- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler og motor:


April 2017


Ny aftale betyder store besparelser

Forliget om fastfrysning af afgiften på elbiler til 20 procent, i stedet for de 40 procent, som afgiften var krøbet op ved her I 2017, og beslutningen om et fradrag i registreringsafgiften på 1700 kroner pr kWh i batterikapaciteten, kommer til at kunne mærkes hos importørerne af elbiler til Danmark, ikke mindst Renault og alliance partneren Nissan. Eksempelvis sparer man efter aftalen op til 43.000 kroner på en Renault Zoe, fastslår man hos Renault Danmark. Regeringens loft på 5000 elbiler de næste to år er reelt kun på 3700 biler, idet der allerede er solgt 1300 elbiler i år (heraf er kun 3 solgt til private kunder). Det er de små og mellemstore elbiler, der for alvor får glæde af den nye aftale. Den nye Renault Zoe med 41 kWh batteri (400 km rækkevidde – se vores prøvekørsel af Renault Zoe hér >>>) og i højeste udstyrsversion, koster nu 282.000 kroner mod tidligere 325.000. Versionen med lidt mindre udstyr, men med samme store batteri, koster nu 266.000 kroner. Problematikken omkring infrastrukturen er imidlertid ikke løst. For begrænsningen på 3700 elbiler er næppe noget incitament for el-leverandørerne med henblik på den rentable i at opsætte flere offentlige ladestandere – som endnu er elbils ejerens eneste sikkerhed for at kunne nå hjem, hvor eksempelvis opladningsmuligheden i privat regi måtte svigte.

Renault Zoe.

 

Nissan Leaf.


Opels næste SUV: Opel Grandland X

Om to måneder introducerer Opel den kompakte SUV lignende Crossland X (læs om Opel Crossland X hér >>>), men allerede nu løfter Opel sløret for den næste høje bil i Opel familien, der har fået navnet Grandland X. Opel Grandland X er med 4,48 meter i længden 20 centimeter længere end Mokka X og Crossland X, den er skabt på den meget berømmede EMP2 platform i Peugeot 3008 setup og tilhører dermed i klassen over de kompakte SUV’er. Grandland X vil bl.a. være udrustet med automatisk nødbremse med fodgænger genkendelse, advarsel ved uopmærksomhed bag rattet og mulighed for LED forlygter, avanceret parkeringsassistance, 360 graders kamera og Opel OnStar. På komfortsiden byder Grandland X på ergonomiske forsæder, varme i rattet og varme i både for- og bagsæder. En Opel nyhed er det såkaldt Grip Control, der også kendes fra Peugeot modellerne, som forbedrer vejgrebet under forskellige udfordrende kørselsforhold. Man kan vælge mellem fem forskellige køreprogrammer, så kræfterne til forhjulene distribueres på den bedste måde afhængig af, om bilen kører på sne, i mudder, sand eller på våde overflader. Grandland X får verdenspremiere på biludstillingen i Frankfurt til september og kommer til Danmark i november.

 

 


BMW M4 CS Limited Edition

Der er motorshow i Shanghai i denne tid og dér præsenterer BMW bl.a. en ny Limited Edition udgave af M4 modellen. BMW M4 CS udfylder hullet mellem BMW M4 med Competition Package og BMW M4 GTS. Limited Edition-modellen giver BMW M-ikonet en endnu mere markant profil. BMW M4 CS accelererer fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder og klarer en omgang på Nürburgrings nordsløjfe på 07:38 minutter. Maskinereriet yder 460 hestekræfter og har et maksimalt drejningsmoment på 600 Nm. Til sammenligning har standardudgaven af BMW M4 Coupé 431 hestekræfter. BMW M4 med Competition Package har 450 hestekræfter og BMW M4 GTS topper med 500 hestekræfter. Topfarten på BMW M4 CS er elektronisk begrænset til 280 km/t og den har en 7-trins ”M” dobbeltkoblingsgearkasse som standard. Bilen præsenteres første gang på Shanghai Auto Show her i april og der er europæisk lancering i august.


Flere køresyge end der vil indrømme det

Det er ikke sejt at blive køresyg, det er nærmest flovt. Men de allerfleste mennesker oplever køresyge. Faktisk viser en ny undersøgelse fra Ford, at to ud af tre bilpassagerer oplever køresyge efter blot 10 minutters kørsel. Trafik der starter og stopper og kørsel på snoede veje er den værste synder. Køresyge er mest udbredt blandt medpassagerer – især børn og teenagere på bagsædet bliver let ramt, især hvis de samtidig ser film eller spiller på mobilen. Ford har i samarbejde med eksperter i køresyge foretaget en undersøgelse, der viser, at gennemsnitlige voksne passagerer føler sig køresyge efter blot 10 minutter, hvis de kigger på en skærm under køreturen. Her er fem gode råd til at minimere risikoen for at blive køresyg:

- Sidder man på bagsædet, da helst i midten, selvom det tager førerens udsyn bagud gennem bakspejlet. Passagersædet foran er det bedste sted at opholde sig.

 - Føreren skal køre bilen jævnt og undgå pludselige opbremsninger, hårde accelerationer og vejhuller.

- Man kan hjælpe den der let bliver køresyg ved at distrahere, f.eks. syng en sang sammen.

- Man kan bruge en pude eller hovedstøtte til at holde hoved så roligt som muligt.

- Temperaturen bør holdes nede i bilen – aircondition eller åbne vinduer, hvis ikke der er trafikforurening udenfor.


Marts 2017


Verdenspremiere i Seoul: Ny SsangYong Rexton

Den i Danmark mest kendte SsangYong er Rexton modellen, som ikke mindst i kraft af sin Mercedes motor og fine SUV egenskaber kom stærkt ind på det danske marked for en halv snes år siden. Nu er det tid til vagtskifte og derfor søsatte den koreanske bilfabrik et projekt med det hemmelighedsfulde navn, Y400. Det er dog ikke mere hemmelighedsfuldt end at man nu har offentliggjort et par billeder af den, få dage inden verdenspremieren på Seoul Motor Show. Og navnet er ændret til...Rexton. Den nye Rexton skal konkurrere i segmentet for store terrængående SUV'er, og rettes ligesom forgængeren mod kunder i premium segmentet. Den næste generation Rexton er en såkaldt ”full-frame” rammebygget SUV med front motor og 2 og 4-hjulstræk. Karosseriet er bygget i højstyrkestål og i kabinen med plads til syv personer beskyttes man bl.a. af 9 airbags. I Europa dukker den nye Rexton op i slutningen af 2. halvår 2017.

 


Ny Leon: Stærke privatleasing tilbud

Den faceliftede SEAT Leon er netop blevet præsenteret, og ved samme lejlighed introducerer SEAT en skarp pris på privatleasing fra kun 2.499 kroner om måneden. ”Med opgraderet design og øget køreglæde er den nye SEAT Leon et attraktivt bud på en ny familiebil. Og derfor er der også stor opmærksomhed omkring det nyeste medlem i SEAT-familien,” forklarer Jesper Stoltenberg-Mathiesen, direktør i SEAT Danmark. ”Derfor glæder det os, at vi nu også er yderst konkurrencedygtige, når det kommer til privatleasing.” Den netop lancerede udgave af Leon er blevet designet og produceret på SEAT-fabrikken i Barcelona, hvor fokus har været på at bygge videre på designarven samt forbedre sikkerheden og infotainment-systemet. De Visuelt handler det primært om nye for- og baglygter, ligesom fronten er blevet mere strømlinet. Privatleasing prisen på 2.499 kroner om måneden gælder den såkaldte Reference-model og inkluderer 15.000 kilometer. Desuden erlægges en udbetaling på 10.000 kroner. Billigste stationcar ”Leon ST” begynder tilsvarende ved 2.599 om måneden.

Vores seneste SEAT Leon test - >>>


Peugeot scorer dobbelt: Car of the Year og Opel

6. marts vil skrive sig ind i historien hos den franske PSA koncern, som producerer Peugeot, Citroën og DS. Dagen begyndte med et pressemøde i Paris, hvor det blev offentliggjort, at PSA var nået til enighed med General Motors om at købe Opel for den beskedne sum af 16 milliarder kroner. Senere samme dag opnåede Peugeot 3008 den hæderfulde titel, Car of the Year 2017, baseret på stemmer afgivet af 58 fag journalister fra 22 lande. Den internationale titel fulgte i hælene på den tilsvarende nationale titel, Årets Bil i Danmark 2017, som man fik tildelt tre måneder forinden. Sidstnævnte, altså Peugeot 3008, er en ren succeshistorie. Det har Opel ikke altid været. I fjor var den hæderkronede tyske bilfabrik imidlertid tæt ved at opnå break-even, dvs. at man var kommet underskuddet, som havde plaget virksomheden i 16 år, til livs. Så kom Brexit med deraf følgende kraftig reduktion af Pundets værdi som i kombination med voldsom nedgang på det russiske marked betød, at man tabte penge på ny. Og det til trods for at fabrikken tidligere på året netop havde opnået samme hæderfulde titler for den nye Opel Astra, som den nye søsterbil nu har scoret. Det bliver rigtig spændende at følge, hvad PSA vil gøre med Opel, men det bliver næppe til skade for virksomheden, som GM længe havde ønsket at skille sig af med for at koncentrere sig om sine amerikanske aktiviteter.

Det enlige danske jurymedlem, Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM's tidsskrift MOTOR, havde også Peugeot 3008 som sin topkandidat.


Februar 2017


Range Rover Velar frem i lyset

Den første Range Rover luksus SUV så dagens lys som prototype i 1970, da Land Rover præsenterede den originale Range Rover. Næsten et halvt århundrede senere fortsætter denne man denne linje med introduktionen af det fjerde medlem af Range Rover familien, som afsløres den 1. marts 2017. Det er elegant enkelhed, en visuelt minimalistisk tilgang og banebrydende forbrugerteknologi, der kendetegner den nye Range Rover Velar. Velar tilbyder raffineret køreglæde til enhver lejlighed og ethvert terræn, fastslår man hos Land Rover, og der er anvendt unikke, bæredygtige materialer og avanceret teknologi, som sikrer, at Land Rovers ambition om ”at gå Above and Beyond” kan fortsætte. Navnet Velar (udtales Vel-ar) stammer som nævnt tilbage til de første Range Rover prototyper i 60'erne. Da udviklingsteknikerne skulle skjule den sande identitet af den 26. præproduktions Range Rover, valgte de med velbegrundet omhu netop navnet Velar, som stammer fra det latinske ord ”velare”, som betyder slør eller skjul.


Genève: Ny Hyundai i30 stationcar

Første weekend i april har Hyundai Danmarkspremiere på den helt nye Hyundai i30 i 5-dørs udgaven. I forbindelse med de første internationale prøvekørsler bekendtgjorde man også, at man ved Genève Motor Show først i marts ville have verdenspremiere på stationcar udgaven af i30. Og nu er de første billeder af den nye bil offentliggjort. Hyundai i30 Stationcar er vokset med 24,5 cm i længden og bagagerums kapaciteten er øget med 74 liter, så den nu er på 602 liter og bliver dermed en af de mest rummelige i klassen. Bagagerumskapaciteten kan øges yderligere til 1650 liter med bagsæderyglænet lagt ned.

 

First World Test: Hyundai i30 - læs mere >>>


Ny skarpere SEAT Leon

SEAT fortsætter koncernens største produktoffensiv nogensinde med den nye SEAT Leon, der ligesom forgængeren sætter fokus på de emotionelle egenskaber som design, dynamik, køreglæde og begejstring. Fronten og bagenden har fået skarpere, mere fremtrædende linjer end den nuværende model. Man har også villet øge den opfattede størrelse af bilen ved at strække kølergrillen yderligere 40 mm og tilføre mere krom, som man normalt kun ser på biler i luksusklassen. Bilens karakter er også blevet styrket både indvendigt og udvendigt, når det gælder kvaliteten og så er den nye Leon blevet endnu mere støjsvag. I kabinen kan lysstyrken for ambiente-belysningens lysdioder reguleres efter førerens ønske via den nydesignede 8” skærm. Fuld LED forlygter er nu også en option. Leon får ligesom Ateca alle de nyeste teknologiske kørehjælpemidler ombord. Eksempelvis kø-assistenten, som er en funktion, der giver stor komfort ved stop-and-go-kørsel i tæt trafik. Takket være kombinationen af Lane assist og adaptive fartpilotkan bilen manøvrere, accelerere og bremse automatisk i forbindelse med køkørsel – inden for systemets grænser. Op til en hastighed på ca. 60 km/h assisterer systemet med hastigheden, samtidig med at det holder bilen i den korrekte vognbane. Også automatisk nødbremse er nyt.


Genève: KIAs nye pusling

KIA har præsenteret den helt nye KIA Picanto, som har sin officielle verdenspremiere på Genève Motor Show først i marts. Den nye Picanto, som kommer til salg i Danmark sidst i maj, er tredje generation af modellen. Med et selvsikkert nyt design og en højteknologisk kabine i høj kvalitet byder den nye model også køberne på flere muligheder for individualisering, og den bliver klassens mest alsidige bil, mener man hos KIA. Den nye Picanto fås med tre forskellige benzinmotorer inklusive KIAs nye 1-liters benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning (T-GDI). Når den nye 1,0-liters T-GDI-motor kommer til salg vil den være den stærkeste motor, der nogensinde har kunnet fås til Picanto. Michael Cole, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe fortæller, at den hidtidige Picanto især har en stor fanskare i Europa. “Vores europæiske kunder har fortalt os, at de elsker designet af den udgående Picanto. De er vilde med bilens lave driftsomkostninger, de kompakte dimensioner til bykørsel og det høje niveau af udstyr i forhold til prisen. Den nye model bibeholder disse styrker,” fortæller han. “Samtidig byder den på et nyt niveau af dynamik og præstationer samt den nyeste teknologi indenfor opkoblingsmuligheder og sikkerhedsfeatures.”

 

Motorsport:


17. april 2017


WEC/Le Mans racing: Toyota sejr på Silverstone

Der er lagt op til et ultra spændende 24-timers Le Mans i år. Det klassiske franske motorløb finder sted i weekenden d. 17.-18. juni og efter søndagens første afdeling af langdistance-VM for racersportsvogne, World Endurance Championship, hvori Le Mans indgår er der al mulig grund til at tro, at sidste års dyst mellem Toyota og Porsche vil fortsætte. På Silverstone, hvor løbet var på 6 timer, sejrede Toyota knebent – blot 6,2 sekunder adskilte den vindende hybridracer med modelbetegnelsen TS050 HYBRID med Formel E mesteren, Sebastien Buemi, samt Anthony Davidson og Kazuka Nakajima på skift i cockpittet. Porsche på 2. pladsen blev kørt af Bernhard/Bamber/Hartley. Reglementet er i år ændret for de hidtil langsommere LMP2 racere, så de kommer meget tæt på LMP1 bilerne. I Le Mans vil forskellen i omgangstiderne være få sekunder. I Le Mans og i LMP1 deltager bl.a. danskeren David Heinemeier Hansson i en Vaillante Rebellion (han var også med på Silverstone, men havde problemer undervejs, og sluttede siden på 9. pladsen). Også Marco Sørensen og Nicki Thiim i Aston Martin og Michael Christensen i Porsche deltager i Le Mans i LMGTE Pro klassen. Begge hold havde ikke et super løb på Silverstone at skrive hjem om, men de har fortsat vinderchancer i Le Mans. På Silverstone sejrede en Oreca i LMP2, Ford tog sejren i LMGTE Pro og en Ferrari kom først i mål i LMGTE Am klassen.


9. april 2017


WRC: Hyundai vinder på Corsica

Det var Hyundai køreren, Thierry Neuville, der var hurtigst gennem svingene på den franske ø, Corsica, da 4. afdeling af Rally-VM fandt sted i denne weekend. Dermed var fik Hyundai årets første sejr og understregede forventningerne til denne sæson: at det ville blive tæt og spændende, året igennem. Ford's Sebastien Ogier, der tog 2. pladsen alt imens endnu en Hyundai kører, Daniel Sordo kom i mål som nr. 3. Bedste Toyota sluttede på 4. pladsen med Jari-Matti Latvala bag rattet. I den samledes stilling fører Ford foran Hyundai og Toyota med Citroën på 4. pladsen. I kørernes VM er den regerende verdensmestester, Ogier på 1. pladsen foran Latvala og Neuville. Næste afdeling finder sted i Argentina sidst i april.


Formel 1 i Kina: Hamilton vinder - MAG 8'er

Allerede i sit andet Grand Prix for Haas teamet lykkedes det Kevin Magnussen at score points. I søndagens kinesiske Grand Prix kørte danskeren ind på en god 8. plads, endda foran alle sine "historiske rivaler" hos McLaren og Renault, såvel som teamkollegaen Romain Grosjean, der blev nr. 11. Løbet blev vundet af Lewis Hamilton i Mercedes med et forspring på 6,3 sekunder til Sebastian Vettel i Ferrari. Det betyder at de to nu deler førstepladsen i Formel 1 verdensmesterskabet. Magnussens 4 points giver ham en position som nr. 10 i den samlede stilling.


2. april 2017


Formel E i Mexico: Kaos og overraskende sejr

Lørdagens 4. afdeling af FIA Formel E mesterskabet var på det nærmeste kaos fra start til mål. Ja selv inden starten var tingene ikke som de plejer. Løbet fandt sted i Mexico City og banen var indrettet som en del af Formel 1 Grand Prix banen. Ingen problemer  i det - det var deltagerne, der stod for det kaotiske. Ikke mindst den omstændighed, at Audis Daniel Abt måtte starte bagest, pga. for lavt dæktryk under kvalifikationskørslerne samt en svagt kørende Lucas di Grassi og dito blandt rivalerne hos Renault lagde op til et usædvanligt løb. Oliver Turvey havde sat sin NextEV racer i poleposition - ja egentlig var det Abt, men... og siden var der kollision på kollission undervejs. Turveys bil gik i stå, og flere faser med safetycar komprimerede feltet og gav Lucas di Grassi, der ellers var en af de kørere, der havde bragt sig i uføre tidligt i løbet, mulighed for at "pitte" næsten uden tidstab, han skiftede til Bil 2 og formåede at spare så meget på strømmen, at han kunne køre først over målstregen. Den mesterskabs førende Sebastien Buemi (Renault) kom pointsløs fra Mexico, han fører fortsat mesterskabet men hans forspring er reduceret til 5 points.

Lucas di Grassi blev diskvalificeret i Mexico i fjor. I år tog han sejren.


26. marts 2017


Formel 1 i Australien: Vettel vinder MAG udgår

Den 4-dobbelte Formel 1 verdensmester, Ferrari køreren Sebastian Vettel fa Tyskland, kunne ikk ønske sig en bedre start på årets Formel 1 sæson, der samtidig er premiere for et helt nyt reglement. Vettel kørte et perfekt løb med perfekt strategi, og selvom Mercedes' Lewis Hamilton førte løbets første halvdel, var det over målstregen Vettel, der var først af de to. Efter Hamilton fulgte teamkollegaen Valtteri Bottas. Omvendt var det for Kevin Magnussen bestemt ikke den debut, han kunne have drømt om. På en bane, hvor han for tre år siden debuterede i Formel 1 med en 2. plads, måtte han denne gang i sin debut for Haas teamet nøjes med at starte fra 17. pladsen og udgå af løbet 11 omgange fra mål. Under kvalifikationskørslerne kørte danskeren af banen og det samme gentog sig i løbet, hvor han efter et par sving understyrede sin Haas-Ferrari ind i siden på svenskeren Marcus Ericssons Sauber-Ferrari. Det tvang ham i pit og siden udgik han med skade på hjulophænget, forårsaget af sammenstødet. Danskerens team-kollega Romain Grosjean startede fra 6. pladsen og udgik med tekniske problemer efter 15 omgange.

Vettel vandt i Australien foran Hamilton og Bottas.

 

Kevin Magnussen udgik i Melbourne.


19. marts 2017


Sebring: Jan Magnussens femte sejr

Det meget hårde 12-timers løb på den amerikanske racerbane ved byen Sebring i Florida hører til den trio af langdistance racerløb for sportsvogne, enhver racerkører ønsker at vinde (de to andre er 24-timers løbene i Le Mans og på Daytona). Nu har Jan Magnussen gjort det for femte gang. Søndag morgen, dansk tid, kørte han sammen med Antonia Garcia og Mike Rockenfeller holdets Chevrolet Corvette C.7R til sejr i GTLM klassen (samme reglement som LMGTE Pro i Le Mans og WEC), trods hård konkurrence fra Fords ellers så sejrrige GT racerbiler. Resultatet rakte til en samlet 7. plads i løbet, som blev vundet af en Cadillac GDI prototype kørt af Ricky Taylor, Jordan Taylor og Alexander Lynn. I klassen for de mindre kraftfulde GT3 racerbiler, den såkaldte GTD (D=Daytona), blev det til endnu en podieplacering til Christina Nielsen. Sammen med Alessandro Balzan og Mateo Cressoni kørte de holdets Ferrari 488 GT3 i mål som nr. 2 - det rakte til en samlet 17. plads.

Fra ventre: Rockenfeller, Garcia og Magnussen øverst på podiet i GTLM klassen ved årets 12-timers løb på Sebring.


12. marts 2017


WRC: 3 rallies, 3 sejrherrer. Nu Citroën

Nyt reglement, et skifte i toppen og nu har Rally-VM - World Rallye Championship - fået præcis den vind i sejlene, man havde håbet på. Efter at Ford sejrede i Monte Carlo og Toyota vandt Swedish Rallye var det i weekenden Citroëns tur. Bag rattet i den nye Citroën C3 formåede den britiske kører, Kris Meeke, at vinde 3. afdeling af årets verdensmesterskab, det mexikanske rally. Meeke dominerede rallyet, men sejrsmarginen var beskedne 13,8 sekunder efter at Citroën var en tur af sporet, blot 750 meter fra målstregen på den afsluttende hastighedsprøve. Meeke havnede på en tilskuer parkeringsplads, fandt dog hurtigt et hul i hegnet og var tilbage igen tids nok til at sejren kom i hus. Den regerende verdensmester, Sebastien Ogier, kørte sin Ford Fiesta i mål på 2. pladsen mens Hyundais Thierry Neuville blev nr. 3. Bedste Toyota Yaris sluttede på 6. pladsen. Sammenlagt fører Ogier foran Jari-Matti Latvala (Toyota).

Kris Meek (Citroën C3) vandt i Mexico.


8. marts 2017


Le Mans: David Heinemeier Hansson i LMP2

Den amerikansk bosiddende danske racerkører, David Heinemeier Hansson, er i årets 24-timers Le Mans tilbage hvor han begyndte, nemlig i LMP2 klassen. Siden debuten for 5 år siden har den sympatiske dansker, der praktiserer sit racertalent ved hjælp af en formue indtjent gennem sin succesrige amerikanske IT-virksomhed, har efter nogle år i GT-kategorierne indgået aftale med Rebellion teamet, der skifter fra LMP1 til LMP2. "Jeg glæder mig meget til igen at køre en prototype," fortalte David i forbindelse med det store motorshow i Genève, hvor LMP2 projektet blev offentliggjort. "LMP2 bilerne er i kraft af et nyt reglement i år blevet næsten ligeså hurtige som LMP1 prototyperne, faktisk er det kun et par sekunder, der simuleret adskiller os fra Porsche og Toyota hybridracerbilerne. Det bliver meget, meget spændende." I praksis er LMP1 bilerne måske nok de hurtigste på en ideel baneomgang, men der skal ikke mange problemer til undervejs i løbet, før vi vil kunne opleve en LMP2 racer på præmieskammelen i generalklassementet.

David Heinemeier Hansson besøgte Genève Motor Show og poserer her ved Rebellions sidste-års bil. Dengang deltog teamet i LMP1.


26. februar 2017


Kevin Magnussens nye Formel 1 racerbil

Sådan ser den ud, den nye Haas VF 17 Formel 1 racerbil, som Kevin Magnussen skal køre i årets verdensmesterskab. Bilen blev præsenteret i dag, og allerede mandag morgen d. 27. februar skal den i aktion på den spanske Catalunya racerbane ved Barcelona. Den nye racerbil er i sagens natur skabt på grundlag af det nye reglement, som giver den ikke bare en bedre aerodynamik men også et bedre udseende (se et par af konkurrenterne nedenfor). Årets første Formel 1 Grand Prix finder sted i Melbourne i Australien d. 26. marts.


24. februar 2017


Formel 1 racere med Formel 1 look

I forbindelse med 2017 Formel 1 verdensmesterskabet tages der hul på et nyt reglement, som skal medvirke til at sikre at interessen for bilsportens eliteklasse ikke forringes yderligere. Bilerne får ikke mindst et helt nyt look: Hjulene bliver bl.a. bredere - og dermed også bilernes samlede bredde - og de bliver også lavere, hvorved de får det tidligere så populære og velkendte udtryk af biler, der klæber sig til vejen. Lige nu præsenterer de store Formel 1 teams deres nye biler, som også inkluderer en række andre ændringer, som bl.a. gør dem hurtigere. Men mon ikke det visuelle i virkeligheden er det vigtigste...nu ligner Formel 1 racerne igen Formel 1 racere!

 

Her er den nye McLaren-Honda MCL32:

 

Sådan ser Mercedes' nye W08EQ Formel 1 racerbil ud.

 

Et andet eksempel på en af de nye Formel 1 racerbiler er Renaults racer, der netop er blevet præsenteret.

 

Saubers nye racer er også præsenteret.


Hyundai til banerace

Hyundai er så småt ved at have fat i den lange ende i Rally-VM og nu vil den koreanske bilkoncern også i gang med bane-race. Til det formål har man igangsat udviklingen af en TCR-bil, baseret på den nye Hyundai i30. TCR er et næsten nyt mesterskab for standardvogne, som bl.a. har til formål at reducere udgifterne til udviklingen af de deltagende biler. Man forventer at de første biler er klar til interesserede købere i december 2017.

Den nye i30 model vil ligge til grund for den nye TCR-racer fra Hyundai.


18. februar 2017


Formel E i Buenos Aires: Buemi sejrer påny

Sebastien Buemi synes uovervindelig i det aktuelle Formel E mesterskab. Han vandt lørdag aften, dansk tid, sin tredje sejr ud af tre mulige i Argentinas afdeling af det innovative mesterskab for elektrisk drevne Formel racerbiler. Buemi startede fra 3. position alt imens Lucas di Grassi satte af fra pole-position. Men det varede ikke længe før Buemis Renault havde passeret først Jean-Eric Vergne i Techeetah og siden Di Grassis Audi. Og sådan var rækkefølgen også, da målstregen blev nået. Både DS Virgins Sam Bird og Mahindras Felix Rosenqvist var tidligt ude af løbet og kæmpede derpå i deres nummer 2 bil om løbets hurtigste omgang. Den duel faldt ud til svenskerens fordel. Sammenlagt fører Buemi nu med ialt 75 points foran Di Grassi, der inklusive de tre points, han fik fra sin poleposition nu har 46 points. Buemis team-kollega, Nico Prost, ligger på 3. pladsen med ialt 36 points. Næste afdeling af FIA Formula E Championship finder sted i Mexico d. 1. april.

Sebastien Buemi havde allerede inden løbets første sving næsen længere fremme end Jean-Eric Vergne.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt