- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test drive: Renault Zoe
Erfaringen fornægter sig ikke

Af Søren Clauding - 14. september 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man bygger en ny generation af en elbil i kompaktklassen og har 10 års erfaring med den, så er mulighederne for, at gøre det godt, ret store. De første internationale prøvekørsler af den nye Renault Zoe, som fandt sted på kuperede og krævende bjergveje på nordlige Sardinien, sendte da også et klart signal: det er en virkelig velkørende og moderne bil, Renault har skabt.

Dertil kommer en lækker og velindrettet kabine, gode pladsforhold både i kabinen og i bagagerummet, suppleret af en hel stribe af elektriske og elektroniske hjælpemidler, som ikke nødvendigvis er standard, heller ikke i konventionelle biler i samme størrelse.

Stor rækkevidde og ringe vægt
Renault Zoe måler 4,08 meter i længden. Det er præcis det samme som forgængeren, til trods for at platformen er helt ny. Det unikke er imidlertid, at selvom Zoe har fået flere kræfter og længere rækkevidde, er pladsforholdene uændrede. Og vægten er stort set den samme. Sølle 20 kg vejer den nye Zoe mere end forgængeren, i alt 1502 kg.Den mervægt kommer ikke fra batteriet, som er på 52 kWh, for det vejer de samme 326 kg, som det hidtidige 41 kWh batteri. Så de få ekstra kg kan formentlig direkte henføres til mere udstyr. Den nye motor leverer flotte 135 hk og et drejningsmoment på op til 245 Nm, som gør, at de magiske 100 km/t nås på blot 9,5 sekunder.

Som et kuriosum skal det dog nævnes, at topfarten er elektronisk begrænset til 140 km/t - for reelt er det kun på mindre dele af det tyske Autobahn-net, hvor der i Europa fortsat er fri hastighed. Og så var det naturligvis den nye motor, der var fokus på ifm. med prøvekørslerne på Sardinien, men Renault Zoe kan fortsat fås med 108 hestekræfter.

Glimrende køreegenskaber

Men ét er motorkræfter på papiret, et andet er i praksis. Det er nemlig ikke alle elbils producenter, der er sluppet lige godt fra, at forene mange kræfter med tilhørende vejbeliggenhed. I Renaults tilfælde sidder den imidlertid lige i øjet.

Man må ikke glemme, at Renault Zoe er en prisattraktiv bil (tør vi godt vove at påstå, selvom priserne ikke er fastsat endnu, men de skal være spiselige for alle, for at leve op til Renaults filosofi om at gøre elbiler tilgængelige for alle). Den er kompakt og forsynet med en torsionsbagaksel, som alle andre biler i den størrelse er det – inklusive den hidtidige Zoe.

Komfortabel affjedring og godt vejgreb
Men leveringen af kræfterne foregår præcist og styret, samtidig med at undervognen sikrer et solidt greb i kurverne, uanset de er meget plane eller ret ujævne. Umiddelbart fornemmes en vis spændstighed, der dog til en vis grad kan henføres til de lavprofildæk, bilerne var udrustet med. Når man omvendt virkelig udnytter kræfterne og presser bilen hurtigt hen over bump og asfalt, der har kendt bedre dage, nærmer affjedringen sig det komfortable.

Det underbygger den luksus følelse, der altid er forbundet med at køre stilfærdige elbiler, og det gør den nye Zoe til en både harmonisk og sjov oplevelse. I bytrafik har man både gavn af en prompte speeder reaktion og det gode moment. Også dér er den en fornøjelse.

Energi-forvaltning
Renault Zoe har automatgear, som alle elbiler har det. Når gearvælgeren sættes i “D”, tændes der i princippet for strømmen til motoren, og når man træder på speederen sendes der strøm fra batteriet til elmotoren og så kører man. En elbil er egentlig utrolig simpel.

Det, der er udfordringen, er først og fremmest, at forvalte energien. Sådan er det også i konventionelle biler, men mest fordi forbruget kan aflæses på bankkontoen. Elektrisk kørsel er billigere og hér er udfordringen at sikre, at der er strøm nok til ens forestående kørsel.

Det er der intet nyt i. Men der er forskellige måder for en bilproducent at forholde sig til udfordringen på. Visse producenter, fortrinsvis af store, energiforbrugende luksusbiler, som i kraft af deres store vægt kører kortere på energien, gør meget ud af at tilbyde hurtig-opladning på mindst 100 kW. De har brug for den kraftige opladningsmulighed, for når de kører, bruger de mere energi, og det påvirker bilernes rækkevidde.

50 kW er optimalt
Det er imidlertid med til at fordyre produktionen, at kunne oplade meget hurtigt og der findes så godt som ingen af de kraftigere ladestationer ude i landskabet. Derfor har Renault valgt, at have 50 kW jævnstrøms-opladning som deres hurtigste mulighed til den nye Zoe. Hvis man oplader bilen et sted, hvor 50 kW er muligt, kan man da også opnå 150 kilometers ekstra rækkevidde på blot en halv time. Og derved har Renault kunnet holde bilens købspris markant lavere.

Men med 386 respektive 395 kilometers rækkevidde er en Zoe især baseret på hjemmeopladning fra en ”wallbox”, som typisk leverer 7 kW, og da tager en fuld opladning en nat - det er i sagens natur langt hurtigere, at fylde et batteri op på den halve størrelse. Og rækkevidden er helt på niveau med normalen for moderne elbiler med større batterier.

Med til, at muliggøre et lavt energiforbrug, er også en særlig Eco-indstilling, men med den aktiveret er Zoe godt nok ikke særlig munter at køre. Den klogeste løsning er nok, at aktivere større energi regenerering ved hjælp af en såkaldt “B” indstilling, som i et vist omfang overflødiggør brug af bremserne, dog ikke i nær samme grad som man oplever det i fx en Nissan Leaf.

Udstyr med mening
Og så gør det heller ingenting, at køre sin elbil med omtanke, noget som man stille og roligt lærer, når bilen er i brug. Desuden giver den seneste udgave af Renaults EASY LINK via en 9,3” skærm i midterkonsollen en god håndsrækning, når ruten skal planlægges – inklusiv info om lade-stationer undervejs.

Foruden styringen af drivlinen bidrager også brug af Fuld LED lys for og bag (med kurvefunktion, oven i købet), til energieffektiviteten samt naturligvis en energioptimal konstruktion. Desuden har Renault i vidt omfang bygget Zoe ved brug af genbrugsmaterialer. Også det indgår i en bæredygtig miljøtankegang.

Viften af kørehjælpemidler inkluderer automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, vejbaneassistent og -advarsel, automatisk op- og nedblænding samt aktiv parkeringsassistance.

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Folkets elbil på unik baggrund >>>


Den nye Renault Zoe ser bedre ud og kører endnu bedre end forgængeren, flere kræfter, bedre vejgreb, komfortabel og underholdende. Kør med en tur. Fuld HD.




Ny Renault Zoe - hurtige fakta
Introduktion i Danmark: Ultimo oktober 2019

Modelbetegnelse:

Renault Zoe R110 respektive R 135

R 110:
Elmotor, 108 hk/3395-10886 omdr./min. 225 Nm/500-3395 omdr./min. A/T. 0-100 km/t: 11,4 sek.

R 135: Elmotor, 135 hk/4200-11163 omdr./min. 245 Nm/1500-3600 omdr./min. A/T. 0-100 km/t: 9,5 sek.

Batteri:
326 kg litium-ion, 12 moduler, 192 celler. 400 V. 52 kWh.

Rækkevidde (WLTP): R110: 395 km. R135: 386 km.Gennemsnits-rækkevidde i det virkelige liv, sommer/vinter R135: 375/240 km.

Opladningstider, 0-100 pct:
2,3 kW hjemmeopladning (10A enkeltfaset): 32t30m.
3,7 kW Wallbox (16A enkeltfaset): 16t10m.
7,4 kW Wallbox (16A trefaset): 9t25m.
11 kW Ladestander (16A trefaset): 6t.
22 kW Ladestander (32A trefaset): 3 t.
50 kW jævnstrøms ladestander (0-80 pct): 1t10m.

Længde: 4,08 meter.
Frihøjde: 120 mm.
Bagagerumskapacitet: 328-1225 liter.
Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt