I 15 år i træk var Toyota Hiace den mest solgte
varebil i Danmark. Den faldt for EU’s
forureningskrav (men eksisterer fortsat i bedste
velgående andre steder i verden) og blev i 2013
erstattet af Toyota Proace, som var udviklet af
Peugeot/Citroën samt Fiat. Nu er Toyota klar med den
første Proace, hvor verdens største bilproducent
selv har medvirket ved udviklingen.
Som sådan er den nye Proace langt mere Toyota end
forgængeren, Fiat er desuden udtrådt af samarbejdet
og Toyota har haft en ledende rolle i
udviklingsarbejdet af den helt nye Proace. Naturligt
nok har Peugeot/Citroën (PSA koncernen) leveret
motorerne, for de er rigtig dygtige til
dieselmotorer dernede i Frankrig. Og meget apropos
bliver den nye Proace også produceret på PSA
koncernens produktionsanlæg i Nordfrankrig.
Toyota kvalitet
Toyota har dog etableret sin egen kvalitetskontrol.
Ikke at det var nødvendigt – men for en sikkerheds
skyld, for det sidste, Toyota vil sætte overstyr, er
fabrikkens ry for at producere verdens mest
pålidelige biler.
Danmark er et stort marked for Toyota Proace.
Faktisk er det så stort, at Toyota-varianten i fjor
stod for 65 procent af salget af de fire
søstermodeller.
Lanceres meget tidligt i Danmark
Toyota er da også meget hurtigt ude med den nye bil,
som i den mellemlange udgave lanceres i Danmark som
et af de første lande fra begyndelsen af juli. Siden
følger en kompakt version og en længere version.
Allerede nu har man haft international for-test af
den nye model, det foregik på snoede finske
landeveje uden for Helsingfors, flere måneder inden
resten af verdenspressen får lejlighed til at prøve
den nye bil. Dette er virkelig verdens første
prøvekørsel af den helt nye Proace.
De tre modeller i samarbejdet (Peugeot varianten
hedder ”Expert” og Citroën versionen er døbt ”Jumpy”
ligesom forgængerne) er principielt helt ens – om
end de har hver deres front i respekt for
fabrikkerne designudtryk. Derfor kan oplevelsen fra
prøvekørslen, hvad bilerne angår, overføres direkte
til de øvrige to.
Forskellige betingelser
Men der er naturligvis forskel på forholdene,
hvorunder man køber bilerne. Eksempelvis har Toyota
valgt at lægge vægt på det mest attraktive
leasingtilbud i forbindelse med introduktionen i
Danmark.
Man kan komme i besiddelse af en Proace med
120-hestes dieselmotor i mellemstørrelsen ”L1” med
mellemudstyret T2 for 35.000 kroner i
førstegangsydelse og siden 1995 kroner om måneden
over 4 år inklusive service og inklusive
forsikring. Sidstnævnte er usædvanligt. Beløbet
inkluderer 15.000 kilometer årligt. Vælger man i
stedet at købe en Proace, gives der 3 års garanti
som på alle nye Toyota’er i Danmark.
Klogere design
Den nye Toyota Proace er et klogere design end den
hidtidige. Faconen er mere kasseformet og så har man
udbygget læssekapacitet, fleksibilitet og
anvendelsesmuligheder ved at installere det, man
kalder ”Smart Cargo”. Smart Cargo omfatter bl.a. en
oplukkelig lem mellem varerum og passagerkabine i
gulvhøjde.
Toyota & Co. er ikke ene om denne løsning, men den
er alligevel unik, fordi klappen kan afmonteres helt
og derfor ikke er i vejen. Desuden er cockpittet
sådan indrettet, at man fortsat kan være to personer
i kabinen, hvilket også er en del af Smart Cargo
konceptet. Og højre forsæde kan foldes op i
biografsæde-position, hvorved man opnår ekstra plads
(en halv kubikmeter) i bilens højde.
I det hele taget er indretningen af passagerkabinen
temmelig gennemtænkt og temmelig funktionel. Også
som en del af Smart Cargo kan midterarmlænet klappes
ned og den indbyggede laptop skriveplade drejes, så
man på et øjeblik får nemmere ved at betjene sin
computer eller hvad man nu har med i bilen for at
gøre notater undervejs.
Tre størrelser
Toyota Proace kommer i tre forskellige chassis
varianter: Compact (ny variant) på blot 4,61 meters
længde, ”L1”, der måler 4,96 meter og ”L2” på 5,31
meter. Akselafstanden er ens på de to ”L”-versioner
og varerumsstørrelsen er hhv. 4,6 kubikmeter, 5,8 og
6,6 kubikmeter. Lasteevnen svinger, afhængig af
variant, mellem 1000 og 1400 kg og anhængervægten
mellem 1400 og 2500 kg.
Motorudvalget er ret unikt og går fra 95 til 174
dieselhestekræfter. Det suppleres af muligheden for
at integrere Toyota Safety Sense, som bl.a. omfatter
adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse med fodgænger
genkendelse og vognbaneassistent,
vejskiltegenkendelse og automatisk op og nedblænding
af fjernlyset.
Høj kørekomfort
Køreoplevelsen i udgaven med 115-hestes dieselmotor
vidner om en gennemarbejdet og velfungerende
undervogn, som sikrer komfortabel kørsel og god
retningsstabilitet. Den testkørte bil havde 300 kg
sandsække placeret i varerummet. Det giver en god
fornemmelse af affjedringens effektivitet, men
holder også tyngdepunktet lavt, så præcis hvordan
bilen kører, hvis man læsser varerummet opad, er ikke
til med bestemthed at sige.
Støjforholdene i passagerkabinen er meget fine,
overskueligheden ligeså og som sådan føler man sig
rigtig godt til rette, også med god plads over
skuldrene og en god oversigt. Bak-kamera er en
rigtig god idé på en bil uden udsyn bagud og
billedet er meget klart på den store 7” skærm i
Proacens midterkonsol.
|