- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Focus. Ford introducerer i de kommende år en række modeller på den nye såkaldte C-platform. Først er Ford C-Max (læs vores første testkørsel af C-Max hér>>>) og siden følger Ford Focus, som havde verdenspremiere i produktionsklar version på Paris Motorshow.


Nyheder på Paris Motorshow 2010:

Mellemklassebiler og kompaktbiler


Peugeot 508. Peugeot viste i Genève dette forår den nye 508 model, som afløser 407'eren. I Paris var der verdenspremiere på den produktionsklare udgave.

 

Kia Optima havde verdenspremiere på Paris Motorshow. Optima er en rummelig og stor mellemklassebil, designet af Peter Schreyer og efterfølger til Kia Magentis, der i den seneste generation aldrig blev markedsført i Danmark, fordi den var for dyr. Den danske importør lover konkurrencedygtige priser i Danmark. "Kia vil have bilen ud på samtlige markeder i Europa, så det er helt sikkert, at de tilpasser sig markedsvilkårene," fastslår Mogens Lyngsø, som er direktør for Kia i Danmark. Den nye Kia Optima introduceres i Danmark i sidste kvartal 2011.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chevrolet Cruze Hatchback. Chevrolet har stor succes med Cruze i Danmark såvel som på de øvrige europæiske markeder, men den har hidtil kun eksisteret i 4-dørs udgave (læs vores test af Chevrolet Cruze med benzinmotor hér>>> og og med dieselmotor hér>>>). I Paris havde man verdenspremiere på Cruze med fem døre. Den i forvejen ret dynamiske mellemklassebil er med hatchback blevet endnu mere sporty og blev da også præsenteret med rappe letmetalfælge, sideskørter og lavprofildæk på Chevrolets særlige pre-show udstilling lige ud til Seinen (billedet).

 

Chevrolet Orlando (ovenfor) er en helt ny og rummelig familiebil, som havde verdenspremiere på Paris Motorshow. Chevrolet har forstået at fastholde et dynamisk ydre og en potent udstråling til trods for bilens store alsidighed. Det ser ud som om at bilen har firehjulsdrift, men det er ikke tilfældet. Vil man have træk på alle hjulene og der stadig skal være et Chevrolet-kors på fronten må man ty til Captiva (nedenfor), som også havde verdenspremiere i Paris med et nyt dynamisk Chevrolet udseende. 


Chevrolet Aveo havde verdenspremiere på Paris Motorshow. Hvis forgængeren ikke var dynamisk nok er den nye bil det i hvart fald. Chevrolet arbejder målrettet på at skabe et sportsligt image, ikke bare gennem succes på racerbanerne (WTCC og sportsvognsracing med bl.a. Jan Magnussen), men også ved at overføre de sportslige linjer til de serieproducerede modeller).


Toyota Verso-S. Efter introduktionen af Toyota Verso for et par år siden - en bil som erstattede de forskellige Verso-varianter af f.eks. Corolla og Yaris - havde verdens største bilfabrik i Paris premiere på den helt nye Verso-S. Verso-S er en kompakt bil, sammenlignet med Verso, den er under 4 meter lang, men rummer plads til 4-5 voksne plus 400 liter bagage. Benpladsen på bagsædet er forbavsende god, hvilket skyldes en forholdsvis opret siddestilling. Den nye Verso-S (hvor "S" ikke alene står for Small, men også Smart) kommer til Danmark i april 2011, oplyser Toyotas pressechef, Anders Thystrup. Toyota har også verdenspremiere i Paris på den lille bitte hybridbil, FT-CH (nedenfor), som skal danne forbillede for en serieproduceret el-bil, der skal produceres fra 2012 på Toyotas franske fabrik.


Opel Astra Sports Tourer. Opel skaber sine modelvarianter styk for styk. Efter premieren på den nye Opel Astra i 5-dørs version for et lille års tid siden (læs vores test af Astra diesel hér>>> og benzin versionen hér>>> samt Sport-varianten hér>>>)havde man i Paris verdenspremiere på stationcarudgaven af den elegante og velkørende mellemklassebil. Den nye Astra Sports Tourer introduceres i Danmark i januar 2011. Det forventer Opel i Danmark sig meget af, fortæller PR-chef Erik Morsing, som forklarer, at stationcarsalget af Opel Astra traditionelt udgør mere end halvdelen af Astra salget. Om et års tid følger så 3-dørs modelvarianten af Opel Astra.


