- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler og motor:


Marts 2019


PSA trillingerne er "Årets Varebil 2019"

Det blev de tre kompakte og fleksible små varebiler fra PSA-gruppen, søstermodellerne Citroën Berlingo, Opel Combo og ikke mindst Peugeot, der scorede hædersbevisningen, "Årets Varebil 2019". Det blev afsløret i forbindelse med åbningen af Transportmessen i Herning, som da også udstiller såvel de tre topscorere som de øvrige nominerede i de dage messen finder sted. Motorsiden.dk's redaktør indgik i juryen bag kåringen, som officiel foretages af MKD, Danske Motorjournalister, og kan kun billige resultatet. Det var også hans top-nominerede bilmodel/er pga. bilernes alsidighed, fleksibilitet (de findes bl.a. i to længder) og individuelle designudtryk. Bl.a. er det første gang, at Peugeots såkaldte i-Cockpit kan ses i en varebil. Her er pointfordelingen blandt de fem nominerede:

1. Citroën Berlingo, Opel Combo, Peugeot Partner, 65 points.

2. MAN e-TGE og VW e-Crafter (søstermodeller), 45 pts.

3. Mercedes Sprinter, 37 pts.

4. Toyota RAV4, 27 pts.

5. Ford Transit Connect, 26 pts.

De tre søsterbiler fra PSA, fra venstre: Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo.

 

Peugeot Partner.

 

Opel Combo.

 

Citroen Berlingo.

Læs også >>>


Ford søvndragt simulerer udmattet kørsel

Undersøgelser har vist, at op til hver femte trafikulykke i Europa skyldes udmattelse bag rattet. I den anledning understreger Ford betydningen af en god nats søvn med en specialudviklet søvndragt. Søvndragten simulerer den hæmmende effekt, udmattelse kan have på kroppen og køreevnen. Ifølge eksperter kan det, at holde sig vågen i mere end 18 timer ad gangen, faktisk forringe køreevnen i sådan en grad, at det svarer til at køre spirituspåvirket.

Trafikulykker er tilmed den hyppigste dødsårsag blandt unge mennesker, og derfor vil Ford inkorporere søvndragten i ”Driving Skills For Life” – Fords globale kørekursus for unge mellem 18 og 24 år. Søvndragten består af særlige briller, der simulerer ekstrem udmattelse, herunder især den såkaldte sekundsøvn – en ukontrollérbar træthedsrespons, der medfører tunge øjenlåg, spjæt med kroppen og et nikkende hoved, som gør, at bilisten reelt er væk bag rattet i 10 sekunder eller længere. Udmattelsesbrillerne er forbundet til en smartphone-app, der er indstillet til at efterligne en sovende hjerne, som lukker ned for synet – først i et halvt sekund ad gangen, derefter i længere perioder ad gangen. Resten af søvndragten består af en hat, en vest og arm- og ankelvægte med en samlet vægt på 18 kg. Tilsammen giver de et simuleret indblik i, hvor hæmmende en effekt udmattelse kan have på køreevnen. Hvis man er for træt til at køre, anbefales det, at man holder ind til siden, indtager en koffeinholdig drik og tager et power-nap på 20 minutter.

Februar 2019


Subaru viser e-BOXER i Genève

Længe ventet, men nu kommer den. Subaru gør op med deres velkendte boxermotor koncept og præsenterer en el-bil. Men gør de nu også det, altså gør op med boxermotor princippet? Det afsløres i hvert fald på forårets store motorshow i Genène, som finder sted i begyndelsen af marts. Bilen kaldes Subaru e-BOXER, og den er det første skridt i Subaru´s kommende elektrificering af deres driveliner i Europa. En speciel hjemmeside, som forklarer teknikken, vil blive lanceret klokken. 11.00, tirsdag d. 5. marts.


Januar 2019


Ny Range Rover Evoque til Danmark i april

Den helt nye Range Rover Evoque kommer til Danmark og forventes, prismæssigt at lande på niveau med den hidtidige kompakte luksus-SUV, dvs. omkring en halv million kroner for den billigste version. Den nye bil udmærker sig ved udvendigt at have fået strammet designet op, men det er især oplevelsen i kabinen, der er ganske anderledes end i den hidtidige model. Storerbror, Range Rover Velar, har ført an, hvad angår det designmæssige løft, men hos den danske importør tror man, at mange danske kunder vil have fordel af det mere kompakte design med tilhørende lavere pris. Trods stor udvendig genkendelighed er der tale om en helt ny bil - som vi vender tilbage til, når den er topaktuel i Danmark.

Range Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

Den hidtidige Range Róver Evoque ses til venstre. Fronten har også fået en opstrammer på den nye generation (th).

 

 


Toyota fører an i rekord stort hybridsalg

Med over 12.000 solgte hybridbiler i Danmark i 2018 har salget af hybridbiler (altså både de konventionelle hybridbiler, hvor en elmotor er med til at reducere en forbrændingsmotors brændstofforbrug og de såkaldte plugin-hybrider, hvor man kan oplade bilens batteri fra en stikkontakt) aldrig før været højere. Ikke overraskende er det Toyota, der fører an.

Læs mere på formele.dk >>>


Plug-in hybrider: Solidt forspring til KIA

På totalmarkedet for biler i Danmark er det stort set status quo for koreanske KIA. Men KIA er klart nr. 1, når det gælder plug-in hybridbiler

Læs mere på formele.dk >>>


Nytårskur for alle pengene

Der er tradition for, at mange danske bilimportører holder Nytårskur de første weekender i januar. 2019 er ingen undtagelse, og er man parat til, hurtigt at sætte sit navn på en slutseddel, vil der mange steder være store penge at spare, på regulære rabatter eller attraktive priser på udstyrsmodeller. Eksempelvis reklamerer Audi med ekstraudstyr for over 100.000 kroner uden merpris til en A3 Sportback i den såkaldte Limited Edition udgave. Hos søstermærket SEAT, kan man få for 14.000 kroner udstyr med på en Leon og for over 7000 kroner udstyr på den lille VW up! søstermodel SEAT Mii. Skoda satser på fri service og reparation i tre år på visse Fabia og Octavia versioner, mens VW frister med elektronisk udstyr for op til 40.000 kroner. Opel har fået ny importør og leverer stribevis af tilbud på populære modeller som Corsa og Astra ST med besparelser 30.000 kroner. Hos KIA sælger man Stonic med 100-hestes GDi motor og ekstraudstyr for 35.000 kroner uden merpris, Suzuki giver 10.000 kroner i rabat på det såkaldte Gold-modeller, hos Mazda kan man uanset model få alufælger og vinterdæk med i købet uden at skulle betale ekstra. Citroën kører ind i 2019 med store besparelser, en masse ekstraudstyr og med gode privatleasing tilbud – og sælger bl.a. Danmarks billigste fabriksnye bil – en Citroën C1 VTi Aspire for blot 85.000 kroner (inkl. levering). Hos Fiat kan man privatlease en ”500 Design” og nøjes med at betale 5000 kroner på bordet og 2000 kroner om måneden i 3 år. Og a-pro-pos Fiat, der jo er en del af FCR gruppen, kan man nu også købe søstermodellerne Alfa Romeo og Jeep også i Hillerød (ERA Biler), hvor der weekenden over er Åbent Hus, hvor alle koncernens biler kan ses. Mitsubishi giver 20.000 kroner i rabat på bl.a. Eclipse Cross. Hos Nissan kan man ikke bare få ekstraudstyr for 10.000 kroner med i prisen, man kan også risikere, ikke at betale en krone for den nye bil, for man deltager automatisk i konkurrencen d. 5.-6. januar. Peugeot's succesmodel, 208, er nedsat 40.000 kroner i Allure versionen med 82-hestes benzinmotor, og også de franske landsmænd fra Renault har attraktive tilbud på fx Clio og Captur modellerne. Honda tiltrækker bilkøberne med fx gratis læderkabine, vinterhjul og udstyr Sidst men ikke mindst kan man hos Ford spare 100.000 kroner på en Ford S-Max Titanium med 190 hestes benzinmotor.

Ford S-Max.

 

Renault Captur.

 

Peugeot 208.


Tesla on-line studie

Tesla har helt på niveau med fabrikkens elektriske løsninger åbnet et såkaldt Model 3 Design Studio på Teslas webside.


November 2018


Toyota Camry vender tilbage

Når Toyota til næste år, efter 14 års pause, introducerer en helt ny og ottende generation af Toyota Camry, er det ikke en hvilken som helst bilmodel, der gør comeback på det danske marked. Med et årligt salg på over 700.000 på verdensplan markerer Camry sig som verdens mest populære firmabils-model. Siden første generation af Camry så dagens lys i 1982, er der solgt over 19 mio. eksemplarer af Toyotas luksuriøse model i firmabilsklassen. Ikke overraskende lanceres Camry alene som hybridbil. Det bliver til gengæld så med Toyotas allernyeste fjerde generation hybridteknologi – i dette tilfælde en ny 2.5-liters benzinhybridmotor, der yder op til 218 hestekræfter og sørger for, at Camry – trods en længde på 4,88 cm i længden – flytter sig fra 0 til 100 km/t. på godt 8 sekunder. Ved hjælp af hybridteknologien er det officielle NEDC2 forbrugstal 23,8 km/l. Camry er i øvrigt bygget på den helt nye GA-K platform, ligesom den kommende nye RAV4. Den nye Toyota Camry introduceres i Danmark til sommer, hvor priser til privatbilister og beskatningsgrundlag for firmabilskunder vil være klar.

Toyota Camry havde Europa-premiere på Paris Motor Show i oktober. Dengang var det ikke endny besluttet, at modellen også ville komme til Danmark.


Ford præsenterer den aktive Focus

På samme måde som Ford har skabt en Active version af Fiesta er man nu også parat med en Ford Focus Active. Focus Active fås både som 5-dørs og stationcar og kommer med rå styling, hævet frihøjde og et chassis, der er, som Ford selv udtrykker det, skræddersyet til en aktiv livsstil, der samtidig bevarer Focus’s fine køreegenskaber. Førerhøjden er også hævet for bedre overblik og mere sikker bykørsel. Focus Active fås med Fords 1,0 og 1,5-liters EcoBoost-benzinmotorer med op til 182 hk samt Fords 1,5- og 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor med op til 150 hk. Begge motorer fås med 6-trins manuelt gear eller 8-trins automatgear. De avancerede førerassistanceteknologier, som tidligere i år blev introduceret i den nye Focus, har også fundet vej ind i den nye Focus Active, herunder adaptive fartpilot, intelligente forlygter og parkeringassistent. Fords SUV-salg steg i øvrigt med mere end 19 procent i oktober sammenlignet med samme periode sidste år.


Motorsport:


17. marts 2019


F1 premiere i Melbourne: Bottas sejr - MAG 6.

Årets Formel 1 verdensmesterskab startede søndag morgen traditionen tro i Albert Park i den australske millionby, Melbourne. Og det viste sig hurtigt, at styrkeforholdet i Formel 1 er stort set uforandret. Sejren i Australiens Grand Prix gik nemlig til Mercedes, omend køreren ikke var den regerende verdensmester, Lewis Hamilton, men team-kollegaen Valtteri Bottas. Hamilton sluttede dog på 2. pladsen til trods for en beskadiget vognbund, som nedsatte racerens fart under løbet. Nr. 3 blev en Honda-drevet Red Bull racer med Max Verstappen bag rattet. De to Ferrari racere med Vettel og Leclerc havde vanskeligt ved at holde samme fart som bilerne i spidsen. Det samme havde Kevin Magnussen i sin Haas-Ferrari, men danskeren formåede dog, at bringe bilen i mål på 6. pladsen, som alt andet lige var udtryk for, at han var "den bedste af resten". Det er tankevækkende, at Kevin Magnussen var den sidste mand på omgangshøjde med Bottas og at halvanden minut skilte ham og den vindende finne, da mållinjen blev nået. Det var iøvrigt i Melbourne, danskeren scorede sit hidtil bedste Formel 1 resultat, da han blev nr. 3 i 2014 - det første race ud af indtil nu 82 Grand Prix starter. Det australske Grand Prix var 1. afdeling af ialt 21 løb i 2019, så der er lang vej, inden finalen finder sted i Abu Dhabi d. 1. december.

Kevin Magnussen blev 6'er i Melbourne.


10. marts 2019


WRC: Ogier og Citroën vinder Rally Mexico
Den 6-dobbelte og regerende verdensmester i rally, franskmanden Sebastien Ogier og co-driver Julien Ingrassia kørte søndag aften, dansk tid, sin Citroën C3 WR til sejr i 3. afdeling af World Rally Championship, Rally Mexico. Rallyet fandt sted i op til 2,7 kilometers højde og var præget af adskillige afkørsler og tekniske problemer. Kun fire deltagere var i en reel vinderposition, da der blev taget hul på søndagens hastighedsprøver i det 312 kilometer lange rally nær bjergbyen Leon. Trods den utaknemmelige opgave at skulle rydde det øverste lag af de rå grusvej på rallyets første dag som første bil på vejen, formåede Toyotas Ott Tänak at køre sin Yaris WRC i mål på 2. pladsen, fulgt af Fords Elfyn Evans. Hyundais Thieey Neuville kom i mål som den fjerde af de fire bilproducenters topplacerede kørere. Sammenlagt fører Tänak og Toyota fortsat VM-kampen, mens Citroën og Ogier har passeret Hyundai og Neuville, og de er nu på 2. pladsen i VM. Næste rally finder sted på Corsica om tre uger.det vises til dels LIVE på Eurosport og udsendelses tiderne publiceres sædvanen tro her på Motorsiden.dk.

Ogier og Citroën vandt Rally Mexico.

17. februar 2019


WRC: Tänak og Toyota vinder Rally Sweden

Den estiske rallykører, Ott Tänak, tog en overbevisende sejr til sig selv og Toyota i Rally Sweden - 2. afdeling af World Rally Championship, Verdensmesterskabet i rally. Tänak kørte et fejlfrit løb på udfordrende is- og snebelagte skovveje, der imidlertid i kraftigt tøvejr var omdannet til en mellemting mellem mudder, sjap og tøsne. Tänak vandt ved samme lejlighed også den afsluttende Powerstage i sin Toyota Yaris WRC med en ligeså overbevisende sejrsmargin: I rallyet var han 53,7 sekunder foran nr. 2, Esapekka Lappi, der har forladt Toyota til fordel for Citroën og nu kvitterede for den franske bilfabriks tillid. Og på Powerstagen var forspringet 3,5 sekunder. Lappi fastholdt 2. pladsen i allyet i et snævert opgør med sidste års VM 2'er, Thierry Neuville i Hyundai og kom i mål 3 sekunder hurtigere end belgieren. I rallyet deltog også den 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb, som blev nr. 7 i sin Hyundai i20 WRC, og som et kuriosum deltog også verdensmesteren fra 2000 og 2002, Marcus Grönholm - hans mål var at gennemføre og prøve en de nye WRC-biler og havde givet sig selv deltagelsen i Swedish Rally i en Toyota Yaris WRC i anledning af sin 50-års fødselsdag sidste år. Han kørte til tider hurtigt, men skulle også prøve grænserne i snevoldene og blev sammenlagt nr. 38.

Med sejren overtog Tänak såvel som Toyota føringen i kørernes og konstruktørernes verdensmesterskab. Næste rally finder sted i Mexico fra d. 8-10. marts,


6. februar 2019


Dansk codriver vinder Rally Monte Carlo Historique

Der er tradition for, at danske deltagere klarer sig godt i den historiske udgave af Rally Monte Carlo, men siden 2002 har intet dansk hold stået øverst på podiet. Ikke desto mindre kunne danskeren Mogens Reidl som co-driver for franskmanden Badosa her til morgen og godt nok på fransk licens glæde sig over, at de to tilsammen har vundet 2019 udgaven af det prestigefyldte rally. Bedste hel-danske hold i år blev Toni Hansen og Per Brodersen på 18. pladsen. Det vindende team kørte Renault 8, mens det bedste danske hold kørte Audi 80.


27. januar 2019


WRC: Ogier og Citroën vinder Monte Carlo

Søndag eftermiddag forvandlede den 6-dobbelte og regerende verdensmester, franskmanden Sebastien Ogier, sin debut - eller comeback - hos Citroën til sejr i årets første VM-afdeling, det legendariske Rally Monte Carlo. Ikke mindst den evige uforudsigelighed, som altid har præget det berømte rally og er en vigtig grund til dets status, betød, at afstanden mellem de to førende, foruden Ogier også Hyundais Thierry Neuville var beskedne 0,4 sekund, inden den afsluttende Powerstage skulle køres. Da målstregen blev passeret var afstanden øget til "imponerende" 2,2 sekunder, den snævreste Monte-sejr nogensinde. Toyotas Ott Tänak var rallyets hurtigste kører, men en punktering fredag eftermiddag satte ham et par minutter bagud og han måtte nøjes med 3. pladsen i mål. Den 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb debuterede for Hyundai med en 4. plads, alt imens Toyotas Jari-Matti Latvala og debuterende Kris Meek blev nr. 5 og 6. Meeke vandt imidlertid Powerstagen og scorede dermed ekstra 5 VM-points. Den samlede stilling efter "Monte" ser sådan ud: Ogier: 29 points, Neuville: 21 pts., Tänak: 17 pts. Meeke: 13 pts., Loeb: 12 pts, Latvala 10 pts.

Læs optakten til årets rally-VM hér >>>


23. januar 2019


Christian Lundgaard i Formel 3 hos Renault

Den 17årige danske racerkører, Christian Lundgaard, nærmer sig stille og roligt toppen af international motorsport. Også i 2019 er han tilknyttet Renault Sport Academy og skal deltage i det nye FIA Formel 3 mesterskab, der afvikles i forbindelse med 8 Formel 1 Grand Prix’er i den kommende sæson. Christian sluttede i 2018 som nr. 2 samlet i et hårdt felt i Formel Renault Eurocup. Titlen som Rookie champion blev sikret efter 4 sejre og siden satte man kursen mod et topresultat i selve mesterskabet. Christian er født i Hedensted og er søn af den tidligere Europamester og VM-teams Cup mester i rally, Henrik Lundgaard, og blev en del af Renault Sport Akademi i 2017. I sit debut år blev han dobbelt mester efter sejre i to serier - NEZ Formel 4 og det spanske Formel 4 mesterskab. De 8 løbsweekender i år begyndende med Det spanske Grand Prix i maj og slutter med Det russiske Grand Prix i oktober. I Danmark har Christian støtte fra ikke mindst Renault og senest vandt han ”Publikumsprisen” ved Dansk Motorsport Award.

 


20. januar 2019


Dansk Motorsport Award 2019

Lørdag aften fandt Dansk Motorsport Award, nu for ottende gang, sted under festlige former på Docken i København. Der blev uddelt velfortjente anerkendelser til motorsportens talenter og eliteudøvere. Der var særlig grund til at hæfte sig ved to anerkendelser: Dels Årets Banesportskører, som ikke overraskende blev Michael Christensen, der ikke bare vandt LM GTE Pro klassen i 24-timers Le Mans, men også som fabrikskører hos Porsche på indeværende tidspunkt ligger i spidsen i kampen om langdistance verdensmesterskabet i samme kategori. Men måske var det, der gjorde allerstørst indtryk, Formel 4 køreren Casper T. Hansens helt personlige resultat i 2018: Casper mistede først på året sin mor, som bukkede under for kræft. Trods tragedien deltog Casper i det danske mesterskab i Renault Formel 4 klassen - og vandt. Men samtidig havde han overskud til at gennemføre en indsamling til fordel for Kræftens Bekæmpelse. Casper nåede et beløb på i alt kr. 41.554,20, og pengene blev overrakt Kræftens Bekæmpelse under Dansk Motorsport Award. Fra Motorsiden.dk den allerstørste anerkendelse af Caspers indsats, hans præstation og hans omtanke for at hjælpe andre til måske at undgå en af livets allermest alvorlige og frygtede sygdomme.

Casper T. Hansen overrakte den store check til Casper Jonatski fra Kræftens Bekæmpelse, mens Informationschef Søren Ignaz fra Renault Danmark med et formanende blik i øjet pålagde Jonatski at forvalte pengene med samme omhu som Casper T. Hansen har lagt i at indsamle dem. Kræft er alvorlig, men det må ikke fratage de, der ikke er ramt, at glæde sig over livet og trods alvoren gå til opgaven med et smil på læben.

 

Michael Christensen blev Årets Banesportskører - han var oppe imod Kevin Magnussen, Jan Magnussen og Christian Lundgaard.


17. januar 2019


Toyota vinder Dakar for første gang

Succes'en ser ikke ud til at tage nogen ende. I fjor vandt Toyota 24-timers Le Mans for første gang. Senere på året vandt Toyota Gazoo Racing team verdensmesterskabet i rally for bilmærker og nu har den japanske bilproducent også taget sejren i verdens hårdeste maraton rally, Dakar. Torsdag eftermiddag kørte den tidligere og nu 3-dobbelte Dakar-vinder, Nasser Al-Attiyah fra Qatar, over målrampen som vinder. Han kørte rallyet i en 8-cylindret Toyota Hilux. På 2. pladsen kom MINI's spanske kører, Nani Roma. Han brugte 46 minutter mere over de 10 specialetaper i den peruvianske ørken på at køre rallyet, og nr. 3 blev den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien Loeb i en privatanmeldt Peuget 3008 DKR fra 2017. Han brugte 1 time og 8 minutter mere end Roma. Franskmanden Stephane Peterhansel var forinden løbet som altid stor favorit qua sine ialt 13 triumfer i dakar, men han måtte trække sig ud af rallyet på næstsidste dag, fordi hans co-driver, David Castera, fik en rygskade i forbindelse med en hård landing, da holder fløj henover højderyggen på en af de kolossale sandklitter i deres MINI Buggy. Tidligere i løbet udgik MINI's Carlos Sainz, der vandt i fjor, pga. af en afgørende navigationsfejl, som betød at de kørte af sporet, og Al-Attiyahs team-kollega, Giniel de Villier udgik med motorfejl på sin Hilux først i løbet. Af topkæmperne er Sebastien Loeb den eneste, der endnu ikke har vundet det klassiske rally, der blev kørt for 41. gang. I MC kategorien fortsatte KTM sin dominans. De tog alle tre podieplaceringer med de tidligere vindere Toby Price, Mathias Walkner og Sam Sunderland i nævnte rækkefølge.

Nasser Al-Attiyah og Matthieu Baumel har vundet Toyotas første Dakar totalsejr i denne 8-cylindrede firehjulstrukne Hilux. I T2 kategorien for serienære biler kom en Toyota Land Cruiser på førstepladsen for sjette år i træk, alt imens en Hino Ranger vandt i klassen for lastbiler med motorer under 10 liter. Hino er en del af Toyota koncernen.

 

Sådan endte Stephane Peterhansel og David Casteras Dakar. Castera afventer i bilen at rednings helikopteren skal bringe ham til sygehuset i Lima.


8. januar 2019


Marrakesh E-Prix på både 6'ren og Eurosport

Formel E mesterskabet vises som bekendt på Eurosport, men udvalgte E-Prix'er vil fremover også kunne ses på Discovery kanalen 6'eren. Første gang er lørdag d. 12. januar, hvor både 6'eren og Eurosport viser Marrakesh E-Prix LIVE.

Læs mere og se programplanen hér >>>

Det er svært at få armene ned: Den regerende Formel E mester, Jean-Eric Vergne, som kører for DS i år, kan lørdag d. 12. januar ses i aktion LIVE på Eurosport såvel som Discovery-kanalen 6'eren.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt