Det gamle ord om, at ”man
ikke skal skue hunden på hårene” får fornyet mening,
når det handler om Fiat 500X City Cross. For det er
et faktum, at selvom 500X ligner en Fiat 500, om end
i en noget forvokset udgave, så er det ikke til at
forestille sig, at under det iøjefaldende ikoniske
ydre gemmer der sig en – Jeep.
Heller ikke bag rattet er det
let, at få Fiat 500 ud af hovedet, hvis man altså
alene bruger øjnene. For den ligner en Fiat 500, og
på ingen måde den Jeep Renegade, som har leveret
teknisk basis for den alsidige Fiat. Men i samme
øjeblik, man begynder at køre, ændrer oplevelsen
karakter.
Tro mod deres
ophav
Jeep Renegade er den kompakte
Jeep, langt henad vejen tro imod sit ophav, altså
den legendariske Willis Jeep, den er blot noget
større, om end den på ingen måde er en kæmpe.
Ligesådan er Fiat 500 X tro mod sit ophav. Og
grunden til, at den moderne Fiat 500 sælger
forbavsende godt, er næppe dens køreegenskaber, men
derimod dens helt enestående design.
Fiat 500X er designmæssigt
tro mod sin oprindelse, men den er virkelig markant
større. Med sine 4,27 meter i længden overgår den
sit lille forbillede med over 70 cm, men nok så
vigtigt: Med Jeep teknikken bliver den en meget
alsidig bil.
Kører fint
overalt
Den prøvekørte udgave havde
godt nok ikke firehjulstræk (den findes dog også i
en firehjulstrukken udgave), men on-board videoen
her på siden synliggør, at den med forhjulstræk
faktisk klarer sig ret godt også dér, hvor en
almindelig Fiat 500 i hvert fald ville have givet
op. Frihøjden på tæt ved 20 cm øger
fremkommeligheden, de større hjul tager godt fat i
underlaget og selvom man kan få mere effekt i en
500X (det vender vi snart tilbage til her på
Motorsiden.dk) er 120 hestekræfter fuldt
tilstrækkeligt.
På landevejen er den
underholdende, sjov gennem kurverne, står udmærket
fast – om end en stormende sidevind godt kan mærkes
(normalt i høje biler – og 500X måler 1,60 meter i
højden), og affjedringen er fast – egentlig på samme
måde som man også oplever den i en 500 uden X.
Ansigtsløft
og nye motor
Fiat 500X er ikke en helt ny
bil, men den fik en kraftig ansigtsløftning sidste
år, og ikke mindst fik den nye motorer. Det sidste
har den især haft godt af, og det får miljøet også,
for der er i sagens natur tale om motorer, der
opfylder de Euro 6d-TEMP miljønormer, som træder i
kraft til efteråret.
I praksis er den hér
prøvekørte 120-hestes maskine en 3-cylindret
1-liters turbobenzinmotor, der foruden topeffekten
leverer et drejningsmoment, der topper på 190 Nm
allerede ved 1750 omdr./min. hvilket er lavt for en
benzinmotor. Desuden har man seks manuelle gear,
som, hvis man benytter dem bevidst, gør kørslen både
levende og underholdende. Den kan ikke helt frasige
sig den typiske 3-cylindrede brummen, og trædes
speederen i bund kan man høre maskineriet, men ved
konstant fart giver den ikke meget væsen af sig.
Økonomisk
Den nye motor gør det også
muligt, at køre 17,2 km/l iht. de nye WLTP-baserede
NEDC2 forbrugstal, som i praksis er tæt på
virkeligheden. Det er et pænt tal, og til
sammenligning kører fx en VW T-Roc, som også kan fås
med en 1-liters turbobenzinmotor (der dog kun
leverer 115 hk), 15,6 km/l.
Fiat 500X er en alsidig bil,
fordi den kan køre, hvor en almindelig 500 ikke kan
komme frem, fordi der er masser af plads i kabinen
og også fordi man har formået at opnå 350 liter
bagageplads – selvom man har bevaret det
karakteristiske skrånende bagparti, som kendetegner
den lille Fiat 500. Lægges bagsæderyglænene ned,
øges bagagekapaciteten til 1 kubikmeter. Størrelsen
på bagagerummet er ikke banebrydende i den
bilkategori, men ingen bil af samme type biler blot
nærmer sig et udseende som en Fiat 500. Den er
virkelig noget særlig.
Meget udstyr
– især for ”First Movers”
”City Cross”-navnet er reelt
en udstyrsbetegnelse. Bortset fra
introduktions-udstyret ”City Cross FIRST EDITION”
(den prøvekørte version), som det bestemt kan
anbefales, at man anskaffer (fordi prisen er den
samme, man får blot endnu mere udstyr), er ”City
Cross” topudstyret, og med 120-hestes motoren er den
prissat til 250.000 kroner. Den billigste version,
med samme motor og det såkaldte Urban udstyr, koster
210.000 kroner.
For de 40.000 kroner oven i
Urban udstyret, som i sig selv inkluderer bl.a.
aktiv vognbaneassistent, manuel aircondition,
el-sidespejle med varme, elruder både for og bag,
læderrat, fartpilot og højdejusterbart førersæde,
får man bl.a. 16” alufælge, p-sensorer bag, en 7”
skærm (i stedet for 5”), automatisk nødbremse,
tågeforlygter med kurvefunktion, blindvinkel alarm
og adaptiv fartpilot.
Når man at sikre sig en FIRST
EDITION version, får man desuden tonede ruder,
regnsensor, automatisk langt lys og ikke mindst
såvel den såkaldte lyspakke som business-pakken. De
to tilsammen byder på bl.a. LED-lys, klimaanlæg,
nøglefri entre og start/stop, p-sensorer for og
bakkamera.
|