- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler og motor:


Marts 2017


Ny Leon: Stærke privatleasing tilbud

Den faceliftede SEAT Leon er netop blevet præsenteret, og ved samme lejlighed introducerer SEAT en skarp pris på privatleasing fra kun 2.499 kroner om måneden. ”Med opgraderet design og øget køreglæde er den nye SEAT Leon et attraktivt bud på en ny familiebil. Og derfor er der også stor opmærksomhed omkring det nyeste medlem i SEAT-familien,” forklarer Jesper Stoltenberg-Mathiesen, direktør i SEAT Danmark. ”Derfor glæder det os, at vi nu også er yderst konkurrencedygtige, når det kommer til privatleasing.” Den netop lancerede udgave af Leon er blevet designet og produceret på SEAT-fabrikken i Barcelona, hvor fokus har været på at bygge videre på designarven samt forbedre sikkerheden og infotainment-systemet. De Visuelt handler det primært om nye for- og baglygter, ligesom fronten er blevet mere strømlinet. Privatleasing prisen på 2.499 kroner om måneden gælder den såkaldte Reference-model og inkluderer 15.000 kilometer. Desuden erlægges en udbetaling på 10.000 kroner. Billigste stationcar ”Leon ST” begynder tilsvarende ved 2.599 om måneden.

Vores seneste SEAT Leon test - >>>


Peugeot scorer dobbelt: Car of the Year og Opel

6. marts vil skrive sig ind i historien hos den franske PSA koncern, som producerer Peugeot, Citroën og DS. Dagen begyndte med et pressemøde i Paris, hvor det blev offentliggjort, at PSA var nået til enighed med General Motors om at købe Opel for den beskedne sum af 16 milliarder kroner. Senere samme dag opnåede Peugeot 3008 den hæderfulde titel, Car of the Year 2017, baseret på stemmer afgivet af 58 fag journalister fra 22 lande. Den internationale titel fulgte i hælene på den tilsvarende nationale titel, Årets Bil i Danmark 2017, som man fik tildelt tre måneder forinden. Sidstnævnte, altså Peugeot 3008, er en ren succeshistorie. Det har Opel ikke altid været. I fjor var den hæderkronede tyske bilfabrik imidlertid tæt ved at opnå break-even, dvs. at man var kommet underskuddet, som havde plaget virksomheden i 16 år, til livs. Så kom Brexit med deraf følgende kraftig reduktion af Pundets værdi som i kombination med voldsom nedgang på det russiske marked betød, at man tabte penge på ny. Og det til trods for at fabrikken tidligere på året netop havde opnået samme hæderfulde titler for den nye Opel Astra, som den nye søsterbil nu har scoret. Det bliver rigtig spændende at følge, hvad PSA vil gøre med Opel, men det bliver næppe til skade for virksomheden, som GM længe havde ønsket at skille sig af med for at koncentrere sig om sine amerikanske aktiviteter.

Det enlige danske jurymedlem, Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM's tidsskrift MOTOR, havde også Peugeot 3008 som sin topkandidat.


Februar 2017


Range Rover Velar frem i lyset

Den første Range Rover luksus SUV så dagens lys som prototype i 1970, da Land Rover præsenterede den originale Range Rover. Næsten et halvt århundrede senere fortsætter denne man denne linje med introduktionen af det fjerde medlem af Range Rover familien, som afsløres den 1. marts 2017. Det er elegant enkelhed, en visuelt minimalistisk tilgang og banebrydende forbrugerteknologi, der kendetegner den nye Range Rover Velar. Velar tilbyder raffineret køreglæde til enhver lejlighed og ethvert terræn, fastslår man hos Land Rover, og der er anvendt unikke, bæredygtige materialer og avanceret teknologi, som sikrer, at Land Rovers ambition om ”at gå Above and Beyond” kan fortsætte. Navnet Velar (udtales Vel-ar) stammer som nævnt tilbage til de første Range Rover prototyper i 60'erne. Da udviklingsteknikerne skulle skjule den sande identitet af den 26. præproduktions Range Rover, valgte de med velbegrundet omhu netop navnet Velar, som stammer fra det latinske ord ”velare”, som betyder slør eller skjul.


Genève: Ny Hyundai i30 stationcar

Første weekend i april har Hyundai Danmarkspremiere på den helt nye Hyundai i30 i 5-dørs udgaven. I forbindelse med de første internationale prøvekørsler bekendtgjorde man også, at man ved Genève Motor Show først i marts ville have verdenspremiere på stationcar udgaven af i30. Og nu er de første billeder af den nye bil offentliggjort. Hyundai i30 Stationcar er vokset med 24,5 cm i længden og bagagerums kapaciteten er øget med 74 liter, så den nu er på 602 liter og bliver dermed en af de mest rummelige i klassen. Bagagerumskapaciteten kan øges yderligere til 1650 liter med bagsæderyglænet lagt ned.

 

First World Test: Hyundai i30 - læs mere >>>


Ny skarpere SEAT Leon

SEAT fortsætter koncernens største produktoffensiv nogensinde med den nye SEAT Leon, der ligesom forgængeren sætter fokus på de emotionelle egenskaber som design, dynamik, køreglæde og begejstring. Fronten og bagenden har fået skarpere, mere fremtrædende linjer end den nuværende model. Man har også villet øge den opfattede størrelse af bilen ved at strække kølergrillen yderligere 40 mm og tilføre mere krom, som man normalt kun ser på biler i luksusklassen. Bilens karakter er også blevet styrket både indvendigt og udvendigt, når det gælder kvaliteten og så er den nye Leon blevet endnu mere støjsvag. I kabinen kan lysstyrken for ambiente-belysningens lysdioder reguleres efter førerens ønske via den nydesignede 8” skærm. Fuld LED forlygter er nu også en option. Leon får ligesom Ateca alle de nyeste teknologiske kørehjælpemidler ombord. Eksempelvis kø-assistenten, som er en funktion, der giver stor komfort ved stop-and-go-kørsel i tæt trafik. Takket være kombinationen af Lane assist og adaptive fartpilotkan bilen manøvrere, accelerere og bremse automatisk i forbindelse med køkørsel – inden for systemets grænser. Op til en hastighed på ca. 60 km/h assisterer systemet med hastigheden, samtidig med at det holder bilen i den korrekte vognbane. Også automatisk nødbremse er nyt.


Genève: KIAs nye pusling

KIA har præsenteret den helt nye KIA Picanto, som har sin officielle verdenspremiere på Genève Motor Show først i marts. Den nye Picanto, som kommer til salg i Danmark sidst i maj, er tredje generation af modellen. Med et selvsikkert nyt design og en højteknologisk kabine i høj kvalitet byder den nye model også køberne på flere muligheder for individualisering, og den bliver klassens mest alsidige bil, mener man hos KIA. Den nye Picanto fås med tre forskellige benzinmotorer inklusive KIAs nye 1-liters benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning (T-GDI). Når den nye 1,0-liters T-GDI-motor kommer til salg vil den være den stærkeste motor, der nogensinde har kunnet fås til Picanto. Michael Cole, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe fortæller, at den hidtidige Picanto især har en stor fanskare i Europa. “Vores europæiske kunder har fortalt os, at de elsker designet af den udgående Picanto. De er vilde med bilens lave driftsomkostninger, de kompakte dimensioner til bykørsel og det høje niveau af udstyr i forhold til prisen. Den nye model bibeholder disse styrker,” fortæller han. “Samtidig byder den på et nyt niveau af dynamik og præstationer samt den nyeste teknologi indenfor opkoblingsmuligheder og sikkerhedsfeatures.”

 


Opel Ampera-e godkendt: 520 km/opladning

Opel har nu fået det endelige tal for rækkevidden for Ampera-e efter EU-normen. Den officielle rækkevidde er således 520 km med fuldt opladet batteri. Efter den mere realistiske WLTP norm (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) er rækkevidden 380 kilometer. Men som det er tilfældet med benzin- og dieselbiler afhænger rækkevidden i høj grad af kørestil og kørselsmønster og for elbilernes vedkommende i meget høj grad af udendørstemperaturen. Ampera-e er udstyret med et 60 kWh litium-ion batteri med 288 celler, der er opdelt i otte moduler hver med 30 celler og to moduler med hver 24 celler. Batteripakken ligger som en integreret del af bilens bund for at holde tyngdepunktet så lavt som muligt til gav for køreegenskaberne. Det tager 30 minutter at oplade batteriet til yderligere 150 kilometers kørsel fra en 50 kW hurtiglader. Elmotoren yder 204 hk med et drejningsmoment på 360 Nm, hvilket sikrer en mulig accelerationstid fra 0-100 km/t på 7,2 sekunder. I bykørsel kan accelerationen fra nul til 50 km/t klares på 3,2 sekunder. Opel Ampera-e kommer til salg i Danmark i begyndelsen af 2018.


Genève: Ny og kraftigt forbedret Toyota Yaris

Den mest populære Toyota-model i Danmark i 2016, Toyota Yaris, kommer i en ny udgave, som præsenteres første gang på Genève Motor Show i marts. Den nye Yaris får ikke bare et nyt upshinet design, skabt i Europa, men også bedre køreegenskaber og ny motor - samt Toyotas omfattende sikkerhedspakke som standard. Toyota Yaris er populær som aldrig før. I fjor blev den for første gang nogensinde den mest solgte Toyota-model i Danmark med en salgsfremgang på over 800 biler sammenlignet med året før. Det er især hybridudgaven, der hitter hos danskerne. På motorfronten handler det dog om en ny 1,5-liters benzinmotor, der erstatter den hidtidige 1,33’er og kører 23,8 km/l. Men hybridudgaven af den nye Yaris er fortsat den mest benzinøkonomiske med et gennemsnitsforbrug på 30,3 km/l ved blandet kørsel.

