- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru præsenterer intet mindre end fremtidens ultimative firehjulstrukne hybrid sedan.


Genève Motorshow:

Optimisme, forårsfornemmelser og livsstil


Tekst: Søren Clauding – marts 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinteren har trukket usædvanlig længe ud i år. Og i hælene på en finanskrise kunne det sende dystre signaler om fremtiden. Men det var bestemt ikke det, der prægede det årlige motorshow i Genève, som også i år gav en skarp indikation af, hvor motorverdenen bevæger sig hen.

 

Bilfabrikkerne har været tvunget til at strømline organisationerne, da bilsalget faldt. Samtidig har der fra samfundets side blevet etableret høje krav om miljø-rigtig adfærd, som kræver store ressourcer, store investeringer. Det er svært at få de to ting til at gå hånd i hånd. Dobbelt overbevisende er det derfor, at begive sig indenfor i de store udstillingshaller i udstillingscentret Palexpo og konstatere, at krisens virkninger er synlige, men de er ikke dominerende og luften emmer af optimisme, forårsfornemmelser og ikke mindst masser af livsstil.

 

Måske er det fordi finanskrisen har gjort det tvingende nødvendigt for bilfabrikkerne at handle hurtigt og i visse tilfælde også med store konsekvenser for arbejdsstyrken. Det er hårdt at sige det, men måske var det en tiltrængt slankekur, bilfabrikkerne har været på. Og samtidig er det faktisk ikke til at se, at de har gennemgået den, hvis ikke det lige præcis var fordi man vidste det.

 

Optimering frem for revolution

På ét punkt er der nemlig ikke sket så forfærdelig meget nyt: Der blev ikke fremvist nye revolutionerende energibesparende løsninger i Genève. Det er de samme grundelementer, dvs. elektricitet, hybrid-teknologi og brændselsceller samt optimering af de eksisterende forbrændingsmotorer, der prægede udstillingen. Det er måske også for meget at forvente, at nogen tager nye revolutionerende skridt efter finanskrisens hærgen. Omvendt er det overbevisende, hvor meget fabrikkerne har kunnet optimere og vride og vende den eksisterende teknologi og i bogstaveligste forstand montere den i de gode gamle biler – som nu ikke er så gamle endda, når man lod øjnene danse henover de stadig flotte udstillingsstande, som dog og fornuftigt nok i al væsentlighed var genbrug fra i fjor.

 

Honda er et godt eksempel. På Genève Motorshow præsenterede man en ny ultra smart 2+2 personbil som alene vil blive markedsført med hybrid-teknologi under motorhjelmen. Den kommer på markedet inden så længe og er f.eks. udstyret med 6-trins gearkasse. Det er altså ikke til udefra at se, at den ser anderledes ud under de smarte karrosserilinjer. Men den kører 20 kilometer på en liter benzin. Det har betydning, når man frekventerer tankstationerne, og samtidig sender den ikke de sjældent omtalte andre forurenende stoffer fra dieseldrift ud i atmosfæren. Benzinmotorernes tid er på ingen måde forbi endnu.



Volt i Cruze

Hos Chevrolet har man lagt General Motors ”Volt-teknologi” i en Cruze og dermed skabt en ny bil, hvor man fortolker hybrid-tankegangen sådan, at først bruger man al elektriciteten og først derefter træder forbrændingsmotoren ind og sørger for at man ikke går i stå.



Hos Toyota er man godt i gang med at inkorporere hybrid teknologi i hele modelprogrammet. Den produktionsklar Auris kan ses i Genève – men fabrikken har ikke glemt, at det også skal være sjovt at køre bil. Så man har skabt en ægte sportsvogn med smart design, baghjulstræk og masser af hestekræfter, samtidig med at hybrid-teknologien for stadig større fodfæste også i Lexus programmet.

 

I respekt for miljøet

Livsstil er en anden af de optimistiske overskrifter, der kendetegner årets motorshow. Men med behørig respekt for miljø og ressourceforbrug. Over hele linjen kan man se nye biler med lavere brændstofforbrug. Det nye er, at de energirigtige biler også er smarte og funktionsduelige.


Toyota og Lexus helt på forkant

Toyota og fabrikkens luksus-mærke, Lexus var helt på forkant i Genève med klar-til-produktion hybridbiler i den helt store stil.

Læs mere>>>


Renault satser på frisk luft

Læs mere>>>

 

Verdenspremiere på ny Kia Sportage

Læs mere>>>


Den nye Opel Meriva, f.eks., hvor bageste sidedøre er hængslet bagtil ligesom i de gamle Fiat 500. fine indstigningsforhold og høj brugsrigtighed, og smart er den også at se på. Der er ikke meget bedstemor over den bil.


Opel folder sig ud

Læs mere>>>


Det samme gælder den nye Kia Sportage, hvor sammenhængen med den hidtidige lidt off-road agtige model generation er helt og aldeles usynlig. (Læs mere>>>)

 

Peugeot præsenterer både en ny sportsvogn, som bliver til at købe for penge, og en efterfølger til 407’eren. Begge er smarte, funktionelle og miljø-skånsomme.


Peugeot styler fremtiden

Læs mere>>>


Nissan har en ny Micra på programmet om kort tid, Mazda har faceliftet 6’eren, Ford har nu også en stationcar version af den nye Focus, Volkswagen præsenterer en nye Sharan og ikke mindst en yderst brændstoføkonomisk Polo GTI(!), Skoda en faceliftet Fabia, Audi en helt ny og kompakt A1 (plus en ultra hurtig RS5).


 


Hos Hyundai handler det mest om nye motorer, der byder på rigtig god brændstoføkonomi, men også et facelift på hele modelprogrammet samt en ny konceptbil, der viser os, hvad vi kan vente i fremtiden (det ser ret lovende ud…), Mitsubishi har en ny mini-udgave af Outlanderen på vej, og om det så er Porsche vil en ny Cayenne snart rulle ud på landevejene, oven i købet med mulighed for hybridteknologi.


Hyundai facelift

Læs mere>>>

Mitsubishi ASX


Citroën har verdenspremiere på DS3 Racing og DS High Rider (navnene taler deres eget sprog), og hos Subaru har man præsenteret intet mindre end fremtidens ultimative firehjulstrukne hybrid sedan. Et fantastisk flot design og under de fine karrosseri linjer finder man en el-motor til hvert hjulsæt samt en forbrændingsmotor til at assistere, når gnisten er forsvundet.


Subaru hybrid med firehjulstræk

Læs mere>>>


Sidst, men bestemt ikke mindst, skal nævnes at Alfa Romeo på ny har genskabt fortiden ved at udvikle en ny Giulietta. Den er ligeså smuk som de modeller, der traditionen tro får lov til at posere omkring de eksotiske italienske livsstilsbiler.

Læs mere>>>


Verdenspremiere på Ny Alfa Romeo Giulietta

Læs mere>>>


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt