Efterårets store
europæiske biludstilling fandt (i skrivende stund:
finder) i år sted i Frankfurt. Men spørgsmålet er,
hvor længe ”Internationale Automobil-Ausstellung”
vil fortsætte, for der var flere tendenser at spore
i den tyske storby, og den allermest påfaldende var
manglen på deltagende bilproducenter. Tysk
bilindustri var naturligvis på plads, men ikke-tyske
bilmærker var kun repræsenteret i beskedent omfang.
Derpå var elektrisk mobilitet ikke overraskende et
alt overskyggende emne.
Elektrisk
mobilitet er i IAA sammenhæng ensbetydende med
elektrificerede biler. For endnu er der ikke så
meget andet end spæde forsøg på, at integrere
miljø-optimeret mobilitet i bred forstand. Biler er
stadig omdrejningspunktet. Men indrømmet, IAA er,
som navnet klart og tydeligt indikerer, en
biludstilling, så selvfølgelig er der fokus på
biler.
Elbiler på og
udenfor IAA Ingen
bilfabrik var på IAA mødt op uden elektrificerede
biler. Selv de, der ikke var mødt op, men alligevel
benyttede den særlig fokus, der i
udstillingsperioden var og er på biler, havde
elbiler som omdrejningspunkt. Præcis udenfor
hovedindgangen til det kæmpemæssige
udstillingskompleks inviterede KIA (uden ekstra
udgift til husleje) indenfor på sit europæiske
hovedkvarter, der ligger direkte op til
messeområdet, og hér kunne man bl.a. se den nye KIA
XCeed i plug-in hybrid version.
Længere mod syd
satte Renault på Sardinien fornyet gang sin
elektriske offensiv med en fornyet og 3. generation
af Europas mest solgte elbil, Renault Zoe. Man
påbegyndte de første internationale testkørsler
præcis på åbningsdagen for IAA, men Renault
benyttede dog anledningen i Frankfurt til at
præsentere den nye Captur, dels på en sent
arrangeret pressekonference, dels på en simpel stand
på den åbne del af messeområdet.
Omkostnings-reduktion var en anden klar tendens på
årets IAA, også for dem, der havde valgt at deltage.
Læs om vores første test af den nye Renault Zoe hér
>>>
Små
biler er fortsat miljørigtige Hvor KIA
valgte at afholde IAA i eget regi lige op til
messeområdet, ligger søstermærket Hyundais
europæiske domicil i den anden ende af Frankfurt. Så
de var rykket indenfor på messen, bl.a. for at
præsentere deres vifte af elektrificerede modeller,
inklusive en iøjefaldende konceptbil, Hyundai 45 EV,
og ikke mindst, eller rettere netop mindst, den nye
lille Hyundai i10, der trods beskedne ydermål er
mere rummelig end forgængeren. Dejligt, at
praktikken i den aktuelle verden også har lidt at
skulle have sagt. Og glem ikke, at en lille bil
typisk kører længere på literen end et stort
hybridkøretøj…
Hvor den tyske
presse, som er yderst afgørende for de nationale
bilproducenters eksistens-klima, langt hen ad vejen
er af den opfattelse, at de mange tyske elbiler
ligeså meget handler om at købe aflad for tidligere
tiders ikke alt for reelle tilgang til miljørigtig
bilproduktion (fordi den samlede miljøbelastning ved
produktion af store elbiler ikke er så ubetydelig
endda) præsenterede Honda deres nye kompakte bybil,
Honda e, som kommer på markedet næste år.
Perfekt til byen Honda var
den eneste japanske repræsentant på IAA og det
signal om miljørigtig mobilitet i bred forstand, man
præsenterede i Frankfurt, er slet ikke dumt. Honda e
udmærker nemlig sig netop ved, IKKE at indeholde et
kæmpebatteri, som sikrer stor rækkevidde, men også
tærer uforholdsmæssigt på bl.a. verdens litium
reserver.I Honda e har
man lagt et 35,5 kWh batteri og en 150-hestes
elmotor, som sikrer en officiel rækkevidde på 220
WLTP-kilometer. Og så byder den på utallige
avancerede designløsninger inde som ude.
Der var stor interesse for Hondas avancerede
elektriske bybil, der lander på markedet næste år.
Ford Puma hybrid Ford havde
reduceret deres udstillingsareal betydeligt og
udstillede deres portefølje af elektrificerede
biler, herunder den helt nye Ford Puma, der lander
på det danske marked sidst i 2019/begyndelsen af
2020.
Ny Defender – også som hybrid
Blandt
“importmærkerne” tiltrak især Land Rover sig stor
opmærksomhed med den nye Land Rover Defender
(billedet til højre), der skal løfte den tunge arv
efter den bil, som i et halvt århundrede har været
synonym med de britiske terrænbiler. Også den
tilslutter sig den elektriske trend og vil engang i
2020 dukke op som hybrid. Det giver god mening
derude i den natur, som den mestrer at køre i. |