| 
							 I sommeren 2025 blev det 
							danske Vermilion Racing team nr. 2 i det, man kan 
							kalde et uofficielt 
							verdensmesterskab for Formula Student, afholdt på 
							Silverstone racerbanen i England – i konkurrence med 
							teams fra ikke færre end 125 universiteter fra hele 
							verden. Ved semesterstarten dette efterår blev 
							teamet styrket yderligere med i alt 20 nye 
							team-medlemmer, så man nu er 50 studerende til at 
							tackle den fortsatte udvikling. 
							  
							Formula Student er et 
							verdensomspændende projekt for 
							universitetsstuderende, typisk tilknyttet store 
							universiteter. I Danmark er Danmarks Tekniske 
							Universitet – DTU – det førende blandt i alt fire 
							danske universiteter. Også Aarhus Universitet, 
							Aalborg Universitet og Syddansk Universitet er 
							nemlig blandt deltagerne. 
							  
							Projektet går i korthed ud 
							på, at hvert deltager-universitet bygger en 
							racerbil, naturligvis indenfor nogle nærmere 
							specificerede regler, og siden dyster de imod 
							hverandre i en række discipliner, hvor spørgsmålet 
							om at være hurtigst er en af dem, men bestemt ikke 
							den eneste. 
							  
							Således scorede DTU-teamet, 
							som er døbt Vermilion Racing, førstepladsen i 
							kategorierne ”Business Plan Presentation”, Static 
							Events” og ”Formula Student Class”. Og sammenlagt blev 
							Vermilion Racing altså nr. 2. 
							  
							En af de mest innovative 
							motorsportsformer 
							Et af de særlige aspekter ved 
							deltagelsen i Formula Student, som af den berømte 
							Formel 1 ingeniør og motorsportschef, Ross Brawn, er 
							udnævnt til den ene af verdens i alt kun to mest 
							innovative former for motorsport, er, at alle 
							team-medlemmer arbejder på projektet i deres fritid. 
							Ross Brawn må dog have overset Formel E, som af 
							mange ellers anses for verdens mest innovative form 
							for motorsport (men måske har han udtalt sig inden 
							Formel E blev etableret). 
							  
							Det har man heldigvis ikke i 
							Vermilion Racing, for DTU-teamet har satset på en 
							fuldt elektrisk drivline. Derigennem lægger man 
							direkte an til, at de studerende på den ene eller 
							anden måde vil kunne bidrage til udviklingen af 
							elektromobilitet, på såvel som udenfor racerbanen. 
							For som bekendt har der altid været tætte bånd 
							mellem motorsporten og den globale bilproduktion, 
							noget som ikke mindst Nissan, Jaguar og Porsche i 
							den grad dokumenterer gennem deres Formel E baserede 
							motorsportsaktiviteter. 
							  
							Fokus på fremtidens 
							mobilitet 
							Det innovative i Formula 
							Student lægger dog ikke, hvad drivlinen angår, 
							begrænsninger på de studerendes kreativitet. Mange 
							deltagere satser som i bilindustrien fortsat også på 
							ICE-drivliner, men det overordnede budskab er det 
							samme: At understøtte de unge menneskers udvikling 
							og læring til gavn for fremtidens mobilitet. 
							  
							Derfor indgår også den vifte 
							af færdigheder, som hænger uadskilleligt sammen med 
							den tekniske innovation. Team-arbejdet og det 
							kommercielle element er vigtige parametre. Og det er 
							ikke overraskende, at Vermilion Racings ”Head of 
							Business”, Esben Metzsch, ved præsentationen af 
							teamets status netop nu – herunder et såkaldt 
							show-run på Storkøbenhavns Køretekniske Anlæg – 
							fastslog, at en stor del af efteråret var gået med 
							at involvere de i alt 20 nye teammedlemmer i det 
							fortløbende arbejde, hvor målet vel er endnu en 
							topplacering i 
							konkurrencen på Silverstone racerbanen. 
							  
							Som sådan sker der til 
							stadighed en udskiftning men også en udbygning af 
							teamet. Der er typisk et frafald af team-medlemmer, 
							som repræsenterer flere end 10 studieretninger på 
							DTU, fx når de færdiggør deres uddannelse, og det 
							kompenseres der så for gennem nye studerende – godt 
							underbygget af en øjensynlig stadig stigende 
							interesse i at være med i det spændende projekt. 
							  
							Styrkelse af de personlige 
							egenskaber 
							Formula Student er godt nok 
							ikke en uddannelses-disciplin på DTU, men DTU lægger 
							bl.a. faciliteter til arbejdet. Og alt Formula 
							Student arbejdet foregår i elevernes fritid. Det 
							indebærer, at der arbejdes snart sagt døgnet rundt, 
							men betyder også, at de studerendes personlige 
							egenskaber gennem samarbejdet, sammenholdet og de 
							fælles målsætninger styrkes, så de besidder 
							kvaliteterne, når de siden skal praktisere deres 
							kunnen i livet efter studietiden. 
							  
							Det betyder imidlertid også, 
							at fordi der som sådan er sat en udløbsdato på deres 
							tilknytning til arbejdet, som hænger direkte sammen 
							med deres tilknytning til DTU, ønsker den enkelte 
							naturligvis at få mest muligt ud af indsatsen. Det 
							øger indsatsen og arbejdslysten – værdifulde 
							egenskaber i arbejdslivet, uanset det finder sted på 
							eller uden for motorsporten. 
							  
							Det er noget, som ikke mindst 
							den ”pensionerede” kvindelige Formel 1 mekaniker, 
							Emilie Rath, har mere end fuld forståelse for. 
							Derfor nyder Vermilion Racing hendes fulde opbakning 
							og anerkendelse – hvilket også bidrager til styrket 
							diversitet i denne særlige motorsportsgren, hvilket 
							i sig selv er en ganske unik faktor. 
							  
							Sidst, men ikke mindst, er 
							det en væsentlig del af teamets arbejde, at styrke 
							det økonomiske grundlag, eksempelvis gennem 
							sponsorater. Øverst på ønskelisten står muligheden 
							for at gøre teamets elektriske racerbil en del 
							lettere end den er, fx gennem anvendelse af mere 
							eksotiske og derfor dyrere tekniske løsninger. 
							 
							Hurtige fakta om Vermilion 
							racerbilen: 
							 
							Motoreffekt: 80 kW (108 hk). 
							Batteri: 600 Volt. Kapacitet: 8,3 kWh. Vægt: 280 kg. 
							Topfart: 107 km/t. 0-100 km/t: 3,2 sek. 
							 |