De nye Renault varebiler er ankommet
Renault har gang i meget i denne tid. Ny
Captur har verdenspremiere på IAA i Frankfurt i
disse dage (læs
mere om IAA hér >>>), den nye Renault Zoe har vi
her på Motorsiden.dk netop testkørt (læs
mere om den nye Renault Zoe hér >>>) og i disse
dage kører to nye og yderst populære varebiler også
ud til de danske Renault forhandlere. Det handler om
en helt ny Renault Master og en kraftigt faceliftet
Renault Traffic – begge biler har historisk en
fremtrædende plads på det vigtige europæiske
varevognsmarked. Under motorhjelmen har Master nye
lavt forurenende Euro6d TEMP godkendte dieselmotorer
med ydelser op til 180 hk og 400 Nm med mulighed for
at køre næste 19 km/l. Fuld LED lys er blandt mange
teknologiske opdateringer. I den opdaterede Renault
Trafic er elementerne stort set de samme: Nye
motorer, nyt moderne interiør og mulighed for
Renaults EDC automatgear, som længe har været
efterspurgt. De nye biler er netop blevet
præsenteret for de danske forhandlere og ved samme
lejlighed mødte de for første gang Renaults nye
danske direktør, Yana Minenko.
Helt ny Renault Master
Faceliftet Renault Traffic
Ny dansk Renault direktør: Yana Minenko.
August 2019Jeep til fornuftspriser
Med
privatleasingtilbud på Renegade og Compass med blot
24 måneders løbetid og lave førstegangsydelser er
det blevet ret overkommeligt, at køre Jeep. Det er
bl.a. muligt at lease den alsidige kompakt-SUV
Renegade med en 1-liters benzinmotor på op til 120
hk og Limited First Edition-udstyrsniveau til 3.500
kroner/måned. Prisen inkluderer fuld LED-lyspakke,
komfortpakke (med bl.a. elektrisk automatisk
foldbare sidespejle samt nøglefri betjening) og
”udsynspakke” (med bl.a. regnsensor, lyssensor og
automatisk langt lys). Standard udstyret omfatter
bl.a. 2-zone klimaanlæg, automatisk nødbremse,
vognbaneassistent med aktiv styring, adaptiv
fartpilot, Uconnect HD touchskærm på 7 tommer og
Apple Carplay.Førstegangsydelsen er blot
4.995 kroner inkl. 15.000 årlige km.
Læs vores seneste test af Jeep Renegade >>>
Avanceret gearskifteteknik i KIA hybridbiler
Det er fin teknik, som bilfabrikkerne
benytter til at styre samarbejdet mellem
forbrændingsmotorer og elmotorer i hybridbiler. KIA
er en af verdens storleverandører af paletten af
drivliner og de har nu præsenteret en teknik, som de
kalder Active Shift Control (ASC). Den nye teknik
optimerer gearskifteeffektiviteten ved at overvåge
gearskiftene 500 gange pr. sekund, hvorved
gearkassens omdrejningshastighed tilpasses præcist,
så der opnås et hurtigere gearskifte. Ved hjælp af
ASC-teknologien kan hybridbilens elmotor overtage
styringen i forbindelse med gearskift ved at anvende
ny software i Hybrid Control enheden (HCU), hvorved
problemer med langsomme gearskiftetider reduceres.
Takket være synkroniseringen reduceres
gearskiftetiden med 30 procent fra 500 ms til 350
ms. Dermed forbedres ikke alene accelerationen
og brændstoføkonomien i en hybridbil, men også
gearkassens holdbarhed, eftersom friktionen i
forbindelse med gearskift bliver minimeret. Den nye
teknologi vil blive implementeret i kommende hybrid
modeller fra Hyundai-koncernen, som KIA er en del
af.
Juni 2019
Endnu større 8-serie Coupé fra BMW BMW har
afsløret de første billeder af den helt nye BMW
8-serie Gran Coupé, som er en firedørs
luksussportsvogn. Den nye model er udviklet
sideløbende med BMW 8-serie Coupé og Cabriolet samt
sportsvognen BMW M8 GTE. Bilen lanceres i Danmark
til september. BMW 8-serie Gran Coupé er et eksempel
på BMW’s nye designsprog. Kendetegnende for den nye
Gran Coupé er et lavt tyngdepunkt, perfekt
vægtfordeling, letvægtskonstruktion med aluminium,
magnesium og kulfiberforstærket plast samt en meget
aerodynamisk konstruktion.Oceaner
af plads. Den nye Gran Coupé deler naturligvis en
del detaljer med BMW 8-serie Coupé og Cabriolet. Det
sted, hvor der virkelig opleves en forskel er fra
A-stolpen og bagud. Akselafstanden er 20,1 cm
længere end Coupé-udgaven. Bilen er 23,1 cm længere,
bredden er vokset 3 cm og Gran Coupé er 6,1 cm
højere.
Læs vores prøvekørsel af BMW M850i Coupé >>>
Ny højteknologisk Peugeot 2008 Peugeot har
offentliggjort en lang række detaljer om den
kommende nye 2008 model, der lanceres i begyndelsen
af 2020.Den
nye Peugeot 2008 er udstyret med den nyeste
generation af Peugeot i-Cockpit 3D samt adskillige
køreassistentsystemer, der er udviklet med baggrund
i den bedste teknologiske know-how, som Peugeot har
at tilbyde. Dette betyder desuden, at den nye 2008
fra start vil blive tilbudt med tre forskellige
drivmidler: El, benzin eller diesel. Den nye Peugeot
2008 er baseret på PSA-gruppens nyeste platform, CMP
(Common Modular Platform), der er udviklet til B- og
C-segment biler. Den har en længde på 4,30 m og en
akselafstand på 2,60 m, hvilket giver en
bagagerumsvolumen på 434 liter, uanset hvilken motor
den er udstyret med. Bunden har to forskellige
positioner (afhængigt af version), hvilket giver
muligt for et helt plant gulv, når bagsæderne er
foldet ned.
|
|
|
|
25. august 2019
WRC i Tyskland: Dobbelt Toyota hattrick
Toyota
Gazoo Racing scorede et dobbelt hattrick, da den
VM-førende Ott Tänak søndag eftermiddag i sin Toyota
Yaris WRC vandt Rallye Deutschland - 9. afdeling af
rally verdensmesterskabet. Tänak vandt nemlig det
tyske rally for tredje år i træk, og samtidig gjorde
Toyota rent bord ved at besætte de tre
podieplaceinger. Kris Meeke blev 2'er og Jari-Matti
Latvala 3'er. Hyundais Thierry Neuville blev nr. 4 i
rallyet, men først efter at hans team-kollega, Dani
Sordi forsætlig efter den sidste hastighedsprøve
tjekkede for sent ind, så hans 4. plads blev til en
5. plads, hvorved Neuville fik flere VM-points i
kørernes mesterskab, og han avancerede da også til
2. pladsen i mesterskabet, med Citroëns Sebastien
Ogier lige i baghjulet. Tänak har nu et solit
forspring på 35 points i kørernes VM alt imens
Hyundai fortsat, omend ganske beskedent, fører
konstruktørernes mesterskab foran den regerende
verdensmester, Toyota. Næste VM-afdeling finder sted
i Tyrkiet midt i september og dækkes som sædvanlig
på Eurosport. Udsendelsestiderne på LIVE
transmittionen vil blive publiceret her på
Motorsiden.dk i ugen op til rallyet.
4. august 2019
WRC i Finland: Tänak udbygger VM føring
Ott Tänak
udbyggede sin føring i årets
rally-verdensmesterskab, da han i dag i sin Toyota
Ýaris WRC vandt 9. afdeling af World Rally
Championship, det ikoniske Rally Finland. Toyotas
stjernekører førte i princippet fra start til mål,
kun midlertidigt undervejs måtte han overgive
føringen til team-kollegaen Jari-Matti Latvala, der
imidlertid begik et par fejl undervejs og siden
endte på 3. pladsen. Nr. 2 blev Citroëns Esapekka
Lappi, der dermed opnåede et kærkommet topresultat
til det franske team, hvis VM-kandidat, den
regerende verdensmester, Sebastien Ogier, måtte
nøjes med 5. pladsen. Hyundais VM-kandidat, Thierry
Neuville, blev nr. 6, men først efter at
gæstekøreren Craig Breen havde overgivet placeringen
til den belgiske kører. Tänak udbyggede yderligere
sit forspring i VM-kampen, da han var hurtigst på
den sluttende powerstage, som gav ekstra VM-points -
han har nu ialt 180 points mod Ogiers 158 og
Neuvilles 155. I konstruktør-VM halede den regerende
verdensmester, Toyota, ind på den førende i
mesterskabet, Hyundai, Afstanden mellem de to
bilgiganter er nu blot 24 points. Næste VM-rally er
Rally Deutschland, sidste weekend i august. Også det
dækkes af Eurosport og udsendelsestiderne for LIVE
dækningen publiceres her på Motorsiden.dk i dagene
forinden.
Ott Tänak
vandt Rally Finland i sin Yaris WRC.
2. juni 2019
WRC i Portugal: Anden sejr til Tänak og
Toyota For anden gang i træk lykkedes
det Toyotas Ott Tänak at køre sejren hjem i et
VM-rally. Det skete, da han søndag eftermiddag vandt
7. afdeling af World Rally Championship i sin Toyota
Yaris. Selvom det på papiret så let ud, Tänak førte
i det store hele fra start til mål, var han såvel
som en række andre kørere under ustandselig pres fra
uforudsete begivenheder som fx. da den højre
forreste støddæmper brød sammen på estlænderens
Yaris WRC lørdag eftermiddag. Tilsvarende skete for
team-kollegaen, Jari-Matti Latvala, men han kom
alene videre i rallyet efter de såkaldte Rally 2
regler. Hyundais Thierry Neuville startede forsigt
efter den voldsomme ulykke i Chile, hvor hans i20
Coupé WRC slog en 7-dobbelt saltamotale, og skulle
have haft opbakning af de to team-kolleger,
Sebastien Loeb og Dani Sordo, men begge deres biler
fik tekniske problemer som satte den op imod en halv
time bagud og deres rolle var reduceret til taktisk
kørsel, som sinkede den VM-førende og regerende
verdensmester, Sebastien Ogier i Citroën C3 WRC. Da
målrampen blev nået var Neuville avanceret til 2.
pladsen med Ogier på 3. pladsen - hvorved
franskmanden kunne bevare sin VM-føring, fordi han
også scorede max points på den afsluttede
powerstage. Tänak er nu nr. 2 i VM, blot 3 points
efter Ogier.
Ott
Tänak bevarede alle Yaris'ens fire hjul solidt på
jorden i Portugal - det meste af tiden, i hvert
fald.
12.
maj 2019
WRC: Ott Tänak og Toyota vinder i Chile
Efter et
par vanskelige rallyes lykkedes det i denne weekend
for Toyotas Ott Tänak i Toyota Yaris WRC at sejre i
Rally Chile og dermed avancere til 2. pladsen i
VM-kampen. Det var første gang nogensinde, at et
VM-rally fandt sted på chilensk grund og det var
derfor ukendt terræn for alle deltagerne. Det
rykkede imidlertid ikke på kampen i toppen af
mesterskabet, måske med en enkelt undtagelse, for
Hyundais Thierry Neuville oplevede den værste
rulletur i nyere tid. Ikke færre end 7 gange slog
i20 Coupé WRC raceren saltamotale, inden den faldt
til ro som noget, der mest lignede et bilvrag.
Heldigvis kom ingen af kørerne noget alvorligt til.
Tänak havde på det tidspunkt et godt forspring i
rallyet, men Neuville øjnede en mulighed for at
indhente Toyota'en og så gik det galt. Sebastien
Ogier kørte et godt rally og placerede sin Citroën
C3 WRC på 2. pladsen og den tidligere 9-dobbelte
verdensmester, Sebastien Loeb, kørte sin Hyundai ind
på 3. pladsen. Sammenlagt fører Ogier nu VM-kampen
for kørere foran Tänak og Neuville, alt imens
Hyundai fortsat fører VM for konstruktører, men
såvel Toyota som Citroën er rykket tættere på. Næste
VM-afdeling finder sted sidst i maj og som altid
publiceres Eurosports LIVE udsendelsestider her på
Motorsiden.dk.
Ott Tänak
vandt Rally Chile i sin Toyota Yaris WRC.
F1: Hamilton vinder i Spanien - MAG 7.
Lewis
Hamilton tog søndag eftermiddag omgående føringen i
det spanske Grand Prix på Catalunia racerbanen nær
Barcelona - og så sig siden ikke tilbage. Han vandt
løbet, som var den syvende sejr i træk for Mercedes.
Team-kollegaen Valtteri Bottas cementerede Mercedes'
dominerende position ved at blive nr. 2, alt imens
Max Verstappen i Red Bull Honda tog 3. pladsen.
Kevin Magnussen kørte et godt løb og sluttede som så
ofte som den bedste af resten - efter Mercedes, Red
Bull og Ferrari - på 7. pladsen. Sammenlagt fører
Hamilton foran Bottas i VM-kampen, de har hver især
næsten dobbelt så mange points som Verstapen på 3.
pladsen. Kevin Magnussen ligger i VM på 7. pladsen.
Flere korte nyheder >>> |
|
|