Ny VW Passat lander i september Den nye VW
Passat lander på det danske marked i september måned
og allerede nu kan man oplyse priserne på den store
mellemklassebil - 325.000 kroner koster den
billigste version.
Den nye Passat har en dybere kølergrill, en ændret
frontkofanger, nydesignede LED-forlygter og
LED-kørelys og den kan også fås med de nye
avancerede adaptive IQ.LIGHT LED-matrix-forlygter
til 42.000 kroner. Nyt er også assistentsystemer som
Emergency Steering Assist, Predictive fartpilot og
et Lane Assist-system med forbedret kamera, der er
en del af det nye Travel Assist, der gør Passat i
stand til at være delvist selvkørende ved
hastigheder på op til 210 km/t, alt imens en
opgraderet undervogn og optimerede drivlinjer sikrer
højere kørekomfort, god køredynamik og lavere
forbrug.
Maj
2019
100
år i Danmark: 100.000 kroner i rabat
I år er det 100 år siden, at Ford kom til Danmark.
Faktisk åbnede Ford i 1919 sin første samlefabrik på
det europæiske fastland i Heimsdalsgade på Nørrebro,
hvor man producerede Ford T-biler på landets første
samlebånd. I 1924 udvidede man til en langt større
samlefabrik i Sydhavnen, der både producerede Ford T
og Ford A.
Ford Danmark fejrer jubilæet med store rabatter på
fx den nye Mondeo ST-Line.Tilbuddet
omfatter både 5-dørs- og stationcar-udgaven af
Mondeo ST-Line med Fords 2,0-liters
EcoBlue-dieselmotor med 150 hk og 6-trins manuelt
gear. Begge modeller fås nu med en besparelse på
100.000 kr., så 5-dørs-modellen fås til 340.315 kr.,
mens stationcar-modellen fås til 359.350 kr. Den nye
Mondeo ST-Line leveres med masser af standardudstyr,
der blandt andet inkluderer body styling kit,
sportsundervogn, fartpilot, navigation og
DAB+-radio, bakkamera, 2-zoners klimaanlæg,
vognbaneassistent, parkeringassistent, dellæder og
10-vejs elbetjent førersæde med memoryfunktion og
røde syninger, sort loftsbeklædning, 18” alufælge,
regnsensor, opvarmet forrude samt nøglefri start og
døre.Kampagnen
kører til og med den 30. maj 2019. Priserne er
inklusiv levering og Ford Forsikring den første
måned.
Ford prøvekørsler - find dem hér >>>
10 års
garanti på fabriksny Fiat I år kan
Fiat fejre 120 år på markedet som italiensk
bilproducent, og i den anledning tilbyder den danske
importør hele 120 måneders fabriksgaranti ved
finansiering på alle Fiats modeller “Som én af
verdens førende bilproducenter føler vi et ansvar
for at sikre vores kunder den bedst mulige
købsoplevelse samt skabe innovative løsninger og
produkter til markedet. Derfor så vi en oplagt
mulighed for at benytte vores fabriksgaranti på en
positiv måde i forbindelse med vores jubilæum og
samtidig kombinere det med et godt tilbud på
finansiering, der ikke før er set på markedet”,
siger Jonas Lichtenberg, marketingchef hos FCA
Denmark. Fiats finansieringsmodel
indebærer en lav månedlig ydelse, som strækker sig
over 108 måneder, hvor den sidste rate svarer til en
forudbestemt restværdi på bilen. Det vil sige, at
man i slutningen af denne finansiering enten kan
betale den endelige ydelse og sikre ejerforholdet af
bilen, eller sælge bilen og lade lånet indfri.
Fiat prøvekørsler - find dem hér >>>
Med
tilbuddet om 10 års garanti følger en finansierings
mulighed for den seneste Fiat 500 Pop, som nu kan
finansieres til 1.500 kr./md.
Ford Danmarks 100 års fødselsdag på nettetI juni
måned fejrer Ford i Danmark virksomhedens 100 års
fødselsdag. Det er en enestående historie, den
amerikanske virksomhed satte gang i tilbage i 1919,
bl.a. med samlefabrik i Danmark, der ikke alene
forsynede danskerne med biler. I anledning af
fødselsdagen eller jubilæet, burde man måske snarere
kalde det, har Ford lagt historien på nettet.
Følg dette link til Ford som oplevelsestema >>>
og
dette link, hvis det gælder 100 årsjubilæet >>>
Læs vores seneste prøvekørsel af en Ford: Active
versionen af Årets Bil i Danmark 2019, Ford Focus
>>>
April
2019
Udstødningsfri taxikørsel i Toyota Mirai
Nu vil
det i København være muligt, at bestille en taxi,
der ikke forurener nærmiljøet, hverken med skadelig
udstødning eller unødig støj. Toyota har nemlig med
leveret 8 Toyota Mirai til taxiselskabet DrivR og de
bliver omgående taget i brug af selskabet, som har
en grøn profil og alene satser på miljørigtig
transport. En Toyota Mirai er en brintbil, dvs. en
elbil, som får sin strøm fra det medbragte
brændselscelleanlæg. Og brændselsceller omdanner som
bekendt brint til elektricitet - og foranlediger
alene rent vand som motorens udstødning. De otte
Mirai er blot de første af en politisk satsning på
at nedsætte forureningen i det nære bymiljø. Er
brinten produceret miljørigt, er helhedsbilledet på
længere sigt til gavn for miljøet på ethvert niveau.
En taxi kører typisk 6 gange så meget som en
privatbil. Bilerne blev overrakt ved en lille
seremoni i Københavns Havn med tilstedeværelse af
Transportminister Ole Birk Olesen (billedet), der
fastslog, at det var regeringens plan at udbygge
antallet af udstødningsfri hyrevogne ikke bare i
København men i hele landet. Hvis man vil hentes i
en af de lydløse og miljørigtige taxi'er, skal man
downloade DrivR's app og bestille derfra. Bilerne
kan ikke bestilles via telefon.
Læs vores test af Toyota Mirai hér >>>
|
|
|
|
4. maj
2019
Toyota verdensmester i Super-sæsonen
Toyota
vandt lørdag verdensmesterskabet i langdistance
racing, da de triumferede i 6-timers løbet på den
belgiske Grand Prix bane, Spa-Francorchamps. Det er
anden gang Toyota er blevet verdensmester i en serie
for LMP1 racersportsvogne, hvor såvel Audi og senest
Porsche har domineret. Begge de to tyske bilmærker
valgte imidlertid at forlade verdensmesterskabet i
halen på VW-dieselskandalen og ingen andre
fabriksteams vovede at tage kampen op imod det
japanske bilmærker, der var hurtigere end de to
tyske bilmærker, men havde vanskeligere ved at
omsætte hurtigheden til sejr. De betød ikke at
Toyota kom sovende til titlen, som i første omgang
er team-mesterskabet. Reglementet blev nemlig
tilpasset, at flere ikke-fabriksteams kunne være
konkurrencedygtige. Især kom hverken Toyota eller de
øvrige deltagere sovende til resultatet i lørdagens
løb, hvor man for første gang i nyere tid oplevede
voldsomt snevejr. Løbet blev af samme grund
rødflaget 11 minutter inden de 6 timer var gået. Ved
samme lejlighed vandt Porsche, der fortsat deltager
i GTE-klassen med bl.a. danske Michael Christensen
som en af kørerne, team-mesterskabet. For begge
teams vedkommende var sejren helt unik, fordi den
indeværende sæson er den første og formentlig eneste
Super-sæson nogensinde, fordi sæsonen startede
sidste forår, netop på Spa-Francorchamps racerbanen
og inkluderede med 24-timers Le Mans i juni 2018, og
slutter med 24-timers Le Mans i juni 2019.
Fernando
Alonso, Sebastien Buemi og Kazuki Nakajima i
snevejret på vej mod sejren i 6-timers-løbet på
Spa-Francorchamps. Holdet er meget tæt ved også at
vinder Super-VM-titlen for kørere, men de må vente
til 24-timers Løbet i Le Mans i juni.
31.
marts 2019
F1 i Bahrain: Sejr til Hamilton - MAG 13.
Lewis
Hamilton vandt søndag 2. afdeling af Formel 1
verdensmesterskabet på banen i Bahrain. Charles
Leclerc lå længe til det, der ville have været hans
første Grand Prix sejr, men hans Ferrari motor
voldte problemer i løbets sidste fase og han
sluttede på 3 pladsen. Nr. 2 blev Hamiltons Mercedes
team-kollaga, Bottas, som for nylig vandt sæsonens
første Grand Prix. Kevin Magnussen startede fra 6.
pladsen, men var ikke i stand til at fastholde
placeringen og sluttede løbet som nr. 13.
WRC på Corsica: Op og ned i VM-stillingen
Det har
været en uforudsigelig og begivenhedsrig start på
dette års rallyverdensmesterskab. Få points skilte
VM-toppen blandt såvel kørere som producenter, da
man i weekenden begav sig til den smukke franske
Middelhavsø, Corsica, for at afvikle 4. afdeling af
World Rally Championship. Forinden førte Toyota
konstruktør-mesterskabet og teamets mest succesrige
kører, Ott Tänak var på førstepladsen blandt
kørerne. Nu er begge på 3. pladsen efter et
dramatisk opgør i det franske rally. Først førte
Tänak, men en punktering lørdag eftermiddag sendte
ham ned på det, der for ham blev en 6. plads i mål.
Derpå var Ford's Elfyn Evans i spidsen, men Hyundais
Thierry Neuville overhalede englænderen lørdag
eftermiddag. Søndag formiddag kom Evans stærkt
tilbage og efter en middelmådig indsats fra Neuville
på den afsluttende "powerstage", lå det lige til
højrefoden for Evans at vinde rallyet. Men på en
ligeud strækning på hastighedsprøven, der
bogstaveligt blev kørt på kanten af Middelhavet,
borede en sten sig ind i Ford'ens højre fordæk, som
punkterede. Derved tabte Evans såvel sejren som en
mulig 2. plads - hvilket Neuville og Citroëns
regerende verdensmester, Sebastien Ogier lukrerede
på. Neuville vandt og overtog føringen i VM (ligesom
Hyundai), og Ogier blev nr. 2 og bevarede sin 2.
plads i VM (ligesom Citroën). Næste afdeling af WRC
finder sted i Argentina sidst i april. WRC dækkes af
Eurosport og TV-kanelen 6'eren og udsendelsestiderne
publiceres her på Motorsiden.dk i ugen op til
rallyet.
Elfyn
Evans i Ford Fiesta lå til at vinde Rally France da
han punkterede få kilometer fra målstregen.
17.
marts 2019
F1 premiere i Melbourne: Bottas sejr - MAG 6.
Årets
Formel 1 verdensmesterskab startede søndag morgen
traditionen tro i Albert Park i den australske
millionby, Melbourne. Og det viste sig hurtigt, at
styrkeforholdet i Formel 1 er stort set uforandret.
Sejren i Australiens Grand Prix gik nemlig til
Mercedes, omend køreren ikke var den regerende
verdensmester, Lewis Hamilton, men team-kollegaen
Valtteri Bottas. Hamilton sluttede dog på 2. pladsen
til trods for en beskadiget vognbund, som nedsatte
racerens fart under løbet. Nr. 3 blev en
Honda-drevet Red Bull racer med Max Verstappen bag
rattet. De to Ferrari racere med Vettel og Leclerc
havde vanskeligt ved at holde samme fart som bilerne
i spidsen. Det samme havde Kevin Magnussen i sin
Haas-Ferrari, men danskeren formåede dog, at bringe
bilen i mål på 6. pladsen, som alt andet lige var
udtryk for, at han var "den bedste af resten". Det
er tankevækkende, at Kevin Magnussen var den sidste
mand på omgangshøjde med Bottas og at halvanden
minut skilte ham og den vindende finne, da mållinjen
blev nået. Det var iøvrigt i Melbourne, danskeren
scorede sit hidtil bedste Formel 1 resultat, da han
blev nr. 3 i 2014 - det første race ud af indtil nu
82 Grand Prix starter. Det australske Grand Prix var
1. afdeling af ialt 21 løb i 2019, så der er lang
vej, inden finalen finder sted i Abu Dhabi d. 1.
december.
Kevin
Magnussen blev 6'er i Melbourne.
Flere korte nyheder >>> |
|
|