Læs vores seneste test af en Toyota Yaris hér >>>

 


Genève: Ny Opel Insignia Sports Tourer

En af forårets store nyheder, ikke mindst i bogstavelig forstand, er den nye Opel Insignia. Set med danske øjne er måske især stationcar versionen interessant, den hedder på Opel-sprog ”Sports Tourer” og har verdenspremiere på Genève Motor Show i begyndelsen af marts. I forhold til forgængeren er bagagepladsen øget med 100 liter og bilen kan nu klare op til 1640 liter med bagsæderyglænet lagt ned. Automatisk nødbremse og Lane Keep Assist med styrekorrektion er standardudstyr på bilen, der også kan udstyres med LED Matrix forlygter med 16 selvstændige LED enheder i hver forlygte. Insignia får også en række komfortdetaljer som mulighed for varme i bagsædet, varme i forruden og som på alle andre Opel modeller varme i rattet. Desuden lanceres en ny 8-trins automatgearkasse, nye benzinmotorer og nyt avanceret firehjulstræk. Den nye Sports Tourer er op til 200 kilo lettere end forgængeren afhængig af version. På trods af det er bilens akselafstand 9,2 cm længere end den nuværende model, og sporvidden er forøget med 11 millimeter.

Læs vores seneste prøvekørsel af den hidtidige Opel Insignia Sport Tourer hér >>>

 


KIA Optima Plug-in hybrid nu i Danmark

KIA Optima Plug-in hybrid – den første af slagsen hos KIA – kan nu også købes herhjemme. Den helt nye Optima Plug-in Hybrid giver føreren mulighed for at køre over 54 km med nul emissioner af lokalmiljøet ved fuld elektrisk drift og den udleder kun 37 g CO2/km i.h.t. normtallene. Den helt nye Optima plug-in hybrid markerer det næste skridt i KIAs proces for at nå deres 2020-målsætning om at forbedre den gennemsnitlige brændstofeffektivitet med 25 procent i forhold til 2014-niveau. Optima Plug-in Hybrid har en 9,8 kWh litium-polymer-batteripakke sammen med en 50 kW elmotor. Vi prøvekørte den nye plug-in allerede i august sidste år i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af bilen.

Læs om KIA Optima Plug-in hybrid hér >>>

 

Klik på billedet og oplev hvordan KIAs nye plug-in hybrid baseret på Optima modellen kører både på elektricitet alene og med hjælp fra benzin motoren. Videoen kan ses i Fuld HD på YouTube.


Alfas nye SUV er lige om hjørnet

Sportslig elegance indkapslet i en unik og eksklusiv stil. Harmoniske former og rummelighed kombineret med Alfa Romeos mekaniske og tekniske ekspertise i at fremstille kraftfulde og alsidige køretøjer. Sådan udtrykker man hos Alfa Romeo essensen af ​​Stelvio – den italienske bilproducents første SUV i mærkets mere end 100-årige historie. Fabrikken viste den ekstreme Quadrifoglio-version på Los Angeles International Motor Show i november sidste år, men allerede nu er der mere på vej. Næste skridt i lanceringen af Stelvio er en ny version, hvor alt er designet med henblik på at sikre maksimal køreglæde og præstationer i topklasse i en kabine pakket med luksus. Den har fået navnet Stelvio First Edition og vil kunne købes til en pris på 930.000 kroner – med 280 hk, firehjulstræk, automatgear og alt i udstyr. Kuriosum: Stelvio er navnet på det højeste bjergpas i Italien og på vejen der fører op over bjergpasset. Med mere end 75 hårnålesving er den 20 kilometer lange vej blevet synonym med ferie og rejseoplevelser.


Danmarkspremiere på Hyundai IONIQ
Hyundai IONIQ er nu landet i Danmark. Efter afgiftsændringen på elbiler for godt et år siden er salget af biler med ”grøn samvittighed” stagneret, men Hyundai håber på, at bl.a. attraktive salgs- og leasingpriser på IONIQ kan være med til at øge antallet af el- og hybridbiler på de danske veje. Hyundai IONIQ koster i hybrid-udgaven 300.000 kroner og vil man hellere lease den, er det også muligt fra blot kr. 3.795/måned (10.000 kroner i udbetaling). Hyundai IONIQ hybrid lanceres i to udstyrsvarianter: "Trend" med priser fra kr. 300.000 og "Premium" fra 440.000 kroner. Begge modeller er udstyret med 6-trins automatgear og en omfattende udstyrspakke. Leasingperioden er på 36 måneder med 15.000 km/år. Flere kilometer kan tilkøbes. Udover hybridversionen kommer IONIQ også som ren elbil og senere som plug-in hybrid. Elbilen kommer til Danmark i forsommeren til priser fra 279.000 kroner, mens plug-in hybriden kommer i sensommeren.

Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>


Ny BMW 5-serie Touring til sommer

Den nye BMW 5-serie Touring, som har verdenspremiere på det kommende motorshow i Genève (først i marts), lander siden i Danmark i juni måned 2017. Den har en helt ny konstrueret undervogn med perfekt vægtfordeling, som burde garantere køreoplevelse i særklasse. Samtidig fås der et hav af innovative assistentsystemer, så sikkerheden er i top. I forhold til forgængeren har den nye BMW 5-serie Touring smidt ca. 100 kg samtidig med, at effektiviteten er øget og brændstofforbruget faldet. Bagagerumspladsen er vokset til 570 liter og kan udvides til 1.700 liter, hvis bagsæderne lægges ned. Bagsæderne kan foldes i forholdet 40:20:40 og betjenes elektrisk ved tryk på en knap i bagagerummet. Den nye BMW 5-serie Touring kommer som standard med nødbremse, der advarer og bremser for fodgængere og andre biler ved hastigheder fra 5 op til 80 km/t. Bilen advarer desuden om krydsende trafik og risiko for sidekollision. I samarbejde med vognbaneassistenten og vejstribealarmen sørger den aktive fartpilot for, at fartgrænserne overholdes. Bilen kan ved hastigheder helt op til 210 km/t selv styre, bremse og accelerere og start/stop-funktionen tilpasser sig den aktuelle rute.Også BMW Display Key er en option hvor bilen kan parkeres fjernbetjent via nøglen.

Se vores demonstration af den fjernbetjente parkering i onboard videoen fra ”storebror” BMW 7-serie.

Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>

 

On-board!!! førerløs demo af det fjernbetjente parkeringssystem plus on-board demo (med fører) af den adaptive luftaffjedring i BMW's eksklusive 7-serie. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


Januar 2017


Ny opdateret Jaguar F-Type

Siden lanceringen i 2012 har Jaguars to sæders sportsvogn, som er konstrueret helt i aluminium, etableret sig internationalt som den bedst sælgende sportsvogn i sit segment og den har vundet næsten 160 priser over hele verden. Nu kommer den i en opdateret udgave med optimeret førerfokuseret teknologi og et bredere modeludvalg end før. Det omfatter nu 28 versioner, som spænder fra den baghjulstrukne F-TYPE med 340 hk til den firehjulstrukne F-TYPE SVR med en tophastighed på mere end 320 km/t. Alle F-TYPE-modeller er nu udstyret med Touch Pro infotainment-system med lynhurtig respons, intuitive betjening, tabletdesign og intelligente navigationsfunktioner. Udvendigt bemærker man især de nye LED forlygter og en ændret kofanger fortil. Indvendigt er det især de nye Slimline letvægtssæder, som falder i øjnene. De er over 8 kg lettere end de hidtidige. Den opdaterede F-Type kommer på markedet i løbet af foråret.


Detroit verdenspremiere:

Højtydende KIA Stinger

KIA har på det store motorshow i Detroit verdenspremiere på den helt nye KIA Stinger. Der er tale om en fem-personers ”fastback” sportssedan, som bliver koncernens højest ydende bil nogensinde. Stinger vil kunne fås med flere forskellige kombinationer af motorer og gearkasser samt et stort udbud af luksusudstyr. Bilen kommer til salg i Europa i slutningen af 2017. Den helt nye KIA Stinger er en direkte videreudvikling af konceptbilen GT fra 2011, og bilen er designet under ledelse af designchef Peter Schreyer. Udviklingen af bilens kørekomfort og køreegenskaber er foregået under ledelse af Albert Biermann, som er ny chef for KIAs Vehicle Test and High Performance Development, og udviklingen har bl.a. fundet sted med gentagne testkørsler på Nürburgring. Der vil kunne vælges mellem to turbo benzinmotorer på hhv. 255 og 365 hestekræfter.


Detroit: Audi Q8 concept

På North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit præsenterer Audi konceptbilen Q8 concept, som kombinerer SUV-typiske pladsforhold med en coupés emotionelle linjeføring. Med konceptbilen giver Audi samtidig et fingerpeg om det fremtidige designsprog. Mange elementer minder om Audi Ur-quattro fra 1980’erne, herunder den meget lave og samtidig meget brede C-stolpe samt de kraftige, bredere skuldre over hjulene. Konceptbilen har plads til fire personer og bagage til en længere køretur. Et nyt betjeningskoncept fungerer ved hjælp af store touchscreens suppleret med den nyeste udgave af Audi virtual cockpit og et avanceret head-up-display. Sidstnævnte gør brug af intelligent augmented reality-teknologi, hvor de virtuelle visninger smelter sammen med den virkelige verden. Drivline og undervogn stammer fra serieproduktionen. Der er tale om en plug-in-hybriddrivline, som leverer en systemydelse på 449 hk og et maksimalt drejningsmoment på 700 Nm. Foruden en indikation af fremtidige Audi designs er konceptbilen grundlaget for en specifik serieproduceret model, som Audi lancerer i 2018.

Motorsport:


19. marts 2017


Sebring: Jan Magnussens femte sejr

Det meget hårde 12-timers løb på den amerikanske racerbane ved byen Sebring i Florida hører til den trio af langdistance racerløb for sportsvogne, enhver racerkører ønsker at vinde (de to andre er 24-timers løbene i Le Mans og på Daytona). Nu har Jan Magnussen gjort det for femte gang. Søndag morgen, dansk tid, kørte han sammen med Antonia Garcia og Mike Rockenfeller holdets Chevrolet Corvette C.7R til sejr i GTLM klassen (samme reglement som LMGTE Pro i Le Mans og WEC), trods hård konkurrence fra Fords ellers så sejrrige GT racerbiler. Resultatet rakte til en samlet 7. plads i løbet, som blev vundet af en Cadillac GDI prototype kørt af Ricky Taylor, Jordan Taylor og Alexander Lynn. I klassen for de mindre kraftfulde GT3 racerbiler, den såkaldte GTD (D=Daytona), blev det til endnu en podieplacering til Christina Nielsen. Sammen med Alessandro Balzan og Mateo Cressoni kørte de holdets Ferrari 488 GT3 i mål som nr. 2 - det rakte til en samlet 17. plads.

Fra ventre: Rockenfeller, Garcia og Magnussen øverst på podiet i GTLM klassen ved årets 12-timers løb på Sebring.


12. marts 2017


WRC: 3 rallies, 3 sejrherrer. Nu Citroën

Nyt reglement, et skifte i toppen og nu har Rally-VM - World Rallye Championship - fået præcis den vind i sejlene, man havde håbet på. Efter at Ford sejrede i Monte Carlo og Toyota vandt Swedish Rallye var det i weekenden Citroëns tur. Bag rattet i den nye Citroën C3 formåede den britiske kører, Kris Meeke, at vinde 3. afdeling af årets verdensmesterskab, det mexikanske rally. Meeke dominerede rallyet, men sejrsmarginen var beskedne 13,8 sekunder efter at Citroën var en tur af sporet, blot 750 meter fra målstregen på den afsluttende hastighedsprøve. Meeke havnede på en tilskuer parkeringsplads, fandt dog hurtigt et hul i hegnet og var tilbage igen tids nok til at sejren kom i hus. Den regerende verdensmester, Sebastien Ogier, kørte sin Ford Fiesta i mål på 2. pladsen mens Hyundais Thierry Neuville blev nr. 3. Bedste Toyota Yaris sluttede på 6. pladsen. Sammenlagt fører Ogier foran Jari-Matti Latvala (Toyota).

Kris Meek (Citroën C3) vandt i Mexico.


8. marts 2017


Le Mans: David Heinemeier Hansson i LMP2

Den amerikansk bosiddende danske racerkører, David Heinemeier Hansson, er i årets 24-timers Le Mans tilbage hvor han begyndte, nemlig i LMP2 klassen. Siden debuten for 5 år siden har den sympatiske dansker, der praktiserer sit racertalent ved hjælp af en formue indtjent gennem sin succesrige amerikanske IT-virksomhed, har efter nogle år i GT-kategorierne indgået aftale med Rebellion teamet, der skifter fra LMP1 til LMP2. "Jeg glæder mig meget til igen at køre en prototype," fortalte David i forbindelse med det store motorshow i Genève, hvor LMP2 projektet blev offentliggjort. "LMP2 bilerne er i kraft af et nyt reglement i år blevet næsten ligeså hurtige som LMP1 prototyperne, faktisk er det kun et par sekunder, der simuleret adskiller os fra Porsche og Toyota hybridracerbilerne. Det bliver meget, meget spændende." I praksis er LMP1 bilerne måske nok de hurtigste på en ideel baneomgang, men der skal ikke mange problemer til undervejs i løbet, før vi vil kunne opleve en LMP2 racer på præmieskammelen i generalklassementet.

David Heinemeier Hansson besøgte Genève Motor Show og poserer her ved Rebellions sidste-års bil. Dengang deltog teamet i LMP1.


26. februar 2017


Kevin Magnussens nye Formel 1 racerbil

Sådan ser den ud, den nye Haas VF 17 Formel 1 racerbil, som Kevin Magnussen skal køre i årets verdensmesterskab. Bilen blev præsenteret i dag, og allerede mandag morgen d. 27. februar skal den i aktion på den spanske Catalunya racerbane ved Barcelona. Den nye racerbil er i sagens natur skabt på grundlag af det nye reglement, som giver den ikke bare en bedre aerodynamik men også et bedre udseende (se et par af konkurrenterne nedenfor). Årets første Formel 1 Grand Prix finder sted i Melbourne i Australien d. 26. marts.


24. februar 2017


Formel 1 racere med Formel 1 look

I forbindelse med 2017 Formel 1 verdensmesterskabet tages der hul på et nyt reglement, som skal medvirke til at sikre at interessen for bilsportens eliteklasse ikke forringes yderligere. Bilerne får ikke mindst et helt nyt look: Hjulene bliver bl.a. bredere - og dermed også bilernes samlede bredde - og de bliver også lavere, hvorved de får det tidligere så populære og velkendte udtryk af biler, der klæber sig til vejen. Lige nu præsenterer de store Formel 1 teams deres nye biler, som også inkluderer en række andre ændringer, som bl.a. gør dem hurtigere. Men mon ikke det visuelle i virkeligheden er det vigtigste...nu ligner Formel 1 racerne igen Formel 1 racere!

 

Her er den nye McLaren-Honda MCL32:

 

Sådan ser Mercedes' nye W08EQ Formel 1 racerbil ud.

 

Et andet eksempel på en af de nye Formel 1 racerbiler er Renaults racer, der netop er blevet præsenteret.

 

Saubers nye racer er også præsenteret.


Hyundai til banerace

Hyundai er så småt ved at have fat i den lange ende i Rally-VM og nu vil den koreanske bilkoncern også i gang med bane-race. Til det formål har man igangsat udviklingen af en TCR-bil, baseret på den nye Hyundai i30. TCR er et næsten nyt mesterskab for standardvogne, som bl.a. har til formål at reducere udgifterne til udviklingen af de deltagende biler. Man forventer at de første biler er klar til interesserede købere i december 2017.

Den nye i30 model vil ligge til grund for den nye TCR-racer fra Hyundai.


18. februar 2017


Formel E i Buenos Aires: Buemi sejrer påny

Sebastien Buemi synes uovervindelig i det aktuelle Formel E mesterskab. Han vandt lørdag aften, dansk tid, sin tredje sejr ud af tre mulige i Argentinas afdeling af det innovative mesterskab for elektrisk drevne Formel racerbiler. Buemi startede fra 3. position alt imens Lucas di Grassi satte af fra pole-position. Men det varede ikke længe før Buemis Renault havde passeret først Jean-Eric Vergne i Techeetah og siden Di Grassis Audi. Og sådan var rækkefølgen også, da målstregen blev nået. Både DS Virgins Sam Bird og Mahindras Felix Rosenqvist var tidligt ude af løbet og kæmpede derpå i deres nummer 2 bil om løbets hurtigste omgang. Den duel faldt ud til svenskerens fordel. Sammenlagt fører Buemi nu med ialt 75 points foran Di Grassi, der inklusive de tre points, han fik fra sin poleposition nu har 46 points. Buemis team-kollega, Nico Prost, ligger på 3. pladsen med ialt 36 points. Næste afdeling af FIA Formula E Championship finder sted i Mexico d. 1. april.

Sebastien Buemi havde allerede inden løbets første sving næsen længere fremme end Jean-Eric Vergne.


12. februar 2017


Rallye Sweden: Toyota vinder i blot 2. forsøg

Efter 17 år er Toyota tilbage i Rally-VM, i Rallye Monte Carlo, 1. afdeling af VM, scorede det tidligere VM-team 2. pladsen og i weekendens 2. VM-afdeling kørte finnen Jari-Matti Latvala sin Toyota Yaris WRC i mål på en overbevisende førsteplads. Latvala var med i toppen i store dele af rallyet, der dog indtil lørdagens sidste hastighedsprøve var domineret af Hyundais Thierry Neuville. Han kørte imidlertid af sporet og derefter var Latvala, der på det tidspunkt lå 2'er, siden i stand til at gennemføre rallyet uden en eneste fejl og så var sejren hans - og Toyotas ikke mindst. På 2. pladsen kom Fords Ott Tanak, som sluttede et halvt minut efter den vindende Toyota og han formåede oven i købet at besejre sin team-kammerat, Sebastien Ogier, som er regerende verdensmester og sluttede 3'er. Bedste Hyundai i mål var spanieren Dani Sordo mens bedste Citroen blev kørt af Craig Breen og sluttede på 5. pladsen. Næste VM-afdeling finder sted i Mexico om en måned.

 

Med sejren i det svenske rally gjorde Toyotas finsk baserede VM-team præcis det, som team-chefen, den tidligere 4-dobbelte rallyverdensmester, Tommi Mäkkinen forsikrede at man ville gøre i vores eksklusive interview med ham forud for sæsonstarten. Genhør interviewet hér:

 


6. februar 2017


Dansk sejr i Bathurst 12 timer

Et par af verdens mest spektakulære og udfordrende motorløb finder sted på den australske Mount Panorama Motor Racing Circuit ved byen Bathurst, 150 kilometer vest for Sidney. Banen er 6,2 kilometer lang og niveauforskellen er 174 meter. Dertil kommer en meget lang langside og nogle meget snævre bjergsektioner. At vinde der er noget ganske særligt, og det har den danske racerkører, Nicolaj Møller Madsen, netop gjort. Forårets store løb er 12-timers racet og her vandt danskeren, bag rattet af en Porsche, klassen for GT4 racerbiler. Der var 54 biler til start og mere en 50.000 tilskuere – det er mange i et land, hvor befolkningstætheden er ganske beskeden. Selv udtaler Nicolaj: ”Det var det fedeste løb til dato! Banen er så fed! Adrenalinet pumper. Jeg havde to fantastiske stint, hvor jeg tog føringen i GT4 og åbnede et hul på 20 sekunder.”


Team Glad fra Kalundborg vinder ørkenrally

Med et forspring på ikke mindre end 1 time og 15 minutter vandt Jacob Glad/Philip Volmer Hansen i QT Wildcat 500 DKR for anden gang Intercontinental Rally – en slags neddroslet version af det legendariske Dakar rally. I alt blev der tilbagelagt 6000 kilometer på turen gennem Marokko, Mauretanien og Senegal frem mod målet i Dakar. Rallyet, der sluttede 5. februar, var ikke uden udfordringer. Turens absolutte klimaks og brændpunkt var, da en nedfalden spændestrop forårsagede en kortslutning og ledningsbrand klods op ad bilens benzintank. Heldigvis opdagede Philip Volmer Hansen røgen fra den ulmende brand, som det lykkedes at få nedkæmpet, før der skete større skade.

 

Med en samlet tid på 53:21 timer var danskerne feltets suverænt hurtigste hold og dermed totalvindere foruden vindere i det 4-hjulede klassement. Team Glad vandt rallyet i 2015 efter en andenplads i 2014 og en tredjeplads i 2013. Målfeltets andet danske hold, Team Ben&Bo i Land Rover Defender 110”, sluttede som nummer 11 i tiden 91:50 timer. Syv biler udgik undervejs til Dakar, bl.a. det danske Team Clausen i Suzuki Vitara, ligesom 23 deltagere i motorcykelklassen måtte opgive at fuldføre den lange tur gennem den nordvestafrikanske ørken.


Dansk racerkører i Schumacher team

Den 20-årige danske racerkører, Nicklas Nielsen, som i fjor tog springet fra go-kart til Formel 4 racerklassen, har skrevet kontrakt med det tyske US Racing team om at køre endnu en sæson i Formel 4. Teamet er det mest succesrige Formel 4 team i Tyskland og bag navnet ”US” står ingen ringere end Gerhard Ungar og Ralf Schumacher. Sidstnævnte, yngre bror til Michael Schumacher, er mest kendt fra sin tid som Formel 1-kører, mens Gerhard Ungar tidligere har designet racerbiler hos Mercedes. Teamet er bl.a. engageret i det tyske ADAC Formel 4 mesterskab, som man vandt i 2015. Ralf Schumacher har store forventninger til den unge dansker: ”Jeg kender Nicklas i forvejen fra gokart-banerne. Her har vist et enestående talent og han gør sig især bemærket gennem sin hurtighed og elegante kørestil.” ADAC Formel 4-sæsonen indledes den 28. april i Oschersleben og omfatter i alt 7 løbs weekender, hvor der hver gang køres 3 løb.


WEC: Toyota udvider Le Mans indsatsen

Det var for mange en smule uventet, da Audi i november besluttede at trække sig ud af World Endurance Racing – herunder 24-timers Le Mans – for at satse mere på Formel E. Det reducerede antallet af reelle vinderkandidater i dette års 24-timers Le Mans til blot to fabriksteam – Porsche og Toyota. Derfor er det fra alle sider blevet positivt modtaget, at Toyota nu vil stille til start med en tredje bil i Le Mans og dermed møder ligeså talstærkt op, som Audi havde tradition for i fabrikkens ”velmagtsdage” i det legendariske franske motorløb.

 

For et par år siden vedtog fabrikkerne indbyrdes, at reducere indsatsen til to biler (Audi er som bekendt også omfattet af VW gruppens dieselskandale og havde meget brug for at spare penge) og Toyota anvender i forvejen et væsentligt mindre beløb på langdistanceracing end Audi og Porsche, så det passede alle godt. Men nu har Toyota altså besluttet at stille op med endnu en bil og dermed endnu et hold. I fjor vandt Porsche 24-timers Le Mans, men først da den førende Toyota racer fik problemer få minutter inden løbet var slut. I år må det ikke ske, og har det japanske team farten, er de i sagens natur storfavorit til sejren. Med tre biler i stedet for to er sandsynligheden for at vinde den eftertragtede sejr øget yderligere. Den tredje bil besættes af den succesrige WTCC kører, José Maria López samt Mike Comway og Kamui Kobayashi.


22. januar 2017


WRC/Rallye Monte Carlo: Ogier vinder for Ford

Debuterende Toyota på flot 2. plads

Det berømte Rallye Monte Carlo er formentlig VM-seriens mest uforudsigelige rally. Netop derfor er sejren i "Monte" den vigtigste i løbskalenderen og samtidig giver den en indikation af styrkeforholdet.

 

Det var især vigtigt i år, hvor et nyt reglement tages i brug og to bilfabrikker gjorde comeback. Sejren gik imidlertid - og det var måske det mest forudsigelige - til regerende verdensmester og vinder af det sidste tre Monte Carlo Rallies, Sebastien Ogier. For hans vedkommende var den eneste forskel, at han nu kørte den nye Ford Fiesta WRC, efter at VW hovedkulds forlod rally-VM som konsekvens af den kostbare dieselskandale.

 

Den store overraskelse var imidlertid Toyota, der gjorde comeback efter 17 års fravær med en ny og uprøvet Yaris WRC, udviklet af den firedobbelte finske rallyverdensmester, Tommi Mäkinen, i samarbejde med Toyota Motorsport i Köln. Teamets topkører, Jari-Matti Latvala kørte Toyota'en ind på 2. pladsen, foran endnu en Ford, kørt af den estiske kører, Ott Tänak. På 4. pladsen fulgte den spanske asfalt-specialist, Dani Sordo i Hyundai. Også Citroën gjorde comeback med irske Craig Breen, han blev nr. 5.

 

Rallyet var præget af ustandseligt skiftende kørselsforhold og en række kørere satte deres positioner overstyr ved at køre af sporet, deriblandt Hyundais Thierry Neuville, der førte rallyet indtil lørdagens sidste hastighedsprøve. Rallye Monte Carlo blev indledt med en tragisk dødsulykke, idet en tilskuere blev ramt af Newzealænderen Hayden Paddon. Hans Hyundai skred på den isdækkede asfalt og ramte klippevæggen. Det er endnu uklart, hvad der forårsagede tilskuerens død, men Hyundais VM-team valgte, at trække Paddon ud af rallyet i respekt for tilskuerens efterladte.

Verdensmesteren Sebastien Ogier vandt Rallye Monte Carlo i sin Ford Fieste WRC.

 

Toyota gjorde comeback i rally-VM med en flot 2. plads til Yaris WRC og Jari-Matti Latvala bag rattet.

 

Genhør vores eksklusive interview med manden bag Toyotas nye Yaris WRC:

 

Læs også: Toyota gør comeback i rally-VM>>>


11. januar 2017


Team Glad satser på sejr rally i Nordafrika

Da Dakar rallyet af terrorister blev tvunget til flytte til Sydamerika i 2009 etablerede en lille gruppe amatører en slags efterfølger til Dakar for amatører. Intercontinental Rally finder i år sted for sjette gang og starten går 23. januar. Målet er…Dakar. Favorit til sejren i det 6000 kilometer lange rally er det danske Team Glad, som allerede i 2015 stod øverst på præmieskammelen. ”Vi satser dog primært på at undgå uheld og tekniske problemer og nå hele vejen til Dakar”, pointerer Jacob Glad fra Kalundborg, der er bag rattet i den specialbyggede QT Wildcat 500 DKR, som han og co-driver Philip Volmer Hansen igen i år stiller op med, når starten går i den spanske havneby Almeria. Foran sig har de og deres supportteam 14 dagsetaper i Marokko, Vestsahara, Mauretanien og Senegal, før de den 5. februar når Dakar og den berømte Lac Rose, som også var målet i det oprindelige Dakar-rally, da det fandt sted på afrikansk grund. ”Siden 2015 har vi forbedret og gennemtestet rallybilen med en større motor og halvautomatisk gearkasse, så vi nu har både mere motorkraft og hurtigere gearskifte til at møde udfordringerne i ørkensandet”, fastslår Jacob Glad. Med fire servicefolk i et vogntog med Land Rover Discovery 4 og en specialindrettet Ifor Williams BV106 boxvan trailer med alt til servicering og forplejning, er der sørget for fuld support til kørerne og rallybilen hele vejen til Dakar.

Jacob Glad og Philip Volmer Hansen er klar til årets ørkenrally til Dakar


December 2016


Dakar starter ud 2. januar

Traditionen tro starter det nye år ud med en af årets store motorsportsbegivenheder. Det er det legendariske rally "Dakar", som også i år finder sted i Sydamerika. Rallyet bliver igen i år fulgt på Eurosport, som dagligt sender halvtimes sammendrag, typisk ved 23-tiden, dog tilpasset den pågældende dags øvrige LIVE sports transmissioner. Første udsendelse er programsat på Eurosport 1, 2. januar klokken 23:05. Sidste udsendelse sendes når løbet er slut, søndag d. 15. januar klokken 24.

Bemærk i øvrigt, at reportagerne her på Motorsiden.dk fra de enkelte dage alle kan findes under "Motorsport"

 


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt