Jeep Renegade har fået en
ansigtsløftning og samtidig har den også fået nye
motorer. Den ligner en regulær offroader, men er
reelt en kompakt SUV – det skal nu ikke komme den
til skade. Tværtimod.
Det skyldes ganske enkelt, at
uanset dens historie og herkomst, er det i hvert
fald på vore breddegrader begrænset, hvilket behov
der er for regulære offroadere i den størrelse
(bilen er blot 4,24 meter lang). Til gengæld er
interessen stor for regulære SUV’er. Og har man lyst
til sådan en, der også ser ud til at kunne noget, er
Renegade måske svaret.
Ligner en
Jeep
Ellers kan man jo blot vælge
en Fiat 500X, som vi i øvrigt prøvekørte for kort
tid siden. Den ligner i hvert fald ingen Jeep, den
læner sig helt klart op ad Fiat 500, selvom Renegade
og 500X i teknisk forstand er skabt på samme
platform.
Det betyder i praksis, at
undervogn og drivline er ens på de to biler. Men dér
hører sammenligningen også op. Hvad det angår, siger
billeder mere end mange ord…
Miljø-godkendt
Drivlinen i den prøvekørte
Renegade bestod af den nye Euro 6d-TEMP miljø
godkendte 3-cylindrede 1-liters turbobenzin-motor,
også kaldet T3. Den er god for 120 hestekræfter, den
leverer et drejningsmoment på pæne 190 Nm ved 1750
omdr./min (husk, at det er en benzinmotor, ingen
diesel), en 6-trins manuel gearkasse og og en
brændstoføkonomi på udmærkede 16,6 km/l opgjort som
det såkaldte NED2-tal, baseret på WLTP målemetoden.
Og så var den iklædt det omfattende Limited First
Edition udstyr.
Det udløser en listepris på
280.000 kroner, som er attraktiv, ikke mindst fordi
udstyret er så omfattende. Det inkluderer som
standard Fuld LED lys, som man ikke kan klare sig
uden, når man først har oplevet det, nøglefri adgang
og betjening, adaptiv fartpilot – såvel som
konventionel fartpilot (de fleste biler har enten
det ene eller det andet) – aktiv vognbaneassistent,
2-zone klimaanlæg, varme i læderrattet, varme i
forsæderne, p-sensorer for og bag, automatisk
ind-klappelige elektriske sidespejle, 7”
berøringsskærm, DAB-radio, regnsensor og ikke mindst
17” alufælge.
Klart en SUV
Sidstnævnte er med til
kørselsmæssigt at gøre bilen lidt forskellig fra den
500X med samme drivline, vi prøvekørte for nylig. De
1” større fælge er naturligt nok påmonteret dæk med
mere lavprofil og dermed mindre affjedring i
dæksiderne og det mærkes. Frihøjden er 16,6 cm og da
Jeepen alene har træk på forhjulene (den er dog også
bygget med firehjulstræk og kan faktisk leveres med
det såkaldte Trailhawk udstyr, som inkluderer 4WD),
er den klart at betragte som en SUV.
Den kører også sådan. En lidt
spændstig undervogn, direkte kontakt med underlaget,
som gør den underholdende at køre på plan vej, men
den kan sagtens håndtere store ujævnheder, som
videoen her på siden illustrerer.
God plads
Funktionelt har man gavn af
god kabineplads, tredelte bagsæderyglæn, så man selv
kan afgøre i hvilken af bilens sider, man bruger
asymmetrien, justerbar bagagerumsbund, som gør
brugen fleksibel, og i det hele tage et regulært
bagagerum, der kan øges fra godt 350 liter til 1,3
kubikmeter efter behov – det er faktisk 300 liter
mere end i den tilsvarende 500X.
I Europa har Jeep med
Renegade opnået et rekord stort salgstal. Det er
ikke så mærkeligt, for den er i sin sjæl langt mere
europæisk end den er amerikansk. Og det er vel i
bund og grund også årsagen til, at den har kunnet
danne grundlag for Fiat 500X.
|