- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Stinger GT-Line 2,0 T-GDI RWD

Iøjefaldende og velfungerende

KIA Stinger er et statement fra KIA om, at KIA kan mere end producere overkommeligt prissatte brugsbiler. Den er imidlertid blevet til mere end et blot et signal til omverdenen, for den lever helt op til sit iøjefaldende design og fine specifikationer.

KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD test - læs mere >>>


Dacia Duster 1,5 dCi 110 4X4 Prestige

Vellykket løft til Renaults ærlige billigbil

Dacias mest populære model, Dacia Duster, er blevet opdateret. Visuelt har den fået et væsentligt løft og funktionelt ligeså. Den er blevet langt skarpere, mere attraktiv og tiltrækker sig opmærksomhed i en grad, som forgængeren ikke kom i nærheden af. Og den store opmærksomhed er fuldt berettiget, ikke mindst fordi det er lykkedes Dacia i Danmark at slå mærkets position som Renaults billigbiler fast med 7-tommer søm.

Dacia Duster 1,5 dCi 4X4 test - læs mere >>>

 

Dacia har opdateret deres mest populære model, den kompakte SUV, Dacia Duster. Vi har prøvet den dér i det danske landskab, hvor den nok vil tilbringe mest tid. Fuld HD.


Alfa Romeo Giulia 2,0 TB 280 hk Q4 aut. Veloce

Veloce giver mening

Tænk, hvis en britisk bilfabrik gav en hurtig bil efternavnet ”Speed”. Eller en tysk fabrik kaldte en bil for ”Schnell”. Det ville være underligt. Men italienerne har andre normer: For dem er det helt naturligt, at kalde en Alfa Romeo Giulia ”Veloce”. Det betyder hurtig. Sådan! Hvis man altså skulle være i tvivl.

Alfa Romeo Giulia 280 hk Veloce test - læs mere >>>

 

Veloce betyder fart. Og hurtig er den, den potente Q4 version af den meget velkørende Alfa Romeo Giulia. Vi har sendt den gennem en udfordrende smal og ujævn vej med uforudsigeligt vejgreb. Videoen viser hvordan det gik. Fuld HD.


Citroën C3 Aircross BlueHDi 100 Shine

Alsidig pendler crossover

Det er utroligt, så meget forskelligartet bil, Citroën har fået skabt ud af den stadig ret nye C3 Aircross. Vi har tidligere kunnet udnævne basismodellen til en regulær by-crossover. Med 110 hestes benzinmotor og Shine-udstyr bliver den ret sporty og temmelig luksuøs. Med en 100 hestes dieselmotor i maskinrummet forvandles den til en alsidig pendlerbil.

Citroën C3 Aircross BlueHDi test - læs mere >>>


Volvo XC40 T5 AWD aut. R-Design

Volvo går sine egne veje

Med Volvo XC40 træder den svenske bilfabrik ind i en kategori af biler, som man ikke tidligere har været til stede i: de mellemstore/kompakte SUV’er. Og der skal ikke herske tvivl om, at de er kommet godt fra start. Bilen er velkørende og alsidig, om end mindre vil kunne gøre det end de 247 hestekræfter, som turbobenzinmotoren i den prøvekørte T5 R-design version er i stand til at præstere.

Volvo XC40 T5 AWD test - læs mere >>>


KIA Stonic 1,0T-GDI Advance Intro Edition

Den rigtigste version - og så på tilbud

Allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den helt nye KIA Stonic i Berlin sidste efterår var det som om, at den optimale udgave slet ikke var dem, vi havde anledning til at prøve. Det er der nu rodet bod på, og det var en god beslutning.

KIA Stonic 1,0T-GDI test - læs mere >>>


Opel Grandland X 1,2T 130 hk Innovation aut.

Økonomisk, velkørende og helt sin egen

Der skal ikke herske tvivl om, at nogle var skeptiske overfor sammenlægningen af den franske PSA koncern og Opel. Heldigvis havde franskmændene den holdning, at Opel skulle fortsætte med at være Opel, for det er en tysk virksomhed, man ville have, ikke endnu en fransk. Og det er Opel Grandland X et glimrende eksempel på.

Opel Grandland X 1,2T test - læs mere >>>


Skoda Octavia Combi RS245 2,0 TSI DSG

Praktisk landevejsracer

Ved første øjekast ligner bilen en hvilken som helst anden Octavia Combi. Måske lidt gejlet op med 19” letmetalfælge og lidt ekstra stafferinger, skørter og spoilers. Men man skal som bekendt ikke altid skue hunden på hårene, og med Skodas lange motorsportstradition i baghovedet er det egentlig ikke så mærkeligt, at der findes mere under hårene, end man umiddelbart skulle tro.

Skoda Octavia Combi RS245 test - læs mere >>>


Suzuki Swift 1,0 Boosterjet Action

Når fart og pris skal passe sammen

Hvis man som dansker køber en ny Suzuki Swift, er der en overvejende sandsynlighed for, at det bliver en Suzuki Swift 1,0 Boosterjet Action. Den koster 160.000 kroner, dvs. 30.000 kroner mere end den allerbilligste Swift. Og ikke mindst Suzukiens fartpotentiale, gætter vi på, er en afgørende faktor, som har gjort præcis den variant den mest populære, for sådan har det nemlig været siden introduktionen sidste år.

Suzuki Swift 1,0 Boosterjet test - læs mere >>>


KIA Optima SW 2,0 T-GDI GT:

GT med mening

”GT” er antagelig den mest misbrugte betegnelse på en bil. GT står historisk for Gran Turismo, altså en stor rejsebil. Relationen til sportslige biler, som GT ofte benyttes til, er som sådan misvisende. I tilfældet KIA Optima SW GT giver det hele imidlertid mening, både i moderne og i mere historisk sammenhæng.

KIA Optima SW GT test - læs mere >>>


Opel Insignia Sports Tourer 1,5T Dynamic aut.

Pris og køredynamik gør forskellen

Det er en slet skjult hemmelighed, at vi har været begejstrede for den nye Opel Insignia fra de allerførste kilometer. Begejstringen er blevet underbygget hver eneste gang, der har været mulighed for at køre Insignia, og den blomstrer stadig, men der er forskel på modelvarianterne, og det er ikke uvæsentligt at forholde sig til, hvis Insignia står på indkøbslisten.

Opel Insignia Sport Tourer test - læs mere >>>


Skoda Karoq Style 2,0 TDI AdBlue 4X4 DSG

Alsidig multi SUV

En af de øvelser, VW gruppen er god til, er at skabe varianter over et tema. Vel at mærke varianter, som indbyrdes er næsten uigenkendelige. Det gælder ikke mindst striben af SUVer, for ligheden mellem den her prøvekørte Skoda Karoq og søstermodellerne SEAT Ateca, VW Tiguan og Audi Q2 er ikke ligefrem slående. Sådan er det også, når det gælder bilernes køreegenskaber.

Skoda Karoq 2,0 TDI 4X4 test - læs mere >>>


Citroën C3 Aircross PureTech 110 S&S EAT6

Alsidig og luksuøs - med vægtfordel

Da vi første gang for alvor gik under lakken på den nye Citroën C3 Aircross var det i basisudgaven med den kompakte 3-cylindrede 82 hestes benzinmotor uden turbolader. Den er en ideel by-crossover, men med flere hestekræfter (110 af slagsen), mere udstyr og automatgear vokser C3 Aircross med opgaven, anvendelsesmulighederne og køreoplevelsen gør det samme.

Citroën C3 Aircross PureTech 110 test - læs mere >>

BMW X3 M40i

Kraftfuld SUV giver sin egen mening

Egentlig er en SUV skabt som en semi terrængående bil. Det er også grundtanken bag BMW X3, gætter vi på. Når man så lægger en 360-hestes turbomotor i maskinrummet og lader motorsportsafdelingen stramme affjedringen op, rejser det spørgsmålet: Giver det mening?

BMW X3 M40i test - læs mere >>>

 

360 hestekræfter, 500 Nm næsten fra tomgang. BMW X3 M40i er en ægte M Performance kreation. Kør med og oplev hvordan 0-100 km/t klares i en høj SUV - på 4,8 sekunder. Fuld HD.


KIA Picanto 1,0 GT-Line

Sport er mere end rå power

Det er måske en smule ”overkill” at hæfte en GT-betegnelse på en bil med blot 67 hestekræfter til rådighed, når det går hårdt for sig. Men i tilfældet KIA Picanto GT-Line er de tilladeligt, for sport er mere end hestekræfter. Køreegenskaber er en anden vigtig ingrediens, og de er fremragende i den kompakte KIA.

KIA Picanto GT-Line test - læs mere >>>


KIA Niro 1,6 GDI PHEV Advance

Grunden til KIAs plug-in succes hedder Niro

KIA er ikke Danmarks mest købte bilmærke, om end de hænger meget godt på. Men når det kommer til de såkaldte plug-in hybrider, også kaldet opladningshybrider, er KIA førende på markedet – foran eksempelvis de også populære VW Golf GTE. Det skyldes måske viften af opladningsalternativer, men én model står for størstedelen af succesen: Niro PHEV.

KIA Niro PHEV plug-in hybrid test - læs mere >>>


Nissan Micra 1,5 dCi 90hk Acenta

Pendler bil i mode-tøj

Pendlerbil, dieselmotor, beskedne 90 hestekræfter. Det er måske ikke lige det, der lyder allermest sexet. Men når det gælder den nye Nissan Micra, ser tingene anderledes ud. Den er nemlig moderigtigt påklædt, og 90 hestekræfter er nu ikke så ringe endda, især ikke når man sparer en god portion penge på brændstofkontoen. Dem kan man jo bruge til, at have det sjovt også på andre måder. Lyder det ikke bedre?

Nissan Micra 1,5 dCi Acenta test - læs mere >>>


SEAT Arona Xcellence 1,0 TSI 115 hk

Arona er "Årets excellente, optimale bil"

SEAT Arona blev ikke for ingenting tildelt hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2018. SEAT har nemlig med Arona gjort alt det, der skulle til, for at skabe den optimale bil, som en sådan ser ud lige nu. Derfor var den ikke til at komme uden om.

SEAT Arona 1,0 TSI test - læs mere >>>


VW T-Roc 1,0 TSI 115 hk Style

Rock og stepdans i sneen

Da vi første gang oplevede den nye kompakte VW crossover/SUV var det på plane respektive stenede veje under næsten sensommer temperaturer på den portugisiske vestkyst. Den iøjefaldende Volkswagen er i mellemtiden landet i Danmark og på denne tid af året sner det iblandt.

VW T-Roc 1,0 TSI 115 hk TSI test - læs mere >>>


Fiat Tipo 1,6 MJT 120 hk Eco II Lounge SW

Mellemting mellem en mellemting

Det er ikke altid lige let at kategorisere biler. Men at kalde Fiat Tipo SW for en mellemting mellem en mellemting er det nærmeste, vi kan komme. Den er rummelig og funktionel som en crossover og har samme frihøjde og køreegenskaber som en konventionel personbil – men den er mere rummelig, fordi den med sine 1,5 meter er ca. 5 cm højere.

Fiat Tipo SW test - læs mere >>>


Mazda2 1,5 SKYACTIV-G 1,5 90 hk Superior

Køredynamisk ansigtsløftning

Mazdas succesmodel, Mazda2, har for nylig fået en overhaling. Både udenpå og under lakken er modellen blevet opdateret. Nødvendigt? Egentlig ikke, for den seneste generation så dagens lys i 2015, men alligevel har ansigtsløftningen en vis effekt.

Mazda2 SKYACTIV-G Superior test - læs mere >>>


SEAT Ibiza FR 1,0 TSI 115 hk

Ibiza Formula Racing er den skarpe oplevelse

Den helt nye SEAT Ibiza kom på markedet for få måneder siden. Den kører rigtig godt, hvad vi fastslog allerede i forsommeren i forbindelse med de første internationale prøvekørsler. Dengang kørte vi bl.a. Ibiza’en med den kraftigste af  de 3-cylindrede 1-liters TSI-motorer på 115 hestekræfter i Xcellense versionen. Med tilnavnet ”FR” bliver Ibiza endnu skarpere.

SEAT Ibiza FR 1,0 TSI 115 hk test - læs mere >>>


Alfa Romeo Stelvio 2,0 TB 280 hk Q4 aut.

Lille forskel med stor virkning

Det er måske for meget at sige, at 70 hestekræfter er en lille forskel, men det er et faktum, at det ikke var effekten, der ændrede oplevelsen. Snarere det, den førte med sig. I alle tilfælde var oplevelsen af den kraftige 280 hestes udgave af den nye Alfa Romeo Stelvio meget anderledes end af 210 hestes diesel versionen, vi første gang stiftede bekendtskab med.

Alfa Romeo Stelvio 2,0 TB Q4 test - læs mere >>>


KIA Optima SW 1,7 CRDi GT-Line

Ideel til de lange ture

Med den nye KIA Optima, som vi første gang kunne fortælle om i forbindelse med de første internationale prøvekørsler for cirka halvandet år siden, har KIA skabt en pallette af modelvarianter, som gør det muligt for køberne at optimere valget. Den hér prøvekørte udgave er optimal, når det gælder lange ture og også gerne ved høj fart på det tyske autobahnnet.

KIA Optima SW 1,7 CRDi DCT test - læs mere >>>


Peugeot 5008 Allure 1,2 e-THP EAT6

Multi-SUV til landevejscruise

Da vi første gang sad bag rattet i den nye store Peugeot 5008 SUV, var det i portugisisk vintervarme uden at en vind rørte sig for cirka et år siden. Vi kørte den ikke mindst på ujævne grusveje med en 165 hestes e-THP turbobenzinmotor i maskinrummet. Vores test her i Danmark var den diametrale modsætning.

Peugeot 5008 SUV 1,2 e-THP test - læs mere >>>


VW Polo 1,0 TSI 95 hk Comfortline

Luksus-VW i kompaktudgave

Flere gange under prøvekørsel af den nye VW Polo blev vi spurgt til ”den dér Golf”. Ikke mærkeligt, for den nye generation af Volkswagens kompaktbil ligner en VW Golf, den er lidt mindre, men ved et hurtigt øjekast er forskellen minimal.

VW Polo 1,0 TSI test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt