- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler og motor:


Juni 2018


Elektrisk KIA ”CUV” præsenteret i Sydkorea

KIA har netop præsenteret sin nye Niro EV på 2018-udgaven af den internationale biludstilling i Busan i Sydkorea. I Europa vil Niro CUV’en (CUV=Crossover Utility Vehicle) være udstyret med en 64 kWh litium-polymer-batteripakke, der giver en rækkevidde på over 450 km på en enkelt opladning. Med en 100 kW-lynoplader tager det 54 minutter, at lade Niro EV's batteri til 80 procent af kapaciteten. Kraften fra den 204 hk stærke motor overføres til forhjulene og drejningsmomentet på 395 Nm er tilgængeligt fra start. Det gør Niro EV i stand til at accelerere fra 0-100 km/h på kun 7,8 sek. Batteripakken er placeret lavt under bilens bagagerumsbund, så crossoveren har et tyngdepunkt, der svarer til tyngdepunktet i en sedan eller en hatchback og derved sikrer maksimal stabilitet og køreglæde på snoede veje.


Maj 2018


Opel knyttes sammen med PSA også i Danmark

Sidste år købte den franske PSA koncern Opel. PSA producerede i forvejen Peugeot, Citroën og DS, men koncernen ønskede et tysk mærke, fordi der ret beset er stor forskel på franske og tyske biler. Måske ikke så meget i teknisk forstand, men i udseende, funktion og køreoplevelse ikke mindst. Nu bliver Opel i Danmark, der er et datterselskab af Adam Opel AG i Tyskland, også i importmæssig sammenhæng en del af PSA. Der er indgået aftale om, at Opel fremover skal importeres af Interdan koncernen, som i forvejen står for importen af de tre franske PSA-bilmærker. I praksis vil det ske til efteråret, når alle formaliteterne er på plads. Adm. direktør for Interdan Bil, Kenneth Hansen, fortæller: ”Vi glæder os meget til at byde Opel velkommen i Interdan-familien. Vi har næsten 100 års erfaring i bilbranchen, hvor vi har haft succes med at løfte markedspositionen og salget af forskellige bilmærker. Dette har været funderet i en dyb forståelse af det danske marked samt en stærk vilje til at forny vejen til resultater og konstant være på forkant. Derfor tror vi på, at vi kan fortsætte den succes, Opel har haft og stadig har på det danske marked. Vores mål er ikke mindst, at sikre en høj grad af branddifferentiering mellem de fire PSA-mærker”. Formelt sker overdragelsen af importørkontrakten som et køb af Opel Danmark A/S. Opel vil blive en selvstændig brandorganisation indenfor Interdan-koncernen med eget forhandlernetværk og vil være adskilt fra koncernens andre bilmærker, der tæller Peugeot, Citroën, DS og Mitsubishi. Alle medarbejdere fra Opel Danmark vil på sigt blive samlet i koncernens domicil på Hovedvejen i Glostrup.


Hyundai Ioniq er den billigste plug-in hybrid

Med en pris på blot 260.000 kroner introducerer Hyundai nu Danmarks billigste Plug-in hybrid. Efter afgiftsomlægningen i november sidste år er Plug-in hybrider, dvs. hybridbiler, hvor man fx kan tilføre elektricitet fra en stikkontakt eller offentlig ladestandere og køre et halvt hundrede kilometer på elektricitet alene, blevet ekstra attraktive. Og Hyundai, der allerede fra begyndelsen har bygget Ioniq modellen både som traditionel elbil uden opladningsmulighed, som elbil og som en mellemting mellem de to, er nu klar med opladningshybriden også i Danmark. Drivlinen er ikke meget forskellig fra den, man finder i bilerne fra søstermærket KIA (læs fx vores prøvekørsel af KIA Niro PHEV hér >>>), men bilerne er væsens forskellige i hele deres udseende og praktiske funktion. Ioniq Plug-in har en 1,6 liters 105-hestes benzinmotor uden turbo samt en 60,5 hestes el-motor og batteriet, som består af to enheder, har en kapacitet på 8,9 kWh. Den officielle rækkevidde er 63 kilometer. I praksis oplyses det, at tallet befinder sig tæt på 60 kilometer.


Jaguar F-PACE opdateres indvendigt

F-PACE er den bedst sælgende Jaguar. I fjor blev der solgt 185 eksemplarer af dem i Danmark og det er den bil, der for alvor har fået nye kunder til at kigge i retning af Jaguar. 80 procent af alle kunder, der køber en F-PACE har ikke tidligere været Jaguar kunder, og modellen har i den grad været værdifuld for udbredelsen af Jaguar. 2019 versionen, der allerede kan bestilles, har nu det elegante Touch Pro infotainment system med 10” skærm. Rammeløst bakspejl, oplyste indstigningspaneler med Jaguarnavn, premium måtter og sædeknapper i krom er blot nogle af de nye eksklusive features, der har fundet vej til den nyeste version af F-PACE. F-PACE har også fået adaptive cruise control med steering control, der fungere mellem 0-180 km/t.

Læs vores test af Jaguar F-Pace >>>


Ny motor og meget andet til Range Rover Velar

Range Rover Velar kan nu bestilles i 2019 versionen. Kendetegnende for den nye version er, at motorpaletten udvides med en ny dieselmotor og at mængden af sikkerheds-og komfortudstyr øges. Allerede nu har Range Rover Velar en anseelig mængde sikkerheds-og komfortudstyr. Men i 2019 versionen er adaptive cruise control med steering control, der fungere mellem 0-180 km/t, nu standard. Systemet benytter det allerede eksisterende adaptive cruise control funktionalitet med lane-centering, der sikrer at bilen forbliver midt i kørebanen, og samtidig sikrer afstand til den forankørende. Det radarbaserede High Speed Emergency Braking system forhindrer kollision, når farten er mellem 10 og 160 km/t. Range Rover Velar kan nu også tilbydes med luftaffjedring på alle V6 versioner, samt for benzinversionen med 250 og 300 hk benzin. I 2019 versionen er det nu muligt at få en 3-liters dieselmotor, der yder 275 hk og har et moment på 625 Nm.

Læs vores test af den hidtidige Range Rover Velar


Jaguar og Land Rover etablerer Test Spots

Med udsigt til et 2018, hvor antallet af solgte Jaguar og Land Rover i Danmark bliver større end nogensinde, etablerer den danske importør nu såkaldte Test Spots, hvor man kan prøvekøre udvalgte modeller fra fabrikken. I 2016 blev der herhjemme i alt solgt 349 eksemplarer af de to bilmærker, der jo er en del af samme koncern. I fjor steg antallet til 537. Og i årets første tre måneder er der allerede bestilt 309 biler. Det lægger ekstra pres på de danske Jaguar Land Rover forhandlereDerfor introducerer Jaguar Land Rover nu ideen om Test Spots, hvor man kan prøvekøre udvalgte Jaguar og Land Rover modeller. I første omgang tester man konceptet i trekantområdet i henholdsvis Kolding og Vejle, og det vil være muligt at booke prøveture på Jaguar XE, XF, E-PACE, F-PACE, Land Rover Discovery Sport samt Range Rover Evoque. Det er nemlig de biler, der er størst efterspørgsel på, når kunderne booker prøveture hos forhandlerne. Bookning sker via på mærkernes websider.

Vores Jaguar prøvekørsler - find dem hér >>>

Vores Land Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

Vores Range Rover prøvekørsler - find dem hér >>


April 2018


Hessel og Renault gearer op

I et par år har Renaults sportslige RS-serie ikke været markedsført i Danmark. Det er du nu lavet om på, i og med Renault Danmark har indgået aftale om salget af de hurtige modeller med den store Renault-forhandler Ejner Hessel. Man lægger ud med RS-versionen af Renault Clio i den særlige Throphy version med 220 hestekræfter, som vi prøvekørte i forbindelse med de første internationale testkørsler af den nye Clio for et par år siden (læs vores test af Renault Clio RS Trophy hér >>>). Clio RS er prissat til 308.880 kroner, mens RS Trophy koster 328.880. Desuden kan særligt interesserede erhverve en nummereret RS18 version, der i teknisk forstand er identisk med RS Trophy, men visuelt gejlet op på forskellig vis. Prisen er små 370.000 kroner. Iøvrigt lancerer Renault i den lidt mindre powerfulde ende af skalaen netop nu en ny 140-hestes turbobenzinmotor, som overholder de kommende EU normer, der er gældende fra dette efterår. Motoren vil i første omgang være at finde i Scenic og Grand Scenic (læs om de to varianter ifm. de første internationale prøvekørsler - dog ikke med den nye motor - hér >>>).


Ny Toyota RAV4 på ny platform

Toyota har på New York Motor Show netop præsenteret den helt nye og femte generation af den populære SUV, RAV4. Verdens bedst sælgende SUV så dagens lys første gang i 1994 og det havde verdenspremiere USA, RAV4 er nemlig en ægte storsællert i USA, hvor der alene i fjor blev solgt over 400.000 eksemplarer. RAV4 markerede sig i 2017 som den mest solgte ikke-pick-up på det amerikanske marked. Den nye RAV4 er kendetegnet ved et mere maskulint udvendigt design. Den nye RAV4 måler med en længde på 4,6 meter stort set det samme som den nuværende generation. Alligevel er den baseret på den nye TNGA platform, hvortil man kan vælge mellem to nye TNGA-drivlinjer. Toyota forventer, at den mest populære bliver en ny hybridmotor, der kombinerer en 2,5-liters benzinmotor med to elmotorer, hvoraf den ene i den firehjulstrukne udgave udelukkende driver baghjulene. Den nye RAV4 er dog ikke lige om hjørnet: Den introduceres efter planen i første kvartal næste år.


Nissan LEAF: Årets grønne bil

Modsætningerne mødes: Samtidig med at VW fortsætter kæmper med den næsten uoverkommelige opgave, det er at rydde op efter koncernens verdensomspændende miljøsnyd med hovedvægten på det amerikanske marked, høster japanske kolleger stor anerkendelse for det stik modsatte: Den nye 2018-udgave af Nissan LEAF (verdens mest solgte elbil), som netop er introduceret i Danmark, er blevet udråbt som “Årets grønne bil på verdensplan” i forbindelse med 2018-udgaven af den internationale biludstilling i New York. LEAF er ikonet på Nissan Intelligent Mobility, som er koncernens vision for at ændre, hvordan biler køres, drives og integreres i samfundet. 2018-udgaven af Nissan LEAF steg til tops på en liste med fem emner i kategorien og var den eneste elbil i opløbet. I jurymedlemmernes vurdering ved valget af den samlede vinder indgik bilens samlede miljøpåvirkning, herunder udstødningsemissioner og brændstofforbrug. Den tidligere generation af Nissan LEAF blev udråbt som “World Car of the Year” i 2011 og er stadig den eneste komplet eldrevne bil, som er blevet tildelt denne pris i prisens 14-årige historie.

Læs vores seneste test af Nissan LEAF hér >>>


Jaguar F-PACE med endnu flere kræfter

Jaguar F-PACE får nu en fuld ”SVR-behandling”, så den forvandles til den hurtigste og mest kraftfulde F-PACE til dato. Også chassis og aerodynamik er forbedret. F-PACE’s SVR motor er udviklet af Jaguars Special Vehicle Operations (SVO) og effekten er øget med 44 procent til 550 hk. Der er tale om en 5,0-liters V8-kompressor benzinmotor, der også leverer et drejningsmoment på op til 680 Nm, så den kan accelerere fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder - tophastigheden er 283 km/t. De aerodynamiske forbedringer omfatter større bl.a. luftindtag i fronten og kofangerluftindtag i siden. Det optimerede chassis er udstyret med progressive fjedre for og bag, der er 30 hhv. 10 procent stivere og inkluderer en styrtbøjle, som forbedre stivheden med 5 procent. F-PACE SVR er i øvrigt den første F-PACE, som anvender Jaguars elektroniske aktive differentiale. F-PACE SVR trækker på Jaguar Land Rovers omfattende ekspertise inden for kørsel i alle former for terræn: Firehjulstræk med Intelligent Driveline Dynamics, All Surface Progress Control og Adaptive Surface Response sikrer, at SUVen kan håndtere alle vejrforhold.

Find vores Jaguar prøvekørsler hér >>>


Opel Corsa i GSi udgave

Efter introduktionen af Insignia GSi følger Corsa nu efter med en GSi version, der indeholder mange af komponenterne fra Corsa OPC. Corsa OPC er kendt for sine sportslige køreegenskaber og letgenkendelige udvendige design med store luftindtag foran og en hækspoiler over bagruden. Til sommer bliver det muligt at bestille en GSi version af Corsa med samme undervogn og design som Corsa OPC. Motoren er en 1,4 turbobenzinmotor på 150 hk. Undervognen er hentet direkte fra Corsa OPC. Indvendig har Corsa GSi sportssæder, fladbundet GSi rat og gearknop beklædt med læder. Pedalsættet er aluminium. En 7” farveskærm tilpasset Apple CarPlay er standardudstyr. Corsa GSi kan leveres med 18” alufælge og røde bremsekalibre. Opel forventer en pris omkring 245.000 kr.

Find vores Opel prøvekørsler hér >>>


Marts 2018


Toyota opladningshybrid til Danmark

Verdens førende producent af hybridbiler, Toyota, introducerer nu for første gang opladningshybridbilen Prius Plug-in i Danmark. Bilen fik verdenspremiere andre steder i verden i fjor, men har grundet de danske registreringsafgifter ladet vente på sig i Danmark. Men nu er Toyota altså klar med bilen, der kan køre op til 63 km på ren el og ligesom almindelig hybridbiler både har en el- og benzinmotor og derfor ikke er begrænset i rækkevidden. Vi vender snarest tilbage med en prøvetur og flere detaljer om den nye Toyota Prius, som forventes at ramme det danske marked først på sommeren. Priserne begynder ved 330.000 kroner.

Find vores Toyota prøvekørsler hér >>>

 

 

Det er muligt at vælge solpaneler på taget, hvilket kan supplere opladningen af batteriet med deraf følgende længere rækkevidde på ren el. Toyota vurderer, at solpanelerne årligt tilfører op til 1.000 km ekstra kørsel på ren el.


Car of the Year 2018: Volvo XC40

Den nye Volvo XC40 blev med et overvældende flertal valgt til Car of the Year i Europa. Offentliggørelsen fandt sted i forbindelse med det store internationale motor show i Genève. Den danske repræsentant i den internationale jury er FDM's motortekniske redaktør, Søren W. Rasmussen (billedet). Han havde også Volvo XC40 som sin favorit. Nr. 2 i den prestigefyldte kåring blev SEAT Ibiza. De øvrige nominerede var BMW 5-serie, KIA Stinger, Citroën C3 Aircross, Audi A8, Alfa Romeo Stelvio.


Genève Motor Show Verdenspremiere:

Mitsubishi Outlander PHEV

På Genève Motor Show, 6. - 18. marts 2018, har Mitsubishi ikke færre end to nyheder: Europæisk premiere på e-Evolution Concept men især verdenspremiere på den nye Outlander PHEV, som introduceres på det europæiske marked til efteråret. Både Outlander PHEV og e-Evolution Concept viser på hver deres måde Mitsubishis nye mærke-strategi: SUV-ekspertise i kombination med nyeste mobilitetsteknologi inden for el/hybrid samt state-of-the-art teknologier inden for systemintegration. Mitsubishi lancerede allerede i 2013 den elektriske SUV, Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehichle) med dobbelte el-motorer. Siden har Outlander PHEV været Europas mest solgte plug-in hybridbil (2015, 2016 og 2017). Flere end 100.000 eksemplarer er solgt i Europa hidtil. Med et akkumuleret salg på over 140.000 enheder verden over, er Outlander PHEV klassificeret som verdens mest solgte plug-in hybrid SUV. Blandt nyhederne er: Den nuværende 2 liters benzinmotor er erstattet af en større 2,4 liters benzinmotor. Generatorens ydelse er øget med 10 procent. Den maksimale ydelse på bagerste motor er øget med 10 procent. Batteriets kapacitet er øget med 15 procent og dets

max ydelse er øget med 10 procent.


Genève Motorshow Verdenspremiere:

Peugeot 508

På Genève Motor Show først i marts vider Peugeot den helt nye 508 for første gang. Den er meget forskellig fra forgængeren med en mere kompakt opbygning og reduceret højde. Det udvendige design er skarpere og mere robust, mens bilens spektakulære interiør inkluderer en udvikling af det geniale Peugeot i-Cockpit. Som konsekvens af et stagnerende D-segment har designerne bag den nye PEUGEOT 508 bevæget sig væk fra den konventionelle 4-dørs sedan form og hen imod en 5-dørs fastback coupé. Bilen er 4,74 meter lang, den vil blive produceret på Peugeots fabrik i Mulhouse og står til lancering i september 2018.

 


Toyota investerer stort i selvkørende biler

Alle taler om det, men selvkørende biler er stadig i deres vorden. Helt centralt er den computer software, der skal sikre at bilerne ikke bare kan køre selv, men også gøre det uden at komme galt afsted, spørg bare Google og Volvo. Derfor starter Toyota nu for alvor op ved at fokusere målrettet på netop den nødvendige software. Toyota opretter derfor i Tokyo et helt nyt selskab, som skal udvikle software til selvkørende biler og dermed være med til at sætte yderligere skub i Toyotas udvikling af selvkørende teknologier. Der vil fra begyndelsen være 300 ansatte – og på længere sigt i alt 1000 medarbejdere – i det nye selskab, som udgør en investering på ikke mindre end 17 milliarder kroner. Toyota grundlagde i øvrigt allerede i 2016 et helt nye udviklingscenter i USA indenfor områder som kunstig intelligens, selvkørende teknologier og robotter.


LEAF er landet

Endnu inden den helt nye Nissan LEAF er landet hos de danske forhandlere (og inden vi på Motorsiden.dk har haft lejlighed til at prøvekøre den – det kommer dog snart), er den første nye LEAF på danske nummerplader blevet leveret til køberne, der da også havde bestilt bilen uden at have set eller prøvekørt den forinden. Nissans danske marketingchef, Steffen Nederby Høj, er ret overrasket over hvor stor interessen for den nye elektriske bil er i Danmark. ”I Danmark har vi allerede nu (pr. 1. marts) har modtaget 279 kundeordrer, hvoraf de 184 er fra privatkunder,” fastslår han. ”Til sammenligning solgte vi blot 14 af den tidligere generation LEAF til privatkunder i 2016 og 2017. Så det tyder på, at vi går nye tider i møde med den nye Nissan LEAF.” På europæisk niveau er der nu bestilt over 18.000 eksemplarer af bilen, som i Danmark kan købes fra kr. 263.880 (inkl. levering) inkl. to års gratis strøm med ladeboks.

Læs vores reportage fra præsentationen


Subaru holder prisen bedst

Den canadiske Automotive Lease Guide har udnævnt Subaru til bedste mærke, når det gælder restværdi. Det er første gang, at et bestemt mærke har fået denne udmærkelse. Den nystiftede pris tildeles Subaru, da såvel Subaru XV, Impreza, WRX STI og Outback holder en højere brugtbilsværdi i forhold til andre modeller i de respektive klasser. Som en ekstra bonus har den kendte Kelley Blue Book peget på Subaru XV som den bilmodel, det har kostet mindst at eje over en 5-årig periode. ”Langt den vigtigste post i biløkonomi er værdiforringelsen, og her taler statistikken sit tydelige sprog: Subaru holder sin værdi godt, og det er rart at få bekræftet, at det ikke kun gælder her på vores breddegrader,” fastslår Niels Thaning, dansk salgsdirektør for Subaru Nordic.

Læs vores seneste Subaru prøvekørsel hér >>>


Aston til udenlandsdanskere

Det er på mange måder ikke dumt at være udenlandsdansker eller bosiddende i udlandet, hvor skatteforholdene generelt er noget mere attraktive end dem, danskere med bopæl i Danmark udsættes for. Nu vil det også ganske attraktivt være muligt for udlandsdanskere og andre udlændinge at køre standsmæssigt rundt på de danske landeveje, når de besøger det lille kongerige med verdens højeste skattetryk: Et unikt samarbejde mellem Aston Martin i Danmark og Sixt gør det nemlig nu muligt til at leje en Aston Martin til formålet. I første omgang vil der være mulighed for at leje Aston Martins sports sedan Rapide S med plads til 4 personer. ”Vi synes, at det er lidt sjovt gennem udlejningssamarbejdet med Sixt at udbrede kendskabet til vores unikke brand,” fortæller Mogens Lindahl-Jessen, der er direktør for Aston Martin i Danmark.


Power Stelvio på vej

De danske Alfa Romeo forhandlere har netop åbnet for bestilling af den ekstreme Stelvio Quadrifoglio: 510 hk, 283 km/t på toppen og 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. Stelvio Quadrifoglio blev for nylig kåret som den hurtigste SUV på den legendariske Nürburgring i tiden 7 minutter og 51,7 sekunder, en tid som ikke kun kan opnås med rå motorkraft – men også kræver, at bilens køreegenskaber er i absolut top. Maskineriet er en 2,9 liters V6-biturbobenzinmotor i aluminium, som er udviklet med input fra Ferrari-teknologier og knowhow fra deres ingeniører. Kraftværket er parret med et 8-trins automatgear, som i køreprogrammet Race kan skifte gear på 150 millisekunder. Manuelt kan gearskiftene klares lynhurtigt takket være lækre skiftegreb i aluminium placeret bag rattet. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio koster 1.643.252 kroner og den kan også købes i en S-Van udgave uden bagsæder til henholdsvis 930.913 kroner ekskl. moms og 1.071.178 kroner inkl. moms.

Læs vores Alfa Romeo prøvekørsler hér >>>

Motorsport:


10. juni 2018


WRC: Tæt løb på Sardinien

Efter over 300 kilometers rallykørsel skilte kun 7/10 sekund nr. 1 og nr. 2 i 7. afdeling af Rally-verdensmesterskabet, World Rally Champonship, der blev afviklet på Sardinien. Fords Sebastien Ogier førte rallyet løbet igennem, men var handikappet af at det overraskende dårlige vejr i rallyets første fase (det regnede, hvad der sjældent sker på denne årstid på Sardinien). Det påvirkede hans startposition, som er givet af reglementet, og han var blot 0,8 sekund foran Hyundais Thierry Neuville, da man skulle køre den afsluttende og afgørende Powerstage. Den kørte Neuville 1,5 sekunder hurtigere end Ogier og dermed kunne belgieren udbygge sit forspring i VM_kampen yderligere. På 3. pladsen i rallyet kom Toyotas Esapekka Lappi. Næste afdeling  af WRC finder sted i Finland sidste weekend i juli. Eurosport sender på ny LIVE fra det finske rally. Udsendelsesplanen publiceres her på Motorsiden.dk en uges tid inden rallyet.

Thierry Neuville vandt med 7/10 sekunds forspring.  


13. maj 2018


F1 i Barcelona: Hamilton vinder - MAG 6'er

Lewis Hamilton vandt søndagens Grand Prix i Barcelona i overlegen stil. Da målstregen blev passeret i løbet, som var det femte i 2018, havde han over 20 sekunders forspring til team-kammeraten hos Mercedes, Valtteri Bottas. Sebastian Vettel havde problemer med vejgrebet i sin Ferrari og foretog et sent pitstop, som indebar, at han måtte nøjes med 4. pladsen efter Red Bulls Max Verstappen. Kevin Magnussen kørte sin Haas-Ferrari i mål på en flot 6. plads efter et ensomt løb. Foruden de tilhørende 8 VM-points, som placerer danskeren på 9. pladsen i den samlede VM-stilling, havde han næppe problemer med, at have kørt fra såvel sine to tidligere teams (inklusive Fernando Alonso), som team-kollegaen Romain Grosjean, der fra en ringere startposition end Magnussens spandt af banen på første omgang. Sammenlagt har Hamilton nu 96 points mod Vettels 78.


6. maj 2018


WEC Supersæson: Premiere sejr til Toyota

Med lørdagens 6 timers løb på belgiske Spa-Francorchamps gik starten på historiens første og hidtil formentlig også sidste regulære super-sæson i World Endurance Championship - altså Verdensmesterskabet for racersportsvogne. Løbet blev ikke overraskende vundet af Toyota, der dominerede fra start til mål og tog begge de to første placeringer på præmieskammelen. I cockpittet på den vindende Toyota sad bl.a. den tidligere Formel 1 verdensmester, Fernando Alonso, der supplerer sit Formel 1 engagement med deltagelse i WEC for Toyota. I juni måned skal Alonso også køre 24-timers Le Mans for første gang. 3'er på Spa blev en Rebellion, som har gearet op fra i fjor og nu deltager i LMP1 klassen og nr. 4 den spektakulære ByKolles LMP1'er. I LMGTE Pro klassen gik sejren til det sejrsvante Ford team mens Porsche med bl.a. danske Michael Christensen blev nr. 2. Lidt skuffende sluttede Aston Martin raceren med bl.a. de tidligere verdensmestre Nici Thiim og Marco Sørensen på 7. pladsen i samme klasse. Næste afdeling af suspersæsonen, der først slutter med 24-timers Le Mans næste år, er 24-timers Le Mans i år midt i juni. Det er første gang i historien, at 24-timers Le Mans indgår to gange i det samme verdensmesterskab. Idéen er, at VM fremover skal køres som et mesterskab, der ligesom Formel E mesterskabet starter om efteråret og slutter med 24-timers Le Mans i juni måned.

Toyota tog både 1, og 2. pladsen i supersæsonens første VM-afdeling.


29. april 2018


F1 i Baku: Hamiltons første i år - MAG 13.

Lewis Hamilton scorede sin første sejr i 2018 Formel 1 sæsonen, da han i sin Mercedes kørte først over målstregen i Azerbaijan Grand Prix i Baku efter en afgørende safetycar periode, pga en spektakulær kollision mellem de to Red Bull team-kolleger Verstappen og Ricciardo. Sebastian Vettel i Ferrari havde forinden lignet en vinder, men sådan gik det altså ikke - han måtte nøjes med 4. pladsen efter team-kollegaen Kimi Raikkonen (2'er) og Force Indias Sergio Perez (3'er). Carlos Sainz scorede sit bedste resultat til dato for Renault med 5. pladsen. Sauber opnåede sit bedste resultat til dato efter at samarbejdet med Alfa Romeo er blevet en realitet - Charles Leclerc blev nr. 6. Danske Kevin Magnussen sluttede på en lidt skuffende 13. plads. Med sejren overtog Hamilton VM-føringen - han har fire points flere end Vettel.


Rally Argentina: Sejr til Ott Tänak og Toyota

I blot sit femte løb for Toyotas VM-rally-team kørte Estlænderen Ott Tänak sin Toyota Yaris WRC til sejr i femte afdeling af World Rally Championship, Rally Argentina. Tänak overtog føringen i rallyet fredag eftermiddag og afgav den aldrig siden. Den regerende verdensmester og vinderen af tre ud af de hidtil fire VM-rallies i år, Sebastien Ogier i Ford Fiesta, var handikappet af, i sin egenskab af den, der fører VM, at skulle fjerne det løse grus fra overfladen på de hårde argentinske rallyprøver vest for Cordoba. Ikke desto mindre formåede Ogier at komme i mål på 4. pladsen efter de to Hyundais med hhv. Neuville og Sordo. Derved kunne Ogier bevare føringen i VM med nu 100 points mod Neuvilles 90 og Tänaks 72. Næste afdeling af WRC finder sted i Portugal 17.-20. maj og udvalgte hastighedsprøver vises LIVE på Eurosport 2 og Eurosport Player. Udsendelsesplan følger på forsiden af Motorsiden.dk, en uges tid inden rallyet.

Tänak vandt i Argentina i Toyota Yaris WRC.


15. april 2018


F1 i Kina: Ricciardo vandt vildt GP - MAG 10'er

Daniel Ricciardo kørte sin Red Bull racer til sejr i Det kinesiske Grand Prix efter et begivenhedsrigt løb, hvor pole-manden , Sebastian Vettel kolliderede med Max Verstappen. Nr. 2 blev Valtteri Bottas i Mercedes, hvorimod team-kollegaen, Lewis Hamilton måtte nøjes med 4. pladsen. Lige foran sig havde han Kimi Raikkonen i Ferrari. Kevin Magnussen havde et i sammenligning med sæsonens første Grand Prix'er et ikke alt for god løb, hvor han sluttede på 10. pladsen og altså dermed trods alt i pointene. Sammenlagt fører Vettel VM-kampen for kørere foran Hamilton med danskeren på en flot 10. plads. I Team-mesterskabet ligger Mercedes og Ferrari på første og andenpladsen med kun et enkelt point imellem dem.


10. april 2018


Nico Rosberg kører Formel E Gen2 i Berlin

Den tidligere Formel 1 verdensmester, Nico Rosberg, kommer på gæstevisit i Formel E, når han skal køre næste generations Formel E racerbil på et antal demo-omgange i forbindelse med Berlin E-Prix 19. maj. E-Prix'et køres i den historiske Tempelhof Lufthavn og Rosberg var både i kraft af sin tyske nationalitet og store interesse for Formel E et logisk valg, og han slog da også til, da han fik tilbuddet. Det bliver første gang den nye 2. generations Formel E racer vises offentligt i aktion. Den blev præsenteret ifm. Genève Motor Show i begyndelsen af marts (se længere nede i spalten).

Nico Rosberg overværede Hong Kong E-Prix i december. Nu skal han køre den nye racer i Berlin.


8. april 2018


F1 i Bahrain:Vettel vinder ligesom

Kevin Magnussen og Honda

Der var ikke færre end tre vindere i søndagens 2. afdeling af Formel 1 verdensmesterskabet, som fandt sted i Bahrain. Sebastian Vettel kørte sin Ferrari først over målstregen efter et begivenhedsrigt Grand Prix og har dermed taget et solidt greb om førstepladsen i dette års VM, også hjulpet af, at rivalen, Lewis Hamilton, denne gang måtte nøjes med 3. pladsen efter team-kollegaen hos Mercedes, Valtteri Bottas. Men det lykkedes Kevin Magnussen at køre sin Haas Ferrari i mål på 5. pladsen og det må bestemt være lidt af en sejr for danskeren (og Haas teamet), som ikke siden sin første F1 sæson har opnået et tilsvarende resultat. Sidst, men ikke mindst blev Pierre Gasly i Toro Rosso-Honda nr. 4, og det i blot det andet løb med Honda som motorleverandør - i fjor blev Honda vraget i Formel 1 af McLaren. Og som et kuriosum måtte Fernando Alonso som bedste McLaren kører finde sig i at blive nr. 7 - to placeringer efter danskeren, som McLaren vragede for et par sæsoner siden og tre placeringer efter den Honda drevne Toro Rosso.

Gasly i Toro Rosso-Honda foran Kevin Magnussen i Haas-Ferrari.


Rallye Corsica: Ogier og Ford vinder igen

Den regerende rally verdensmester, franskmanden Sebastien Ogier, vandt sin tredje VM-rally-sejr, da han i sin Ford Fiesta WRC var hurtigste mand gennem rallyet med de 10.000 sving, alias 4. afdeling af World Rally Championship, Rallye Corsica. Ogier førte fra start til mål, men der var hård kamp om de efterfølgende placeringer og det blev Toyotas Ott Tänak, der trak det næstlængste strå med en overbevisende 2. plads i det, der var hans første regulære asfaltrally i den nye Toyota Yaris WRC. Thierry Neuville havde rallyet igennem haft problemer med sin Hyundai WRC, først med bremserne og sidst i rallyet med motorproblemer. Alligevel formåede han, takket være dygtig kørsel, at lande på præmieskamlen. Han var dog lidt hjulpet af, at den hurtigste Citroën kører, Kris Meeke, kørte ud over en bjergskråning i en hurtig venstrekurve pga. en misforstået noteformidling. Meeke havde på det tidspunkt bragt sig op på 2. pladsen i rallyet. Den 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb var på sit andet gæstevisit ud af planlagte tre i dette års VM. Han var hurtig, men allerede på løbets 2. hastighedsprøve kørte han af, og hans Citroën var uhjælpeligt parkeret i en grøft. Sammenlagt fører Ogier VM-kampen.

Sebastien Ogier i Ford Fiesta vandt på Korsika.


23. marts 2018


Formel 1 i Australien: Vettel vinder

- Kevin Magnussen udgår med løst hjul

Der var lagt op til endnu en god præstation fra danske Kevin Magnussens side, da han til søndagens Formel 1 sæsonpremiere i Melbourne havde kvalificeret sin nye Haas racer til 5. startposition. Men fornøjelsen var forbi, da Kevin Magnussen på løbets 23. omgang fik problemer med sin Haas racer og måtte udgå fra en 4. plads, da hjulene ikke var blevet ordentligt fastspændt ifm. pitstop. Noget tilsvarende skete for team-kollegaen Grosjean på 5. pladsen og efterfølgende blev teamet idømt en bøde på ialt 10.000 Euro for, at bilerne var blevet genstartet i en uforsvarlig tilstand. Haas raceren, som groft set er en kopi af sidste års Ferarri racer, har ikke desto mindre dokumenteret sin hurtighed. I stedet blev det en anden Ferrari, nemlig en spritny, kørt af den tidligere verdensmester, tyske Sebastien Vettel, der kørte først over mållinjen. Vettel vandt foran Lewis Hamilton i Mercedes og Kimi Raikonen i endnu en Ferrari. Kevin Magnussens tidligere team, Renault, sluttede på 5. pladsen respektive 7. pladsen med hhv. Alonso og Hulkenberg i cockpittet.

Sebastian Vettel vandt sæsonpremieren i Australien.


11. marts 2018


Rally Mexico: sejr til Ogier og Ford

Den regerende rally verdensmester, Sèbastien Ogier, kørte sin Ford Fiesta WRC til en klar sejr i 3. afdeling af Rally-VM, Rally Mexico. Ogier kørte et fejlfrit løb og overtog føringen, da Sèbastien Loeb, der var på gæstevisit i WRC for Citroën, ramte en sten og punkterede. Også Daniel Sordo, der kun kører udvalgte løb for Hyndai, punkterede og derved var vejen klar for Ogier. Rallyet var meget hårdt og næste alle deltagere havde problemer undervejs. For Kris Meeke i Citroën var 3. pladsen efter Sordo en placering, har ikke var begejstret for, fordi han følte at han havde kunnet gøre det bedre. Omvendt besejrede han den 9-dobbelte verdensmester, Loeb, i samme team. For Toyotas vedkommende var rallyets mest opløftende punkt, da Ott Tänak kørte sin Yaris WRC til sejr på den afsluttende Power Stage. Tänak benyttede samme strategi som Ogier i Rally Sweden og ventede så længe med at starte på Powerstagen, at den var blevet kørt fri for løst grus og sporriller fra smallere biler. Det gav øjensynlig bonus. I den samlede stilling fører Ogier med 60 points mod Thierry Neuville (Hyundai) med 51 pts. og nordmanden Andreas Mikkelsen, der sluttede 4'er i Mexico. I konstruktør mesterskabet fører Hyundai foran Ford, Citroën og Toyota. Næste rally finder sted på Corsica og et udvalg af hastighedsprøver vises på Eurosport.

Sèbastien Ogier, Ford Fiesta WRC.


6. marts 2018


Ny Formel E har verdenspremiere i Genève

I forbindelse med det støre motor show i Genève præsenterede det internationale bilforbund, FIA, næste generation af de spektakulære Formel E racerbiler. Hidtil har man set animationer af den kommende "Batmobil" lignende elektriske racerbil. Og den ser ikke mindre spektakulær ud i virkeligheden. Bilen yder 20 kW mere end de aktuelle biler i racetrim og kan køre et helt løb på en opladning. Den nye bil er dog også 20 kg tungere end den hidtidige. Der vil være officiel premiere ved det første løb i næste sæson, som forventes at finde sted sidst på året. Løbskalenderen foreligger endnu ikke, men der arbejdes på at der også vil blive kørt et E-Prix i København. Det vil i givet fald tidligst blive engang i 2019.

Som den eneste bilproducent og Formel E deltager (Nissan er med i ABB FIA Formula E Championship fra næste sæson) kunne man fremvise den nye Formel E racer, der i øvrigt blev afsløret på FIA's egen stand tidligt tirsdag morgen.


2. marts 2018


E-sporten griber om sig

Blandt nyhederne på Genève Motor Show er offentliggørelsen af planerne om at etablere en ny motorløbsserie, E TCR, for elektriske standardvogne. Serien forventes, at blive igangsat i 2019, idet man i løbet af 2018 vil gennemføre den nødvendige promovering af mesterskabet. Allerede på Frankfurt Motor Show sidste efterår offentliggjorde Jaguar planerne om at etablere et mærke mesterskab for den elektriske Jaguar I-Pace, som support serie til FIA Formel E mesterskabet, og præsenterede ved samme lejlighed en løbsklar elektrisk I-Pace racerbil.

Jaguar I-Pace racecar.


Lundgaard løb med laurbærrene

Der stod Lundgaard på ikke færre end fem af de hædersbevisninger, der blev uddelt til danske bilsportskørere ifm. Danish Motorsport Award. Den blot 16-årige Christian Lundgaard blev Årets Bilsportskører og fik desuden tre andre æresbevisninger, og en enkelt blev der da også til storebror Daniel Lundgaard. Daniel fik sin anerkendelse som Årets Profil efter at have vundet Danmarksmesterskabet i Formel 4 sidste år, mens Christian opnåede anerkendelserne som resultat af, at han vandt ikke færre end to internationale Formel 4 mesterskabet (det nordeuropæiske og det spanske) i 2017. Christian Lundgaard var en del af Renault Sports Academy for stortalenter – et karriereforløb, han fortsætter også i 2018. I år skal han køre Formel Renault 2,0 Eurocup og det er i praksis på ny det hollandske MP Motorsports team, der varetager deltagelsen i mesterskabet. Brødrene Lundgaard er som bekendt sønner til Henrik Lundgaard, der har en fortid i såvel DTC som rallysporten, hvor han for en snes år siden blev Europamester i rally og vinder af Teams Cup (det uofficielle rally-VM for privatkørere).

Christian Lundgaard opnåede fire hædersbevisninger ifm. Danish Motor Sport Award. Her er den blot 16-årige racerkører flankeret af Dansk Automobil Sports Unions Carl Chr. Hansen samt marketingchef Anja Sloth fra Total, der var hovedsponsor af præmiefesten, som i øvrigt fandt sted på Doggen i København.

 

Blandt de prominente prisoverrækkere ved Danish Motorsport Award var Kris Nissen (tv) og Christian Mark. Nissen har en fornem karriere som racerkører og VW Motorsportsdirektør. Mark er som marketingchef hos Renault i Danmark involveret i samarbejdet med Christian og Daniel Lundgaard.

 

Danish Motorsport Award 2018

Her er udnævnelser af danske bilsportskørere ved Danish Motorsport Award:

Årets Bilsportskører: Christian Lundgaard.

Årets rallyteam: Jacob Madsen/Line Lykke Jensen.

Årets banekører: Kevin Magnussen.

Årets kartingkører: Alexander Müller.

Årets talent: Mikkel O. Pedersen

Årets profil: Daniel Lundgaard

Christian Lundgaard er en del af Renaults satsning på kommende Formel 1 kørere.

 

Daniel Lundgaard vandt det danske Formel 4 mesterskab sidste år.

 

Christian Lundgaard fik slidt skosålerne under prisuddelingen ved Danish Motor Sport Award: 4 gange skulle han spadsere op til scenen for at modtage en æresbevisning.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt