Hyundai Inster Longe Range Advanced
Det handler om prioriering
En lille elbil til 170.000 kroner er vel OK. Og den
lille Hyundai Inster kæmpede også om fleste points
hos os ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2025. Den
scorede også godt, da vi prøvekørte den, og har
mange fine features. Men vi kørte ikke ind i et træ
med den. Heldigvis, for så kom EuroNCAP resultatet:
4 stjerner, og kun lige akkurat. Men skal det dumpe
den, eller er det et spørgsmål om prioritering?
Hyundai Inster test - læs mere >>>

Renault 5
E-Tech Iconic
Elektrisk pletskud i
elbils Danmark
Vi har ved flere lejligheder
omtalt den nye fuldt elektriske Renault 5 og givet
den rosende ord med på vejen. Og begejstringen har
svært ved at finde en ende efter nogle dage med
bilen, som i undertegnedes optik i elbils-Danmark er et regulært
pletskud. I retfærdighedens tegn skal det hurtigt
tilføjes, at den nye Nissan Micra, som søstermodel
til Renault 5 med stor sandsynlighed vil få en
ligeså stor buket roser, når den tid kommer.
Renault 5 E-Tech test - læs mere >>>

Mercedes-AMG E53
e4MATIC+ PHEV
Powerfuld og sporty
langturs cruiser
Indrømmet, det er ikke meget
vi gør ved powerfulde autobahn cruisere her på
siden. Men ingen regel uden undtagelser. Og endnu en
indrømmelse: Der er noget vist afslappende ved, at
læne sig tilbage i førersædet og fornemme et
kraftoverskud og en kørekomfort, som få kan hamle op
med. Det t cedes’ E-klasse stationcar. Og tak til
Mercedes for at have rullet deres
elektrificeringsstrategi tilbage.
Mercedes-AMG E53 e4MATIC+ test - læs mere>>>

Peugeot E-5008 EL210
GT Pack
3008+el+2=E 5008
Man tager en Peugeot 3008 og
trækker den lidt i enden, så der er plads til to
ekstra sæder, og så beholder man den 210-hestes
elmotor, den havde i forvejen, og vupti, så har man
en Peugeot E-5008. Hvor svært kan det være? Og det
er det da heller ikke, så det er ikke et mirakel, at
Peugeot kort tid efter lanceringen af E-3008, som vi
prøvekørte for et års tid siden, sendte en forlænget
udgave på markedet.
Peugeot E-5008 EL 210 test - læs mere >>>

MG Cyberster Trophy
Elektrisk eyecatcher
- skabt for synest skyld
Den skabte røre i samme
øjeblik, den iøjefaldende fuldt elektriske roadster
fra det i dag kinesisk ejede MG-brand så
projektørlyset første gang. Siden er MG Cyberster,
som den var døbt, blevet sat i serieproduktion, og
vi havde en kort køretur i den sidste efterår, da de
første køreklare biler satte hjulene på dansk
asfalt. Nu har vi så brugt mere tid på den – det er
oplevelsen ikke blevet mindre fancy af.
MG Cyberster Trophy test - læs mere >>>

Audi A5 Avant 2,0
TFSI S-Line Edition
Komfort og sport gør
ny Audi A5 endnu bedre
Audi A5 er gennemgribende
fornyet, og i den prøvekørte version med en
fleksibel 2-liters TFSI benzinmotor understreger den
tyske producent af premium biler, at kunderne ikke
er ladt i stikken, når en elektrisk drivline ikke er
ideel for dem. Som bekendt er der ikke mange andre
lande end Danmark, hvor der satses så ensidigt og
målrettet på elektrificering. Den situation kan Audi
glimrende håndtere, for den nye undervogn dur til el
såvel som flydende brændstof.
Audi A5 Avant test - læs mere >>>

Renault Mégane Iconic
Det er prisen, der
gør det - plus en god bil
Bilmarkedet har altid været
prisfølsomt. Historisk kan årsagen findes i de
gigantiske danske registreringsafgifter. Det
argument eksisterer ikke, når det gælder elbiler.
Alligevel er prisen fortsat en vigtig faktor, når
danskerne handler bil, hvilket ikke mindst Renault
har indset og handlet efter med kolossale
prisnedsættelser. De omfatter bl.a. Renault Mégane.
Renault Mégane Iconic test - læs mere >>>

MG HS PHEV Luxury
Brugsrigtig elektrisk
plug-in
Om den er tidsrigtig i
Danmark er ikke helt klart. Men når det gælder
brugsrigtigheden, rammer den ganske godt, den
seneste udgave af den mellemstore kinesiske MG HS
plug-in hybrid. Drivlinen er elektrisk det meste af
tiden, det store batteri rækker til 100 kilometers
fuldt elektrisk kørsel. Og når man ikke tapper strøm
af batteriet, sikrer benzinmotoren, at man ikke går
i stå – med en benzinøkonomi på omkring 16-17 km/l.
MG HS PHEV Luxury test - læs mere >>>

KIA EV3 Long Range
FWD Upgrade
Kompakt, rummelig og
ret komplet
KIA EV3 modtog i november
2024 ærestitlen ”Årets Bil i Danmark 2025”. Den var
vel fortjent og også undertegnedes top-valg, men det
går stærkt i bilverdenen og få måneder senere
overhalede Renault 5 den koreanske bil indenom i den
europæiske ”Car of the Year 2025”. Den store forskel
er ikke mindst, at EV3 er en mellemstor bil, mens
Renault 5 er en noget mere kompaktbil, og dem er der
stadig større efterspørgsel efter.
KIA EV3 test - læs mere >>>

Skoda Octavia Combi
eTSI Selection
Ægte stationcar plads
i rå mængder
I mange årtier har Danmark været et stationcar-land. Så meldte Tesla sig på
banen, og så gik vi helt elektrisk. Nogle gjorde i hvert fald. Tesla overbeviste
mange af bilkøberne, og det amerikanske brand stjal i vidt omfang billedet.
Pludselig var det for mange bilkøbere mindre vigtigt, om bilen havde plads til
fritid og ferie med hele familien. Men verden er i forandring. Og hvis man igen
føler sig draget af stationcars, behøver man ikke fortvivle. Der er stadig nogle
tilbage på markedet. Skoda Octavia Combi er en af dem.
Toyota Octavia Combi test - læs mere >>>

Skoda Kodiaq vs Skoda
Kodiaq
Plug eller ikke plug -
valgmuligheden består
Hvis det aktuelle danske
bilmarked skulle være rettesnor for verdens
bilproduktion, ville halvdelen af alle
ny-fremstillede biler være fuldt elektriske. Men
ingen steder i verden påvirkes bilkøb så meget af
afgiftsregler som i Danmark. Og Danmark er så lille,
at elbiler ofte er tilstrækkelige til at klare de
daglige kørselsbehov. Men resten af bilerne er
fortsat baseret forbrændingsmotorer, og dér skal der
træffes andre valg.
Skoda Kodiaq PHEV og MHEV test - Læs mere >>>

Hyundai Santa Fe Plug-in
Hybrid 4WD
Familiebus med muligheder
og lang garanti
I Danmark dømmes plug-in
hybrider ofte ude. Indrømmet, med massiv politisk
opbakning til elbiler, er plug-in hybrider ikke
udpræget privilegerede. Men for mennesker, der har
brug for 7 sæder, og et behov for, ikke at skulle
tilbringe en stor del af de længere ture ved en
ladestander, kan den semielektriske løsning give god
mening. Især hvis hverdagskørslen er beskeden.
Hyundai Santa-Fe 4WD PHEV - læs mere >>>

Mercedes-Benz EQS 450+
Sedan
Luksus elbil på meget højt
niveau
Havde det ikke været på grund
af den særlige front, ville det have været svært at
identificere den store Mercedes EQS som elbil. For
Mercedes har heldigvis valgt, ikke at begynde
forfra, blot fordi man udskifter den konventionelle
drivline med en elektrisk. Derfor bliver resultatet
ligeså luksuriøst, som man har forventninger til og
de svagheder, der måtte være, ligger ikke i den
elektriske drivline.
Mercedes EQS 450+ Sedan test - læs mere >>>

Toyota Yaris Hybrid Premiere Edition
Tendensrigtig hybridbil
Toyotas multiteknologiske tilgang til bilmarkedet og
satsning på selvopladende hybridbiler går sin
sejrsgang, ikke mindst i Europa, hvor den
tidsrigtige og trendy selvopladende hybrid, Toyota
Yaris Hybrid 130 er et mønstereksempel på
energirigtig og praktisk mobilitet. Det er i hvert
fald tendensen ude i Europa, hvor indregistreringen
af selvopladende hybridbiler alene i november i år
steg tæt ved 20 procent.
Toyota Yaris Hybrid 130 test - læs mere >>>

Flere prøvekørsler >>>