- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Jazz 1,4 Exclusive

Downsizing: Det er udstyret, der gør det


Tekst: Søren Clauding – april 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Økonomi, miljøhensyn og ikke mindst bilkonstruktørernes stadig bedre evne til at skabe rummelige, velkørende og sikre småbiler er vægtige grunde, når flere og flere mennesker vælger at gå ned i størrelse, når de køber ny bil.

 

Fornuftigt nok: Hvorfor belaste miljøet og bankkontoen mere ned nødvendigt, når nu de mindre biler er blevet så gode. Men ofte vil man opdage, at den nye lille bil ikke er helt så veludstyret som den lidt større bil, man har været vant til at køre i.

 

Sådan behøver det dog ikke at være og det er den nye Honda Jazz er mønstereksempel på. Vi har tidligere prøvet Jazz’en i den såkaldte Comfort-version (læs hér>>>), så ”basisbilen” det skal vi ikke gøre meget ud af lige nu. Men vælger man den såkaldte Exclusive version i stedet for Comfort’en, får man for blot 33.000 kroner så meget mere udstyr, at de fleste nok vil opleve, at få et højere udstyrsniveau end de har oplevet i deres hidtidige bil.

 

Meget udstyr

Udover at de 33.000 kroner, der er prisforskellen på en Jazz 1,4 Comfort og en 1,4 Exclusive, inkluderer et væsentligt sponsorat af den danske statskasse, er der forbavsende meget udstyr med i ”pakken”:

 

Det mest markante er et stort panorama glastag, en ukendt ting i så kompakt en bil. Men det har kunnet lade sig gøre, fordi Honda har udviklet et tredelt lamelsystem, som indebærer, at loftspanelerne glider bagud og lægger sig (skjult) oven på hinanden, når glastaget skal i brug. Betjeningen er elektrisk og det store glastag, som altså helt kan skjules, når man er til det, giver et imponerende lysindfald i kabinen – faktisk dækker glastaget næsten hele kabinen, i hvert fald inklusive bagsædet. Det skal dog tilføjes, at taget ikke kan åbnes – der er alene tale om lys og udkik.


 


Fartpilot og læder

Udstyrslisten omfatter også fartpilot, afkøling af handskerum og læderrat såvel som lædergearknop. Sidstnævnte handler ikke bare om, at det er smart og giver bedre greb, men på en kold vinterdag eller en hed sommerdag kan både rat og gearknop, hvis de er fremstillet i kunststof eller aluminium, være afsindig kolde eller skoldhede. Det oplever man ikke i nær samme grad med læder.


 


Bageste sideruder og også blevet elektriske og man får armlæn ved førersædet med i købet. Tågeforlygter er en stor fordel, især her i forårsperioden (men husk i øvrigt kun at benytte dem, når der virkelig er brug for det – det gælder også tågebaglygterne), og regnsensorer igangsætter vinduesviskerne, når vejrguderne mener, at vi skal vandes.

 

Musik og alufælge

Musikanlægget inkluderer adgang til USB-lagret lyd, der er en tweeder, der omdanner kabinen til en koncertsal og så er 16” alufælge en del af udstyret.



Det medfører dog at montering af lavprofildæk har været nødvendig. Lavprofildæk giver ringere affjedring gennem dæksiderne. Resultatet er større styrepræcision – men også en større følsomhed overfor ujævnheder på kørebanen.

 

Specifikt for Honda Jazz giver den formidable rumudnyttelse med ”biograf-bagsædet” muligheder, som ingen anden bil i den størrelse kan byde på. Derfor vil downsizing også af den grund være oplagt. Ikke, at der ikke fortsat er brug for større biler – for alting har selvsagt en grænse. Men Honda Jazz Exclusive til kr. 222.500 opfylder rigtig mange menneskers behov for bil.

 


Model:

Honda Jazz 1,4 Comfort

Listepris:

Kr. 222.500

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l. benzinmotor. 100 hk/ 127 Nm v. 4800 o/min. 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

11,4 sek/182 km/t/

18,2 km/l 128 g/km

Længde:

3,90 m

Bagagerum:

337 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. 16” alufælge. 6 airbags. Klimaanlæg. Panorama glastag. Afkøling af handskerum. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. USB-stik. Tweeter. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Sædevarme. Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt