- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki Swift 1,2 Dualjet mild HYBRID

Turbotryk savnes – ikke nødvendigvis…

I forbindelse med de første internationale testkørsler af den helt nye Suzuki Swift tilbage i marts måned, var der alene mulighed for at prøve bilen med den nye 112 hestes 3-cylindrede Boosterjet benzinmotor. Nu er bilen landet i Danmark og vi var nysgerrige efter, at prøve den med den mindre kraftfulde men mere retlinede 1,2 liters Dualjet benzinmotor UDEN turbolader.

Suzuki Swift 1,2 Dualjet test - læs mere >>>

 

Onboard i den nye Suzuki Swift med Mild Hybrid motor uden turbolader. Oplev selv, hvordan den kører. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Toyota 1,5 VVT-iE T2 Premium

Ingen hybrid, ingen turbo og utrolig nem

Toyota har i den grad været banebrydende indenfor hybridteknologien, så det efterhånden er vanskeligt, at forestille sig en Toyota uden hybrid drivline. Men de findes naturligvis fortsat og den konventionelle teknologi mestrer japanerne også, her prøvekørt i en den nye Yaris.

Toyota Yaris 1,5 VVT-iE test - læs mere >>>

 

Toyota fremstiller ikke kun hybridbiler, men også glimrende konventionelle køretøjer. Hér er én af dem... Videoen kan også ses i Fuld HD.


Citroën C3 PureTech 110 S&S Sport

Svæver på en sky – C3 til drømmepris

Se videoen og forstår overskriften. Selvom vi kørte den nye Citroën C3 for en brutal, ujævn vej, var det – næsten – som at svæve på en sky. Citroën C3 byder på kørselskomfort i særklasse – og det er ikke opnået på bekostning af kurveegenskaber og stabilitet. Og lige nu sælges den til en regulær drømmepris.

Citroën C3 PureTech 110 Sport test - læs mere >>>

 

Vi udsætter den nye Citroën C3 for en ægte affjedrings dræber. Se i videoen hvordan det klares. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Hyundai i30 1,6 CRDi 110 hk Premium

Behageligt gensyn

En af forårets med rette mest roste nye biler er den nye generation af Hyundais kompakte mellemklassebil, i30, for med den nye i30 har Hyundai populært sagt gjort alting rigtigt. Men gælder det også, hvis man gearer ned i motorstørrelse og går under lakken på i30 med en 110-hestes diesel i stedet for eksempelvis den 140 hestes benziner, vi prøvede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler?

Hyundai i30 1,6 CRDi test - læs mere >>>


Alfa Romeo Stelvio 2,2D 210 hk Q4 aut. Super

Ny SUV fra Alfa Romeo: Kør den med omtanke

Alfa Romeos formentlig allerstørste udfordring er de forventninger, der stilles til en ægte Alfa. Forventningerne og dermed udfordringen er bestemt ikke blevet mindre, efter at fabrikken bragte den meget fine Giulia på markedet. Når man så kaster sig ud i, at bygge en SUV, fordi det i høj grad er, hvad der står i høj kurs på bilmarkedet, så er forventningerne ekstra store.

Alfa Romeo Stelvio 2,2D Q4 test - læs mere >>>


SEAT Leon 5d FR 1,8 TSI ACT DSG

Harmoniske Leon FR overgår dem alle

Med risiko for at blive klogere, for vi har ikke prøvekørt den seneste høj tydende SEAT Leon Cupra endnu (men den er næppe meget forskellig fra den vi prøvede i december sidste år), vil vi fastslå, at FR-versionen med 180 hestekræfter er den bedste af alle Leon versionerne. En del af forklaringen findes under bagagerummet.

SEAT Leon FR 1,8 TSI DSG - læs mere >>>


Porsche 911 Targa 4 GTS PDK

Alt er nyt - men sjælen heldigvis intakt

Porsche 911 er uden sammenligning omdrejningspunktet i Porsches succes. Den moderne version er helt igennem fornyet, den er tilført alle de elektroniske hjælpemidler, man næsten kan forestille sig. Alligevel har man formået, at holde sjælen intakt. Det gælder ikke mindst den prøvekørte 911 Targa 4 GTS, som er en ny variant af 911.

Porsche 911 Targa 4 GTS test - læs mere >>>


Toyota C-HR 1,8 Hybrid C-HIC

Et spørgsmål om optimal indstilling

Det er sjældent, en så enkel overskrift kan have så mange betydninger. Men det er ikke desto mindre tilfældet hér, hvor vi har fokus på den nye Toyota C-HR. Dens design er fænomenalt, den udtrykker i den grad livsholdning, den kræver stillingtagen til drivline, til miljø, og sjovt nok også til bilens grundliggende køreegenskaber, som også handler om indstillinger.

Toyota C-HR 1,8 Hybrid test - læs mere >>>


SEAT Leon ST Xcellence 1,4 TSI ACT DSG

Leon par Excellence

Indrømmet: ”par excellense er ikke et udtryk, der bruges meget. Men det betyder på almindelig dansk, at der er tale om noget særligt. Det er relevant at kende til, for at forstå, hvad SEAT mener med udstyrsbetegnelsen på i dette tilfælde mellemklassebilen, Leon.

SEAT Leon ST Xcellence 1,4 DSG - læs mere >>>


Suzuki Ignis 1,2 Dualjet Active AllGrip 4WD

Ignis med greb om tingene

Suzuki er ekspert i småbiler og det der med træk på alle fire hjul er de også ret gode til. Det er imidlertid ikke det allernemmeste i denne verden, at kombinere de to ting, men også den disciplin mestrer den japanske bilfabrik, klart dokumenteret med den lille nye Ignis 4WD.

Suzuki Ignis AllGrip 4WD test - læs mere >>>


Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 Trailhawk

Luksusbil til udfordrende terræn

Da vi sidste gang prøvede den store Jeep, Grand Cherokee, var det ikke mindst for at afdække, hvordan den håndterede det terræn, hvorpå den oftest ville føre sig frem, nemlig på plan asfalt. Men den er jo bygget til, også at køre i udfordrende terræn, så da en Trailhawk version var indenfor rækkevidde, skulle der ikke mange overtalelsesevner til, at vi på ny skulle køre Grand Cherokee.

Jeep Grand Cherokee Trailhawk test - læs mere >>>


BMW 530d aut. Sedan

Firmabil til Autobahn - og andre steder

5-serien er iflg. BMW verdens mest populære firmabil. Men hvordan opfører den elegante og sportslige firmabil sig for fuld fart på en langtur? Vi har svaret, for vi har kørt den ude i Europa, ikke den hidtidige 5-serie fra 2010, men den helt nye, som blev lanceret for få måneder siden.

BMW 530d Sedan test - læs mere >>>

BMW M2 Coupé

Racerbil til hverdagsbrug

Det kan lyde som en lidt fortærsket overskrift, men vores oplevelse var, at BMW’s M2 udgave af den kompakte 2-serie Coupé er forbavsende komfortabel på almindelig landevej. Så komfortabel, at ingen behøver fravælge bilen af frygt for, at den bliver uudholdelig i hverdagen. Det gør den næppe – tværtimod.

BMW M2 Coupé test - læs mere >>>

 

Vi har track-testet den ultimative BMW M2 Coupé med 370 hestekræfter på FDM Sjællandsringen. Den er ret hurtig... Videoen kan også ses i Fuld HD.


Hyundai i30 1,0T-GDi Premium

Mindre kan også gøre det

Den billigste udgave af den nye og eminente Hyundai i30 koster blot 200.000 kroner og for nylig stillede vi skarpt på udgaven med 110-hestes dieselmotor, som koster cirka halvanden gang så meget. Men mindre kan gøre det, uden at man behøver gå på kompromis med udstyret.

Hyundai i30 1,0T-GDi 120 hk test - læs mere >>>

 

Det regnede en del, da vi prøvekørte den nye Hyundai i30 med 120 hestes benzinmotor. Det gav en god idé om, hvordan den meget roste bil kører med netop denne maskine i motorrummet. Videoen kan også ses i Fuld HD.


KIA Rio 1,4 CRDi Advance

Kompaktbil til pendlerer

Den nye KIA Rio er en glimrende bil, det har vi ved flere lejligheder fastslået. Men om udgaven med en beskeden 77 hestes dieselmotor er værd at se nærmere på, hmm, vi var lidt i tvivl, så vi valgte at se om den var det. Det korte svar er: Også den Rio er en glimrende bil, hvis man altså har behov for præcis dens egenskaber.

KIA Rio 1,4 CRDi Advance test - læs mere >>>

 

Er 77 hestekræfter nok i en Rio? Videoen giver en god fornemmelse af svaret på også det spørgsmål. Videoen kan ses i Fuld HD.


Track test: Nissan GT-R

Vi har haft mulighed for at køre den ultimative 360 hestes Nissan GT-R for fuld udblæsning på Sjællandsringen. Overophedede bremser lagde en lille dæmper på udfoldelserne, da videoen skulle optages, men det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det.

Se on board videoen og læs mere hér >>>

 

Videoen kan også ses i Fuld HD.


SEAT Mii Style 1,0 MPI 60 hk Ecomotive

Bytur for mii i sol og regn

Tilfældet ville, at solen skinnede, da billederne til denne testkørsel fandt sted, alt imens regnen silede ned, da onboard videoen skulle optages. Symptomatisk imidlertid, ikke bare for den danske sommer anno 2017, men også, at en lille bil som SEAT Mii måske netop anskaffes pga. dens evne til at gøre brugeren glad og tilfreds i dagligdagen, uanset at forhold af både den ene og den anden slags blander sig i oplevelsen. Og det klarede den lille Mii fint ”for me”.

SEAT Mii 1,0 Ecomotive test - læs mere >>>


Skoda Octavia HB Style 1,0 TSI 115 hk

Under lakken på faceliftet

Det er kun kort tid siden, vi prøvekørte den faceliftede Skoda Octavia. Det var Combi udgaven med en kraftig dieselmotor, og i sagens natur handlede det meget om det funktionelle. Sætter man i stedet fokus på HB-versionen med tophængslet bagklap og en helt ny og kompakt 3-cylindret benzinmotor i maskinrummet, skifter oplevelsen karakter.

Skoda Octavia HB 1,0 TSI test - læs mere >>>


Opel Zafira Innovation 1,6 CDTi

Familiebil på rundtur

Vi har ved flere lejligheder og under forskellige forhold prøvekørt den rummelige Opel Zafira. Vi satte os for, at gå under lakken på den motormæssigt mere beskedne og derfor også mere pris- og omkostningsrigtige udgave, på en meget varieret køretur gennem det danske og det nordtyske sommerland. Selv Fanø fik vi lagt vejen forbi.

Opel Zafira 1,6 CDTi test - læs mere >>>


KIA Niro 1,6 GDI Hybrid Comfort DCT

Alsidig (hybrid) crossover

KIA har fart på, de breder sig ud i mange retninger, og ét af de felter, hvorpå den koreanske fabrik, der giver 7 års garanti på alle deres nye biler, i den grad vokser, er indenfor alternative drivliner. De gør det blot i de skjulte, hvad KIA Niro er et glimrende eksempel på.

KIA Niro Hybrid DCT test - læs mere >>>


Skoda Kodiaq 2,0 TDI AdBlue 4X4 DSG

Kraftfuld og alsidig storebror

Vi har tidligere prøvekørt Audi Q2, SEAT Altea og VW Tiguan og nu er turen så kommet til storebror i serien af nye SUV’er fra VW gruppen, Skoda Kodiaq. De er alle mere eller mindre baseret på den samme tekniske platform, kaldet MQB, som er yderst fleksibel, hvad netop det store spektrum af biler, baseret på den arkitektur er udtryk for.

Skoda Kodiaq test - læs mere >>>


Peugeot 3008 GT

Legetøj i premium klassen

Den billigste Peugeot 3008 koster 290.000 kroner, men der er også mulighed for at gå linen helt ud. Gør man det, hedder bilen slet og ret 3008 GT. Da er listeprisen en halv million, men da er man også ”klædt på” efter alle kunstens regler.

Peugeot 3008 GT test - læs mere >>>


Suzuki Ignis Adventure 1,2 Dualjet FWD

Eventyrlig og sjov multi-mini

En bil som Suzuki Ignis findes ikke magen til. Se på billederne og giv os ret. Når man går lidt mere under lakken på den usædvanlige minibil, bekræftes man i enhver henseende. Det er en fin bil, Suzuki har skabt, forudsat, selvfølgelig, at det er præcis de særlige egenskaber, den byder på, som man har brug for.

Suzuki Ignis Adventure test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt