- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Astra 1,7 CDTI Enjoy

Masser af stil og køreglæde


Tekst: Søren Clauding – februar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke helt almindeligt, at begynde testen af en bil ved at omtale sæderne. Men når nu de er verdens bedste, er det vel tilladeligt… EuroNCAP har testet bilen, den har fået de efterhånden obligatoriske fem stjerner, men samtidig har man konstateret, at sæderne yder en enestående beskyttelse. Det er alt andet lige meget rart at vide, når man nu sætter sig godt til rette i sæderne – og det gør man, for de er også ret gode at sidde i.

 

Bilen, verdens bedste sæder sidder i, er den nye generation Opel Astra. Den er ændret radikalt i forhold til forgængeren og Opel har grebet fat i design-succes’erne, Insignia og Corsa og overført dem til deres tilbud i den kompakte mellemklasse.

 

Større

Den er nu blevet noget større med årene, Opel Astra. 4 meter og 42 centimeter. Pladsforøgelsen er fortrinsvis benyttet til at huse de gode sæder, men også til at give plads for et temmelig funktionelt og nyskabende bagagerumsdesign.

 

Umiddelbart ser bagagerummet nemlig ret lille ud og man har svært ved at få det officielle mål på 370 liter til at hænge sammen med virkeligheden. Men det er indtil man har taget fat i stroppen midt i bagagerumsbunden, for derefter kan man stort set trinløst variere bundens position, ikke bare dens højde, men også dens hældning. Det sidste har den sjove effekt, at man eksempelvis kan få et par løse 2-liters flasker til at ligge temmelig stabilt i rummet, fordi de mere eller mindre kiler sig fast mellem den skrånende bund og bagsæderne. Desuden kan den hænges op imod bagsæderyglænene.


 


Med bunden i bund holder specifikationerne givet vis og man har desuden hjælp til at få indholdet til at blive på plads fra fastsurringskroge og posekroge. Selve bagklappen slår højt op og er let at betjene. I øvrigt kan bagsæderyglænene som vanlig foldes ned, herefter er bagagerumsgulvet næsten plant og kapaciteten øget til 1,2 kubikmeter.

 

Interiøret

Man kunne have håbet på at den pæne udvendige længde også havde givet lidt benplads på bagsædet. Men den er beskeden – for beskeden. Undertegnede kunne kun lige klemme mig fast imellem bagsæderyglænet og forsædets dito. Det var ubekvemt, men OK, forsædet var også indstillet til mig – og jeg ynder at sidde lavt i en bil.



Interiørdesignet er lige så sofistikeret som man finder det især i Insignia. Det giver en fin æstetisk oplevelse – men vi forestiller os, at det kan være svært at holde de mange kanter og hjørner fri for snavs. Men det er måske blot et spørgsmål om tålmodighed, når bilen skal friskes op. En flot design detalje er det indirekte lys under gear-panelet, som efterlader et lidt funky elegant indtryk.

 

 



 

Flot ydre

En del af forklaringen på den savnede benplads ved bagsædet findes formentlig også i Astra’ens aerodynamik. Den har et centralt ansvar for de usædvanlige flotte og elegante ydre linjer. Det er virkelig en stilren bil, sportslig og dynamisk, præcis det udtryk som Opel har ønsket at give med de nye designlinjer.

 

Og så hænger det sammen med køredynamikken. For Astra’en er usædvanlig præcis gennem kurverne, den er yderst stabil ved dansk motorvejsfart og letkørt i enhver situation. Forklaringen på springet fra tidligere generationer, der nu heller ikke var dårlige, er iflg. Opel selv, at man har indsat et såkaldt Watts-led i den i forvejen ret gode compound bagaksel. Dette led stabiliserer hjulvinklerne, så bagvognen ikke i samme grad blander sig i styringen.

 

En anden faktor er en stram undervogn, som i den prøvekørte version yderligere blev underbygget af større fælge og lavere lavprofildæk. Dermed er køreegenskaberne også helt sportslige – uden at i hvert fald denne version i øvrigt var særlig sportslig.

 

Dieselkraft

Under motorhjelmen var en 1,7 liters common-rail turbodiesel, der præsterer op til 110 hestekræfter. Den har et bredt momentområde og opleves som smidig men ikke udpræget lydløs – i hvert fald ikke under accelerationen. 0-100 km/t på 12,6 sekunder gør ikke denne modelvariant til nogen racer, men der findes andre varianter med mere power.



Basisprisen for 1,7 CDTi Enjoy er 275.000 kroner. Det er en OK pris, men heller ikke mere. Den billigste variant er udrustet med en 100 hestes 1,4 liters motor og koster 220.000 kroner. Det hænger på papiret bedre sammen.

 


Model:

Opel Astra 1,7 CDTi Enjoy

Listepris:

Kr. 275.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,7 l. common-rail turbodiesel. 110 hk – 260 Nm v 1700-2550 o/min. Dieselpartikelfilter.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

12,6 sek/181 km/t/

21,3 km/l 124 g/km

Længde:

4,42 m

Bagagerum:

370 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme. Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt