Man behøver ikke tage til Los Angeles
motor show for at opleve Fords første helt
elektriske bil. Ikke når man har Norge liggende lige
ved siden af. For stort set samtidig med, at sløret
blev løftet for den helt nye Ford Mustang med
tilnavnet Mach-E i LA, fandt en lignende seance sted
i verdens elbil-land nr. 1.
Og endnu inden præsentationen fandt
sted, havde ikke færre end 450 nordmænd bestilt den
nye bil og erlagt depositum - selvom bilen først kan
leveres engang i midten/sidst i 2020. Til Danmark
kommer den i øvrigt først i begyndelsen af 2021, og
her har man ikke præcis de samme salgsforventninger.
”Vi satser på at sælge 800 elektriske
Mustang det første år,” oplyste Fords danske
brandmanager i forbindelse med den europæiske
verdenspremiere, som fandt sted i Oslo, ”men tallet
kan svinge meget, ikke mindst, hvis der sker
ændringer i afgiftsberegningen. Vi har ud fra de
nuværende afgiftsregler for 2021 beregnet, at
Mustang Mach-E da vil koste 452.000 kroner. Reglerne
indebærer bl.a. 65 procent i afgift på elbiler i
Danmark bilens introduktions-år.”
Hvis nu…
Fords danske pressechef, Lene
Dahlqvist, har endvidere oplyst, at hvis bilen ville
være kommet på markedet nu, ville prisen i Danmark
have været 371.000 kroner. Priserne gælder udgaven
med baghjulstræk og et litium-ion batteri på 75 kWh.
Mustang Mach-E vil nemlig også kunne fås med et
batteri på 99 kWh - da er prisen i 2021 538.000
kroner.
Mustang Mach-E kan desuden
leveres i en særlig performance udgave med
firehjulstræk. De priser er endnu ikke publiceret,
men hvad gør også det: en Mustang har naturligvis
baghjulstræk…
Populær familie
Det er et klogt træk fra Fords side.
Mustang har ikke for ingenting opnået den succes,
som over tiden fra den første bil så dagens lys i
1964 har gjort den til verdens bedst sælgende
sportscoupé. Det var dens kraftfulde V8 motor, men
også dens unikke køreegenskaber og dens særlige
udseende, der var den drivende kraft.
Motoren er i sagens natur i Mach-E
blevet ofret på e-mobilitetens alter, og
køreegenskaberne må vi vente med at fortælle om til
Ford har produceret lidt flere Mustangs. Men kræfter
har den fortsat masser af og udseendet - tja, den
ser godt ud, det skal der ikke herske tvivl om. Men
helt så meget Mustang, som man måske kunne have
forventet, er der i vores optik ikke gemt i den nye
bil.
Sports-SUV med
miljø-potentiale
Det hænger formentlig sammen med, at
Mustang Mach-E IKKE er en sports coupé. Den er en
sportslig SUV, den er høj og rummelig og det giver
god mening.
For det første skal der indgås
kompromiser, hvis man skal have plads til et stort
batteri. For det andet er SUV’er ”in” for tiden. For
det tredje tilbyder den på meget fornuftig
anvendelighed og brugsrigtighed, som helt er i
overensstemmelse med miljørigtig tankegang. Derved
vil den have langt bredere appeal, end hvis man blot
havde skabt en eldreven konventionel Mustang.
Og bred appeal er nu engang en
nødvendighed, hvis en omlægning af den globale
mobilitet skal have en reel betydning. Også derfor
er prissætningen af central betydning, og da der er
en fuldstændig disharmoni indbygget i den danske
afgiftslovgivning, kan man kun kan håbe, at
politikerne på ny tager den op til overvejelse.
Link til importøren |