| Det er et radikalt indgreb i 
							Mustang-historien, når Ford omdanner en Mustang fra 
							at være en buldrende og bragende sports-muskelbil 
							til, at være en tyst, men dog stadig højt-ydende 
							sports-SUV. Men man skal forstå, at Mustang faktisk 
							ikke er omdannet. Mustang-mærket er derimod udbygget 
							med et nyt elektrisk familiemedlem, der formentlig 
							får helt sit eget liv. 
							I teknisk forstand er der lagt vægt 
							på kræfter, performance og spændende køreegenskaber. 
							Det sidste får Mach-E dels i kraft af baghjulstræk 
							eller alternativt firehjulstræk. Mach-E vil kunne 
							købes med enten et 75,7 kWh litium-ion batteri eller 
							et 98,8 kWh litium-ion batteri, som leverer strøm 
							enten til én elmotor, der trækker på baghjulene, 
							eller til to elmotorer, der trækker på både for- og 
							baghjulene.Op til 600 km på en opladning Den mest langtrækkende udgave er 
							baghjulstrukken, elmotoren leverer hér 285 hk og et 
							drejningsmoment på 415 Nm. Med den er det målet, at 
							sikre en rækkevidde på tæt ved 600 kilometer (WLTP). 
							Med det mindre og lettere batteri kan man klare sig 
							med 258 hk (samme drejningsmoment) og den estimerede 
							rækkevidde er da 450 km. Batterierne er i øvrigt 
							parat til 150 kWh hurtigladning.
 
 I 
							sommeren 2021 følger da en GT-udgave, hvor motoren 
							præsterer 465 hestekræfter, respektive 830 Nm. Ford 
							anslår, at rækkevidden vil være 500 kilometer, og 
							ikke uvigtigt: 100 km/t nås på under 5 sekunder, 
							hvor man i med den førnævnte version skal have 
							tålmodighed til at bruge 8 sekunder. Mon ikke det 
							går…
 
  De næsten lydløse Permanent Magnet elmotorer 
							erstatter den buldrende V8'ere.
 Og så er der naturligvis alle 
							mellemkombinationerne.
 
 Rigtig undervogn
 Batteripakkerne er placeret i 
							bunden af bilen, hvilket sikrer et lavt tyngdepunkt, 
							og man har øjensynlig skabt undervognen rigtigt med 
							multilink baghjulsophæng. Fortil er Mach-E mere 
							konventionel med McPherson ophæng i stedet for 
							pladskrævende dobbelte wishbone.
 
 I 
							stedet har man benyttet pladsen foran til et 100 
							liter stort ”badekars-lignende” bagagerum, der er 
							med til at øge den samlede bagagekapacitet til over 
							500 liter, vel at mærke med alle bilens fem 
							siddepladser i brug. Med nedfældede bagsæderyglæn 
							øges bagagekapaciteten bag til 1420 liter.
 
  
 
  Mach-E er det, man bedst kan kalde en 
							middelstor sports-SUV alene ud fra, at frihøjden er 
							14,5 cm og ikke 17 cm eller mere som man finder det 
							på regulære SUV’er. Længden er 4,71 meter, højden 
							1,60 meter og den er 1,88 meter bred.
 
 Vellykket design
 Designet taler næsten for sig 
							selv og trods SUV-formen har man tilstræbt, at 
							Mustang Mach-E skulle se ud som en Mustang. I 
							hvilket omfang, det er lykkedes, må det være op til 
							den enkelte selv at vurdere, men det er klart, at 
							opgaven, at omforme et ikonisk sportscoupé design 
							til en SUV næsten er urimelig. I det lys må 
							projektet siges, at være ret vellykket.
 
							Interiøret i Mach-E er givet vis 
							inspireret af Tesla, udtrykt gennem enkelte linjer 
							og en 15,5” stor skærm, placeret over 
							midterkonsollen. Fra en dansk synsvinkel er det 
							herligt, at Fords samarbejde med B&O også har fundet 
							vej ind i Mach-E. Set i lyset af den forventelige 
							ganske lydsvage kørsel vil lydoplevelsen fra 
							audioanlægget med garanti blive mere end premium. Og 
							så kan man jo skabe sit eget bulder og brag, hvis 
							man ikke kan undvære det.Det underbygger i øvrigt fuldt ud 
							Fords påstand fra verdenspremieren i Oslo: Larm er 
							ikke nødvendig for at opnå opmærksomhed. 
  B&O højtalerne er elegant lagt ind i 
							instrumentpanelet.
 |