| 
							 
							Alt imens mange store bilfabrikker i 
							disse dage på den store biludstilling i Frankfurt 
							slås om opmærksomheden og om, at markere sig med 
							stribevis af nye større eller mindre elbiler, 
							igangsatte Renault de første internationale 
							prøvekørsler af den nye Renault Zoe. Det er 3. 
							generation af den kompakte elbil, der i løbet 
							af modellens 10-årige eksistens er blevet de 
							elektrificerede europæeres absolutte favorit. 
							
							Det er i sammenligning med 
							konkurrenterne et kolossalt erfaringsgrundlag, 
							Renault har bag udviklingen af den nye Zoe, der 
							trods forventelig stigende konkurrence i de kommende 
							år skal fastholde og da gerne udbygge bilens 
							position på det europæiske marked, hvis det altså 
							står til Renault. Men de har da også gjort deres 
							hjemmearbejde grundigt, for der er en verden til 
							forskel på den hidtidige model og den nye. Og den 
							hidtidige var bestemt ikke dårlig. 
							
							Europas største ”el-folkevogn” Den hidtidige var - eller er, for 
							den nye Zoe kommer først på markedet sidst i oktober 
							(i hvert fald i Danmark) - så god, at en tredjedel 
							af alle elbiler, solgt i Europa, er Renault Zoe. Og 
							på verdensplan udgør det samlede salg 160.000 
							eksemplarer. I øvrigt er salget af Zoe på det 
							europæiske marked i år til dato steget med 50 
							procent, og det er ikke fordi Renault har bebudet 
							prisstigninger på den nye Zoe.
							Måske endda tværtimod. For selvom 
							priserne ikke kendes i forbindelse med de første 
							internationale prøvekørsler, som i øvrigt fandt sted 
							i små byer og på snoede og stærkt kuperede bjergveje 
							på solskinsøen Sardinien, vil Renault fortsat være 
							tro mod sin grund filosofi omkring Zoe: Renault Zoe 
							er folkets elbil, en ægte “folkevogn”, selvom en 
							tysk bilkoncern har taget patent på den 
							varebetegnelse… 
							
							Mange elbiler vil gøre en forskel Derfor vil den også blive solgt 
							til overkommelige priser. Simpelthen fordi Renault 
							er af den opfattelse, at det er meget godt med store 
							kostbare såkaldte miljøbiler, der uden tanke for 
							eksempelvis verdens begrænsede litium reserver 
							udstyrer deres tunge elbiler med store batterier, 
							der skal sikre meget lang rækkevidde. Det bliver 
							miljøet imidlertid ikke nævneværdigt bedre af. Det 
							er det store antal konventionelle biler, der skal 
							erstattes af miljø optimerede elektrificerede biler, 
							før det for alvor batter. Og til dem hører den nye 
							Zoe.
							Renault satser i øvrigt på, at der 
							indgår 8 fuldt elektriske biler i modelporteføljen i 
							2022. Den nye Zoe supplerer Kangoo Z.E. og den lille 
							Twizy (hvis man altså kan kalde den en bil…), samt 
							mellemklassebilen RSM SM3 Z.E., varevognen Master 
							Z.E. og by crossoveren City K-ZE, som endnu ikke er 
							kommet på markedet og to nye, som der ikke endnu er 
							sat navn på. Dertil kommer hybrid-udgaver af fx den 
							nye Clio, sådan, at ud af den samlede vifte af 
							bilmodeller vil 50 procent være elektrificeret i 
							2022. 
							
							Helt ny men tro mod fortiden Den nye Zoe er helt ny. Den er 
							skabt på en ny platform, karrosseridesignet er nyt, 
							uden at man dog har ofret familiearven - den ligner 
							fortsat en Zoe. Dimensionerne er ikke ændret, basale 
							ting som hjulophæng o.l. er fornyet, men 
							grundprincippet er uændret, så Renault Zoe fx har en 
							konventionel torsionsbagaksel bagtil og McPherson 
							fortil.
							Men den nye Zoe har frem for alt fået 
							en ny og kraftigere motor som et supplement til den 
							hidtidige 108 hestes maskine og et nyt batteri. Hvad 
							sidstnævnte angår, kunne man naturligvis godt have 
							øget kapaciteten yderligere, men hensyn til pris og 
							ressourceforbrug har spillet ind. Derved er man endt 
							op med et batteri, der præsterer 52 kWh, eller 11 
							kWh mere end forgængeren - uden at batteriet hverken 
							er blevet tungere eller større. Den forøgede effekt 
							er kort fortalt opnået gennem en anden sammenpakning 
							af battericellerne samt en ændret kemi. 
							Det nye batteri har også gjort det 
							muligt, at gøre motoren kraftigere uden at give 
							nævneværdigt køb på rækkevidden. Den præsterer op 
							til 135 hk og drejningsmomentet topper ved 245 Nm. 
							Faktisk har Renault valgt en konfiguration af 
							drivlinen, kunne vi fornemme, som ikke sender hele 
							drejningsmomentet ud på de trækkende forhjul fra 
							start af. Det sparer energi, ikke mindst, og derved 
							kan den nye Zoe med den kraftige motor uden 
							yderligere heksekunster køre 386 kilometer iht. 
							WLTP-målemetoden og 395 km med 108 hestes motoren. 
							Og tallet holdt i praksis i 135-hestes 
							udgaven, trods de mange stigninger på vejene rundt 
							på den nordlige del af Sardinien. 
							  |