- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chevrolet Cruze LT 2,0 VCDi 150 hk

Chevrolet på Cruze control


Tekst: Søren Clauding – september 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chevrolet har sat den nye Cruze på cruise-control. Den cruiser i bogstaveligste forstand derudaf og tager køberne med storm. Ikke fordi bilen som sådan er ekstraordinær - men til en pris på 210.000 for den billigste version, er den bestemt noget særligt. Groft set ville man normalt forvente, at skulle betale halvanden gange så meget for en bil i den kategori.

 

Den bedste indikation af ”normal-værdien” for en bil som Chevrolet Cruze får vi, når Opel på et eller andet tidspunkt introducerer den nye Opel Astra, som netop er præsenteret på Frankfurt Motor Show. Cruze og Astra deler nemlig undervogn og stort set også udstyrsprogram. Det er overraskende, for normalt vil Astra være placeret i klassen for kompakte mellemklassebiler i Golf-størrelsen, mens Cruze klart ligger et niveau højere.

 

Bred appeal

I hvert fald hvad gælder størrelse og funktion. Hvad designet angår, baner man ikke nye veje, men det er der mange af konkurrenterne, der heller ikke gør – og det er de ikke blevet billigere af. Til gengæld har Cruze bred appeal og derfor cruiser den bare derudaf…

 

Den prøvekørte motorversion er så ny, at den først er på det danske marked sidst i september. Den er forsynet med en 150-hestes common-rail dieselmotor og til en pris på 275.000 kroner, inklusive et temmelig omfattende luksusudstyr, som bl.a. omfatter 17” alufælge, aut. klimaanlæg, elruder for og bag, cruise control, regnsensor, sædevarme, læderrat og et helt læderindtræk, er den lidt af et scoop.

 

Astra undervognen

På sikkerhedsområdet har den seks airbags, ESP og ikke mindst ret gode køreegenskaber. Det sidste tilskrives naturligvis Astra-undervognen. Opel Astra har hidtil kørt ganske godt og den nye undervogn er en forbedring af den eksisterende. Vi er dog ikke vilde med de store alufælge, for de giver en direkte forplantning af små ujævnheder gennem hjulophængene, alt imens større ujævnheder forsvinder. Omvendt er Cruze’en både sporsikker og retningsstabil, selv i en vis sidevind, og skyldes det alufælgene, skal vi gerne lade dem sidde!

 

Maskineriet støjer lidt for meget, det har en typisk dieseltikken og man skal have omdrejninger på, før man slipper koblingen. Det hele er en vanesag, men det bliver det næppe nogensinde en vane at konstatere, at den, i hvert fald officielt, kører næsten 18 kilometer på en liter dieselolie. Glem ikke, at man har 150 hestekræfter til rådighed, kan nå 100 km/t på under 9 sekunder og køre over 200 km/t. Det er ret flot.



Bygget for europæere

Chevrolet Cruze er bygget til det europæiske publikum. Den har en traditionel sedanform med udvendigt bagagerum, der dog kan åbnes til passagerkabinen, så man opnår en mere fleksibel bagageplads. Bagagerummet indeholder 450 liter luft, indtil man begynder at læsse det. Og vil man gerne knuse bagagen, kan det også lade sig gøre – man skal



 

bare anbringe den under de bagageknusere, der holdet bagklappen. Spøg til side, men

man undrer sig over, at der stadig er bilfabrikker, der har nødig at benytte det system – men når Toyota, som har overtaget General Motors (Chevrolet) plads som verdens største bilproducent, kan gøre det, kan Chevrolet vel også…

 

Fordelen er en antagelig længere holdbarhed og større stabilitet i bilens bagvogn.

 

Pæn indeni

Kabinen er pæn, moderne og ikke mindst funktionel, med mange gode fralægningspladser, et stort handskerum og tofarvet instrumentbord, så solen ikke bager direkte på en knald sort plastic, men derimod på et let gråfarvet materiale, som ikke reflekterer så meget varme i kabinen. Det kompenserer for, at effekten af klimaanlæggets kølevirkning ikke er så høj og det giver egentlig en bedre fornemmelse i kabinen.


 


På bagsædet er der god plads. Eneste ankepunkt er pladsen under de to forsæder, som er lidt kneben for en fod med gode vinterstøvler på.

 


Model:

Chevrolet Cruze LT 2,0 VCDi 150 hk

Listepris:

Kr. 274.995

Motor:

4 cyl. 2 l. common-rail dieselmotor. 150 hk – 320 Nm ved 2000 o/min. 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

8,7 sek/210 km/t/

17,9 km/l /149 g/km

Længde:

4,69 m

Bagagerum:

450 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 17” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Regnsensor. Fartpilot. Læderkabine.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt