælge, berøringsskærm
til klimastyring, kunstlæderindtræk, varme i
forsæderne, p-sensorer foran, automatisk
parkeringsassistent, fjernbetjent elektrisk
panoramasoltag med vippefunktion, elektrisk bagklap
med fodbetjening og justerbar åbningshøjde m.m. der
alt sammen fuldt ud retfærdiggør merprisen (som man
dog ikke må glemme bl.a. er holdt nede pga. den
favorable afgiftspolitik på elbiler i Danmark. Og så
eksisterer der også en Carbit/EasyCon app til
Android telefoner, som hen ad vejen vil blive
udviklet med flere egenskaber.
Sidst men ikke mindst
erhverves en Aiways U5 med 5 års garanti/150.000
kilometer, 8 år/150.000 km på drivlinen inkl.
højspændingsbatteriet og 10 års garanti mod
rustgennemtæring. Der eksisterer også attraktive
muligheder for leasing.
|