- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW M850i xDrive Coupé Steptronic Sport


Eksklusiv sportsvogn med masser af bid


Af Søren Clauding - juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig var det vores prøvekørsel af den helt nye Rolls-Royce Phantom sidste efterår, der triggede. BMW står nu om dage som bekendt for Rolls-Royce, og langt hen ad vejen kan det ikke undgås, at de to bilmærker deler teknik. Og basis for BMW’s topmodeller er ikke væsensforskellig fra Rolls-Royce. Det giver også god mening.

 

Søger man efter en Phantom-følelse i den nye 8-serie Coupé, skal man dog være mere end almindelig fintfølende, i hvert fald på et niveau, som overgår det, som undertegnede kan mobilisere. Det skyldes nok mest, at de to biler er så væsensforskellige, at ville ligheden kunne føles, ville BMW have gjort et dårligt stykke arbejde. Og det gør BMW ikke.

 

Sportsvognens tre kerne egenskaber

En sportsvogn som den nye 7-serie baserede 8-serie, oven i købet iklædt M-klæder, byder på ultimativ sporty køredynamik. Den besidder også de to andre centrale egenskaber, som kendetegner og retfærdiggør en højtydende sportsvogn, som i det aktuelle tilfælde koster den nette sum af 2,5 millioner kroner (inklusiv et klækkelig sponsorat af den danske statskasse), nemlig en uforlignelig luksuriøs indretning og det, at den kan samle alle egenskaberne i en afslappende køreoplevelse - en sportsvogn er som bekendt en sportsvogn og ingen racerbil.

 

Oven i det har den prøvekørte M850i xDrive Coupé på både den ene og den anden måde masser af bid. Den frække, bidende front med BMW’s karakteristiske dobbelt-nyre grill er det visuelle udtryk, som komplementerer det elegante langstrakte design, men også når drivlinen konfigureres, som det sker, når man aktiverer sportsindstillingen, får man masser af bid. Dels fra den fleksible og kraftige 530-hestes V8’er med to turboladere, dels videreformidlet til asfalten via det avancerede 8-trins Steptronic automatgear, det velafstemte all-wheel-drive (som fordeler kræfterne mellem for- og baghjul så perfekt, som det kan gøres) og i konkret forstand, når de brede 20” hjul bider sig fast i asfalten.


 


Lidt mere specifikt

4,4 liters motoren er udrustet med to turboladere, for derigennem at sikrer, at det overbevisende maksimale drejningsmoment på op til 750 Nm nås allerede ved 1800 motoromdrejninger pr. minut og siden kan fastholdes op til 4600 omdr./min. Men de to i forening er også en vigtig del af motorens smidighed, som gør det forbavsende let, at kontrollere de mange kræfter. De er reelt set også med til at holde benzinforbruget på et efter omstændighederne forholdsvis lavt niveau.

 

Det officielle forbrugstal iht. WLTP er 9,3 km/l. Men i EcoPro indstilling og et moderat fart-ambitionsniveau hos den, der sidder bag rattet, kan man udmærket nå noget bedre værdier, hvilket i øvrigt også er med til, at retfærdiggøre en sådan sportsvogn i bred forstand. For den motorstyringsteknik, som håndterer kraftpotentialet i 8’eren, kan også benyttes i andre sammenhænge. Og da betyder det ret beset ikke meget, måske endda tværtimod, at BMW via en høj salgspris på bilen får tilført ressourcer til, at effektivisere andre mere sparsommelige biler. Det hænger meget godt sammen.

 

Avanceret undervogn

Gearkasse og all-wheel-drive arbejder perfekt sammen og er konstant medvirkende til at stabilisere bilen. Drivlinen er også hjulpet af et meget direkte elektronisk M-Sport spærredifferentiale på bagakslen – dér, hvor belastningen virkelig kommer, når man bruge de mange kræfter - og vejgrebet optimeres gennem en adaptiv dynamisk kontrol af støddæmperne såvel som det, BMW kalder Cornering Brake Control, som er en slags avanceret Torque Vectoring system.

 

Undervognen omfatter et regulært dobbelt wishbone forhjulsophæng og en 5-leds bagaksel, som underbygger den fine vægtfordeling og genererer en rigtig fin balance ved kurvekørsel, både ved lav og høj fart samt ved acceleration og deceleration. Sidstnævnte håndteres effektivt af ventilerede skivebremser for og bag, men det skal der også til, for en BMW 8-serie Coupé kryber op på små to tons egenvægt, og skal der bremses ned fra de 250 km/t, som bilen elektronisk er begrænset til at kunne køre, kan bremser hurtigt blive varme.



Luksus og udstyr

Kabinen - eller cockpittet, burde man måske kalde det - er lækkert indrettet og ekstra indbydende i den læderudførelse, som var tilkøbt til den prøvekørte bil for små 35.000 kroner. Bilen havde også BMW’s nye laserlys, som er suverænt i mørke, til godt 33.000 kroner, et Harman Kardon surround sound lydanlæg og den uundgåelige Driving Assistant Professional pakke, som burde være standard. For en bil i denne kategori er det et must, og man bør uden at blinke med øjnene betale de 60.000 kroner, det koster.

 

Udstyret er et radar- og kamerabaseret system, der bl.a. inkluderer styre- og vejbaneassistent, frontkollisionsadvarsel med bremseindgreb (der dog ved et par lejligheder greb ind, uden påviselig grund, men ganske moderat, og det slap øjeblikkelig taget, da styringen blev justeret en anelse), Rear Cross Traffic Alert, advarsel for sidekollision og påkørsel bagfra og naturligvis adaptiv fartpilot med stop & go funktion.


Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>

Vi har på danske landeveje prøvekørt BMW's nye 530-hestes supersportsvogn, M850 xDrive Coupé, baseret på samme teknik som også findes i Rolls-Royce Phantom. Fuld HD.



Model:

BMW M850i xDrive Coupé Steptronic Sport

Listepris:

Kr. 2.320.270

Motor og transmission:

8 cyl. 4,4 liter V8 benzin motor med dobbelt turbo. 530 hk/5500-6000 omdr./min. 750 Nm/1800-4600 omdr./min. 8 trins A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

3,7 sek./ 250 km/t/ 9,3 km/l /245 g/km

Hjul, for / bag

245/35-20 – 275/30-20

Længde:

4,84 m

Frihøjde:

128 mm

Bagagerum:

420 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. Adaptive LED forlygter. Integral aktiv styring. 6 airbags. 20” alufælge. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Parkeringsassistent inkl. bakkamera og p-sensorerer for og bag. Bluetooth og trådløs opladning. Navigation. El-bagklap.


Link til importøren

Bagsædepladsen er beskeden. Men går man lidt på kompromis up front, kan man knibe sig derind i en snæver vending. Men ellers kan bagsæderygllnene lægges ned og det udbygger bagagerumskapaciteten på 420 liter en hel del.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt