- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW e-Golf: El-bil i fuld fart

Der er fuld fart på elbils området. Bilfabrikkerne satser stort på eldrift, noget som man kun kan billige, hvis man synes, at jordkloden også i fremtiden skal være værd at bebo. Noget, der er god mening i, for indtil videre er alternativerne beskedne… Det er så ikke alle, der har forstået det (bl.a. de danske politikere), men det kommer jo nok en dag.

VW e-Golf test - læs mere >>>

 

Volkswagen e-Golf er et eksempel på at en konventionel bil godt kan omformes til el-drift. Men den er tung, rigtig tung, og det mærkes. Kør med en tur. Fuld HD.


Nissan Qashqai 1,2 DIG-T X-Tronic Tekna

Derfor fortsætter succesen

Den seneste generation af Nissans banebrydende Qashqai så dagens lys for første gang i 2014. I sommer fik den så en kraftig overhaling. I november måned 2017 var den mere mere populær end nogen anden bilmodel i Danmark. Vi forklarer hvorfor…

Nissan Qashqai DIG-T X-Tronic test - læs mere >>>

 

Vi har prøvet Nissans ultra populære by-crossover på grus, ved bykørsel og på motorvej. Kør med og oplev bl.a. hvorfor Nissan Qashqai i november blev den mest købte personbil i Danmark. Fuld HD.


VW Arteon 2,0 TDI DSG Elegance

Passat i elegant sportsdress

Det ville være for let sluppet, blot at sige, at VW Arteon er en sporty udgave af VW Passat. For virkeligheden er, at Volkswagen designerne har fået krænget et så iøjefaldende og elegant design ned over den i øvrigt også ret pæne Passat, at den har opnået sin helt egen karakter.

VW Arteon 2,0 TDI Elegance test - læs mere >>>


Mazda MX-5 RF SKYACTIV-G 1,5 Edition

Targa-tag til vinter cruise

De er altså ret opfindsomme hos Mazda. Én ting er i moderne tid at have skabt en kultbil, en ægte roadster med alle de klassiske dyder skruet sammen med moderne teknik og en velbevaret køreoplevelse. Men at erstatte den obligatoriske kaleche med et foldetag, det kræver mod og kreativ tænkning. Resultatet sidder lige i øjet.

Mazda MX-5 RF SKYACTIV-G test - læs mere >>>

 

Vi har prøvet Mazda MX-5 med foldetag. En løsning, der måske især udmærker sig i den kolde del af året. Kør med og oplev den vævre Targa-roadster. Fuld HD.


Hyundai i30 Stationcar 1,4 T-GDI DCT Premium

Stationcar for danskere

Det, der undrede os mest i forbindelse med kåringen af Årets Bil i Danmark 2018, var, at Hyundai i30 ikke blev nomineret. Nomineringen er en demokratisk proces, men alligevel: Hyundai i30 var nemlig redaktørens topkandidat og den opfattelse har ikke ændret sig, heller ikke efter også at have prøvekørt i30 i Stationcar.

Hyundai i30 Stationcar test - læs mere >>>


KIA Optima PHEV Plug-in Hybrid Sedan

Kørselskomfort på premium niveau

Når det gælder hybridbiler er der ofte og forståeligt nok stor fokus på teknik, elektricitet, miljørigtig bilkørsel og den slags ting. Men oplevelsen bag rattet i KIA Optima PHEV handler om noget helt andet: Kørselskomfort på højere niveau.

KIA Optima Plug-in Hybrid test - læs mere >>>


Range Rover Velar R-Dynamic SE 3,0

Luksus SUV med skjulte egenskaber

Da Land Rover i 1969 prøvekørte de prototyper, der siden blev grundlaget for den første luksus offroader fra den navnkundige britiske bilfabrik, kaldte man den Velar. Det betyder noget i retning af ”skjult” eller i hvert fald godt ”kamufleret”. Den nye mellemstore SUV, som har fået det legendariske navn, gemmer da også på langt mere rå styrke og flere anvendelses muligheder end det elegante ydre indikerer.

Range Rover Velar test - læs mere >>>

 

Range Rover Velar sætter standarden for store, luksuøse medium SUV'er. Videoen viser hvorfor. Fuld HD.


Volvo V60 D3 M/T Momentum

V60 på tilbud

Hvad er idéen i, at prøvekøre en bilmodel, som står for et generationsskifte? Ganske enkelt: Volvo har taget en konsekvens af markedet og reduceret prisen på V60 modellen gevaldigt, og det sætter den helt automatisk i et nyt lys.

Volvo V60 D3 Momentum test - læs mere >>>


VW Golf GTE 1,4 TSI 6 DSG

Plug-in har gjort Golf kunderne helt elektriske

Volkswagen Golf GTE er blevet en kæmpesucces. Kunderne er på det nærmeste blevet helt elektriske efter at få fingre i et eksemplar, i hvert fald de, der gerne vil have en potent Golf, men måske ikke er parat til, at springe de 420.000 kroner, ikon-GTI’en over alle GTI’er koster i den billigste version.

VW Golf GTE 1,4 TSI test - læs mere >>>


SEAT Toledo Style 1,2 TSI FR-Line

Toledo med ekstra pep

SEAT har med sine Cupra modeller et ægte sportsligt tilbud til de, der ønsker masser af kræfter og mulighed for at køre rigtigt stærkt. Men i en virkelighed, hvor fartgrænserne sætter ind, længe inden man når de hastigheder, Cupra modellerne kan køre, er det måske for mange mennesker lidt for meget. Et godt alternativ er FR-versionerne og ikke mindst FR-Line varianterne.

SEAT Toledo 1,2 Style FR-Line test - læs mere >


Hyundai IONIQ Electric Premium

Mobilitet for fremtiden

De allerfleste el- og hybridbiler på markedet er skabt enten som det ene eller det andet. Visse bilproducenter har endda taget eksisterende modeller og bygget dem om til el-drift eller hybriddrift. Da Hyundai skabte IONIQ, begyndte man i den modsatte ende og byggede en elbil, der også kunne fungere som hybridbil af både den ene og den anden slags, men omdrejningspunktet var el-drift.

Hyundai IONIQ Electric test - læs mere >>>


Audi Q5 Sport 2,0 TDI quattro

Ægte og potent premium SUV

Da Audi præsenterede den første Q5 tilbage i 2008 var det en naturlig konsekvens af den retning, man havde taget med den større Q7, som kom på markedet tre år tidligere. Siden er markedet for kompakte SUV’er eksploderet, og i fjor var tiden så inde til, at præsentere en helt ny generation af medium størrelse SUV’en. Den er i mellemtiden også kommet til Danmark.

Audi Q5 Sport 2,0 TDI quattro test - læs mere >>>


SEAT Ibiza Xcellence 1,0 TSI 95 hk

Overraskende god

Hvis overskriften skal have nogen mening, må vi tilstå, at vi udmærket vidste, at den helt nye SEAT Ibiza var overraskende god, da vi var ude at køre i den for første gang på dansk asfalt. Allerede de første internationale prøvekørsler i begyndelsen af maj havde nemlig afsløret, at den nye kompakte SEAT ikke blot så godt ud, men også kørte temmelig godt.

SEAT Ibiza 1,0 TSI 95 hk test - læs mere >>>


Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 hk Titanium

Den harmoniske løsning

Hidtil har Fords top versioner haft udstyrs-betegnelsen Titanium. Nu hedder top udgaven Vignale, Men hvis man ikke har lyst til, at betale 200.000 afgifts reducerede kroner for Vignale udgaven med 140 benzinheste i maskinrummet, er versionen med 100 hk og Titanium udstyr ikke at foragte. Den koster blot 165.000.

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost test - læs mere >>>


Opel Insignia Grand Sport 1,6 Turbo D Dynamic

Premium oplevelse til fornuftspris

Der er noget vist afstressende ved, at køre en langtur i en bil, der ikke er den mest veludrustede, potente motorvejsæder. Især når bilen endda er så godt klædt på, at man ikke oplever et savn undervejs. Det var en af de uventede erfaringer, vi tog med hjem fra en bekymringsfri langtur ad det tyske autobahnnet i den nye Opel Insignia Grand Sport med 136 dieselheste og mellemudstyret ”Dynamic”.

Opel Insignia Grand Sport test - læs mere >>>

Mazda2 1,5 SKYACTIV-G 1,5 90 hk Superior

Køredynamisk ansigtsløftning

Mazdas succesmodel, Mazda2, har for nylig fået en overhaling. Både udenpå og under lakken er modellen blevet opdateret. Nødvendigt? Egentlig ikke, for den seneste generation så dagens lys i 2015, men alligevel har ansigtsløftningen en vis effekt.

Mazda2 SKYACTIV-G Superior test - læs mere >>>

 

Mazda2 er blevet facelifted, men der er flere ændringer under lakken end uden på. Videoen illustrerer nogle af dem. Fuld HD.


SEAT Ibiza FR 1,0 TSI 115 hk

Ibiza Formula Racing er den skarpe oplevelse

Den helt nye SEAT Ibiza kom på markedet for få måneder siden. Den kører rigtig godt, hvad vi fastslog allerede i forsommeren i forbindelse med de første internationale prøvekørsler. Dengang kørte vi bl.a. Ibiza’en med den kraftigste af  de 3-cylindrede 1-liters TSI-motorer på 115 hestekræfter i Xcellense versionen. Med tilnavnet ”FR” bliver Ibiza endnu skarpere.

SEAT Ibiza FR 1,0 TSI 115 hk test - læs mere >>>

 

SEAT Ibiza FR er ingen racerbil, men den kvikkeste version af den nye Ibiza, med sportsaffjedring - og med 0-100 km/t på 9,3 sekunder er den ret kvik endda. Men hvordan klarer den en regnvåd dansk efterårsvej? Se videoen og få svaret. Fuld HD.


Alfa Romeo Stelvio 2,0 TB 280 hk Q4 aut.

Lille forskel med stor virkning

Det er måske for meget at sige, at 70 hestekræfter er en lille forskel, men det er et faktum, at det ikke var effekten, der ændrede oplevelsen. Snarere det, den førte med sig. I alle tilfælde var oplevelsen af den kraftige 280 hestes udgave af den nye Alfa Romeo Stelvio meget anderledes end af 210 hestes diesel versionen, vi første gang stiftede bekendtskab med.

Alfa Romeo Stelvio 2,0 TB Q4 test - læs mere >>>

 

Vi har prøvet den hotte udgave af Alfa Romeo Stelvio med Q4 og 280 turbobenzinheste. Her viser den rigtige Alfa Romeo sig - se selv. Fuld HD.


Fiat 500 L Wagon Family 1,6 MJT 120 hk

Familiebil med skærpet look

Når én bliver til to og to bliver til flere kommer Fiat 500 L Wagon Family ind i billedet. I hvert fald, hvis den ene er vild med Fiat 500 og ikke vil give afkald på den særlige Fiat 500 følelse, blot fordi hun har fået sig en kæreste og de har fået børn. Og ja, der står ”hun” – ren kønsdiskriminering, kunne man forestille sig, at meningen ville være øst for Danmark.

Fiat 500 L Wagon Family test - læs mere >>>

 

Vi har prøvet den ualmindelig praktiske XL udgave af Fiat 500. Tag med på køreturen og oplev en imponerende stabilitet i stiv sidevind. Fuld HD.


Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 125 hk Titanium

Den hurtigere køreglade løsning

En af de fine egenskaber ved Fords prisbelønnede 1-liters EcoBoost motor er dens muligheder for, at optræde med forskellig effekt, uden at det går ud over fleksibilitet og brugsoplevelsen – eller for den sags skyld det officielle forbrugstal. For nylig prøvekørte vi Ford Fiesta med 100-hestes udgaven, nu tog vi en tur i 125-hestes versionen. Den er klart den hurtigere løsning.

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 125 hk test - læs mere >


Volvo XC60 D5 AWD Inscription

Top teknik for alle pengene

Volvo kan det dér med teknikken. Det har de vist ved utallige lejligheder. Det er også helt tydeligt i en bil som den helt nye XC60, der bl.a. byder på en avanceret undervogn. Forudsat man vil betale for det. For selv i en verden med afgifts nedsættelser koster en XC60 mange penge, ikke mindst den her prøvekørte top version.

Volvo XC60 D5 AWD test - læs mere >>>


Mazda CX-5 2,2 SKYACTIV-D Vision aut.

Helt igennem ægte...SUV

Allerede da vi tilbage i forsommeren prøvede den helt nye Mazda CX-5 i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på snoede bjergveje omkring Barcelona i Spanien, stod det klart: Mazda har bygget en bil, der er endnu bedre end forgængeren. Det indtryk blev bekræftet på de regnvåde danske efterårsveje, hvor dens køreegenskaber var mere end ideelle.

Mazda CX-5 SKYACTIV-D test - læs mere >>>


Toyota Yaris Hybrid H2 Premium

Kørekomforten er i højsæde – blandt andet

Hos Toyota i Danmark har man det ekstra godt for tiden. Den seneste afgiftsomlægning givet stor bonus. Nu er forskellen i pris på den Yaris Hybrid, vi denne gang har sat under luppen, og udgaven med 1,5 liters benzinmotor, som vi prøvekørte for nylig, reduceret til blot 12.000 kroner. Vel at mærke to biler med samme udstyr.

Toyota Yaris Hybrid test - læs mere >>>


SEAT Alhambra 1,4 TSI 150 hk Style

Multibil med berettigelse

I al begejstringen over de moderigtige SUVer virker det som om, at mange bilkøbere har glemt de multifunktionelle MPVer - fordansket til ”multibiler”. De har fortsat en berettigelse, hvad den prøvekørte SEAT Alhambra er et mønstereksempel på.

SEAT Alhambra 1,4 TSI test - læs mere >>>


BMW M2 Coupé

Racerbil til hverdagsbrug

Det kan lyde som en lidt fortærsket overskrift, men vores oplevelse var, at BMW’s M2 udgave af den kompakte 2-serie Coupé er forbavsende komfortabel på almindelig landevej. Så komfortabel, at ingen behøver fravælge bilen af frygt for, at den bliver uudholdelig i hverdagen. Det gør den næppe – tværtimod.

BMW M2 Coupé test - læs mere >>>


Hyundai i30 1,0T-GDi Premium

Mindre kan også gøre det

Den billigste udgave af den nye og eminente Hyundai i30 koster blot 200.000 kroner og for nylig stillede vi skarpt på udgaven med 110-hestes dieselmotor, som koster cirka halvanden gang så meget. Men mindre kan gøre det, uden at man behøver gå på kompromis med udstyret.

Hyundai i30 1,0T-GDi 120 hk test - læs mere >>>


Volvo V60 Cross Country Plus D4 aut. AWD

Cross Country lig med SUV, eller?

En Volvo V60 Cross Country – det er blot en forhøjet udgave af V60. Hvor svært kan det være? Sådan er det i hvert fald, hvis man spørger hos Volvo. Der er ingen grund til, at gøre så stort et nummer ud af 6,5 cm forhøjet frihøjde, ups, blev der lige skrevet 6,5 cm. Så er den jo en SUV, eller?

Volvo V60 Cross Country test - læs mere >>>


Opel Crossland X 1,2 T Innovation

Pletskud og crossover i enhver forstand

Årets store begivenhed indenfor bilverdenen er PSA koncernens køb af Opel. Det hæderkronede tyske Opel-bilmærke er nu i familie med de ligeså hæderkronede Peugeot og Citroën-biler og også deres eksklusiv-mærke, DS. Men allerede for fem år siden påbegyndte PSA og det da GM-ejede Opel udviklingssamarbejdet om bl.a. den nye Opel Crossland X og søsterbilen Citroën C3 Aircross.

Opel Crossland X test - læs mere >>>


KIA Rio 1,4 CRDi Advance

Kompaktbil til pendlerer

Den nye KIA Rio er en glimrende bil, det har vi ved flere lejligheder fastslået. Men om udgaven med en beskeden 77 hestes dieselmotor er værd at se nærmere på, hmm, vi var lidt i tvivl, så vi valgte at se om den var det. Det korte svar er: Også den Rio er en glimrende bil, hvis man altså har behov for præcis dens egenskaber.

KIA Rio 1,4 CRDi Advance test - læs mere >>>


Track test: Nissan GT-R

Vi har haft mulighed for at køre den ultimative 360 hestes Nissan GT-R for fuld udblæsning på Sjællandsringen. Overophedede bremser lagde en lille dæmper på udfoldelserne, da videoen skulle optages, men det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det.

Se on board videoen og læs mere hér >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt