2024 ABB Formel E VM 5.
afdeling
Tokyo E-Prix: Maserati
vinder knebent på Nissans
hjemmebane
Efter den historiske sejr til
McLaren-Nissan i 4. afdeling af Formel E VM var
forventningerne store, da den stadig stærkere
japanske fabrik tog pole-position i Tokyo E-Prix.
Oliver Rowland førte siden størstedelen af løbet i
sin fabriks-Nissan, men det var Max Günther i
Maserati-DS, der snuppede sejren på Nissans
hjemmebane, dog kun med nød og næppe.
Tokyo E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>
2024 ABB Formel E
VM 2. og 3. afdeling
Diriyah E-Prix:
Jaguar og Cassidy i VM-føring
Med en sejr, to
podieplaceringer og points i begge de to
VM-afdelinger, der fandt sted på racerbanen
i Ad Diriyah i Saudi-Arabien, udbyggede
Jaguars fabriksteam sin føring af ABB Formel
E verdensmesterskabet for teams og fører nu
også VM for kørere. Men de to løb var så
forskellige, at ikke færre end 15 kørere
scorede VM-points over weekenden og Top-10 i
weekendens andet løb kom i mål indenfor
mindre end 7 sekunder.
Diriyah E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>
2024 ABB Formel E
VM - 1. afdeling Mexico City E-Prix:
Porsche sejr igen -
men Jaguar presser på
Formel E er i gang. Det hele startede ud i
Mexico City, og som det skete sidste år, var
det også en Porsche, der kørte først i mål
denne gang. Men hvor det i fjor var den
senere verdensmester, Jake Dennis, der i sin
Andretti-Porsche vandt foran Porsche
fabrikskøreren Pascal Wehrlein, tog Wehrlein
i år skeen i den anden hånd, og satte hele
feltet på plads ved at føre fra
start til mål.
Mexico City E-Prix - læs mere på Formel E.dk
>>>
ABB
Formel E verdensmesterskabet 2024
Sådan
ser kørerbilledet ud
Formel
E handler om teknik, computerstyring og
kunstig intelligens. Men naturligvis har
kørerne også en afgørende betydning for
brugen deraf. De skal håndtere alt det,
IT-verdenen lægger i deres hænder, og det
sker i 15 E-Prix’er frem til udgangen af
juli måned. Det hele begynder i denne
weekend i Mexico City. Vi klarlægger
kørerbilledet lige nu.
Formel E 2024 optakt - kørerne >>>
ABB
Formel E verdensmesterskabet 2024
Gnisterne springer med computernes hjælp
Det er
mere end fem måneder siden, at det sidste
Formel E løb fandt sted. Men nu springer
gnisterne igen, og i weekenden går det løs i
Mexico City. Verdens mest innovative
motorsportsgren har udsigt til at blive
endnu mere innovativ. Men det er ikke til at
se det, hvis man ikke lige ved det. Og selv
da er det ret svært…
Læs mere: 2024 Formel E VM - optakt teknik
Dakar 2025: Dacia præsenterer
banebrydende CO2 neutral Sandrider
Allerede ved at engagere tre
af verdens allerbedste on- and off-road rallykørere
i løbet af 2023 understregede Dacia, at man mener
det mere end alvorligt, når man vil deltage i
verdens hårdeste rally, det legendariske Dakar,
næste gang det går løs, dvs. i januar 2025. Nu har
Dacia også løftet sløret for deres rallybil, som
kører fuldt og helt på miljøets præmisser.
Dacia Sandrider lancering - læs mere >>>
Dakar 2024: Thomas Kongshøj med igen
Da den danske Rally Raid MC-kører Thomas
Kongshøj startede ud på prologen forud
for årets første store
motorsportsbegivenhed, det legendariske
Dakar rally, var der en verden til
forskel på hans debut i 2023 og det, han
nu lægger for dagen. Kodeordet er
forberedelse, og forberedelse omfatter
langt mere end langt de fleste mennesker
kan forestille sig.
Dakar 2024 optakt - del 3 - læs mere >>>
Dakar 2024: Uforudsigeligt og skelsættende Dakar er ubetinget verdens hårdeste off-road
udfordring i motorsportens verden.
Oprindelig blev rallyet kendt som
”Paris-Dakar”, men siden har det forvandlet
sig i en grad, så det mere eller mindre
alene er navnet ”Dakar”, der binder nutidens
rally sammen med fortidens. Og så måske den
evige uforudsigelighed, hvor vejr,
kørselsforhold og evnen til at håndtere de
14 dage med fuld fart gennem ørkenen er
afgørende for udfaldet.
Dakar 2024 optakt - læs mere >>>
Formel E præsentation ved eCarExpo i Bella
Centeret i København I forbindelse med
den forestående elbilsmesse, eCarExpo, i det københavnske
Bella Center,
præsenterer Nissan for første gang en Formel E
racerbil i Danmark. eCarExpo finder sted i dagene
27.-29. oktober. Ved samme lejlighed vil
Motorsiden.dk's redaktør (som også har speaket
Formel E på Eurosport siden 2016), undertegnede Søren
Clauding, være til stede på messen og er inviteret
til, at fortælle om Formel E, dels omkring
racerbilen et par timer hver dag, dels fra scenen på
messen søndag d. 29. oktober klokken 13:15.
Det er en GEN2 racerbil som denne, kørt af Sebastien
Buemi i 2022, der vil blive udstillet i København.
Der er en ganske særlig årsag til, at det ikke er en
GEN3 bil - forklaringen gives på eCarExpo.
Gran Turismo: Filmen og
Nissan GT Academy
Fra Le Mans til
Formel E
Filmanmeldelser
finder stort set aldrig vej ind i
Motorsidens spalter. Men ingen regel uden
undtagelser, for den nye Gran Turismo spillefilm
er bestemt en biograf-aften værd. Især hvis
man har lidt race i blodet og nyder brølende
motorer. Men ét er filmen, et andet er
Nissan GT Academy historien. Allervigtigst
er dog perspektiverne, hvor hovedpersonen nu
også snuser til Formel E.
Gran Turismo filmanmeldelse med perspektiver
>>>
Copenhagen Historic Grand
Prix 2023:
Bilhistorien var
sejrherren
Uden et regulært
hovedløb og med drilske indslag fra
vejrgudernes side blev Copenhagen Historic
Grand Prix 2023 ikke helt, som det plejede
at være. Heldigvis havde den
bil-kulturhistoriske side en stor plads i
programmet over årets oplevelser på Bellahøj
Park.
CHGP 2023 - Bilhistorien var sejrherren >>>
Copenhagen Historic Grand
Prix 2023:
Starten er
gået til endnu et historisk gaderace
Så er Copenhagen
Historic Grand Prix 2023 officielt i
gang. Det legendariske kulturhistoriske
motorsports arrangement løber nu af
stablen igen. Og traditionen tro bød
byen København med Rådhuspladsen som
omdrejningspunkt velkommen til
begivenheden, der siden 1996 har vokset
sig så stor, at man venter op imod
40.000 tilskuere over de tre dage, hvor
løbene finder sted.
CHGP 2023 - Reception på Rådhuset >>>
Formel E
VM-finalen i London:
Vild finale gav
VM til Dennis og Jaguar
Efter begivenhederne
i Rom to uger tidligere stod det næsten
skrevet i kortene, at Jake Dennis skulle
vinde VM. Det gjorde han også. Men
verdensmesterskabet for teams, som har meget
stor betydning i Formel E, var på ingen måde
afgjort. Det blev det i London, men hvordan
det lykkedes Envision Jaguar at blive
verdensmester, havde ingen på forhånd kunnet
forudse.
Formel E finalen - læs mere
på Formel E.dk >>>
Formel E - 12. afd. Motorsport på
amerikansk
403 overhalinger i
51 minutters energirace
Det
var næsten absurd. I tre
kvarter gjaldt det om, ikke
at føre, at køre så langsomt
som muligt, uden at de andre
fik fordel af det. Ikke
færre end 403 overhalinger
på de små 51 minutter, som
løbet varede, har nogen talt
det til. Om tallet holder,
hvis man tæller efter, må
stå hen i et uvisse, men i
USA, i NASCAR, er man vant
til, at stillingen ændres i
en uendelighed, når der
køres på de berømte
ovalbaner. Men dette var
ikke NASCAR på ovalbaner,
det var Formel E, det første
E-Prix nogensinde i
Portland.
Portland E-Prix - læs mere
på Formel E.dk >>>
24 timers Le Mans 2023 -
optakt: Jubilæer på
stribe er værdifulde
milepæle
At 24 timers Le Mans har 100
års jubilæum i år er næppe
forbigået nogen
motorsportsentusiasts
opmærksomhed. Men faktisk er
100 året for afviklingen af
det første 24 timer lange
racerløb for biler blot ét
af en hel stribe jubilæer i
år, inklusive undertegnedes
helt personlige. Blot et
hurtigt skud: Goodyear
fejrer 125 års jubilæum i
år, Porsche fejrer 75 år og
så var der lige
undertegnedes i den større
sammenhæng ikke hel så
stort, men…
24 timers Le
Mans 2023 - jubilæer på
stribe >>>
24 timers Le Mans 2023 - optakt: Gigant
dyst mellem bilgiganter
Når de 62 deltagere i årets 24-timers Le
Mans lørdag d. 10. juni klokken 16:00 giver
sig i kast med den gigantiske udfordring det
er, at gennemføre et så langt og udmarvende
sprintrace, er der for danske tilskuere ikke
mindst to klare fokuspunkter: Den ligeså
gigantiske kamp mellem gigantiske
bilproducenter og naturligvis det ligeså
gigantiske og rekordstore felt af danske
racerkørere. Flere af dem oven i købet med
realistiske chancer for at vinde løbet
generelt.
24 timers Le Mans 2023 -
Giganternes dyst >>>
24 timers Le Mans 2023 - optakt:
Hypercars har skabt fornyelsen
Hypercars er det nye navn for
topkategorien i 24-timers Le Mans. De er
en smule langsommere end de hidtidige
LMP1 racersportsvogne men det betyder
intet i forhold til den betydning, de
har haft for udviklingen af verdens mest
berømte motorløb. I år er fem
fabriksteams med i Hypercar-kategorien
og ikke færre end 16 af slagsen er på
startlinjen.
24 timers Le Mans 2023 - Hypercars >>>
|
|
|
|
For første gang i Danmark: Den nyeste
Formel E racerbil kan ses i Odense i maj
Verdens mest avancerede fuldt elektriske
racerbil kommer til Danmark. Det er
teknologi-giganten ABB, der udstiller et
eksemplar af den innovative Formel E
GEN3 racerbil på EL & TEKNIK messen i
Odense Kongrescenter i dagene 14.-16.
maj – og der er fri adgang for alle.
Formel E racerbil kan ses i Danmark >>>
2024 ABB Formel E VM -
6. og 7.
afdeling
Nissan og
Porsche triumferer i Italien:
Enden er god,
når alting er uforudsigeligt
I weekenden
første løb vandt Oliver Rowland i
Nissan, da Antonio Felix da Costa i
Porsche blev diskvalificeret. Og i
weekendens 2. løb var Rowland tæt på
sejr. Men en datafejl tømte øjensynligt
Nissan raceren for strøm på løbets
sidste omgang, og sejren gik i stedet
til…Porsche, denne gang med Pascal
Wehrlein i cockpittet. Et skørt udfald,
som selv ikke den mest forudsigende
kunstige intelligens kunne have regnet
sig frem til, for i virkelighedens
verden er enden ind imellem
uforudsigelig, selvom den er god.
Misano E-Prix: Læs mere på Formel E.dk
>>>
2024 ABB Formel E
VM 4. afdeling
Sao Paulo
E-Prix:
Historisk sejr
til McLaren-Nissan
I årets fjerde
Formel E løb blev der endnu engang
skrevet motorsportshistorie, da det
navnkundige McLaren-brand, powered af
Nissans højeffektive Formel E elmotorer,
og styret af Formel E veteranen Sam
Bird, strøg først over målstregen. De
vandt foran Jaguars Mitch Evans, der
populært sagt tabte gnisten i løbets
sidste sving. Og Oliver Rowland
understregede siden Nissans styrke, ved
for andet løb i træk at køre
fabriks-bilen i mål på 3. pladsen.
Sao Paulo E-Prix - læs mere på Formel
E.dk >>>
Dakar 2024: Hårdt, hårdere - for hårdt?
Danske Thomas Kongshøj
gennemførte igen
Dakar er verdens hårdeste off-road
udfordring. Rallyet er uden sidestykke,
og sådan skal det også være, det er en
del af dets berettigelse. Men i år var
det hårdere end det har været i nyere
tid, og det kostede rigtig mange knobs,
hårde knobs, dyrt materiel og
ulykkeligvis også menneskeliv.
2024 Dakar rapport - del 2 >>>
Dakar 2024: Sainz vinder Dakar for
fjerde gang Sejren er Audis første Alder er
tilsyneladende ingen hindring i verdens
hårdeste ørkenrace. Om blot tre måneder
runder den tidligere tredobbelte
Dakar-vinder og dobbelte rally verdensmester,
Carlos Sainz,
de 62 år. Hvilken bedre start på året end at
vinde sin nu fjerde Dakar-sejr, og på ny i
et andet bilmærke. Denne gang var det Audi,
der nød godt af spanierens uomtvistelige
talent og erfaring. Sidste gang han vandt,
kørte han MINI…
2024 Dakar rapport del 1 >>>
Dakar 2024: Rally på miljøets præmisser
Brint og syntetisk brændstof viser vejen Det vil formentlig i mange menneskers øre
synes mærkeligt, at man i en tid med
heldigvis stadig større fokus på miljø og
klimforandringer kører et næsten 10.000
kilometer langt rally i en af verdens
førende oliestater, oven i købet med
deltagelse af en lang række bilfabrikker.
Men der er mening med galskaben.
Dakar 2024 - rally på miljøets præmisser >>>
Dakar 2024: Elbilernes ørken udfordring
I en tid, hvor elbiler vinder frem, er
det nærliggende at stille spørgsmålet:
Hvorfor er der ingen elektriske biler
med i Dakar rallyet? Det, der kommer
nærmest, er Audis deltagelse med biler,
der har elektrisk drivline, men også
medbringer deres egen højtydene
strøm-generator i form af en 400 hestes
DTM-motor.
Dakar 2024 - elbilernes ørken udfordring
>>>
Dakar 2024 kan blive starten på en ny
æra
Når starten den 5.
januar går på dette års Dakar, det 46. i
rækken, er det måske også starten på en
ny æra. Alene det faktum, at den
5-dobbelte Dakar-vinder, vinderen af de
sidste to års Dakar og nyudnævnt
verdensmester i W2RC kategorien, Nasser
Al-Attiyah, har sagt farvel til den
sejrsvante Toyota Hilux for at opdyrke
nyt terræn hos Dacia, indikerer, at
tingene kan blive meget anderledes i år.
Dakar 2024 optakt - del 2 - læs mere >>>
Dansk bilsport i udlandet: Masser af
succes i 2023 Dansk bilsport gik i 2023 fra succes til
succes. Vi har samlet op på resultaterne og
præsenterer en samling af de vigtigste
højdepunkter.
Dansk bilsport internationalt 2023 - læs
mere >>>
Dansk Motorsports
Award 2023: Fornemme priser til
danske motorsportsfolk
Det er blevet en årlig
tilbagevendende begivenhed, at der
sættes fokus på dansk motorsport og
sportens udøvere gennem en prisuddeling.
Årets ”Dansk Motorsports Award” med CEC
Event og den utrættelige Tino Thorsøe i
spidsen fandt denne gang sted 30.
november hos Porsche Center København
Dansk Motorsports Award
2023 - læs mere >>>
Nissan Formel E præsentation i Le Mans
Gennemgribende satsning i 2024
Nissan er uden sammenligning den største spiller i
Formel E. Den omstændighed, at der er tale om en
global bilvirksomhed og den eneste producent af
mainstream biler, giver dem en særstatus. Og deres
indsats for at udbrede kendskabet til Formel E og
ikke mindst baggrunden for fabrikkens engagement,
overgår klart de øvrige teams.
Nissan Formel E præsentation - læs mere
>>>
Copenhagen Historic Grand
Prix 2023:
Moderne race med
masser af spænding
TCR Denmark, der
afvikles efter det internationale reglement
og er topklassen i dansk motorsport gæstede
påny Copenhagen Historic Grand Prix.
CHGP 2023oderne race med masser af spænding
>>>
Copenhagen Historic Grand
Prix 2023:
Underholdning for alle med biler i blodet
Traditionen tro bød
på Copenhagen Historic Grand Prix ikke kun
på spændende race i historiske racerbiler.
Der var underholdning for ung og gammel,
hvis blot de havde et minimum af biler i
blodet.
CHGP 2023 - Underholdning for alle >>>
Copenhagen Historic Grand
Prix 2023: 19-årig
dansk Le Mans
stjerne kører Race for Riget
For få år siden var
der ikke mange, der havde hørt om Malthe
Jakobsen. Af gode grunde, for få år siden
var han heller ikke særlig gammel. Nu er han
19 år og debuterede i juni måned i 24 timers
Le Mans. Han er fortsat ikke særlig gammel,
men i juni hørte lidt flere om ham, trods 12
andre danske deltagere i verdens mest
berømte racerløb. Og nu skal han i weekenden
d. 5.-6. august køre i det såkaldte Race for
Riget i forbindelse med Copenhagen Historic
Grand Prix.
CHGP 2023 - Malthe Jakobsen - læs mere >>>
Formel E - 13-14. afd. Rom E-Prix:
Højt at
flyve, dybt at falde
Evans vandt og lod Dennis
triumfere
Jaguars Mitch Evans gjorde
som han plejede, eller i hvert fald havde gjort tre
gange inden han mødte op i Rom til årets 4. og 3.
sidste VM-løb i Formel E verdensmesterskabet. Han
kørte sin Jaguar racer til sejr. Men dagen efter var
det i bogstavelig forstand et frit fald, som
efterlod Andretti-Porsche teamets Jake Dennis i en
stærk VM-føring.
Rom E-Prix: Læs mere på Formel E.dk >>>
24 timers Le Mans præsenteres
i samarbejde med
GOODYEAR
2023
på Motorsiden.dk
INDHOLD:
24-timers Le Mans på
Motorsiden.dk
24 timers Le Mans 2023 - optakt:
Rekord mange danske racerkørere
Siden John Nielsen tilbage i
1990 vandt 24 timers Le Mans som den
første dansker nogensinde er
tilslutningen fra danske racerkørere
stille og roligt vokset. Siden fulgte
Tom Kristensen æraen. 9 sejre blev det
til for den legendariske dansker, der i
år fører feltet an på startrunden, på ny
udnævnt som Le Mans racets Grand
Marchal. Og feltet, der skal sendes
afsted, inkluderer ikke færre end 13
danske racerkørere, hvoraf flere for
længst har vundet klassesejre verdens
mest berømte motorløb.
24 timers Le Mans 2023 - rekord mange
danske
Mere
motorsport >>>
|
|
|