| 
							 
							Det er svært at forestille sig et 24 timers Le Mans 
							mere spændende end det, der er lagt op til i år. 8 
							store bilmærker er tilmeldt hypercar-klassen, 7 af 
							dem har danskere om bord. Yderligere er der dansk 
							deltagelse i 2 LMP2-biler og en LMGT3-bil. Og igen i 
							år er Danmark leveringsdygtig i diversitetens navn 
							med en kvindelig deltager. Wow! 
							  
							Slaget om totalsejren vil 
							naturligt nok komme til at stå i hypercar-klassen 
							efter et reglement, der i den grad har formået at 
							trække nye bilmærker til sig. Kort fortalt skal 
							bilerne være relateret til 
							landevejs-supersportsvogne, om end der er store 
							frihedsgrader. Det gør dem sjovt nok billigere, men 
							de bidrager også til at profilere de enkelte 
							deltagere, fordi bilfabrikkerne i højere grad kan 
							lade bilerne udstråle det ypperste, de kan præstere, 
							uden at tabe tilknytningen til deres 
							seriefremstillede sportsvogne. 
							 
							
							
							Læs om de 
							danske deltagere og deres chancer >>> 
							 
							BoP: Individuel 
							regeltilpasning 
							Dertil kommer, at 
							reglementet er så bredt defineret, at mange 
							forskellige løsninger opleves i Le Mans racing. 
							Årsagen til, at det så ikke ender i en enkelt 
							dominerende løsning ligger i det såkaldte Balance of 
							Performance, som muliggør reglementstilpasninger for 
							den enkelte specifikke bil, så man ender op med 
							meget ligestillede deltagere. Det bidrager til 
							spændende kampe, hvor det ofte også er den samlede 
							team-indsats, der bliver udslagsgivende. 
							  
							Ser man på startlisten for 
							2024 er der faldet flere hypercar-deltagere ud. Men 
							det er deltagere, der ikke læner sig op af den 
							økonomiske power, som de store bilfabrikker kan 
							mobilisere. De 8 som er med i år er stærkt funderet, 
							og derfor er det ekstra spændende i år. 
							  
							De otte bilmærker i 
							Hypercarklassen er i alfabetisk rækkefølge Alpine, 
							Aston Martin (som debuterer i klassen), BMW, 
							Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche og ikke mindst 
							Toyota, som i år fejrer 40-års jubilæum i Le Mans. 
							  
							Toyota er regerende 
							verdensmester 
							På mange måder er det et 
							ambitiøst setup, Toyota Gazoo Racing stabler på 
							benene. Man har nemlig også i år valgt alene at møde 
							op med to Toyota GR010-Hybrid, kørt af yderst 
							rutinerede kørere, der bl.a. tæller den firedobbelte 
							verdensmester, Sébastien Buemi. Den model debuterede 
							helt tilbage i 2021 og var den første regulære 
							fabriksbil i den nye Hypercar-klasse. 
							 
							  
							Toyota tog både sejren og 2. 
							pladsen i Le Mans det år, og vandt også det 
							officielle World Endurance Championship – WEC (frit 
							oversat til ”langdistance verdensmesterskabet for 
							racersportsvogne”). De gentog succesen året efter, 
							men i 2023 og 2024 opnåede de ikke Le Mans-sejren. 
							Toyota vandt ikke desto mindre WEC begge år og er 
							dermed regerende verdensmester. 
							  
							Ferrari vandt Le Mans i 
							fjor 
							I år ligger Toyota på en 
							samlet 2. plads efter en skuffende sæsonstart. Men 
							meget kan ændres i Le Mans, bl.a. fordi der er flere 
							points på spil og fordi banen og løbets karakter er 
							så forskelligt fra de øvrige syv VM-løb. Ikke desto 
							mindre ligger især Ferrari godt til og fører dette 
							års VM for konstruktører, hvor der inden Le Mans har 
							været kørt tre løb – som alle blev vundet af 
							Ferrari. 
							  
							Ferrari vandt også Le Mans i 
							fjor, med bl.a. danske Nicklas Nielsen på holdet. I 
							kørernes VM er Ferrari holdene på 1. og 2. pladsen i 
							år, og Nicklas Nielsen var med til at vinde sæsonens 
							første løb. Han blev nr. 2 i det seneste løb 
							(Spa-Francorchamps), men havde et dårlig løb i 2. 
							VM-afdeling (Imola), og ligger derfor på en delt 2. 
							plads i mesterskabet. 
							  
							BMW har farten, men… 
							BMW er på en samlet 3. plads 
							i årets konstruktør-VM, efter at have opnået 2. 
							pladsen på Imola. De tyske bilmærke er særlig 
							interessant i år, set med danske øjne, fordi Kevin 
							Magnussen kører BMW. 
							  
							Nr. 4 i bilmærkernes VM for 
							konstruktører ligger Alpine, fulgt af Cadillac (der 
							har Frederik Vesti på holdet), Porsche (som Michael 
							Christensen kører for), Peugeot (med Mikkel Jensen 
							og Malthe Jacobsen – dog i hver deres bil) og Aston 
							Martin, for hvem Marco Sørensen kører. 
							  
							Toyota og Ferrari 
							storfavoritter 
							I sagens natur er Toyota og 
							Ferrari storfavoritter til sejren, men 24-timers Le 
							Mans er som nævnt så anderledes et race, at 
							styrkeforholdet meget vel kan falde anderledes ud. 
							Le Mans racerbanen er karakteriseret ved lange lige 
							stræk, som favoriserer mindst mulig down-force, 
							forbundet af regulære højhastighedskurver, som 
							modsat stiller krav om stort vejtryk for at bilerne 
							bevarer fodfæstet. Den kombination er ikke så enkelt 
							at optimere. 
							  
							Dertil kommer det utal af 
							uforudsigelige udfordringer, som verdens mest 
							berømte motorløb er kendetegnet ved. Det inkluderer 
							naturligvis den ofte tætte trafik på banen og store 
							hastighedsforskelle mellem Hypercars og GT-bilerne. 
							Men også de altid uforudsigelige faser med gult flag 
							og safetycar, såvel som de ofte skiftende 
							vejrforhold spiller ind. Hvad det sidste angår, er 
							det ikke usædvanligt, at det regner i den ene ende 
							af den langstrakte 13,6 kilometer lange racerbane, 
							mens det er tørt i den anden. 
							  
							Det kræver utrolig stor 
							erfaring og fingerspidsfornemmelse, noget som moderne computerteknologi kan hjælpe med til at 
							optimere, men som i ligeså høj en grad ligger hos 
							den enkelte racerkørers evne til at vurdere og 
							beslutte undervejs i løbet. De fleste teams er ret 
							velbevandrede, hvad det angår. Så helt regulært er 
							det eneste team, der måske står lidt svagt i 
							konkurrencen, det helt nye Aston Martin team, der 
							også har valgt en usædvanlig teknisk løsning. 
							  
							Og a-pro-pos teknik er hér 
							(igen i alfabetisk rækkefølge), en smule teknik om 
							hver enkelt bil, så meget som de enkelte 
							konstruktører nu har valgt at oplyse… 
							  
							Generelt: 
							Den maksimale systemeffekt 
							på en Hypercar er 680 hestekræfter. 
							  
							Alpine A424: 
							Oreca 07-baseret chassis, 
							3,4 liter V6, Turbo. Elmotor, 68 hk på baghjulene. 
							  
							Aston Martin Valkyrie 
							AMR-LMH: 
							Aston-Martin Cosworth RA 6,5 
							liter V12 sugemotor. 
							  
							BMW M Hybrid V8: 
							LMP2 baseret carbon-fiber 
							monocoque, 4-liter V8, dobbelt-turbo. Elmotor, 68 hk 
							på baghjulene. 
							  
							Cadillac V-series.R: 
							LMP2 baseret Dalara 
							carbon-fiber monocoque, 5,5-liter V8, DOHC. Elmotor, 
							68 hk på baghjulene. 
							  
							Ferrari 499P: 
							Carbon-fiber monocoque, 
							3-liter V6, dobbelt-turbo. Elmotor, 272 hk. 
							 
							  
							Peugeot 9X8: 
							2,6 liter V6, dobbelt-turbo. 
							El-motor-generator, 272 hk på forhjulene. 
							  
							Porsche 963: 
							LMP2 baseret carbon-fiber 
							monocoque, 4,6-liter V8, dobbelt-turbo. Elmotor, 68 
							hk på baghjulene. 
							  
							Toyota GR010 Hybrid: 
							Carbon-fiber monocoque, 3,5-liter V6, dobbelt-turbo. 
							Elmotor, 272 hk på forhjulene.
							  
							 |