- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Ford Focus Stationcar Active 1,5 EcoBoost 150 hk


Højere brugsværdi i højere Focus


Af Søren Clauding – maj 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Focus blev ikke for ingenting kåret som Årets Bil i Danmark 2019. Den er velkørende, praktisk og yderst komplet. Og det bliver ikke dårligere i den såkaldte ”Active” version, der, som navnet indikerer, især er den rette for mennesker med ikke bare aktiv livsstil, men hvor den aktive livsstil inkluderer behovet for at færdes lidt mere ubegrænset. Som stationcar bliver brugsværdien endnu højere.

 

I forhold til de øvrige Focus versioner er Active udgaven ikke bare iført en særlig udstyrspakke. Den er reelt hævet 3 cm, så frihøjden er 16,3 cm. Det betyder, at den er meget tæt på det, man kalder en Crossover. Den er ingen SUV, hvilket langt henad vejen er en fordel, så længe man ikke begiver sig ud i regulært off-road terræn. Faktisk er der kolleger i branchen, der med blot 1 cm større frihøjde kalder deres biler ”SUV”, men indrømmet, udformningen har også noget med begrebs anvendelsen at gøre. Den er på ingen måde entydig.



Vellykket design

En stationcar er imidlertid en stationcar. Og designmæssigt er stationcars ofte mere harmoniske end hatchbacks og sedaner. I undertegnedes øjne er stationcar udgaven af den nye Ford Focus endnu mere visuelt vellykket end hatchback’en, aerodynamisk er stationcarformen også mere rigtig. Og når man så udstyrer bilen med stenslagsbeklædning ved hjulkasserne og mere rå kofangere og sideskørter, er resultatet mere end almindeligt vellykket.

 

Og så er Ford eksperter i at forfine detaljerne. For eksempel var den prøvekørte Focus iklædt dørbeskyttere, der glider frem, når man åbner døren, og hindrer, at man skrammer den parkerede bil ved siden af – og ved samme lejligheder beskytter Focus’ens lak. Fordi den er væk under kørslen, samler den heller ikke snavs og fugt og skaber grobund for rustdannelser. Det er gennemtænkt i mindste detalje.

 

Let og elegant løsning

Det samme gælder bagagerumsdækkenet, som er af rullegardin typen. Når man benytter det som bagagerumsdækken, gør man som i de fleste biler. Men ønsker man, at forøge kapaciteten fra de i forvejen ret pæne 608 bagagerumsliter til de opnåelige 1653 liter, skal rullegardinet afmonteres. Den kassette, som dækkenet ruller ind i, sidder som i mange biler klemt fast mellem vognsiderne i holdere. Som regel skal man da i en uhensigtsmæssig kropsstilling presse kassetten hårdt mod den ene vognside for at frigøre den, og siden mingelere den ud gennem bagklappen.

 

I Focus’en er der en lille strop og en fals i panelet. Når man fra bilens bagende trækker i stroppen, frigøres kassetten og den glider derpå fjerlet henimod den, der betjener den, som siden let og elegant kan løfte den ud af bilen og lægge den, hvor man nu synes, man vil.



Afslappende kørsel

Den nye Focus Stationcar har mange af den slags gennemtænkte detaljer. Når man under kørslen aktiverer den adaptive fartpilot og tilhørende vognbaneassistent, træder vognbanecentrering også i funktion og sikrer, at bilen bliver midt i sporet. Det er ikke bare en sikkerhedsmæssig foranstaltning, der skal hindrer at man ikke skifter vognbane ved et øjebliks uopmærksomhed, men regulært er et kørehjælpemiddel, som er med til at gøre kørslen komfortabel og afslappende.

 

Det er i fremragende harmoni med bilen køreegenskaber i øvrigt. For de 3 cm øget frihøjde er ikke alene brugt til, at sikre bedre fremkommelighed på ujævn grund, men også til at give bilen en endnu mere komfortabel affjedring. Det går lidt ud over køredynamikken ved hurtig kurvekørsel, men glem ikke hvad udgangspunktet er: Ford Focus er den mest køredynamisk velkørende bil i sin klasse, underbygget af multilink baghjulsophæng og en fremragende 8-trins automatgearkasse. At en smule af køredynamikken forvandles til kørekomfort, handler alene om at afbalancere bilens gode basisegenskaber, så netop komfort og fremkommelighed øges i forhold til basismodellen.

 

Velegnet drivline

Oven i det passer 150-hestes EcoBoost motoren glimrende. Fine accelerationstal, stor fleksibilitet i kraft af bl.a. en stort drejningsmoment på 240 Nm, som opnås allerede ved 1600 omdr./min, og en udmærket benzinøkonomi – taget i betragtning, at en Focus Stationcar Active er en forholdsvis stor bil: 4,69 meter lang og med den forøgede frihøjde også 1,53 meter høj. 14,3 km/l kører den i gennemsnit, vel at mærke opgjort efter de nye WLTP normer, som i det store hele genspejler, hvad man kan opnå i virkeligheden.



Bilen vejer i sig selv 1445 kg og må trække 1500 kg. Kun med den tilsvarende 150-hestes dieselmotor og manuelt gear kan man opnå en højere anhængervægt på i alt 1800 kg. Den har vi dog ikke prøvet.








Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ford Focus First World Test >>>



Vores onboard video fra prøvejørslen af Ford Focus Active illustrerer bl.a. køreegenskaberne og ikke mindst hvad der sker, hvis man ikke gør som Lane Centering systemet opfordrer til. Fuld HD.

 


Model:

Ford Focus Stationcar Active 1,5 EcoBoost 150 hk

Listepris:

Kr. 294.900

Motor og transmission:

3 cyl. 1,5 ltr. turbobenzin. 150 hk. 240 Nm/ 1600 omdr./min. 8 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,5 sek./ 203 km/t/ 14,3 km/l / 158 g/km

Længde:

4,69 m

Bagagerum:

608/1653 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Automatisk nødbremse. LED tåge- og kurvelys og aut. fjernlys. Adaptiv fartpilot med stop & Go. Cross Traffic Allert med aktiv opbremsning. Vognbaneassistent. Vognbane centrering. 17” letmetal fælge (standard – testbilen: 215/50-18). 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for og bag. klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. P-sensorer bag. Bakkamera. Regnsensor. Isofix. 8” skærm.


Link til importøren














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt