Hvis man savner følelsen
frihed, og hader at være klemt inde i en lille bil,
er Toyota Aygo X Air Pulse sagen. Man trykker på en
knap, og på få sekunder er taget væk, stort set
uanset hvor hurtigt man kører, følelsen af frihed
opstår helt naturligt, mens vinden stryger gennem
hårtoppen – forudsat man har en…
Det herlige ved den nye
lille Toyota i Air Pulse versionen er
frihedsfølelsen ved den åbne bil, men også friheden
til selv at styre fornøjelsen. Ligeså hurtigt som
det kan åbnes, ligeså hurtigt kan det lukkes igen.
Og helt trinløst kan man vælge en hvilken som helst
position af åbningen og derved styre præcist, hvor
meget luft der skal sendes ned i kabinen. Eller hvor
meget støj man vil have indenfor. Og derved også
hvor meget, man vil være en del af livet udenfor,
for det er jo noget af det, der følger med i en åben
eller halvåben bil.
Praktisk, funktionel og
livs-rigtig
Egentlig er der intet nyt
ved et kanvas tag i en kompaktbil. Aygo X
forgængeren havde også et kanvas tag som en option.
Men med model skiftet kunne det jo ligeså godt være
blevet bort rationaliseret. Det blev det heldigvis
ikke, hvilket er meget godt i tråd med Toyotas grund
filosofi: en bil skal være praktisk og funktionel,
men den skal også gerne gøre det muligt at opleve
livet fuldt ud.
Frihed har man også, når man
selv har styringen. Derfor hang det meget godt
sammen med, at den prøvekørte Aygo X Air Pulse har
manuelt gear, så man ikke er underlagt CVT
automatgearets egenrådighed. Det var vores første
møde med det manuelle gear i Aygo X, og det kan der
ikke siges noget negativt om. Måske, at der mangler
et trin, for man har kun 5 gear. På den anden er
Aygo X ingen racer, og skiftet sker gnidningsfrit og
harmonisk.
Sjov, velkørende og
appellerende
På fartsiden er der minimal
forskel. 0 til 100 klarer CVT-versionerne på 15,5
sekunder. Når man selv står for gearskiftet tager
det 15,6 sekunder, hvis man er hurtig på
gearstangen. Men hvorfor skal det overhovedet gå så
hurtigt… Aygo X Air Pulse er en sjov, velkørende og
appellerende cruiser, som giver køreturen sin egen
unikke kvalitet.
Man kan ærgre sig lidt over
den beskedne motoreffekt, som overhales af bilens
vejbeliggenhed, men det er lidt en ”noget for noget”
situation. Aygo X er generelt ikke meget dyrere end
den udgående Aygo model, og man får i samtlige
modelvarianter rigtig meget mere for pengene.
Bedre kørselskomfort,
lavere pris
Det handler som tidligere
beskrevet om mere plads, men så sandelig også om
mere udstyr. Nyt for os var i øvrigt også 17”
hjulene, som med 65 procent lavprofildæk forbedrer
affjedringskomforten betragteligt, helt i tråd med
resten af køreoplevelsen.
Prisen på Aygo X Air Pulse
er 177.000 kroner, altså 23.000 mindre end den Envy
version, vi prøvede for nylig. Prisforskellen er
først og fremmest givet af gearskiftet, men der er
også visse udstyrsmæssige forskelle.
Bemærkelsesværdigt er det at det ikke synes som om
at kanvastaget koster mere end et fast tag.
Bemærk:
På tre områder skal man lige
være opmærksom. For det første må man ikke trække en
anhænger, hvilket gælder alle Aygo X. For det andet
giver kanvas taget ikke den samme isolering som et
fast tag, hverken hvad angår lyd eller kulde. I
varmt vejr er det omvendt en fordel, fordi man
hurtigt kan slippe af med varmen i kabinen.
Og sidst, men ikke mindst
tilbyder Toyota den helt unikke garantiordning,
kaldet Toyota Relax, hvor man for hvert årlige
værkstedsbesøg på et autoriseret Toyota værksted kan
forlænge fabriksgarantien til op til 11 år minus en
dag (efter det 10. serviceeftersyn forlænges
garantien for sidste gang med et år), hvilket
utvivlsomt falder i ekstra god jord i den
usikkerhed, som verden er præget af for tiden.
Hvad
angår bilens øvrige specifikationer er de ikke
væsensforskellige fra de øvrige Aygo X versioner.
|