Volvo V60 er stationcar - eller sportstourer om man vil - versionen af S60 (læs vores test af Volvo S60 hér>>>). Den havde verdenspremiere på Paris Motorshow, hvor den havde selskab af en særlig el-version, Drivee Electric, hvor elektriciteten føres ind gennem frontgrillen. I Sverige har man stor erfaring med el-opvarmede biler og hér ved man, hvor el ledningen i garagen er placeret...

Volvo Drivee Electric.

Hyundai ix20. Hyundai præsenterede i foråret den alsidige cross-over, ix35 (læs vores test af ix35 med benzinmotor hér>>> og med dieselmotor hér>>>). På Paris Motorshow havde den fremadstormende koreanske bilfabrik verdenspremiere på en lillebror til ix35, døbt ix20. Der er tale om et virkelig konkurrencedygtigt alternativ til det store udbud af alternativer i klassen for de kompakte MPV'er. Den har samme friske look som storebror og introduceres i Danmark allerede første weekend i november. Prisen vil starte ved 180.000 kroner for en 1,4 liters version med 90 hestekræfter.


Honda Jazz Hybrid. Det er lykkedes Honda at bygge en hubrid version af den populære Jazz-model (læs vores test af Honda Jazz hér>>> og Exclusive-versionen hér>>>)UDEN at gå på kompromis med den unikke fonktionalitet som eksempelvis bagsæderne, der kan klappes op ligesom et biografsæde og derved gøre det muligt at benytte bilen i sin fulde højde til bagage mellem for- og bagsæder. Iøvrigt lancerer Honda lige nu et ret attraktivt leasing tilbud på dieseludgaverne af den elegante mellemklassebil, Honda Accord (læs vores test af Accord hér>>>).


Saab ePower. Saab er på banen igen efter at den nye hollandske ejer har fået financieret en 5-års businessplan for udviklingen af den tidligere GM ejede svenske virksomhed. I Paris havde man verdenspremiere på en fuld elektrisk udgave af Saab 9-3 dog endnu ikke i produktionsklar tilstand. Bilen kan køre 200 kilometer på en opladning og den kan accelerere fra 0-100 km/t på 8 sekunder. Samtidig lancerer Saab en ny miljøoptimeret 180 hestes dieselmotor til både 9-3 og 9-5, som gør det muligt at køre 22 km/liter og ved samme lejlighed kun at udlede 119 g CO2 pr. km. 180-hestes versionen følger i hælene på tilsvarende motorer med samme forbrug og CO2 udledning på hhv. 130 og 150 hk. Iøvrigt bekræfter Kurt René Jensen fra den danske Saab importør, at det danske forhandlernet er intakt og man derfor er i stand til at fortsætte det samme serviceniveau som hidtil. Fremtidsperspektiverne for Saab er lyse: I 2011 introducerer man 9-5 i en ny sport-combi version samt en helt ny kompakt SUV, døbt Saab 9-4X, som er en konkurrent til f.eks. BMW X3. Og i 2012 vil man have premiere på en helt ny generation af Saab 9-3.


Citroën C4 blev vist første gang for offentligheden på Paris Motorshow.


Skoda Fabia Stationcar Greenline er den særligt miljøoptimerede stationcar udgave af den populære Skoda Fabia. Den havde verdenspremiere i Paris.


Mazda 2 er blevet face-lifted, så den nu ligner de større modeller. Men også undervognen er rettet til, den er blevet mere komfortabel og dermed i tråd med Mazda's justeringer af de øvrige modeller i modelpaletten.


Seat Alhambra havde verdenspremiere på Paris Motorshow.


VW Passat havde verdenspremiere i Paris. Der er tale om en bil, der er tro imod forgængerne, men nu har samme visuelle udtryk som eksempelvis den nye Golf og Polo og ikke mindst den store Phaeton. Volkswagen Passat introduceres i Danmark i januar 2011 til forventet samme priser som den hidtidige. Blandt de mange features er trætheds-systemet, som giver signal, når føreren opfører sig som om han er træt og uopmærksom. Det er standard på alle modelvarianter.


Ford C-Max havde verdenspremiere i Paris, men samtidig med premieren havde den internationale presse adgang til at prøvekøre bilen i området omkring Nice i Sydfrankrig. Vi var med - læs verdens første testkørsel af den nye Ford C-Max og ikke mindst den platform, som også den kommende Focus skal bygges på, hér>>>.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt