Ford Focus blev ikke for
ingenting kåret som Årets Bil i Danmark 2019. Den er
velkørende, praktisk og yderst komplet. Og det
bliver ikke dårligere i den såkaldte ”Active”
version, der, som navnet indikerer, især er den
rette for mennesker med ikke bare aktiv livsstil,
men hvor den aktive livsstil inkluderer behovet for
at færdes lidt mere ubegrænset. Som stationcar
bliver brugsværdien endnu højere.
I forhold til de øvrige Focus
versioner er Active udgaven ikke bare iført en
særlig udstyrspakke. Den er reelt hævet 3 cm, så
frihøjden er 16,3 cm. Det betyder, at den er meget
tæt på det, man kalder en Crossover. Den er ingen
SUV, hvilket langt henad vejen er en fordel, så
længe man ikke begiver sig ud i regulært off-road
terræn. Faktisk er der kolleger i branchen, der med
blot 1 cm større frihøjde kalder deres biler ”SUV”,
men indrømmet, udformningen har også noget med
begrebs anvendelsen at gøre. Den er på ingen måde
entydig.
Vellykket
design
En stationcar er imidlertid
en stationcar. Og designmæssigt er stationcars ofte
mere harmoniske end hatchbacks og sedaner. I
undertegnedes øjne er stationcar udgaven af den nye
Ford Focus endnu mere visuelt vellykket end
hatchback’en, aerodynamisk er stationcarformen også
mere rigtig. Og når man så udstyrer bilen med
stenslagsbeklædning ved hjulkasserne og mere rå
kofangere og sideskørter, er resultatet mere end
almindeligt vellykket.
Og så er Ford eksperter i at
forfine detaljerne. For eksempel var den prøvekørte
Focus iklædt dørbeskyttere, der glider frem, når man
åbner døren, og hindrer, at man skrammer den
parkerede bil ved siden af – og ved samme
lejligheder beskytter Focus’ens lak. Fordi den er
væk under kørslen, samler den heller ikke snavs og
fugt og skaber grobund for rustdannelser. Det er
gennemtænkt i mindste detalje.
Let og
elegant løsning
Det samme gælder
bagagerumsdækkenet, som er af rullegardin typen. Når
man benytter det som bagagerumsdækken, gør man som i
de fleste biler. Men ønsker man, at forøge
kapaciteten fra de i forvejen ret pæne 608
bagagerumsliter til de opnåelige 1653 liter, skal
rullegardinet afmonteres. Den kassette, som dækkenet
ruller ind i, sidder som i mange biler klemt fast
mellem vognsiderne i holdere. Som regel skal man da
i en uhensigtsmæssig kropsstilling presse kassetten
hårdt mod den ene vognside for at frigøre den, og
siden mingelere den ud gennem bagklappen.
I Focus’en er der en lille
strop og en fals i panelet. Når man fra bilens
bagende trækker i stroppen, frigøres kassetten og
den glider derpå fjerlet henimod den, der betjener
den, som siden let og elegant kan løfte den ud af
bilen og lægge den, hvor man nu synes, man vil.
Afslappende
kørsel
Den nye Focus Stationcar har
mange af den slags gennemtænkte detaljer. Når man
under kørslen aktiverer den adaptive fartpilot og
tilhørende vognbaneassistent, træder
vognbanecentrering også i funktion og sikrer, at
bilen bliver midt i sporet. Det er ikke bare en
sikkerhedsmæssig foranstaltning, der skal hindrer at
man ikke skifter vognbane ved et øjebliks
uopmærksomhed, men regulært er et kørehjælpemiddel,
som er med til at gøre kørslen komfortabel og
afslappende.
Det er i fremragende harmoni
med bilen køreegenskaber i øvrigt. For de 3 cm øget
frihøjde er ikke alene brugt til, at sikre bedre
fremkommelighed på ujævn grund, men også til at give
bilen en endnu mere komfortabel affjedring. Det går
lidt ud over køredynamikken ved hurtig kurvekørsel,
men glem ikke hvad udgangspunktet er: Ford Focus er
den mest køredynamisk velkørende bil i sin klasse,
underbygget af multilink baghjulsophæng og en
fremragende 8-trins automatgearkasse. At en smule af
køredynamikken forvandles til kørekomfort, handler
alene om at afbalancere bilens gode basisegenskaber,
så netop komfort og fremkommelighed øges i forhold
til basismodellen.
Velegnet
drivline
Oven i det passer 150-hestes
EcoBoost motoren glimrende. Fine accelerationstal,
stor fleksibilitet i kraft af bl.a. en stort
drejningsmoment på 240 Nm, som opnås allerede ved
1600 omdr./min, og en udmærket benzinøkonomi – taget
i betragtning, at en Focus Stationcar Active er en
forholdsvis stor bil: 4,69 meter lang og med den
forøgede frihøjde også 1,53 meter høj. 14,3 km/l
kører den i gennemsnit, vel at mærke opgjort efter
de nye WLTP normer, som i det store hele genspejler,
hvad man kan opnå i virkeligheden.
Bilen vejer i sig selv 1445
kg og må trække 1500 kg. Kun med den tilsvarende
150-hestes dieselmotor og manuelt gear kan man opnå
en højere anhængervægt på i alt 1800 kg. Den har vi
dog ikke prøvet.
|