For kort tid siden kom Ford
med en klar udmelding: I 2030 producerer fabrikken
ikke længere personbiler med forbrændingsmotorer (de
såkaldte ICE-motorer), altså primært benzin- og
dieselmotorer. Til den tid vil alle Ford’s nye
personbiler være elbiler. Om målet nås og strategien
er rigtig vil tiden vise. Men der er masser af power
bag det første skud på den hel-elektriske stamme,
Ford Mustang Mach-E.
Allerede sidst i 2019 kunne
vi berette om den nye Ford Mustang Mach-E og siden
også i begyndelsen af februar i år, forud for
introduktionen. Navne-tilføjelsen ”Mach-E” er
vigtig, for Ford producerer fortsat en konventionel
Mustang med ICE-motor. Men Mustang navnet har
traditionelt et stort kendskabsniveau og står på
mange måde for de mange kræfter, som Ford gerne vil
lægge bag den nye strategi. I praksis er der da også
tale om en temmelig powerfuld bil.
Kørt i Danmark
Nu har vi også prøvet den,
for netop nu er Mach-E på vej ud på det danske
marked. Lanceringstidspunktet er ikke rykket i
forhold til Corona-pandemien, men den første test er
(formentlig). Til gengæld var det på danske
nummerplader og sjællandsk asfalt vi kunne stifte
bekendtskab med den nye bil. Og da også i den
foreløbige topversion med 351-hestes drivline og All
Wheel Drive.
Mange detaljer har vi
tidligere kunnet berette om og siden er visse
detaljer og specifikationer blevet justeret, så kik
i faktaboksen her på siden og suppler
informationerne fra de tidligere artikler.
Eksempelvis er det forreste bagagerum ”vokset” til
100 liter, hvilket er tallet uden den
rum-delingsindsats, som fabrikken leverer som en
sikkerhedsfeature. Det skal nemlig ikke være muligt,
at spærre levende væsener inde i bagagerummet
fortil, hedder det. Bilen har ikke for ingenting
amerikanske aner. Og det er nu meget godt, for
ruminddelingen er praktisk, hvis man fx på bedste
amerikansk vis vil køre rundt med store cola-flasker
og et par pakker gigant-burgere fra take-away
restauranten.
Coupé crossover
Mødet med den nye Mustang var
i sagens natur imødeset med spænding. Især set i
lyset af Ford strategiske udmelding… Hvad er det,
Ford lægger ud med, når de lancerer den første fuldt
elektriske bil?
Svaret er ikke enkelt, og
alligevel: Et ikonisk navn og et design, der på den
ene side skal underbygge forventningerne og samtidig
lægge afstand til de konventionelle muskelbiler.
Mach-E er skabt helt fra basis som en fuldt
elektrisk bil og Ford-designerne har udnyttet
friheden, som de har opnået ved ikke at skulle ende
op med en elektrificeret kloning af en ICE-Mustang,
til at skabe en tidsrigtig moderne, sportslig
familiebil. En slags coupé-crossover med en smule
forøget frihøjde, men fremfor alt en tidssvarende
indretning med fine detaljer.
Røde bremsekalibre
underbygger sportsligheden, men bruger man One Pedal
Drive er det sjældent, de kommer på arbejde.
Let tilgængelige apps
Den første test af den nye
Mach-E fandt sted uden den nærmere granskning af
instruktionsbogen, præget af en vis tidsbegrænsning.
Men udover en lille ”hovsa”, som kan ses i on-board
videoen, som netop skyldes den manglende viden og
rutine, er software-delen forbavsende let at gå til.
Der er genveje til de essentielle funktioner og
felterne på den 15,5” store centerskærm i bedste
Tesla-stil er lette at se og betjene, selv når bilen
bevæger sig under kørslen (og meget kan også i
tidens stil betjenes via en særlig app).
Og bevæge sig kan den. Op til
351 hestekræfter leveres af den AWD-drivline, som
den prøvekørte version var udrustet med, og som er
topmodellen i Danmark. Specifikationerne varierer
lidt fra marked til marked, og det lykkedes ikke at
fremskaffe effekttallene for de to motorer bagtil
hhv. fortil, hvilket kan skyldes, at teknikken er
forskellig.
Forskellig teknik for og
bag
Som udgangspunkt er en
Mustang Mach-E baghjulstrukken (RWD) og bagtil har
RWD-udgaven en permanent magnet synkron elmotor på
294 hk. Bagtil i AWD-udgaven har man også en
permanent magnet synkron elmotor. Men fortil på
AWD-versionen har man lagt en induktionsmotor.
Teknikken er ikke sammenlignelig og samspillet
styres elektronisk, så det er vel Fords konklusion,
at det ikke giver mening at splitte effekttallene
for de to motorer ad, men i stedet blot oplyse
systemeffekten på de 351 hestekræfter (som ret beset
også blot er et max-effekt tal).
Et faktum er det, at
samspillet fungerer meget fint. Regen-teknikken kan
i et vist omfang bremse bilen, når speederen slippes
(kaldet One Pedal drive), hvilket er en stor
kørselsmæssig behagelighed. Og AWD-drivlinen
muliggør en hurtigere acceleration end RWD-drivlinen
– selvom AWD udgaven er omkring 100 kg tungere.
Affjedringskomfortabel
Affjedringen er lidt præget
af vægten på små 2200 kg, som er små 600 kg mere end
en konventionel Mustang, men ikke meget. Mustang
Mach-E har multilink baghjulsophængning, hvilket er
godt for stabilitet og styrepræcision i hurtige
kurver, og affjedringskomforten grænser til at være
komfortabel. Ikke meget forskellig fra de
konventionelle Mustangs, i øvrigt.
En Mustang Mach-E AWD kan
lynoplades med 150 kW i ER-versionen (extended
range) og 115 kW i SR (standard range) med hhv. 75,7
og 98,7 kWh batterier. Som sådan kan ER-udgaven
oplades fra 10 til 80 procent af kapaciteten på 45
minutter mens det tager 38 minutter i SR-versionen.
|