Det er kun et par måneder
siden, at vi havde den fuldt elektriske Lexuz RZ til
test her på Motorsiden.dk. Vel vidende, at noget nyt
var på vej. Det er der, men tidshorisonten ligger et
stykke ud i fremtiden: Lexus forventer, at kunne
introducere den nye kraftigt faceliftede Lexus RZ i
Danmark i første kvartal af 2025. Så nyt, ja, men
ikke en helt ny generation.
Indrømmet: Efter at have
prøvet Lexus RZ første gang for et par år siden, og
dengang oplevet deres nye unikke steer-by-wire
system i en tidlig prototype version, var
forventningerne beskedne. Men det blev i den grad
netop dén oplevelse, der kom til at dominere den
første test af den nu kraftigt faceliftede RZ med
det nu færdig udviklede system. Så meget, at det
næsten tog pusten fra undertegnede, og det skal der
med tæt ved 4000 prøvekørsler i bagagen en hel del
til.
First on-board
videotest: Lexus RZ 550e F SPORT Det er en helt unik
følelse at køre den nye Lexuz RZ med det
banebrydende steer-by-wire rat. Det er ikke alene
rattets form, men også dets funktion i samarbejde
med både bil og fører, der gør den til den bedst
styrende bil, vi ogensinde har oplevet. Fuld HD.
First on-board
videotest: Toyota Urban Cruiser
Den nye prisattraktive Toyota
Urban Cruiser lanceres i løbet af efteråret 2025,
men vi har allerede prøvekørt den på skiftende
off-road underlag i en særlig prototype-version.
Hvordan klarer den fuldt elektriske bil den opgave?.
Fuld HD.
Det er mindre end tre år
siden Toyota lancerede deres første dedikerede elbil
med det kryptiske navn bZ4X. Ikke desto mindre har
man nu udviklet tilstrækkelig meget på bilen til at
præsentere et facelift, som er meget, meget mere end
et normalt facelift. Den er nemlig markant forbedret
på et utal af punkter, der omfattede alt lige fra
det overordnede design til den elektriske drivline.
Den måske største nyhed på Toyota Multi Model
Eventet i Bruxelles er den mindste i Toyotas
modelprogram. Toyota har nemlig sat strøm til den
lille Toyota Aygo X, der derigennem bliver en endnu
mere klima- og energirigtig gennem anvendelsen af
ægte hybridteknologi.
Én af de mest interessante
nyheder ved den omfattende Toyota Multi Model Event
i Bruxelles var en helt nye og 6. generation af
succes-modellen RAV4. Designet er i den grad
strammet op, og samtidig introducerer man en ny
generation plug-in hybridteknologi med en forventet
elektrisk rækkevidde på op til 100 km, hurtigere
opladning samt Toyotas nye, avancerede
softwareplatform, ”Arene”, der omfatter en helt ny
multimediesystem-generation.
Når verdens største
mobilitetskoncern ved årsskiftet melder ud, at 2025
bliver et af de travleste år nogensinde, mener de
det alvorligt. Og så går de i øvrigt i gang. Skal
man nå det hele, præsenterer man mange biler på én
gang. Og så må de fremmødte mediefolk også
acceptere, at der er embargo på nyhederne. Så vi
lægger ude med de fire, vi må berette om.
I disse tider kan man vælge
at tro, at der alene er pris og geopolitik, der
afgør europæernes bilvalg. Men uden at have et
statistisk empiriske grundlag som den
”videnskabelige” basis for påstanden, er der meget
der tyder på, at vi europæere også sætter pris på
biler, der passer til det, vi skal bruge dem til, og
at de kører, som vi ønsker det. Vil man sælge biler
til os, kan man jo blot spørge os – og det er
japanerne hos Suzuki gode til, for de tror i hvert
fald på at det er sådan ”vi” er.
Hovedformålet med den første
internationale test af den nye Suzuki e Vitara var
naturligvis at se og køre i bilen, men at gøre det
på et udfordrende testanlæg som det i Dudenhofen nær
Frankfurt am Main i Tyskland, giver et særligt
indblik. Men hvilke forventninger kunne man egentlig
have på forhånd?
En usædvanlig
onboard-video bag rattet i en prototype version af
den helt nye fuldt elektriske Suzuki e Vitara, som
lanceres i Danmark i efteråret 2025. Testen
finder sted på det gigantiske Dudenhofen testanlæg
syd for Frankfurt am Main. Fuld HD.
First Test: Renault 5
E-Tech Electric
Så god som den ser ud
Egentlig skulle vi allerede
have kørt den nye fuldt elektriske Renault 5 på
sydfranske landevej tilbage i oktober. Men da var
der andre ting på programmet – hvilket ikke betyder,
at der var set mindre frem til det endelige møde på
landevejen med den nutidige fortolkning af den
ikoniske bilmodel. Heldigvis havde vi allerede
præsenteret den ved en eksklusiv verdenspremiere
helt tilbage i februar 2024.
Danske Motorjournalister
kårer hvert år ”Årets Bil i Danmark”, som har
direkte fokus på personbiler. Men der er en verden
til forskel på personbiler og varebiler, selvom de
til daglig færdes på de samme veje rundt om i
landet. Derfor kårer foreningen også ”Årets
Varebil”, og i år er de tre nominerede blevet til
fem.
Temperaturerne var omkring 25
grader Celcius i bjergområderne omkring Kayseri midt
Tyrkiet. To dage senere strøg kulden ind over
landet, og inden testkørslerne var halvvejs, havde
vejret forvandlet sig til snestorm med temperaturer
et stykke under frysepunktet. Heldigvis var det ikke
en ny cabriolet, der stod for skud, men derimod de
seneste udgaver af den hårdhudede Toyota Hilux.
Toyota præsenterede to nye
versioner af den ikoniske Hilux pick-up off-road’ere
i Kappadokien midt i Tyrkiet. Det var et område, der
drev det yderste ud af de terrængående køretøjer,
når man kørte dem off-road. Lidt mindre, når man
kørte dem på landevejen og netop derfor appellerer
GR Sport II versionen i særlig grad til danskere,
der også lades sig bjergtage - med eller uden bjerge
omkring sig - af et iøjefaldende design, som var det
kørt direkte ud af Dakar rallyets ørken.
Den uopslidelige off-road
pick-up, Toyota Hilux, har fået ny teknik, som gør
den velkendte arbejdshest på én gang stærkere og
mere klimarigtig. Ved brug af en 48 Volt hybrid
teknologi leverer en 16-hestes elmotor flere kræfter
til fremdriften og reducerer samtidig CO2
udledningen med op til 7 procent.
Toyotas designfolk ligger
ikke på den lade side. De sprudler af idéer, hvor
mange føres ud i livet, mens andre er en del af en
kreativ proces, der i blandt også blot er skridt på
vejen til andre nye tanker og idéer. Et nyt rat til
Lexus RZ og et nyt elektrisk mikrokøretøj er
eksempler derpå. Begge blev præsenteret ved Kenshiki
Forum i Bruxelles.
Da Toyota for 8 år siden
lancerede den første C-HR var dens banebrydende
design starten på en helt ny epoke, som i den grad
synliggjorde Toyotas fornyelsesproces. Toyotas nye
design-mod har siden været spredt ud over hele
produktviften, og nu går pioneren, C-HR også fuldt
elektrisk. Nyt design, helt sin egen og så med en
fuldt elektrisk drivlinje.
Det går godt for Renault med stort elektrisk
fokus
Trods store prisreduktioner går det godt for
Renault, ikke mindst i Danmark, og selv billigmærket
Dacia klarer sig, selvom de danske afgiftsregler
ikke favoriserer Dacias tilgang til bilmarkedet. Det
fremgik af den nye danske privatejede Renault- og
Daciaimportørs årspressemøde, hvor man ser tilbage
på året, der gik, og frem mod det kommende år.
Det går godt for Skoda i Danmark. Især hvad salget
af elbiler angår, hvor Skoda Enyaq i perioder har
været i førertrøjen, og år til dato fortsat er en af
de mest indregistrerede biler på danske
nummerplader. Nu får den konkurrence, oven i købet
fra egne rækker, for med introduktionen af den helt
nye Elroq, fordobler Skoda populært sagt indsatsen
på elbils-markedet. Blandt bilmodeller er det jo
ikke vinderen, der tager det hele…
Den helt nye Skoda Elroq, som
for nylig kun lige blev slået på målstregen i kampen
om hæderstitlen, Årets Bil i Danmark 2025,
dokumenterede i den grad, at den ville have været en
ligeså værdig vinder. Det blev understreget i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af Skoda Elroq på Mallorca.
Der er rift om
elbils-kunderne, ikke mindst når det drejer sig
prisbillige småbiler. Men endnu er udvalget af små
elbiler forholdsvis beskedent. To bilmodeller
skiller sig imidlertid ud: Renault 5 og Nissan
Micra. Den førstnævnte er netop lanceret i Danmark,
men det varer ikke længe før Micra’en også er på vej
ud til kunderne. Det kommer til at ske inden
udgangen af 2025.
Nissan er en af de få
virkelige pionerer i den moderne elbils-epoke. Med
Nissan LEAF satte man standarden for moderne
brugsrigtige elbiler, og viste indirekte vejen for
mange af de elektriske biler, der siden er sat i
produktion af kolleger og konkurrenter. LEAF er
blevet fornyet henad vejen, men nu er man klar med
en gengribende fornyet Nissan LEAF.
Det er ingen hemmelighed, at
Toyota og Suzuki har samarbejdet om udviklingen af
hver deres nye kompakte SUV. Hos Suzuki hedder den
e-Vitara, hos Toyota har man døbt den Urban Cruiser,
og der er store designmæssige ligheder. Derfor kan
man også drage mange paralleller. Men om man skal
vælge den ene fremfor den anden beror på andre
parametre, forhandlernetværk, priser, garantier osv.
og måske også, om man hælder mere til det ene mærke
end det andet.
Hos Nellemann
koncernen, som står for importen af MG bilerne fra
det hæderkronede tidligere britiske bilmærke, glæder
man sig over, at man nu også kan lancere den nye
mellemklassebil, MGS5 EV, for den manglede i
modelviften, som består af såvel fuldt elektriske
biler som benzinbiler. Dermed er man nemlig
heldækkende, når det gælder kundeønsker. Uanset om
man sværger til elbiler eller de konventionelle
”ICE”-biler.
Med en startpris på 150.000
kroner har den store kinesiske bilproducent, BYD,
slået tonen an, hvad angår prissætning på elbiler.
Den danske importør har netop præsenteret den nye
fuldt elektriske mini-bil, BYD Dolphin Surf, og for
150.000 kroner lyder det som fundet for de penge.
Der er nogle ”men’er”, der dog ikke bør fjerne fokus
fra det faktum, at Dolphin Surf er en fin lille bil,
også hvis man skal betale 175.000 kroner for den.
Man er næsten ved at tabe
pusten, når det gælder Renault for tiden. Renault 5
er netop lanceret i Danmark i forlængelse af Mëgane
og Scénic, og nu er Renault 4 ved at være klar, i
hvert fald så klar, at den lander i Danmark til
september. Den fjerde i rækken af nye elektriske
Renault’er er præcis så god som de tre andre og nej,
modelnavnet “4” har ikke noget at gøre med, at den
er den fjerde elbil i den indeværende modelvifte.
Hvis man alene studerer
specifikationer på den nye Renault 5, som for kort
tid siden blev lanceret i Danmark, og den nye og
trods alt større Renault 4, der kommer til
september, må man undre sig. Dels over hvor lille
forskellen mellem de to er, dels hvor forskelligt
man kan administrere de muligheder, som den nye
elektriske platform byder, der også benyttes til
såvel de to nævnte som de større Mégane og Scénnic.
Midt i en uforudsigelig og urolig tid har KIA fortsat vokseværk, og nu er man
ved at være klar med en helt ny fuldt elektrisk KIA EV4 – endda både som sedan
og hatchback og så i det attraktive såkaldte ”C-segment”, hvor man hidtil har
haft Niro-modellen som den elektrisk mulighed.
Nissan Interstar og Renault
Master har opnået den ærefulde titel ”Årets Varebil
2025”. Kåringen fandt sted på Transportmessen i
Herning og grunden til, at ikke én men to biler fik
hæderstitlen, er den enkle, at de to er
”tvillinger”.
I Danmark er Dacia kendt for
at være en “no bullshit car”. Det ved man også ude i
Europa at den er, for i Europa er den mest solgte
personbil Dacia Sandero. Det er anderledes i
Danmark, for hér køber bilkunderne billige biler ved
at spare afgift, altså elbiler. Og den nye Dacia er
ingen fuldt elektrisk bil. Der er dog ingen grund
til at fravælge den, for den nye Bigster er bestemt
ikke en bullshit bil, selvom den giver mærket et
gevaldigt løft og trækker prisen med opad.
Det er egentlig svært, at
sætte en finger på den nye Dacia Bigster.
Elbils-glade kunder vil måske anke over, at der ikke
findes en fuldt elektrisk version, men den globale
multi-teknologiske tilgang, som Renault bygger biler
efter, er nu ikke dårlig, slet ikke, faktisk.
Ordene var store,
superlativerne ligeså, det samme er ambitionerne,
selvtilliden og også de tre bilmærker, som den Kinas
fjerdestørste bilvirksomhed, ChangAn, bl.a. viste
frem ved den europæiske ”brand” lancering i Mainz i
Tyskland. Spørgsmålet er blot: hvordan skal det
lykkes for ChangAn, når ingen af de øvrige kinesiske
spillere for alvor har fået greb om de europæiske
markeder?
Mazda er på vej med en helt
ny fuldt elektrisk bil. Det er Mazda6, der genopstår
i nye klæder og med ny teknik. Udover navnet har den
det til fælles med forgængeren, at den udstrålet
gennemarbejdet kvalitet – og de, der har prøvet den,
hævder også, at den kører som en Mazda. Det er helt
i tråd med, at den japanske bilvirksomhed udbygger
sin flirten med premium-klassen ligesom de seneste
modeller fra den kant. Men prisen… wow!
Den første i nyere tid regulære fuldt elektriske bil
fra Toyota med det kryptiske navn, bZ4X, har
gennemgået en kraftig opdatering. På det omfattende
Kenshiki Forum i Bruxelles præsenterede
mobilitetsgiganten for første gang den nye bil, som
nok er genkendelig, men gennemarbejdet i en
usædvanlig grad. set i lyset af, at det kun er tre
år siden den første så dagens lys.
Det er ikke gået ubemærket
hen for Toyota, at vil man sælge elbiler i Europa,
så er Danmark stedet. Når den længe ventede,
kompakte og fuldt elektriske Toyota Urban Cruiser
skal lanceres i EU, bliver Danmark det første land,
hvor bilen vil kunne købes. Det sker til efteråret,
og det var én af en række nyheder, som verdens
største mobilitetskoncern afslørerede på det store
dedikerede Toyota Show, Kenshiki Forum i Bruxelles.
Med målrettet fokus på
performance og sport booster det navnkundige
britiske bilmærke, Aston Martin, i den grad deres
tilstedeværelse i markedet for virkelig eksklusive
biler. Storsatsning i motorsportens ypperste
klasser, Formel 1 og Le Mans racing, oven i købet
med dansk racerkører i sædet, samt en strømlining af
modelviften skal lukrere på den stadig stigende
efterspørgsel indenfor de allerfineste luksusbiler.
Med et samlet salg verden
over på 10,8 mio. biler i 2024 kan Toyota for femte
år i træk igen kalde sig verdens største
mobilitetskoncern. Salget i 2024 er dog en mindre
tilbagegang i forhold til rekordåret i 2023, hvor
Toyota-koncernen solgte 11,2 mio. biler. Salget af
elektrificerede biler var i fjor på 4,5 mio.
Renault 5 er blevet kåret til Car of the
Year af den europæisk jury...
Kåringen fandt sted dagen efter Renaults
"nytårspressemøde", hvor vi havde anledning til at
se på den franske producents "tilstand" især på det
danske marked. Vi har samlet indholdet i en podcast:
Nytårssamtale
med Fabian Priwe, Produktchef hos Dacia i Danmark Januar 2025 - 9 min
I samtalen ses tilbage på 2024, hvor Dacia Sandero
blev den mest indregistrede personbilsmodel i Europa
og fremad mod 2025, hvor den nye forhandlerstruktur
skal medvirke til at styrke Dacia i Danmark. Samt et
lille kik på de nye Duster og Bigster modeller, der
lanceres i 2025.
Kampen om bilkunderne
intensiveres:
Honda sænker priser
og Wismo lancerer ny
Plug-in
Ingen skal påstå, at
bilmarkedet i Danmark er let at overskue i denne
tid. Senest har Honda blæst nyt liv i plug-in hybrid
teknologiens relevans gennem kraftig prissænkning og
Wismo (det tidligere K. W. Bruun) lancerer ny stor
kinesisk plug-in hybrid til ”brugtbils-pris”.
KIA EV3 er Årets Bil i Danmark 2025. Og dermed
kompenserede det koreanske bilmærke, som i flere
årtier er blevet repræsenteret og importeret til
Danmark af Nellemann koncernen, for udfaldet i 2022,
hvor koncernens MG4 blev slået med blot et enkelt
point på ”målstregen” i kampen om den attraktive
hæderstitel. Men opgøret var denne gang også
meget tæt.