Toyota har præsenteret deres
første elbil til det danske marked. Den kommer i maj
og det er ingen tilfældighed, at den er en regulær
varebil. For selvom verdens største bilmærke har
været pioner indenfor elektrificerede biler og har
solgt miljøoptimerede hybridbiler i over 20 år, er
tiden endnu ikke moden til at gå ”all in” med
elektriske personbiler, mener man hos Toyota.
Naturligvis nærmer tiden sig,
og samtidig med, at der fra politisk hånd er stillet
skarpt på egentlige elbiler, der ikke forurener
nævneværdigt i nærmiljøet, har man også favoriseret
elbilerne med afgiftsfritagelse (bortset fra moms)
på personbiler op til cirka en halv million kroner.
Desuden er der også erklærede politiske målsætninger
om udbygning af det offentligt tilgængelige
lade-netværk.
Ting tager tid
Men endnu er man der ikke, og
så er det miljømæssigt langt mere hensigtsmæssigt at
køre i en selvopladende hybrid – netop den type
biler, som Toyota har haft så stor succes med over
årene og vel et eller andet sted fortsat har. I
hvert fald i udlandet, for i Danmark er
hybridbilerne steget i pris, hvor de konventionelle
biler med forbrændingsmotorer er faldet i pris, men
det er så en helt anden historie.
Og så skal det lige tilføjes,
at selvom den første elbil fra Toyota på det danske
marked er en varebil, er det ikke helt rigtigt, for
den findes også i en ”bus-version” med op til 9
siddepladser og dertil hørende hvide nummerplader.
Men behovet for den slags biler er ikke helt så
indlysende som behovet for elektriske varebiler.
Meningsfuld drivline
Den nye Toyota hedder Proace
Electric. Det er ikke en ny bil som sådan, og den
sælges da også fortsat med dieselmotor til priser
fra under 200.000 kroner (ekskl. moms). Det nye er
imidlertid den elektriske drivline, som i den grad
giver mening i byerne.
Samtidig med, at Toyota ikke
er overforbrugende af litium-ion batterier i deres
personbilsprogram, tillader man sig, at tilbyde
Proace Electric med batterier på hhv. 50 og 75 kWh.
De er stadig ikke så gigantiske som det ses hos
visse kollegiale personbilsproducenter, men de er
tilstrækkeligt store til at sikre en rækkevidde på
230 respektive 330 kilometer.
Rækkevidden rækker
For den typiske
varebilsbruger med storbyerne som sit domæne er den
rækkevidde mere end rigelig. Og i modsætning til
byboere med behov for bilkørsel vil de allerfleste
firmaer, der benytter varebiler til deres virke,
varedistribution, håndværksvirksomheder osv. have et
domicil, hvor der også kan oplades biler. Og da er
praktikken enkel: Efter dagens dont stilles bilen
til opladning og den næste morgen er den klar igen.
Samtidig er Proace Electric
baseret på den konventionelt drevne Proace med alle
dens fordele. Den vil i Danmark blive markedsført i
en mellemstørrelse, der er 4,96 meter lang og i en
lang version på 5,31 meter. Varerummene er på 5,3
hhv. 6,1 kubikmeter og de har begge plads til 3
Euro-paller, præcis som den konventionelle Proace.
Nok så væsentligt er det, at uanset version har de
en lasteevne på 1 ton og de må oven i købet også
trække en anhænger på 1 ton. Selvsagt må også
personbilsversionen, Proace Verso trække en
tilsvarende anhænger.
Velkendt drivline
Proace Electric er udstyret
med en 136 hestes permanent magnet elmotor, som
kendes fra PSA-gruppens elektriske drivliner (Proace
Electric er udviklet i et samarbejde med PSA, det
nuværende Stellantis). Af samme grund kan man også
vælge mellem tre køre-indstillinger på 82, 109 og
det maksimale 136 hestekræfter. Det maksimale
drejningsmoment er 260 Nm.
Hvad opladningen angår, kan
Proace Electric lades fra fx en 11 kW 400 Volt
vægboks og opladningstiden fra nul til 100 procent
af kapaciteten er små 5 timer for det ”lille”
batteri og 7 timer for det store. Hurtigopladning på
80 kW kan klares på under en time til 80 procent af
kapaciteten.
Stadig opgradering
Den nuværende Proace
generation blev lanceret tilbage i 2016 (læs
vores præsentation fra dengang hér >>>). Der er
grundlæggende tale om den samme bil, men den er hen
ad vejen blevet opdateret, så fx cockpit designet
ser lidt anderledes ud. Dertil kommer, at elbilen er
udrustet særligt med henblik på det, ”at være
elbil”. Den har eksempelvis ingen gearstang men blot
en skiftepal, der styrer drivlinen: Fremad og bagud
– plus en lille trykknap til at igangsætte ekstra
motorbremse effekt ved forøget energi-regenerering.
Multimediesystemet er
tilsvarende udbygget og giver bl.a. information om
ladestanderes placering. I bilerne udover
basis-niveauet styres det via en 7” berøringsskærm i
midterkonsollen.
Køreegenskaberne vinder
Generelt er udstyrsniveauet
højt, men udover det meningsfulde i at køre rundt i
bymiljø uden nævneværdig støjforurening og uden
anden luftforurening end den, som el-producenterne
skaber (som ofte er langt væk fra bycentrene),
vinder bilens køreegenskaber ved den elektriske
drivline.
215/60-17 hjul er harmonisk
afstemt til den forøgede basisvægt.
Vi kørte såvel
personbilsudgaven som varebilen med 75 kWh batteri.
Det vejer 534 kg (50 kWh batteriet vejer 383 kg) og
da det er placeret under bilen (for derigennem at
give varerummet samme volumen) er tyngdepunktet
lavere end i den konventionelle version. Også resten
af drivlinen, elmotor, inverter osv. er placeret
dybt i motorrummet. Det giver bilen en høj grad af
stabilitet (se i øvrigt on-board videoen her på
siden).
I sagens natur er den
letteste version også den hurtigste: 0-100 km/t på
12,1 sekunder mod 13,3. men topfarten er i begge
elektronisk begrænset til 130 km/t.
Når de elektriske Proacer
lanceres i maj er den billigste Van-version prissat
til kr. 260.000 mens den tilsvarende
personbils-udgave koster 400.000 kroner. Med i
prisen hører 3 års garanti/100.000 km, 5 års garanti
på elmotor, batteri, inverter og konverter samt 8
års garanti (max 160.000 km) på mindst 70 procent
batterikapacitet.
|