- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler og motor:


April 2018


Hessel og Renault gearer op

I et par år har Renaults sportslige RS-serie ikke været markedsført i Danmark. Det er du nu lavet om på, i og med Renault Danmark har indgået aftale om salget af de hurtige modeller med den store Renault-forhandler Ejner Hessel. Man lægger ud med RS-versionen af Renault Clio i den særlige Throphy version med 220 hestekræfter, som vi prøvekørte i forbindelse med de første internationale testkørsler af den nye Clio for et par år siden (læs vores test af Renault Clio RS Trophy hér >>>). Clio RS er prissat til 308.880 kroner, mens RS Trophy koster 328.880. Desuden kan særligt interesserede erhverve en nummereret RS18 version, der i teknisk forstand er identisk med RS Trophy, men visuelt gejlet op på forskellig vis. Prisen er små 370.000 kroner. Iøvrigt lancerer Renault i den lidt mindre powerfulde ende af skalaen netop nu en ny 140-hestes turbobenzinmotor, som overholder de kommende EU normer, der er gældende fra dette efterår. Motoren vil i første omgang være at finde i Scenic og Grand Scenic (læs om de to varianter ifm. de første internationale prøvekørsler - dog ikke med den nye motor - hér >>>).


Ny Toyota RAV4 på ny platform

Toyota har på New York Motor Show netop præsenteret den helt nye og femte generation af den populære SUV, RAV4. Verdens bedst sælgende SUV så dagens lys første gang i 1994 og det havde verdenspremiere USA, RAV4 er nemlig en ægte storsællert i USA, hvor der alene i fjor blev solgt over 400.000 eksemplarer. RAV4 markerede sig i 2017 som den mest solgte ikke-pick-up på det amerikanske marked. Den nye RAV4 er kendetegnet ved et mere maskulint udvendigt design. Den nye RAV4 måler med en længde på 4,6 meter stort set det samme som den nuværende generation. Alligevel er den baseret på den nye TNGA platform, hvortil man kan vælge mellem to nye TNGA-drivlinjer. Toyota forventer, at den mest populære bliver en ny hybridmotor, der kombinerer en 2,5-liters benzinmotor med to elmotorer, hvoraf den ene i den firehjulstrukne udgave udelukkende driver baghjulene. Den nye RAV4 er dog ikke lige om hjørnet: Den introduceres efter planen i første kvartal næste år.


Nissan LEAF: Årets grønne bil

Modsætningerne mødes: Samtidig med at VW fortsætter kæmper med den næsten uoverkommelige opgave, det er at rydde op efter koncernens verdensomspændende miljøsnyd med hovedvægten på det amerikanske marked, høster japanske kolleger stor anerkendelse for det stik modsatte: Den nye 2018-udgave af Nissan LEAF (verdens mest solgte elbil), som netop er introduceret i Danmark, er blevet udråbt som “Årets grønne bil på verdensplan” i forbindelse med 2018-udgaven af den internationale biludstilling i New York. LEAF er ikonet på Nissan Intelligent Mobility, som er koncernens vision for at ændre, hvordan biler køres, drives og integreres i samfundet. 2018-udgaven af Nissan LEAF steg til tops på en liste med fem emner i kategorien og var den eneste elbil i opløbet. I jurymedlemmernes vurdering ved valget af den samlede vinder indgik bilens samlede miljøpåvirkning, herunder udstødningsemissioner og brændstofforbrug. Den tidligere generation af Nissan LEAF blev udråbt som “World Car of the Year” i 2011 og er stadig den eneste komplet eldrevne bil, som er blevet tildelt denne pris i prisens 14-årige historie.

Læs vores seneste test af Nissan LEAF hér >>>


Jaguar F-PACE med endnu flere kræfter

Jaguar F-PACE får nu en fuld ”SVR-behandling”, så den forvandles til den hurtigste og mest kraftfulde F-PACE til dato. Også chassis og aerodynamik er forbedret. F-PACE’s SVR motor er udviklet af Jaguars Special Vehicle Operations (SVO) og effekten er øget med 44 procent til 550 hk. Der er tale om en 5,0-liters V8-kompressor benzinmotor, der også leverer et drejningsmoment på op til 680 Nm, så den kan accelerere fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder - tophastigheden er 283 km/t. De aerodynamiske forbedringer omfatter større bl.a. luftindtag i fronten og kofangerluftindtag i siden. Det optimerede chassis er udstyret med progressive fjedre for og bag, der er 30 hhv. 10 procent stivere og inkluderer en styrtbøjle, som forbedre stivheden med 5 procent. F-PACE SVR er i øvrigt den første F-PACE, som anvender Jaguars elektroniske aktive differentiale. F-PACE SVR trækker på Jaguar Land Rovers omfattende ekspertise inden for kørsel i alle former for terræn: Firehjulstræk med Intelligent Driveline Dynamics, All Surface Progress Control og Adaptive Surface Response sikrer, at SUVen kan håndtere alle vejrforhold.

Find vores Jaguar prøvekørsler hér >>>


Opel Corsa i GSi udgave

Efter introduktionen af Insignia GSi følger Corsa nu efter med en GSi version, der indeholder mange af komponenterne fra Corsa OPC. Corsa OPC er kendt for sine sportslige køreegenskaber og letgenkendelige udvendige design med store luftindtag foran og en hækspoiler over bagruden. Til sommer bliver det muligt at bestille en GSi version af Corsa med samme undervogn og design som Corsa OPC. Motoren er en 1,4 turbobenzinmotor på 150 hk. Undervognen er hentet direkte fra Corsa OPC. Indvendig har Corsa GSi sportssæder, fladbundet GSi rat og gearknop beklædt med læder. Pedalsættet er aluminium. En 7” farveskærm tilpasset Apple CarPlay er standardudstyr. Corsa GSi kan leveres med 18” alufælge og røde bremsekalibre. Opel forventer en pris omkring 245.000 kr.

Find vores Opel prøvekørsler hér >>>


Marts 2018


Toyota opladningshybrid til Danmark

Verdens førende producent af hybridbiler, Toyota, introducerer nu for første gang opladningshybridbilen Prius Plug-in i Danmark. Bilen fik verdenspremiere andre steder i verden i fjor, men har grundet de danske registreringsafgifter ladet vente på sig i Danmark. Men nu er Toyota altså klar med bilen, der kan køre op til 63 km på ren el og ligesom almindelig hybridbiler både har en el- og benzinmotor og derfor ikke er begrænset i rækkevidden. Vi vender snarest tilbage med en prøvetur og flere detaljer om den nye Toyota Prius, som forventes at ramme det danske marked først på sommeren. Priserne begynder ved 330.000 kroner.

Find vores Toyota prøvekørsler hér >>>

 

 

Det er muligt at vælge solpaneler på taget, hvilket kan supplere opladningen af batteriet med deraf følgende længere rækkevidde på ren el. Toyota vurderer, at solpanelerne årligt tilfører op til 1.000 km ekstra kørsel på ren el.


Car of the Year 2018: Volvo XC40

Den nye Volvo XC40 blev med et overvældende flertal valgt til Car of the Year i Europa. Offentliggørelsen fandt sted i forbindelse med det store internationale motor show i Genève. Den danske repræsentant i den internationale jury er FDM's motortekniske redaktør, Søren W. Rasmussen (billedet). Han havde også Volvo XC40 som sin favorit. Nr. 2 i den prestigefyldte kåring blev SEAT Ibiza. De øvrige nominerede var BMW 5-serie, KIA Stinger, Citroën C3 Aircross, Audi A8, Alfa Romeo Stelvio.


Genève Motor Show Verdenspremiere:

Mitsubishi Outlander PHEV

På Genève Motor Show, 6. - 18. marts 2018, har Mitsubishi ikke færre end to nyheder: Europæisk premiere på e-Evolution Concept men især verdenspremiere på den nye Outlander PHEV, som introduceres på det europæiske marked til efteråret. Både Outlander PHEV og e-Evolution Concept viser på hver deres måde Mitsubishis nye mærke-strategi: SUV-ekspertise i kombination med nyeste mobilitetsteknologi inden for el/hybrid samt state-of-the-art teknologier inden for systemintegration. Mitsubishi lancerede allerede i 2013 den elektriske SUV, Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehichle) med dobbelte el-motorer. Siden har Outlander PHEV været Europas mest solgte plug-in hybridbil (2015, 2016 og 2017). Flere end 100.000 eksemplarer er solgt i Europa hidtil. Med et akkumuleret salg på over 140.000 enheder verden over, er Outlander PHEV klassificeret som verdens mest solgte plug-in hybrid SUV. Blandt nyhederne er: Den nuværende 2 liters benzinmotor er erstattet af en større 2,4 liters benzinmotor. Generatorens ydelse er øget med 10 procent. Den maksimale ydelse på bagerste motor er øget med 10 procent. Batteriets kapacitet er øget med 15 procent og dets

max ydelse er øget med 10 procent.


Genève Motorshow Verdenspremiere:

Peugeot 508

På Genève Motor Show først i marts vider Peugeot den helt nye 508 for første gang. Den er meget forskellig fra forgængeren med en mere kompakt opbygning og reduceret højde. Det udvendige design er skarpere og mere robust, mens bilens spektakulære interiør inkluderer en udvikling af det geniale Peugeot i-Cockpit. Som konsekvens af et stagnerende D-segment har designerne bag den nye PEUGEOT 508 bevæget sig væk fra den konventionelle 4-dørs sedan form og hen imod en 5-dørs fastback coupé. Bilen er 4,74 meter lang, den vil blive produceret på Peugeots fabrik i Mulhouse og står til lancering i september 2018.

 


Toyota investerer stort i selvkørende biler

Alle taler om det, men selvkørende biler er stadig i deres vorden. Helt centralt er den computer software, der skal sikre at bilerne ikke bare kan køre selv, men også gøre det uden at komme galt afsted, spørg bare Google og Volvo. Derfor starter Toyota nu for alvor op ved at fokusere målrettet på netop den nødvendige software. Toyota opretter derfor i Tokyo et helt nyt selskab, som skal udvikle software til selvkørende biler og dermed være med til at sætte yderligere skub i Toyotas udvikling af selvkørende teknologier. Der vil fra begyndelsen være 300 ansatte – og på længere sigt i alt 1000 medarbejdere – i det nye selskab, som udgør en investering på ikke mindre end 17 milliarder kroner. Toyota grundlagde i øvrigt allerede i 2016 et helt nye udviklingscenter i USA indenfor områder som kunstig intelligens, selvkørende teknologier og robotter.


LEAF er landet

Endnu inden den helt nye Nissan LEAF er landet hos de danske forhandlere (og inden vi på Motorsiden.dk har haft lejlighed til at prøvekøre den – det kommer dog snart), er den første nye LEAF på danske nummerplader blevet leveret til køberne, der da også havde bestilt bilen uden at have set eller prøvekørt den forinden. Nissans danske marketingchef, Steffen Nederby Høj, er ret overrasket over hvor stor interessen for den nye elektriske bil er i Danmark. ”I Danmark har vi allerede nu (pr. 1. marts) har modtaget 279 kundeordrer, hvoraf de 184 er fra privatkunder,” fastslår han. ”Til sammenligning solgte vi blot 14 af den tidligere generation LEAF til privatkunder i 2016 og 2017. Så det tyder på, at vi går nye tider i møde med den nye Nissan LEAF.” På europæisk niveau er der nu bestilt over 18.000 eksemplarer af bilen, som i Danmark kan købes fra kr. 263.880 (inkl. levering) inkl. to års gratis strøm med ladeboks.

Læs vores reportage fra præsentationen


Subaru holder prisen bedst

Den canadiske Automotive Lease Guide har udnævnt Subaru til bedste mærke, når det gælder restværdi. Det er første gang, at et bestemt mærke har fået denne udmærkelse. Den nystiftede pris tildeles Subaru, da såvel Subaru XV, Impreza, WRX STI og Outback holder en højere brugtbilsværdi i forhold til andre modeller i de respektive klasser. Som en ekstra bonus har den kendte Kelley Blue Book peget på Subaru XV som den bilmodel, det har kostet mindst at eje over en 5-årig periode. ”Langt den vigtigste post i biløkonomi er værdiforringelsen, og her taler statistikken sit tydelige sprog: Subaru holder sin værdi godt, og det er rart at få bekræftet, at det ikke kun gælder her på vores breddegrader,” fastslår Niels Thaning, dansk salgsdirektør for Subaru Nordic.

Læs vores seneste Subaru prøvekørsel hér >>>


Aston til udenlandsdanskere

Det er på mange måder ikke dumt at være udenlandsdansker eller bosiddende i udlandet, hvor skatteforholdene generelt er noget mere attraktive end dem, danskere med bopæl i Danmark udsættes for. Nu vil det også ganske attraktivt være muligt for udlandsdanskere og andre udlændinge at køre standsmæssigt rundt på de danske landeveje, når de besøger det lille kongerige med verdens højeste skattetryk: Et unikt samarbejde mellem Aston Martin i Danmark og Sixt gør det nemlig nu muligt til at leje en Aston Martin til formålet. I første omgang vil der være mulighed for at leje Aston Martins sports sedan Rapide S med plads til 4 personer. ”Vi synes, at det er lidt sjovt gennem udlejningssamarbejdet med Sixt at udbrede kendskabet til vores unikke brand,” fortæller Mogens Lindahl-Jessen, der er direktør for Aston Martin i Danmark.


Power Stelvio på vej

De danske Alfa Romeo forhandlere har netop åbnet for bestilling af den ekstreme Stelvio Quadrifoglio: 510 hk, 283 km/t på toppen og 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. Stelvio Quadrifoglio blev for nylig kåret som den hurtigste SUV på den legendariske Nürburgring i tiden 7 minutter og 51,7 sekunder, en tid som ikke kun kan opnås med rå motorkraft – men også kræver, at bilens køreegenskaber er i absolut top. Maskineriet er en 2,9 liters V6-biturbobenzinmotor i aluminium, som er udviklet med input fra Ferrari-teknologier og knowhow fra deres ingeniører. Kraftværket er parret med et 8-trins automatgear, som i køreprogrammet Race kan skifte gear på 150 millisekunder. Manuelt kan gearskiftene klares lynhurtigt takket være lækre skiftegreb i aluminium placeret bag rattet. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio koster 1.643.252 kroner og den kan også købes i en S-Van udgave uden bagsæder til henholdsvis 930.913 kroner ekskl. moms og 1.071.178 kroner inkl. moms.

Læs vores Alfa Romeo prøvekørsler hér >>>

Motorsport:


15. april 2018


F1 i Kina: Ricciardo vandt vildt GP - MAG 10'er

Daniel Ricciardo kørte sin Red Bull racer til sejr i Det kinesiske Grand Prix efter et begivenhedsrigt løb, hvor pole-manden , Sebastian Vettel kolliderede med Max Verstappen. Nr. 2 blev Valtteri Bottas i Mercedes, hvorimod team-kollegaen, Lewis Hamilton måtte nøjes med 4. pladsen. Lige foran sig havde han Kimi Raikkonen i Ferrari. Kevin Magnussen havde et i sammenligning med sæsonens første Grand Prix'er et ikke alt for god løb, hvor han sluttede på 10. pladsen og altså dermed trods alt i pointene. Sammenlagt fører Vettel VM-kampen for kørere foran Hamilton med danskeren på en flot 10. plads. I Team-mesterskabet ligger Mercedes og Ferrari på første og andenpladsen med kun et enkelt point imellem dem.


10. april 2018


Nico Rosberg kører Formel E Gen2 i Berlin

Den tidligere Formel 1 verdensmester, Nico Rosberg, kommer på gæstevisit i Formel E, når han skal køre næste generations Formel E racerbil på et antal demo-omgange i forbindelse med Berlin E-Prix 19. maj. E-Prix'et køres i den historiske Tempelhof Lufthavn og Rosberg var både i kraft af sin tyske nationalitet og store interesse for Formel E et logisk valg, og han slog da også til, da han fik tilbuddet. Det bliver første gang den nye 2. generations Formel E racer vises offentligt i aktion. Den blev præsenteret ifm. Genève Motor Show i begyndelsen af marts (se længere nede i spalten).

Nico Rosberg overværede Hong Kong E-Prix i december. Nu skal han køre den nye racer i Berlin.


8. april 2018


F1 i Bahrain:Vettel vinder ligesom

Kevin Magnussen og Honda

Der var ikke færre end tre vindere i søndagens 2. afdeling af Formel 1 verdensmesterskabet, som fandt sted i Bahrain. Sebastian Vettel kørte sin Ferrari først over målstregen efter et begivenhedsrigt Grand Prix og har dermed taget et solidt greb om førstepladsen i dette års VM, også hjulpet af, at rivalen, Lewis Hamilton, denne gang måtte nøjes med 3. pladsen efter team-kollegaen hos Mercedes, Valtteri Bottas. Men det lykkedes Kevin Magnussen at køre sin Haas Ferrari i mål på 5. pladsen og det må bestemt være lidt af en sejr for danskeren (og Haas teamet), som ikke siden sin første F1 sæson har opnået et tilsvarende resultat. Sidst, men ikke mindst blev Pierre Gasly i Toro Rosso-Honda nr. 4, og det i blot det andet løb med Honda som motorleverandør - i fjor blev Honda vraget i Formel 1 af McLaren. Og som et kuriosum måtte Fernando Alonso som bedste McLaren kører finde sig i at blive nr. 7 - to placeringer efter danskeren, som McLaren vragede for et par sæsoner siden og tre placeringer efter den Honda drevne Toro Rosso.

Gasly i Toro Rosso-Honda foran Kevin Magnussen i Haas-Ferrari.


Rallye Corsica: Ogier og Ford vinder igen

Den regerende rally verdensmester, franskmanden Sebastien Ogier, vandt sin tredje VM-rally-sejr, da han i sin Ford Fiesta WRC var hurtigste mand gennem rallyet med de 10.000 sving, alias 4. afdeling af World Rally Championship, Rallye Corsica. Ogier førte fra start til mål, men der var hård kamp om de efterfølgende placeringer og det blev Toyotas Ott Tänak, der trak det næstlængste strå med en overbevisende 2. plads i det, der var hans første regulære asfaltrally i den nye Toyota Yaris WRC. Thierry Neuville havde rallyet igennem haft problemer med sin Hyundai WRC, først med bremserne og sidst i rallyet med motorproblemer. Alligevel formåede han, takket være dygtig kørsel, at lande på præmieskamlen. Han var dog lidt hjulpet af, at den hurtigste Citroën kører, Kris Meeke, kørte ud over en bjergskråning i en hurtig venstrekurve pga. en misforstået noteformidling. Meeke havde på det tidspunkt bragt sig op på 2. pladsen i rallyet. Den 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb var på sit andet gæstevisit ud af planlagte tre i dette års VM. Han var hurtig, men allerede på løbets 2. hastighedsprøve kørte han af, og hans Citroën var uhjælpeligt parkeret i en grøft. Sammenlagt fører Ogier VM-kampen.

Sebastien Ogier i Ford Fiesta vandt på Korsika.


23. marts 2018


Formel 1 i Australien: Vettel vinder

- Kevin Magnussen udgår med løst hjul

Der var lagt op til endnu en god præstation fra danske Kevin Magnussens side, da han til søndagens Formel 1 sæsonpremiere i Melbourne havde kvalificeret sin nye Haas racer til 5. startposition. Men fornøjelsen var forbi, da Kevin Magnussen på løbets 23. omgang fik problemer med sin Haas racer og måtte udgå fra en 4. plads, da hjulene ikke var blevet ordentligt fastspændt ifm. pitstop. Noget tilsvarende skete for team-kollegaen Grosjean på 5. pladsen og efterfølgende blev teamet idømt en bøde på ialt 10.000 Euro for, at bilerne var blevet genstartet i en uforsvarlig tilstand. Haas raceren, som groft set er en kopi af sidste års Ferarri racer, har ikke desto mindre dokumenteret sin hurtighed. I stedet blev det en anden Ferrari, nemlig en spritny, kørt af den tidligere verdensmester, tyske Sebastien Vettel, der kørte først over mållinjen. Vettel vandt foran Lewis Hamilton i Mercedes og Kimi Raikonen i endnu en Ferrari. Kevin Magnussens tidligere team, Renault, sluttede på 5. pladsen respektive 7. pladsen med hhv. Alonso og Hulkenberg i cockpittet.

Sebastian Vettel vandt sæsonpremieren i Australien.


11. marts 2018


Rally Mexico: sejr til Ogier og Ford

Den regerende rally verdensmester, Sèbastien Ogier, kørte sin Ford Fiesta WRC til en klar sejr i 3. afdeling af Rally-VM, Rally Mexico. Ogier kørte et fejlfrit løb og overtog føringen, da Sèbastien Loeb, der var på gæstevisit i WRC for Citroën, ramte en sten og punkterede. Også Daniel Sordo, der kun kører udvalgte løb for Hyndai, punkterede og derved var vejen klar for Ogier. Rallyet var meget hårdt og næste alle deltagere havde problemer undervejs. For Kris Meeke i Citroën var 3. pladsen efter Sordo en placering, har ikke var begejstret for, fordi han følte at han havde kunnet gøre det bedre. Omvendt besejrede han den 9-dobbelte verdensmester, Loeb, i samme team. For Toyotas vedkommende var rallyets mest opløftende punkt, da Ott Tänak kørte sin Yaris WRC til sejr på den afsluttende Power Stage. Tänak benyttede samme strategi som Ogier i Rally Sweden og ventede så længe med at starte på Powerstagen, at den var blevet kørt fri for løst grus og sporriller fra smallere biler. Det gav øjensynlig bonus. I den samlede stilling fører Ogier med 60 points mod Thierry Neuville (Hyundai) med 51 pts. og nordmanden Andreas Mikkelsen, der sluttede 4'er i Mexico. I konstruktør mesterskabet fører Hyundai foran Ford, Citroën og Toyota. Næste rally finder sted på Corsica og et udvalg af hastighedsprøver vises på Eurosport.

Sèbastien Ogier, Ford Fiesta WRC.


6. marts 2018


Ny Formel E har verdenspremiere i Genève

I forbindelse med det støre motor show i Genève præsenterede det internationale bilforbund, FIA, næste generation af de spektakulære Formel E racerbiler. Hidtil har man set animationer af den kommende "Batmobil" lignende elektriske racerbil. Og den ser ikke mindre spektakulær ud i virkeligheden. Bilen yder 20 kW mere end de aktuelle biler i racetrim og kan køre et helt løb på en opladning. Den nye bil er dog også 20 kg tungere end den hidtidige. Der vil være officiel premiere ved det første løb i næste sæson, som forventes at finde sted sidst på året. Løbskalenderen foreligger endnu ikke, men der arbejdes på at der også vil blive kørt et E-Prix i København. Det vil i givet fald tidligst blive engang i 2019.

Som den eneste bilproducent og Formel E deltager (Nissan er med i ABB FIA Formula E Championship fra næste sæson) kunne man fremvise den nye Formel E racer, der i øvrigt blev afsløret på FIA's egen stand tidligt tirsdag morgen.


2. marts 2018


E-sporten griber om sig

Blandt nyhederne på Genève Motor Show er offentliggørelsen af planerne om at etablere en ny motorløbsserie, E TCR, for elektriske standardvogne. Serien forventes, at blive igangsat i 2019, idet man i løbet af 2018 vil gennemføre den nødvendige promovering af mesterskabet. Allerede på Frankfurt Motor Show sidste efterår offentliggjorde Jaguar planerne om at etablere et mærke mesterskab for den elektriske Jaguar I-Pace, som support serie til FIA Formel E mesterskabet, og præsenterede ved samme lejlighed en løbsklar elektrisk I-Pace racerbil.

Jaguar I-Pace racecar.


Lundgaard løb med laurbærrene

Der stod Lundgaard på ikke færre end fem af de hædersbevisninger, der blev uddelt til danske bilsportskørere ifm. Danish Motorsport Award. Den blot 16-årige Christian Lundgaard blev Årets Bilsportskører og fik desuden tre andre æresbevisninger, og en enkelt blev der da også til storebror Daniel Lundgaard. Daniel fik sin anerkendelse som Årets Profil efter at have vundet Danmarksmesterskabet i Formel 4 sidste år, mens Christian opnåede anerkendelserne som resultat af, at han vandt ikke færre end to internationale Formel 4 mesterskabet (det nordeuropæiske og det spanske) i 2017. Christian Lundgaard var en del af Renault Sports Academy for stortalenter – et karriereforløb, han fortsætter også i 2018. I år skal han køre Formel Renault 2,0 Eurocup og det er i praksis på ny det hollandske MP Motorsports team, der varetager deltagelsen i mesterskabet. Brødrene Lundgaard er som bekendt sønner til Henrik Lundgaard, der har en fortid i såvel DTC som rallysporten, hvor han for en snes år siden blev Europamester i rally og vinder af Teams Cup (det uofficielle rally-VM for privatkørere).

Christian Lundgaard opnåede fire hædersbevisninger ifm. Danish Motor Sport Award. Her er den blot 16-årige racerkører flankeret af Dansk Automobil Sports Unions Carl Chr. Hansen samt marketingchef Anja Sloth fra Total, der var hovedsponsor af præmiefesten, som i øvrigt fandt sted på Doggen i København.

 

Blandt de prominente prisoverrækkere ved Danish Motorsport Award var Kris Nissen (tv) og Christian Mark. Nissen har en fornem karriere som racerkører og VW Motorsportsdirektør. Mark er som marketingchef hos Renault i Danmark involveret i samarbejdet med Christian og Daniel Lundgaard.

 

Danish Motorsport Award 2018

Her er udnævnelser af danske bilsportskørere ved Danish Motorsport Award:

Årets Bilsportskører: Christian Lundgaard.

Årets rallyteam: Jacob Madsen/Line Lykke Jensen.

Årets banekører: Kevin Magnussen.

Årets kartingkører: Alexander Müller.

Årets talent: Mikkel O. Pedersen

Årets profil: Daniel Lundgaard

Christian Lundgaard er en del af Renaults satsning på kommende Formel 1 kørere.

 

Daniel Lundgaard vandt det danske Formel 4 mesterskab sidste år.

 

Christian Lundgaard fik slidt skosålerne under prisuddelingen ved Danish Motor Sport Award: 4 gange skulle han spadsere op til scenen for at modtage en æresbevisning.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt