- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeep Renegade 1,0 Limited First Edition

Kompakt europæisk SUV i off-road antræk

Jeep Renegade har fået en ansigtsløftning og samtidig har den også fået nye motorer. Den ligner en regulær offroader, men er reelt en kompakt SUV – det skal nu ikke komme den til skade. Tværtimod.

Jeep Renegade test - læs mere >>>

 

Vi har prøvekørt den kompakte Jeep med den nye 1-liters Euro 6d-TEMP godkendte 120 hestes turbo benzinmotor, både på en hullet skovvej og plan asfalt. Fuld HD.


Tesla Model 3 Long Range AWD Performance

Med lynets hast...

0-100 km/t på 3,5 sekunder. Det lyder absurd og strider mod den grundliggende idé om miljørigtig mobilitet. Men så længe, man ikke praktiserer det, er der i virkeligheden blot tale om et uudnyttet kraftpotentiale, som er til rådighed, når man ønsker at bruge det.

Tesla Model 3 test - læs mere >>>

 

Vi har landevejstestet den nye Tesla Model 3 i Performance versionen med 4-hjulstræk og 450 elektriske hestekræfter. Hvordan er bilen, som kan køre fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder, at cruise i indenfor rammerne af de danske hastighedsgrænser. Fuld HD


Fiat 500X City Cross 1,3 Firefly 150 hk DCT

Herligt med flere kræfter

For nylig prøvekørte vi Fiat 500X City Cross i udgaven med en økonomisk 120-hestes 3-cylindret turbobenzinmotor. Og fastslog, at 120 hk var fuldt tilstrækkeligt. Den konklusion holder fortsat – men hvor er det herligt med flere kræfter.
Fiat 500X City Cross 1,3 DCT test - læs mere >>>




Vi har prøvekørt den potente 150-hestes udgave af Fiats stor 500-model, 500X City Cross og tjekker bl.a. om elektronikken kan klare opgaven. Fuld HD.

Suzuki Vitara 1,0 Boosterjet Adventure

Den ærlige danskerbil

Om noget sted på denne jordklode har Suzuki et godt tag i danske bilkøbere. Det skyldes formentlig, at udover den gode kvalitet er Suzuki også et meget ærligt bilmærke. Nye motorer, ændret front og bagparti, opgraderet interiør – det kalder man blot et facelift. Der er ikke grund til at gøre så meget ståhej ud af det…
Suzuki Vitara test - læs mere >>>


KIA ProCeed GT 1,6 T-GDI
KIA racer der ud af med fancy og brugsbi
Det kan ikke gå stærkt nok for KIA. I bogstavelig forstand. Ikke bare har man haft kolossal succes med plugin hybriden KIA Niro, hvor man i fjor var totalt markedsledene, også i den anden ende af skalaen, dér hvor sporty og dynamisk kørsel er vigtige egenskaber, har KIA succes, bl.a. med den store sportscoupe Stinger. Nu racer man videre med KIA ProCeed, der forener et iøjefaldende design med høj grad af køredynamik og stor funktionalitet.

KIA ProCeed GT test - læs mere >>>


Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Skyline

Smart pendler bil til fornuftig pris

For kort tid siden prøvekørte vi den nye Citroën C4 Cactus med 110 hestes PureTech turbobenzin motor. Mange af de praktiske og funktionelle egenskaber beskrev vi ved den lejlighed. Men den findes også i en på mange måder ret anderledes udgave. Den handler disse spalter om.

Citroën C4 Cactus BlueHDi test - læs mere >>>


Range Rover Velar R-Dynamic S 2,0 P250

Køredynamisk luksus-offroader

Da vi første gang kørte den nye luksus-offroader, Range Rover Velar, var det i udgaven med 380 hestes 6-cylindret benzinmotor, med luftaffjedring og et kolossalt kraftpotentiale. Den opsætning kostede i nabolaget af 1,5 mio. kroner, men så meget behøver man ikke betale, hvis man vil ”nøjes” med 250 hestekræfter – og det bliver bilen faktisk mere dynamisk af.

Range Rover Velar P250 test - læs mere >>>


Mazda6 Sedan 2,5 SKYACTIV-G aut. Premium

Farven har en anden lyd

For nylig prøvekørte vi den nye og kraftigt opdaterede Mazda6. Nu er den endnu engang under luppen – om end noget af det eneste, de to biler har fælles, er Mazda6 navnet. Jo, de koster også næsten det samme…

Mazda6 Sedan 2,5 SKYACTIV-G test - læs mere >>>


VW T-Roc 2,0 TSI R-Line DSG 4MOTION Sport

Fuld power på Roc’en

Vil man billigst muligt til en VW T-Roc, kan man slippe med små 250.000 kroner. Men vil man have fuld power på Roc’en, så lægger man 130.000 oven i, og så får man også masser af udstyr, firehjulstræk, 7-trins DSG gear og for små 20.000 kroner (R-Line udstyret) yderligere ligner den en racerbil – og er det langt henad vejen også.

VW T-Roc 2,0 TSI 4MOTION test - læs mere >>>


Ford Fiesta ST2 1,5 EcoBoost

Rigtig Road Racer

Hvis hurtig kørsel på almindelige veje står øverst på ønskesedlen, så er Ford Fiesta ST det ideelle valg. Men man skal virkelig ønske sig den, for den er meget stram i betrækket. Men den kører knald godt og er herlig gennem kurverne.

Ford Fiesta ST2 1,5 EcoBoost test - læs mere >>>


Volvo XC40 T3 Base

Når grundlaget er i orden er alting godt

Når Volvo lancerer en ny bil, begynder de med top-versionerne. Heldigvis udvides modelprogrammet henad vejen, og derfor kan man nu også anskaffe en XC40 på danske nummerplader til under 400.000 kroner. Men hvad er det så, man får for de penge?

Volvo XC40 T3 Base test - læs mere >>>


Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk Titanium

Målsætningen bekræftet – Focus er bedst

Da vi tidligere på året kunne berette om den helt nye Ford Focus i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, var der tale om højt udstyrede varianter med mindst 150 hestekræfter under motorhjelmen. Bilen er for længst siden landet i Danmark og det var tid til at se på i første omgang en af de lidt mere moderate versioner.

Ford Focus 1,0 EcoBoost test - læs mere >>>


Volvo V90 Cross Country T5 aut. AWD

Cross Country der giver rigtig god mening

Det er sjældent undertegnede udnævner noget til det bedste eller det dårligste. Prøvekørslerne på Motorsiden.dk giver et forhåbentligt realistisk billede af bilerne med en vægtning, så man som læser kan danne sig sin egen mening. Men hvad Volvo V90 Cross Country angår, ikke mindst i Ocean Race udgaven, er det anderledes. Den er hermed udnævnt til min yndlings Volvo.

Volvo V90 Cross Country test - læs mere >>>

Peugeot Rifter BlueHDi 100 hk Allure

Fra familie container til aktiv livsstilsbil

Peugeot Rifter er en bil, der skiller vandene. Nogle hænger i fortiden og kalder den en familie container. Andre har indset, at moderne, aktiv livsstil ofte kræver plads. Og er der ved samme lejlighed mulighed for, at venner og familie kan dyrke livet sammen, er det vel ikke det værste i denne verden.

Peugeot Rifter test - læs mere >>>


Jaguar I-PACE EV400 AWD HSE

Viden afgør fokuspunktet

Alle biler har svagheder. Og er de ikke lige iøjefaldende, er der nogle, der er specialister i at gå på jagt efter dem. Derved skabes der et nyt og måske forvrænget fokuspunkt. Det kan meget let ske med en Jaguar I-PACE.
Jaguar I-PACE EV400 AWD HSE test - læs mere >>>

DS 7 CROSSBACK 2,0 BlueHDi 180 AUT ELEGANCEParisermode på 4 hjul
Fra allerførste færd, da PSA koncernen udskilte DS som et selvstændigt mærke, var man klar over, at skulle projektet lykkes, skulle man udnytte den unikke status, hjembyen Paris har i verdensbilledet. Det har man gjort til fulde og i allermindste detalje, hvilket den nye DS 7 CROSSBACK er det allerbedste eksempel på
DS7 CROSSBACK test - læs mere >>>


Fiat 500X City Cross 1,0 FireFly 120 hk

Hunden kan ikke skues på hårene

Det gamle ord om, at ”man ikke skal skue hunden på hårene” får fornyet mening, når det handler om Fiat 500X City Cross. For det er et faktum, at selvom 500X ligner en Fiat 500, om end i en noget forvokset udgave, så er det ikke til at forestille sig, at under det iøjefaldende ikoniske ydre gemmer der sig en – Jeep.

Fiat 500X City Cross 1,0 test - læs mere >>>

 

Citroën C4 Cactus PureTech 110 EAT6 Skyline

Toppen af komforten til menneske penge

Den billigste Citroën C4 Cactus er prissat til 175.000 kroner og egentlig koster den her prøvekørte version 245.000 kroner. Men er man heldig, er den på tilbud, og præcis i skrivende stund er tilbudsprisen 210.000 kroner på en Citroën C4 Cactus PureTech 110 EAT6 Skyline.

Citroën C4 Cactus PureTech test - læs mere >>>


Opel Grandland X 2,0D aut. Exclusive

Den dansk/tyske model

Basis er fransk, for Opel Grandland X er baseret på samme undervogn som Peugeot 3008, det har vi ofte været inde på her på Motorsiden.dk. Den er dog udviklet i et samarbejde mellem Opel og Peugeot, længe inden sammensmeltningen af de to firmaer blev en realitet.

Opel Grandland X 2,0D Exclusive test - læs mere >>>


Volvo V40 D3 Aut. Dynamic Edition

Dynamisk tilbud

I den kompakte mellemklasse er en af markedets mest elegante biler Volvo V40. Volvo har justeret på designet med jævne mellemrum, siden den så enden af samlebåndet for første gang tilbage i 2012. Den nuværende generation må forventes snart at skulle fornys og Dynamic Edition udgaven skal hjælpe med til at holde gang i salget en tid endnu.

Volvo V40 D3 test - læs mere >>>


VW Polo 2,0 TSI GTI: Den autentiske GTI-følelse

Med en længde på over fire meter er VW Polo GTI 35 cm længere end den oprindelige VW Golf GTI, der blev lanceret i 1975. Men da Golf GTI anno 2018 er endnu længere (hele 57 cm) er Golf’ens lillebror den, der kommer tættest på den autentiske GTI-følelse 1. generation Golf GTI bjergtog verden med dengang.

VW Polo GTI test - læs mere >>>


Hyundai IONIQ Plug-in HYBRID Premium

Afgiftsbegunstiget og miljørigtig

Hyundai IONIQ er skabt med mulighed for tre forskellige drivliner. Hér handler det om udgaven med Plug-in HYBRID. Vi har da også tidligere været under lakken på versionerne med hybridmotor og elmotor – og drivlinen er denne gang den selvsamme, som vi også har prøvet i KIA Niro 1,6 GDI PHEV.

Hyundai IONIQ Plug-in HYBRID test - læs mere >>>


Mazda6 Stationcar 2,2 SKYACTIV-D Optimum

Opdateret i alle leder og kanter

Nogle kunne forfalde til at kalde en bil som den seneste årgang af Mazda6 en helt ny bil. Hos Mazda er man mere beskedne og taler om en kraftig opdatering. Ikke desto mindre er den hidtidige 6’er blevet opdateret i alle leder og kanter. Selv det iøjefaldende KODA design er blevet rettet til, hvilket ikke mindst skyldtes, at Fuld LED nu er standard i alle versioner.

Mazda6 Stationcar SKYACTIV-D test - læs mere >>>


VW Touareg 3,0 TDI SCR Elegance 4-MOTION

Alsidigt high-tech ”Flagskib”

Med introduktionen i 2018 af den helt nye Volkswagen Touareg har fabrikken i princippet skabt et helt nyt flagskib. En stor, alsidig SUV, elegant, ualmindelig luksuøs, fyldt med high-tech. Og så kører den rigtig godt.

VW Touareg test - læs mere >>>


Suzuki Swift Sport 1,4 Boosterjet

Helt igennem Sport

Allerede i foråret fik vi den første smagsprøve på den helt nye Suzuki Swift Sport. Det var åbenlyst, at Suzuki ikke blot havde justeret lidt på undervognen af en standard Swift og lagt en kraftigere motor i maskinrummet. Man havde også tilrettet aerodynamikken og bilens udseende. I tørre tal er Swift Sport 5 cm længere end den almindelige Swift.

Suzuki Swift Sport test - læs mere >>>


Volvo V60 D4 aut. Momentum

Helt ny Volvo – især under lakken

Umiddelbart ser den helt nye Volvo V60 ud som en komprimeret udgave af Volvo V90. Det er nu ikke så dårligt, for storebror er virkelig et vellykket stykke designarbejde med udpræget sans for det elegante. Men man skal under overfladen for at finde de virkelige nyheder i V60. Fx derude fortil, hvor ingen normal bilist nogensinde kommer.

Volvo V60 D4 aut. Momentum test - læs mere >>>


Opel Insignia GSi 2,0 BiTurbo Diesel aut.

Alsidig performance bil

Det er slet skjult og bestemt heller ingen hemmelighed, at undertegnede er begejstret for Opel Insignia. Begejstringen blev ikke mindre efter mødet med den nye performance version dette forår. Det skete på sydfranske landevej – med temperaturer under nul grader. I mellemtiden er bilen landet i Danmark og spørgsmålet er: Kan begejstringen stå mål med danske kørselsbehov?

Opel Insignia GSi 2,0 Diesel test - læs mere >>>


Toyota Proace Verso 2,0D 180 VIP

Mobil arbejdsplads for meget vigtige personer

Det er ikke ukendt, at visse såkaldte VIP’s – de ”meget vigtige personer” – sværger til Mercedes Vito. En bil, der er udmærket egnet til formålet, og så har den jo en for nogle mennesker meget vigtig stjerne på fronten. Men Toyota’s sidestykke, Proace Verso VIP er et glimrende alternativ, måske for mange endda et bedre alternativ, fordi den er så alsidig.

Toyota Proace Verso VIP test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt