I november 2019 så vi den for
første gang og fra marts i år går det så løs, når
Ford lancerer den nye fuldt elektriske Mustang
Mach-E, oven i købet til fornuftspriser fra kun
400.000 kroner. Mustang Mach-E er en sportslig SUV
med rækkevidde på op til 610 kilometer, mulighed for
firehjulstræk, masser af rummelighed og avancerede
teknologier.
Ford Mustang har aldrig
udmærket sig ved høje priser. Det er alene de danske
registreringsafgifter, der har gjort den svær at
komme i nærheden af for de fleste mennesker. Takket
være favoriseringen af elbiler i Danmark har man
ikke den samme udfordring med Mach-E, og mon ikke de
nævnte 400.000 kroner vil øge interessen også fra
mange af dem, der mener, at en Ford Mustang
nødvendigvis skal være udstyret med en larmende
forbrændingsmotor.
For de 400.000 kroner får man
en Mustang Mach-E RWD SR med 265 hk og rækkevidde på
op til 440 km. Mustang Mach-E RWD ER med 289 hk og
udvidet rækkevidde på op til 610 km koster
imidlertid blot fra 440.000 kroner og Ford forventer
ikke overraskende, at netop denne version bliver
bestselleren i Danmark. Mustang Mach-E AWD ER, der
leverer op til 346 hk og giver en rækkevidde på op
til 540 kilometer, koster fra 480.000 kroner.
SR-varianten af Mustang
Mach-E har 75,5 kWh litiumion-batteri med 288
celler, mens ER-varianten har 98,8 kWh
litiumionbatteri med 376 celler. Batterierne er
placeret, som det sig hører og bør i en tung elbil,
mellem for og bagaksel.
Omfattende udstyr
Standardudstyret i Mustang
Mach-E RWD inkluderer bl.a. 18” alufælge, LED-for-
og baglygter, integreret spoiler på bagklap, sorte
hjulbuer og sidelister, mørktonede ruder og
sidespejle med Mustang-lyslogo. I kabinen finder man
SENSICO-sæder, 6-vejs manuelt justerbare forsæder,
opvarmet rat og forrude, forsæder og sidespejle,
trådløs oplader til mobiltelefoner, der kan, samt
2-zone klimaanlæg.
Det høje udstyrsniveau har
desuden 15,5” lodret touchskærm og næste generation
af infotainmentsystemet SYNC med indbygget
navigation Android Auto og Apple CarPlay samt
trådløse over-the-air-opdateringer og indbygget
FordPass Connect-modem med 4G-internet.
Standardudstyr inkluderer det
såkaldte e-Latch-låsesystem, hvor smarttelefonen kan
bruges som nøgle, ”intelligent” adaptiv fartpilot
med Stop & Go og vognbane assistent med centrerings
system, automatisk nødbremse med kamera og radar,
parkeringssensor for og bag, bakkamera, Blind Spot
Information System (BLIS) med advarsel om krydsende
trafik samt automatisk op- og nedblænding.
Køreprogrammer med reelt
indhold
Alle varianter af Mustang
Mach-E er som standard udstyret med tre
køreprogrammer (på ægte amerikansk manér: Whisper,
Active og Untamed). Køredynamikken og bilens
undervogn er afstemt og tilpasset til hvert enkelt
Drive Mode, så både styretøj, regenerering,
belysning i kabinen, lyden og det digitale udtryk på
skærmene skifter karakter alt efter køreprogram.
Oven i det kan der
traditionen tro tilkøbes forskellige udstyrspakker,
fx en ”Teknologipakke”, som indeholder B&O
audioanlæg med 10 højtalere, håndfri bagklap,
”intelligent” parkeringsassistent, 360 graders
kamera og trafikskiltegenkendelse. Teknologipakken
koster knap 25.000 kroner.
Mustang Mach-E har i øvrigt
et ekstra bagagerum placeret under bilens
fronthjelm. Bagagerummet er på 81 liter og har
bundprop, så det kan skylles efter brug. Det
bagerste bagagerum kan rumme 402 liter op til
bagagerumsdækkenet og 519 liter til taget. Med
foldede bagsæder rummer Mustang Mach-E 1.420 liter
bag forsæderne.
Køb og opladning
Mustang Mach-E-kunder får 5
års adgang til FordPass’ ladenetværk uden beregning.
Det giver adgang til Europas største netværk af
offentlige ladestationer, som lige nu omfatter over
155.000 ladestationer. Ved køb følger der desuden 1
års IONITY abonnement med, som giver adgang til
opladning på det europæiske hurtiglader-netværk med
opladning til rabatpriser.
Sidst, men ikke mindst: Mustang Mach-E er Fords
første bil, der udelukkende kan bestilles online,
men man kan naturligvis får assistance fra Fords
forhandlere. Ford åbner for online bestillinger af
Mustang Mach-E fra marts og de første biler lander
hos danske forhandlere i sommeren 2021.
|