Kaster man et hurtigt blik
tilbage på den håndfuld nye pick-up’er, som er
blevet lanceret i de seneste år, er de kendetegnet
ved, at de på den ene side har fået et meget mere
robust og pågående ydre, på den anden side også
byder på masser af kræfter. Resultatet har været, at
salget i Europa på det nærmeste er eksploderet og
det er naturligvis en trend, som Toyota ikke kan
sidde overhørig. I 2015 blev der købt 154.000
Pick-up’er i Europa. I 2023 forventes tallet at være
steget til 208.000.
Pick-up’er er iøjefaldende,
de udstråler masser af kræfter og benyttes i høj
grad som arbejdskøretøjer. Med mulighed for at læsse
tungt på ladet, og kræfter nok til at trække store
anhængere, har erhvervslivet længe set fordelen ved
den slags biler. Men bilerne appellerer også til
mennesker med aktiv fritid, mennesker, der ikke
nødvendigvis har brug for at have plads til alle
vennerne og familien i deres biler, men som måske
har gang i omfattende byggeprojekter eller sætter
pris på, at de kan have deres fritidsredskaber med
hvor som helst, kajakker, cross-ski osv.
Pondus og udstråling
For moderne mennesker er
biler ofte et spejl af ejernes livsstil. Det har
banet vejen for biler med masser af pondus og
kraftfuld udstråling. Sådan en er den nye Toyota
Hilux 2,8 med udvidet kabine. Det sidste er
væsentligt at understrege, for den eksisterende
Hilux med ”enkelt-cab” uden noget, der blot
tilnærmelsesvis ligner bagageplads i kabinen,
eksisterer fortsat, den ligner sig selv og har vel
også næppe den samme livsstils-appeal. Men med
”Extra Cab” og ”Double Cab” er der tale om et mere
end almindeligt facelift.
Se billederne her på siden og
sammenlign med billederne af Hilux i det hidtidige
design fra vores test i 2017 (Link
til Toyota Hihlux Double Cab T4 i 2017 >>>).
Forskellen er markant, og man skal være meget
ligeglad med hvad en bil udstråler, for ikke kunne
forstå, at Toyota har gjort ret ved at opgradere
især frontdesignet, der nu er radikalt anderledes. I
kabinen er forskellen minimal, men kaster man et
blik under motorhjelmen er der også tale om en
ganske anden verden.
Over 200 hestekræfter
Den hidtidige topversion
havde en 2,4 liters 150 hestes dieselmotor. Den er
den, vi prøvede i 2017. Den motor findes fortsat i
modelprogrammet, men nu er der kommet en ny
kraftkarl til. En 2,8 liters 4-cylindret dieselmotor
med bl.a. en kraftigere turbolader. Den yder op til
204 hestekræfter, men nok så vigtigt leverer den
også et drejningsmoment på 500 Nm. Det er på niveau
med konkurrenterne, men adskiller sig ved en
bemærkelsesværdig bred momentkurve.
Faktisk leveres de 500 Nm fra
1600 omdr./min helt op til 2800, og både under og
over maks-intervallet er tallet også meget højt. Ved
blot 1200 omdr./min er drejningsmomentet ikke mindre
end 370 Nm – samme niveau passeres i den anden ende
af skalaen ved 3800 omdr./min. Bemærkelsesværdigt er
det også, at tomgangshastigheden blot er 680
omdr./min mod normalt 850 omdr./min. De tal og det
faktum, at man må trække op til 3500 kg og medbringe
en last på 1 ton, retfærdiggør bilens navn:
Invincible betyder uovervindelig. Det er måske nok
store ord, men i 2019 kørte en Hilux først over
målstregen i Dakar-rallyet – det er første gang en
pick-up har vundet verdens hårdeste maratonrally.
Robust og pålidelig
En i konkurrencen helt
fundamental og afgørende faktor ved en Hilux er dens
robusthed og pålidelighed. Det er man naturligvis
ikke gået på kompromis med, blot fordi den visuelt
skal føre sig stærkere frem. Derfor er også 6-trins
automatgearkassen opgraderet med højere 4., 5. og 6.
gear så man opnår en mere direkte speederrespons.
Iøvrigt giver Toyota 3 års garanti på alle deres
biler, altså også på Hilux.
Den nye motor er en
4-cylindret 16-ventilet 2755 ccm DOHC diesel og den
giver en acceleration til 100 km/t på 10,7 sekunder,
hvilket er 2,5 sekunder hurtigere end med den
eksisterende 2,4 liters motor. Nok så væsentligt (og
det er formentlig grunden til, at Toyota ikke har
øget motoreffekten yderligere, men koncentreret sig
om kraftfordelingen over hele
omdrejningsintervallet) er en brændstoføkonomi på
10,5 km/l.
Maskineriet er i sagens natur
udrustet med såvel diesel oxiderings katalysator,
dieselpartikelfilter og SCR -katalysator (AdBlue).
Turboladerens pumpehjul og turbineblade er øget fra
48 til 58 mm hhv. 41,5-52 mm og nu anvendes der
endvidere kuglelejer i systemet.
Robust basiskonstruktion
Opbygningen af Hilux
Invincible er grundliggende uforandret, men
frihøjden på Double Cab’en er øget til 31 cm. Der er
fortsat tale om en chassisramme konstruktion med lad
og passagerkabine. Bilen er født med firehjulstræk
med mekanisk spærredifferentiale på baghjulene,
reduktionsgear og mulighed for frakobling af
forhjulstrækket, hvilket forbedre
brændstoføkonomien. Der kan i øvrigt skiftes mellem
trækområderne ved hastigheder på op til 100 km/t.
Fortil har man som standard
fortsat de avancerede dobbelte wishbone hjulophæng
og bagtil de ultrasolide bladfjedre ophæng, men nyt
er et elektronisk spærredifferentiale, som fungerer
ved tohjulstræk og sikrer, at kræfterne bliver
leveret til det hjul, der har bedst greb i
underlaget. Med påfaldende ved kørslen er hvor
retningsstabil og lydløs den er. Se videoen her på
siden og få en bedre fornemmelse af hvordan den
kører.
Udstyr for en stor del af
pengene
Den billigste Hilux med den
nye motor er Extra Cab til 285.000 kroner ekskl.
moms. Den prøvekørte Double Cab med T4 Invincible
udstyr koster 340.000 kroner ekskl. moms. For den
pris forventes en god portion udstyr, uanset man
skal benytte den erhvervsmæssig eller iblandt også
til fritidsbrug. Det følger da også med i prisen.
18” alufælge med 265/60 dæk
hører med, det samme gør 8” touch skærm, bakkamera
og p-sensorer både for og bag, som nok kan være
nødvendige, for udsyn bagtil er noget begrænset.
Klimanlæg, læderindtræk, navigation på dansk,
mørktonede ruder bag, nøglefri betjening, adaptiv
fartpilot og vognbaneassistent er også standard.
|