Når Ford C-MAX kommer på markedet i Danmark til
november er der tale om en gennemgribende fornyelse,
en ny og udbygget generation af brugsbiler, lækkert
pakket ind og med fremragende dynamiske
køreegenskaber. Oven i købet er Ford C-MAX
verdenspremiere på den nye C-platform, som også
danner basis for den nye Ford Focus, der følger om
få måneder.
Ford C-MAX præsenteres i øjeblikket for den
internationale presse i bjergområderne nord for Nice
i Sydfrankrig. Et velvalgt område, fordi vejene dér
giver bilen mulighed for at vise sig fra alle dens
bedste sider. Især var køredynamikken overbevisende
– helt uventet i en familiebil med højt tyngdepunkt
og i højere grad skabt med henblik på komfortabel
hverdagstransport med en bilferie i ny og næ end en
sportslig, dynamisk køreoplevelse.
C-MAX og Grand C-MAX
Men Ford C-MAX klarer begge dele. Undervognen er
fremragende om end den måske meget naturligt
fungerer bedre i den kompakte version af den nye
C-MAX generation. Fremover vil C-MAX nemlig kunne
fås i to ret forskellige varianter: Den almindelige
C-MAX, som har mange funktioner fra den hidtidige
model (bl.a. mulighed for at forvandle bagsæderne
fra tre til to siddepladser med mere skulder og
benplads som følge), og Grand C-MAX, der er 14 cm
længere end C-MAX.
Grand C-MAX har dermed plads til en tredje
sæderække, om end de bageste gemakker mest vil glæde
den yngre generation i familien. Men med sæderne
foldet ned og omdannet til et plant bagagerumsgulv
er bagagepladsen suveræn og anvendeligheden
mangfoldig.
Kører forskelligt
Imidlertid har Grand C-MAX et tilpasset
baghjulsophæng, som passer til den længere bil og
det større belastningspotentiale på bagakslen, og
det gør køreoplevelsen lidt anderledes, lidt mindre
dynamisk, men sandt at sige er forskellen ikke stor.
Det har også meget med motorvalg at gøre. Vi havde
lejlighed til at prøve Grand C-MAX med en 163 hestes
powerfuld dieselmotor og automatgear, mens C-MAX
blev prøvet med en 150 hestes nok så kraftfuld 1,6
liters benzinmotor med turbolader. Motorerne er herlige hver for sig men
meget forskellige og det påvirker naturligvis
køreoplevelsen. Der er ingen tvivl om, at
sammensætning af modelvariant og motor var den mest
harmoniske: En Grand med benzinmotor og C-MAX med
dieselmotor – det vil være en helt anden verden.
1,6 EcoBoost 150
hk.
Eliminerer naturlovene
En anden hemmelighed bag den dynamiske køreoplevelse
er introduktionen af det såkaldte Torque Vectoring
Control system. Det er standard på alle C-MAX
varianter og går i al sin enkelhed ud på, at
differentialevirkningen styres elektronisk, sådan at
motorkræfterne ved kurvekørsel overføres til det
hjul, der følger den største kurveradius og derved
eliminerer den normale differentialevirkning, hvor
kræfterne naturligt overføres til det hjul, der har
mindst vejgreb og følger den korteste kurveradius.
Som sådan kan man bruge kræfterne til noget i stedet
for, at de bare forsvinder op i den blå luft.
Systemet er en stor fordel i glat og fedtet føre,
men selv på tør asfalt og i såvel snævre
hårnålesving som hurtige kurver oplever man ikke
bare en bedre kraftoverførsel, men også en mere
stabil forvogn og en mere moderat understyring.
Derved bliver styrepræcisionen noget nær unik. Det
er rigtig godt gået af Ford.
Funktionel og moderne
Visuelt er Ford C-MAX strammet op. Såvel i designet
som i farvevalget er C-MAX mere sprælsk end Grand
C-MAX. Funktionaliteten er også forskellig. Bagsædet
i C-MAX kan som nævnt omformes fra tre siddepladser
til to ved at midterafsnittet skydes bagud og opad.
Derpå kan de to yderste siddepladser skubbes skråt
bagud og ind imod midten. Det giver mere
skulderplads og bedre benplads (benpladsen er nu i
forvejen ganske udmærket) – men det sker naturligvis
på bekostning af bagagerumspladsen, som dog i
forvejen er ret god, så det er til at leve med. På
minussiden tæller, at det mellemrum, der efterlades
mellem de to siddepladser, trods en lille konsol til
fralægning af småting ikke er udpræget elegant og
dermed i disharmoni med den luksus det er, at få
mere plads, funktionelt, ja, men ikke lækkert og
elegant som resten af interiøret i øvrigt er det.
I
Grand C-MAX stiger man ind gennem en skydedør og
indenfor kan bagsædet, der hér er midterste
sæderække pga. muligheden for at klappe 2 sæder op
bagest i kabinen, skydes frem og tilbage men ikke
ind imod midten. Midterarmlænet kan foldes ned under
siddefladen i det højre af de yderste sæder og
dermed opstår der en midtergang, som børn
eksempelvis kan benytte til at stige ind på bageste
sæderække. Velvalgt, for bagest er sædepladsen
beskeden.
Interiørdesignet er i princippet ens i de to C-MAX
og det er vellykket gennemført i en moderne streg.
Helt i harmoni med de udvendige linjer. Og til en
basispris på 270.000 kroner for en 105-hestes C-MAX
med et omfattende udstyr, der inkluderer
el-sideruder både for og bag, sædevarme,
el-sidespejle, aircondition, fartpilot, læderrat og
meget, meget mere, kan Ford næsten ikke undgå at få
succes med den nye bil. |