- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler og motor:


Februar 2018


Oceaner af plads: Ny Opel Combo generation

Opel har nu præsenteret de første billeder af den kommende og femte generation af Opel Combo. Bilen er i Danmark mest kendt som varevogn, men som billederne viser, vil den også eksistere som personbil i en kort og en lang udgave på 4,4 hhv. 4,75 meter med plads til 5 respektive 7 personer. Varebilsudgaven kommer til Danmark sidst på året, hvorimod det endnu ikke er besluttet, om man vil introducere personbilsudgaven på det danske marked, bl.a. fordi de seneste års salg af denne typer biler har været forsvindende lille (500 stk. i 2017). Bilen virker ikke desto mindre interessant, ikke mindst fordi den er udviklet fra en ny platform. Den lange version har et bagagerum på 597 liter, der kan udvides op til 2693 liter, så det bliver også noget i den retning, man skal forvente sig af varebilens kapacitet. Opel Combo tilbyder meget moderne elektronik, fx en såkaldt Flank Guard, der er aktiv ved hastigheder under 10 km/t. Den forudser og advarer føreren, hvis der er risiko for, at man rammer en forhindring med siden af bilen, fordi man skærer et sving for meget under en parkeringsmanøvre. Og intelligrip tilpasser bilens trækkraft til underlaget, så det bliver muligt at komme frem på veje med reduceret vejgreb som for eksempel kørsel på sne og mudder og kendes som Grip Control fra søstermodellerne i PSA koncernen.

 


Fiat 500L City Cross er endnu højere

Fiat 500 familien udvides med et nyt medlem, Fiat 500L City Cross. Der er tale om en ny og lidt højere SUV-udgave af familiebilen Fiat 500L, som er fuld af praktiske features i et opdateret design. Den rummelige og praktiske kabine er nemlig pakket ind i et sportsligt off-road udseende, som understreges af de sorte 17” alu-fælge, City Cross kofangere, 2,2 cm ekstra frihøjde og mulighed for fire specifikke farver. Motormæssigt kan Fiat 500L City Cross udstyres med den 105 hk stærke TwinAir turbomotor eller den økonomiske 1,3 liter MultiJet turbodiesel med op til 95 hk. Fiat 500L City Cross introduceres til 183.970 kroner med TwinAir turbomotor, mens dieselversionen koster 198.970 kroner. Begge priser er inklusive leveringsomkostninger som de nye regler foreskriver.


En million franske Dacia

Til trods for en stor produktion af ”hjemmemarkedsbiler” fra både PSA gruppen og Renault, kunne rumænske Dacia forleden passerer en milepæl på det franske marked. I alt er der blevet solgt 1 million Dacia biler i Frankrig siden lanceringen i 2005. Dacia ejes af Renault og er en slags discount-mærke, et billigmærke, som Renault repræsentanter selv ynder at betegne dem. Det har slået an overalt, for det er ikke alle bilkøbere, der synes, at de har behov for at betale for banebrydende designs, den allernyeste teknik og den snob effekt, der også er forbundet med køb af en række bilmærker på markedet. Ikke desto mindre har stordriftsfordelene bevirket, at man i moderne Dacia biler finder en lang række komponenter fra Renault, ikke mindst er motorerne franske, og det kan jo nok overbevise selv en national patriotisk franskmand om, at en Dacia ikke er så dårligt et køb endda. Det indikerer salgstallene i hvert fald.

Find vores Dacia prøvekørsler hér >>>


Nissan Qashqai sætter ny rekord

Med en stigning i salget på 1,2 procent – var 2017 et nyt rekordår for Nissan Qashqai. Fabrikken i Sunderland producerede 346.856 eksemplarer af den urbane crossover, hvilket er et rekordstort antal. Heraf blev 265.520 solgt i Europa. I Danmark opnåede Nissan ligeledes en rekord stor salgs fremgang på hele 28 procent i forhold til året før, som sådan var mere end hver femte SUV, solgt i Danmark, en Qashqai. Med den seneste større opfriskning af anden generation af modellen, der blev lanceret i 2014, er Qashqai blevet den mest succesfulde model i Europa i Nissans historie. Succesen har givet Nissan ekstra blod på tanden og lige nu kan en Nissan Qashqai i Danmark med dieselmotor købes til samme pris som var den en benzin motor. Priserne begynder ved 235.000 kroner.

Læs vores seneste prøvekørsel af Nissan Qashqai >>>


Opel privatleasing inklusive forsikring

Opel forhandlerne tilbyder nu privatleasing, inklusive forsikring, af stort set hele Opel programmet. Normalt skal kunder til privatleasing selv sørge for ansvar- og kaskoforsikring, men nu kan Opel kunder forsikre deres privatleasede bil og betale forsikringen sammen med den månedlige leasingydelse. Forsikringen omfatter også en tilbageleveringsforsikring, så man kun betaler selvrisikoen på 5000 kr. én gang uanset antallet af eventuelle skader, når bilen tilbageleveres efter endt leasingperiode. Hverken antallet af skadefri år, ens postnummer eller antallet af kilometer påvirker forsikringsydelsen, der er fast i hele leasingperioden. Bilens pris og leasingtagerens alder er bestemmende for den månedlige ydelse. Er man over 25 år er forsikringen billigere.

Find vores Opel prøvekørsler hér >>>


Januar 2018


Volvo XC40 er landet i Danmark

Den helt nye Volvo XC40 er nu på vej ud til de danske Volvo forhandlere. Der er tale om en mellemstørrelse SUV, hvor Volvo har valgt ikke blot at bygge en mini-version af de større XC60 og XC90 men derimod at give bilen sit helt eget udseende. Også undervognen er ny, idet man bl.a. benytter den nye såkaldte CMA platform, der i XC40 tilfældet inkluderer et multilink baghjulsophæng i stedet for de hidtidige noget mindre avancerede løsninger. Den billigste XC4o er prissat til 411.000 kroner og motorprogrammet spænder fra 150 dieselheste til 247 benzinpower. Bilen kan leveres både med og uden AWD. Volvo har som vanlig sat stor fokus på sikkerhed, men også premiumfølelsen i den 4,43 meter lange bil er vigtig. Bl.a. tilbydes et Harman Kardon lydanlæg, noget også KIA har stor succes med deres seneste modeller. Vi har ganske kort prøvet den nye Volvo, som bl.a. udmærker sig ved en ultra-soft affjedring. Se videoen og fornem det selv.

 

Det første køreindtryk: Volvo XC40 D4 AWD

Vi har haft et kort "møde" med den nye Volvo XC40 i udgaven med 190 hestes dieselmotor og AWD. Se videoen og oplev vores førstehåndsindtryk. Fuld HD.

 

 

 


Nu støver Dacia Duster på ny

I disse dage begynder de første eksemplarer af den nye opdaterede Dacia Duster at ankomme til de danske bilforhandlere. Det er en bil mange købere formentlig har ventet på, fordi Dacia bl.a. har kunnet love - og det holder de - at den nye bil ikke bliver dyrere end den hidtidige. 140.000 kroner er indstigningsprisen for den firhjulstrukne version, som er den, der er blevet solgt flest af i Danmark over de små 5 år, Dacia har eksisteret på det danske marked. Den nye Duster udmærker sig bl.a. ved et helt ny elektrisk aktiveret styretøj (tidligere benyttede man en hydraulisk pumpe til servostyringen), en kraftigt reduktion af støjen, nye sæder og et i det hele taget nyt interiør. Selvom indstigningsprisen er lav, forventer Dacis i Danmark dog, at det er de lidt dyrere versioner, de fleste vil foretrække og så lægger man vægt på, at firehjulstræk egenskaberne er blevet bedre. Vi vender hurtigst muligt tilbage med en prøvekørsel af den nye Dacia Duster. I mellemtiden kan man læse om den hidtidige model hér >>>


KIA slår premium mærkerne på plug-in hybrid

Blot nogle få måneder skulle KIA bruge til, at sætte det danske marked for opladningshybrider, de såkaldte plug-in hybrider, på plads. BMW, Mercedes, Porsche, Volvo og Volkswagen er blevet distanceret af KIA, som især over årets to sidste måneder opnåede, at blive det bedst sælgende plug-in hybrid mærke i Danmark i 2017. Og ikke bare bedst sælgende - faktisk tog KIA med modellerne Optima og fra november også Niro plug-in hybrid en tredjedel af markedet - 205 biler ud af et samlet salg på 614 opladningshybrider havde sidste år KIA-emblemet på fronten. Det er egentlig tankevækkende, for de fem nævnte bilmærker har alle gjort et stort nummer ud af, at fortælle omverdenen om deres elektriske strategier, men de er med andre ord blevet rendt helt over ende, hvad angår præcis den hybridteknologi, hvor man sætter et stik i stikkontakten og siden kan køre typisk et halvt hundrede kilometer på elektricitet alene, inden man behøver hjælp fra den konventionelle forbrændingsmotor.

Læs vores test af KIA Optima Plug-in hybrid hér >>>


SEAT Arona er nu i Danmark

Årets Bil i Danmark 2018 blev som bekendt SEAT Arona (læs om kåringen her >>>). Vinderbilen var en af de allernyeste modeller på markedet, som slet ikke var landet i Danmark endnu, men det er den, når weekenden d. 6.–7. januar er overstået. SEAT Arona er en kompakt SUV med gode køreegenskaber, et elegant design og rigtig god komfort. Og så er den rigtig godt prissat: Indstigningsprisen er blot 170.000 kroner. SEATs Direktør Jesper Stoltenberg Mathiessen peger i forbindelse med introduktionen på, at Arona er en bil, som passer til de fleste af mærkets kunder og lægger vægt på de mange individualiserings muligheder. SEAT har det i øvrigt med, at opkalde deres modeller efter spanske byer eller områder og SEAT Arona er som sådan opkaldt efter en region på Tenerife. SEAT har derfor valgt, blandt de, der prøvekører en SEAT i januar måned, at udlodde et gavekort til en værdi af 25.000kr. til et ”all-inclusive” hotel nær Arona på Tenerife. Desuden sætter alle SEAT-forhandlere en gavekurv med spanske delikatesser på højkant blandt de, der prøvekører en SEAT-model ved premieren d. 6.–7. januar.


Nytårskur hos bilforhandlerne

Traditionen tro holder mange bilmærker ”nytårskur”. Hvilket på almindelig dansk vil sige Ekstraordinært gode tilbud, typisk i årets første to weekender. Vi har opsnappet nogle af de bedre af dem: Citroën sælger den store Grand C4 Picasso med 7 sæder til priser fra 250.000 kroner og for 15.000 kroner oveni får man udstyr for 60.000 kroner. Tilsvarende kan man på C4 og C4 Cactus købe for 50.000 kroner ekstraudstyr for blot 5000 kroner ved køb af en ny bil af slagsen. Søsterbilerne fra Peugeot giver langt henad vejen tilsvarende tilbud og finansieringstilbud på blot 1,99 provent  i rente. Peugeot 208 blev i øvrigt den mest købte bil i Danmark i året, der lige er gået. Hos Ford er der især tilbud på de større modeller, hvor man f.eks. kan spare op til 85.000 kroner på en Ford Mondeo eller 77.798 kroner på Ford S-Max. Hos Nissan kan man uden merpris få tilbehør med for op til 10.000 kroner, men nok så vigtigt: Køber man en bil i årets første weekend kan man være heldig at vinde den, så den med andre ord har været helt gratis. Nissan gør det desuden muligt uden merpris at opgradere X-Trail fra manuel gearkasse til automatgear og den nye Nissan Micra kan købes uden udbetaling og merpris for metallak. Hos Toyota har man 20 års jubilæum på hybridbilen, så i første weekend kan man få 20.000 kroner i rabat på udvalgte hybridmodeller og 20 procent i rabat på originalt ekstraudstyr. Og vil man have den nye bil finansieret er renten blot 0,95 procent. Hos KIA kan man købe en Sportage og via ekstraudstyr spare op til 50.000 kroner. Hos Mazda får man alufælge, fuldt bestykket med vinterdæk, med i købet i årets første weekend - og finansiering til 0,99 procent i rente.  Og Mitsubishi tilbyder ligeledes den kompakte Spacestar til 0 provent i udbetaling. Dacia er klar med den helt nye Duster - til samme pris som forgængeren. Og sidst men ikke mindst kan man i den anden ende af prisskalaen spare 86.000 kroner på en Jaguar XE Pure med 163 hestes dieselmotor.

Motorsport:


19. februar 2018


Strategier i sneen afgør Rally Sweden                 

Efter et begivenhedsrigt Monte Carlo Rally var scenen sat for dette års rally verdensmesterskab. Tre uger senere gik det nemlig løs i Sverige og Rally Sweden 2018 viste sig fra sin allerbedste side: Oceaner af sne og vinterlige forhold. Det var imidlertid ikke alene sneen men også reglementet, der satte sit præg det legendariske svenske rally, der sluttede søndag eftermiddag. Startrækkefølgen i et rally afgøres af den aktuelle VM-stilling og den regerende verdensmester Sebastien Ogiers Ford Fiesta WRC fungerede som sneplov i rallyets første fase. Det satte ham selvsagt langt tilbage, hastighedsprøverne gav bedre og bedre vejgreb efterhånden som deltagerne kom igennem, og da man på rallyets 2. etape starter i omvendt rækkefølge af den aktuelle stilling i rallyet, var det på ny Ogier, der jo var faldet langt tilbage, som skulle rydde vejen. Alt det havde Hyundai, som mildest talt ikke havde gjort det overbevisende i Monte Carlo, glæde af, og belgieren Thierry Neuville kunne køre sin i20 WRC i mål som vinder. Ogier kørte dog strategisk inden rallyets sidste såkaldte ”powerstage”, der tæller separat til VM. Han satte ét point fra en tiendeplads i rallyet overstyr, ankom sent til powerstagen, som da var ryddet for tyk sne, og tog i stedet fire VM-points for en 2. plads på prøven, som i øvrigt blev vundet af Esapekka Lappi i Toyota Yaris WRC. Nr. 2 i rallyet blev Craig Breen, der dermed scorede Citroëns første podieplacering i år. Sammenlagt har Neuville nu lagt sig i spidsen af VM-kampen med Ogier på 2. pladsen og Lappi som nr. 3. Næste VM-rally finder sted i Mexico 8.-11. marts og dele deraf vises efter planen LIVE på Eurosport2.

Craig Breen kørte sin Citroën i mål som nr. 2 i Rally Sweden - det var hans bedste placering i et VM-rally nogensinde.


14. februar 2018


Kevin Magnussens nye Formel 1 racer

Haas Formel 1 teamet har offentliggjort de første billeder af den nye Haas VF-18 Formel 1 racer. VF-18 er en videreudvikling af den hidtidige VF-17 model, som rakte til en 8. plads i konstruktørmesterskabet sidste år. Navnet er i øvrigt lidt af en kuriositet: VF er baseret på Haas teamets økonomiske bagland i form af Haas Automation, maskinfabrikken hvis første CNC maskine havde navnet VF-1. Det skete i 1988, og V-et står for ”Vertical”, som er en industri standard. Den visuelle forskel på den nye Formel 1 racer og den hidtidige er en mindre haj-finne og tilføjelsen af den såkaldte halo, som er den styrbøjle, der er placeret over cockpittet.

 

 


Renault kører race på nettet

Renault og Renault Sport Racing har slået sig sammen med Team Vitality og skabt det nye eSport ”Renault Sport Team Vitality”. I 2018 vil teamet deltage i motorsports baseret konkurrencer som fx Rocket League Championship Series Europe og der er også diskussioner i gang med F1 arrangørerne med det mål, at kunne deltage i Formula 1 eSport Series, som vinder stadig stigende popularitet. Proportionerne er kolossale: Eksempelvis deltager ikke færre end 25 millioner spillere i Rocket League mesterskabet, og i 2017 har eSport skabt en omsætning på 5,5 milliarder danske kroner. For Vitality teamet specifikt er det en enestående mulighed via samarbejdet med Renault at få adgang til Renault Formel 1 teamets faciliteter i Enstone i Storbritannien, hvor de skal træne med teamets kørere og få assistance fra den tekniske stab af medarbejder. Teamet består af følgende ”kørerne” Philip Paschmeyer, Victor Locquet og Sandro Holzwarth.


Le Mans med stjernespækket deltagerliste

Det kan godt være at Audi følte sig tvunget til at forlade World Endurance Championship (Le Mans racing) i kølvandet på dieselskandalen, og at Porsche måske dybest set af lidt den samme grund har trukket sig ud af mesterskabet. Men det har ikke afholdt arrangørerne af den kommende WEC Supersæson med ikke færre end to 24-timers løb i Le Mans fra at præsentere en stjernespækket deltagerliste. Specifikt for 24-timers Le Mans deltager eksempelvis ingen ringere end den dobbelte Formel 1 verdensmester, Fernando Alonso for Toyota, som også har Formel E mesteren Sebastien Buemi og japanske Kazuki Nakajima på holdet. Toyota er det eneste fabriksteam i topklassen for LMP1 biler, men ikke færre end fem privat anmeldte hold har valgt at deltage i LMP1, og navne som Neel Jani og André Lotterer er også på deltagerlisten for det kommende år. Set med dansker-øjne er feltet nu koncentreret i topklassen for GT-biler, LM GTE Pro med de danske stjerner Jan Magnussen fortsat hos Corvette, Nicki Thiim og Marco Sørensen fortsat hos Aston Martin og Michael Christensen igen hos Porsche. Desuden er Formula racings Ferrari på reservelisten.

Genoplev sidste års 24-timers Le Mans hér >>>


28. januar 2018


WRC: Ogier og Ford vinder Rallye Monte Carlo

I fjor kom, så og sejrede den dengang 4-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien Ogier, på hjemmebane. For det kan godt være, at verdens mest kendte rally, Rallye Monte Carlo, er opkaldt efter det mondæne fyrstendømme, men i princippet finder rallyet sted på de snoede sydfranske bjergveje nord for Monte Carlo og Nice i området op omkring Gap. I år gentog han succes'en og Ogier tog dermed sin femte sejr i rallyet, der også er første afdeling af World Rally Championship 2018. Ogier førte fra start til mål og selv på den afsluttende Powerspecial, hvortil han ankom med et forspring på næsten et minut, formåede han, at score et ekstra VM-point, oven i de 25, han fik for sejren. For Ogier var det en kæmpe triumf, men det var det også for Ford, der med alle tre biler i Top-10 opnåede ialt 33 points i konstruktørernes mesterskab. Men Toyota har skærpet konkurrencedygtigheden, og også Toyota Gazoo Racing havde alle tre biler i Top-10 (og ligger a-points med Ford i konstruktør-VM), med Ott Tänak og Jari Matti Latvala på hhv. 2. og 3. pladsen. Tänak er debutant hos Toyota og hans premiere var næsten ligeså god, som da Ogier i fjor vandt sit første rally i en Ford. Havde det ikke været for en afkørsel på rallyets sidste hastighedsprøve, havde Esapekka Lappi taget 4. pladsen i sin Toyota Yaris WRC. Det blev i stedet Kris Meeke i Citroën C3 WRC, der både vandt Powerstagen og blev nr. 4 i rallyet. Points var der også til Hyundais Andreas Mikkelsen og Thierry Neuville, men de kom fortrinsvis fra Powerstagen, da begge havde uheld og mekanisk sammenbrud på løbets første to dage.

Sebastien Ogier kørte sin Ford Fiesta WRC til endnu en sejr i Rallye Monte Carlo.


25. januar 2018


Jasons nye Ford vogn

Jason Watt har en forkærlighed for Ford, som har præget hele hans opvækst. Hans indgang til racerkarrieren på højt niveau fandt sted, da han vandt det uofficielle verdensmesterskab i Formel Ford. Og da han senere, pga. af motorcykelulykken for nu 18 år siden, var tvunget til karriereskift, købte han i 2005 en Ford GT. Nu er der kommet en ny Ford GT på markedet - eller rettere, nu er 1000 ansøgere verden over blevet godkendt til, at kunne købe en Ford GT. Jason Watt var en af dem og præcis dags dato blev det fine stykke racersportsvognsmekanik leveret og vist frem ved et festligt arrangement på "Parc Fermé" i København. Det er en bil, som mange vil få glæde af at se noget til. Når den er blevet ombygget, så Jason Watt kan køre den, vil han, som med den hidtidige GT, ikke mindst fortsætte sit arbejde for via Sportscarevent, at samle penge ind til bl.a. Børnecanserfonden - et arbejde, der over tiden har givet over 10 millioner kroner til gavn for de syge børn og deres behandlingsmuligheder. Den nye Ford GT er en gadeversion af Le Mans klassevinderen fra 2016, et køretøj med 3,5 liters V6 twin turbo EcoBoost motor, god for op til 647 hestekræfter, 745 Nm, 347 km/t og en acceleration til 100 km/t på 3,2 sekunder.

 

 

Entertaineren Mads Christensen var blandt de prominente gæster og han skulle naturligvis prøvesidde Jasons nye Ford-vogn - en bil hvor rat og pedaler tilpasses førerens højde, alt imens sædet bliver hvor det er.


15. januar 2018


Den sidste champagne - Dan Gurney er død

Dan Gurney er død. 86 år gammel blev manden, der ubekendt af mange unge motorsportsfans lagde grundstenen til en række af de elementer, der er en naturlig del af moderne motorsport. Dan Gurney er f.eks. den, der første gang nogensinde sprøjtede med champagne fra sejrpodiet. Det skete spontant, da han sammen med A.J.Foyt overraskende vandt 24-timers Le Mans i en Ford GT40 i 1967. Dan Gurney blev født i staten New York og selvom han aldrig nåede VM-titlen, vandt han i sin karriere 4 Grand Prix sejre (og dengang var der ikke 20 Grand Prix'et om året at tage af). Sidste gang han kørte Formel 1 var i 1970 og undervejs havde han bl.a. deltaget i sin egen konstruktion, Eagle med Weslake motor. Han var som racerkører den første i historien til både at vinde i langstance racing, Formel 1, NASCAR og  Indy Car. Efter at han standsede som kører, fortsatte han som team-ejer og racerbilskonstruktør, og stod bag talrige internationale triumfer. Bl.a. vandt hans Eagle racer Indy 500 tre gange. Blandt andre kuriositeter kan nævnes den såkaldte "Gurney flap", som han lancerede: Et simpelt vinkeljern placeret på overkanten af en racerbils bagvinge i vingens bredde, som øgede dens downforce effekt væsentligt, uden at påvirke luftmodstanden nævneværdigt. Dan Gurney var i øvrigt den første racerkører i historien, som kørte Formel 1 med en hjelm, der dækkede hans ansigt.


30. december 2017


Tre uger med daglig motorsport

Traditionen tro køres det legendariske Dakar-rally i begyndelsen af januar. Det gør det også i år og traditionen tro dækker den største pan-europæiske TV-kanal, Eurosport, det berømte rally. Men der er mere motorsport på programmet, faktisk så meget, at der fra 2. januar til og med 21. januar er motorsport hver evig eneste dag. 2. januar lægges der ud med Africa Eco Rally. Det lapper over med Dakar og undervejs er der også Formel E med 3. afdeling LIVE fra Marokko d. 13. januar. Her på Motorsiden.dk dækkes såvel Dakar med regelmæssige nyhedsartikler som Formel E. Udsendelstidspunkter for Formel E publiceres også her på Motorsiden.dk, når vi er lidt tættere på.


Formel E og Dakar på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total


 


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt