- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ford Mustang Mach-E:

Nu er den lige på trapperne


Af Søren Clauding – 4. februar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I november 2019 så vi den for første gang og fra marts i år går det så løs, når Ford lancerer den nye fuldt elektriske Mustang Mach-E, oven i købet til fornuftspriser fra kun 400.000 kroner. Mustang Mach-E er en sportslig SUV med rækkevidde på op til 610 kilometer, mulighed for firehjulstræk, masser af rummelighed og avancerede teknologier.

 

Ford Mustang har aldrig udmærket sig ved høje priser. Det er alene de danske registreringsafgifter, der har gjort den svær at komme i nærheden af for de fleste mennesker. Takket være favoriseringen af elbiler i Danmark har man ikke den samme udfordring med Mach-E, og mon ikke de nævnte 400.000 kroner vil øge interessen også fra mange af dem, der mener, at en Ford Mustang nødvendigvis skal være udstyret med en larmende forbrændingsmotor.

 

For de 400.000 kroner får man en Mustang Mach-E RWD SR med 265 hk og rækkevidde på op til 440 km. Mustang Mach-E RWD ER med 289 hk og udvidet rækkevidde på op til 610 km koster imidlertid blot fra 440.000 kroner og Ford forventer ikke overraskende, at netop denne version bliver bestselleren i Danmark. Mustang Mach-E AWD ER, der leverer op til 346 hk og giver en rækkevidde på op til 540 kilometer, koster fra 480.000 kroner.

 

SR-varianten af Mustang Mach-E har 75,5 kWh litiumion-batteri med 288 celler, mens ER-varianten har 98,8 kWh litiumionbatteri med 376 celler. Batterierne er placeret, som det sig hører og bør i en tung elbil, mellem for og bagaksel.

 

Omfattende udstyr

Standardudstyret i Mustang Mach-E RWD inkluderer bl.a. 18” alufælge, LED-for- og baglygter, integreret spoiler på bagklap, sorte hjulbuer og sidelister, mørktonede ruder og sidespejle med Mustang-lyslogo. I kabinen finder man SENSICO-sæder, 6-vejs manuelt justerbare forsæder, opvarmet rat og forrude, forsæder og sidespejle, trådløs oplader til mobiltelefoner, der kan, samt 2-zone klimaanlæg.

 

Det høje udstyrsniveau har desuden 15,5” lodret touchskærm og næste generation af infotainmentsystemet SYNC med indbygget navigation Android Auto og Apple CarPlay samt trådløse over-the-air-opdateringer og indbygget FordPass Connect-modem med 4G-internet.

 

Standardudstyr inkluderer det såkaldte e-Latch-låsesystem, hvor smarttelefonen kan bruges som nøgle, ”intelligent” adaptiv fartpilot med Stop & Go og vognbane assistent med centrerings system, automatisk nødbremse med kamera og radar, parkeringssensor for og bag, bakkamera, Blind Spot Information System (BLIS) med advarsel om krydsende trafik samt automatisk op- og nedblænding.

 

Køreprogrammer med reelt indhold

Alle varianter af Mustang Mach-E er som standard udstyret med tre køreprogrammer (på ægte amerikansk manér: Whisper, Active og Untamed). Køredynamikken og bilens undervogn er afstemt og tilpasset til hvert enkelt Drive Mode, så både styretøj, regenerering, belysning i kabinen, lyden og det digitale udtryk på skærmene skifter karakter alt efter køreprogram.

 

Oven i det kan der traditionen tro tilkøbes forskellige udstyrspakker, fx en ”Teknologipakke”, som indeholder B&O audioanlæg med 10 højtalere, håndfri bagklap, ”intelligent” parkeringsassistent, 360 graders kamera og trafikskiltegenkendelse. Teknologipakken koster knap 25.000 kroner.

 

Mustang Mach-E har i øvrigt et ekstra bagagerum placeret under bilens fronthjelm. Bagagerummet er på 81 liter og har bundprop, så det kan skylles efter brug. Det bagerste bagagerum kan rumme 402 liter op til bagagerumsdækkenet og 519 liter til taget. Med foldede bagsæder rummer Mustang Mach-E 1.420 liter bag forsæderne.

 

Køb og opladning

Mustang Mach-E-kunder får 5 års adgang til FordPass’ ladenetværk uden beregning. Det giver adgang til Europas største netværk af offentlige ladestationer, som lige nu omfatter over 155.000 ladestationer. Ved køb følger der desuden 1 års IONITY abonnement med, som giver adgang til opladning på det europæiske hurtiglader-netværk med opladning til rabatpriser.

 

Sidst, men ikke mindst: Mustang Mach-E er Fords første bil, der udelukkende kan bestilles online, men man kan naturligvis får assistance fra Fords forhandlere. Ford åbner for online bestillinger af Mustang Mach-E fra marts og de første biler lander hos danske forhandlere i sommeren 2021.

Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ford sætter strøm til legenden >>>

Opmærksomhed uden larm >>>

Hurtige fakta om Ford Mustang Mach-E
Introduktion i Danmark: Marts 2021

RWD (baghjulstræk), én elmotor:
SR (Standard Range): 269 hk, 430 Nm. Rækkevidde: 440 km. 0-100 km/t: 6,1 sek. Topfart: 180 km/t. Vægt: 1969 kg.

ER (Extended Range): 294 hk, 430 Nm. Rækkevidde: 610 km rækkevidde.  0-100 km/t: 6,2 sek. Topfart: 180 km/t. Vægt: 2085 kg.

AWD (firehjulstræk), to elmotorer:
SR (Standard Range): 269 hk, 430 Nm. Rækkevidde: 400 km. 0-100 km/t: 5,6 sek. Topfart: 180 km/t. Vægt: 2063 kg.

ER (Extended Range): 351 hk, 430 Nm. Rækkevidde: 540 km rækkevidde.  0-100 km/t: 5,1 sek. Topfart: 180 km/t. Vægt: 2182 kg.

Batterikapacitet: 75,5 hhv. 98,8 kWh.

Længde: 4,71 meter.
Bredde: 1,88 meter.
Højde: 1,63 meter.
Frihøjde: 14,5 cm.
Bagagekapacitet: For: 81 liter. Bag: 402/1420 liter.
Link til importøren





Ford Mustang Mach-E kan hurtiglades med op til 115 kW i SR versionen og 150 kW i ER udgaven.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt