Alt imens mange store bilfabrikker i
disse dage på den store biludstilling i Frankfurt
slås om opmærksomheden og om, at markere sig med
stribevis af nye større eller mindre elbiler,
igangsatte Renault de første internationale
prøvekørsler af den nye Renault Zoe. Det er 3.
generation af den kompakte elbil, der i løbet
af modellens 10-årige eksistens er blevet de
elektrificerede europæeres absolutte favorit.
Det er i sammenligning med
konkurrenterne et kolossalt erfaringsgrundlag,
Renault har bag udviklingen af den nye Zoe, der
trods forventelig stigende konkurrence i de kommende
år skal fastholde og da gerne udbygge bilens
position på det europæiske marked, hvis det altså
står til Renault. Men de har da også gjort deres
hjemmearbejde grundigt, for der er en verden til
forskel på den hidtidige model og den nye. Og den
hidtidige var bestemt ikke dårlig.
Europas største ”el-folkevogn” Den hidtidige var - eller er, for
den nye Zoe kommer først på markedet sidst i oktober
(i hvert fald i Danmark) - så god, at en tredjedel
af alle elbiler, solgt i Europa, er Renault Zoe. Og
på verdensplan udgør det samlede salg 160.000
eksemplarer. I øvrigt er salget af Zoe på det
europæiske marked i år til dato steget med 50
procent, og det er ikke fordi Renault har bebudet
prisstigninger på den nye Zoe.
Måske endda tværtimod. For selvom
priserne ikke kendes i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, som i øvrigt fandt sted
i små byer og på snoede og stærkt kuperede bjergveje
på solskinsøen Sardinien, vil Renault fortsat være
tro mod sin grund filosofi omkring Zoe: Renault Zoe
er folkets elbil, en ægte “folkevogn”, selvom en
tysk bilkoncern har taget patent på den
varebetegnelse…
Mange elbiler vil gøre en forskel Derfor vil den også blive solgt
til overkommelige priser. Simpelthen fordi Renault
er af den opfattelse, at det er meget godt med store
kostbare såkaldte miljøbiler, der uden tanke for
eksempelvis verdens begrænsede litium reserver
udstyrer deres tunge elbiler med store batterier,
der skal sikre meget lang rækkevidde. Det bliver
miljøet imidlertid ikke nævneværdigt bedre af. Det
er det store antal konventionelle biler, der skal
erstattes af miljø optimerede elektrificerede biler,
før det for alvor batter. Og til dem hører den nye
Zoe.
Renault satser i øvrigt på, at der
indgår 8 fuldt elektriske biler i modelporteføljen i
2022. Den nye Zoe supplerer Kangoo Z.E. og den lille
Twizy (hvis man altså kan kalde den en bil…), samt
mellemklassebilen RSM SM3 Z.E., varevognen Master
Z.E. og by crossoveren City K-ZE, som endnu ikke er
kommet på markedet og to nye, som der ikke endnu er
sat navn på. Dertil kommer hybrid-udgaver af fx den
nye Clio, sådan, at ud af den samlede vifte af
bilmodeller vil 50 procent være elektrificeret i
2022.
Helt ny men tro mod fortiden Den nye Zoe er helt ny. Den er
skabt på en ny platform, karrosseridesignet er nyt,
uden at man dog har ofret familiearven - den ligner
fortsat en Zoe. Dimensionerne er ikke ændret, basale
ting som hjulophæng o.l. er fornyet, men
grundprincippet er uændret, så Renault Zoe fx har en
konventionel torsionsbagaksel bagtil og McPherson
fortil.
Men den nye Zoe har frem for alt fået
en ny og kraftigere motor som et supplement til den
hidtidige 108 hestes maskine og et nyt batteri. Hvad
sidstnævnte angår, kunne man naturligvis godt have
øget kapaciteten yderligere, men hensyn til pris og
ressourceforbrug har spillet ind. Derved er man endt
op med et batteri, der præsterer 52 kWh, eller 11
kWh mere end forgængeren - uden at batteriet hverken
er blevet tungere eller større. Den forøgede effekt
er kort fortalt opnået gennem en anden sammenpakning
af battericellerne samt en ændret kemi.
Det nye batteri har også gjort det
muligt, at gøre motoren kraftigere uden at give
nævneværdigt køb på rækkevidden. Den præsterer op
til 135 hk og drejningsmomentet topper ved 245 Nm.
Faktisk har Renault valgt en konfiguration af
drivlinen, kunne vi fornemme, som ikke sender hele
drejningsmomentet ud på de trækkende forhjul fra
start af. Det sparer energi, ikke mindst, og derved
kan den nye Zoe med den kraftige motor uden
yderligere heksekunster køre 386 kilometer iht.
WLTP-målemetoden og 395 km med 108 hestes motoren.
Og tallet holdt i praksis i 135-hestes
udgaven, trods de mange stigninger på vejene rundt
på den nordlige del af Sardinien.
|