- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 by Peugeot.


Genève Motorshow:

Peugeot styler fremtiden


Tekst: Søren Clauding – marts 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For Peugeot handler det om mindst to ting på årets motorshow i Genève: Dels at ”style” fremtiden, at sende et signal om mærkets designmæssige fremtid og dels at vise, hvordan afløseren for 407 – Peugeot 508 – kan forventes at se ud.

 

Hvad det sidste angår, har man verdenspremiere på en såkaldt ”5 by Peugeot” (læg mærke til det engelske sprog…). 5 by Peugeot er en stor bil med sine 4,86 meter i længden og 1,88 meter i bredden, men det er også nødvendigt, hvis man vil opnå så strømlinede og elegante former, som der er tale om – uden at gå på kompromis med kabinepladsen.

 

5 by Peugeot er en moderne luksus limousine og dermed kunne man også forestille sig, at den ikke alene ville afløse 407 modellen, som efterhånden har temmelig mange år på bagen, men også 607’eren. 5 by Peugeot er faktisk kun 4 cm kortere end 607…

 

Selvom 5 by Peugeot er en konceptbil og som sådan kun skabt i ét eller ganske få eksemplarer, er man ret specifik på de tekniske data og tekniske muligheder. Man inkorporerer den såkaldte Hybrid4-teknologi, som kombinerer en 2-liters HDi dieselmotor på 163 hestekræfter fortil med en 37-hestes elektromotor bagtil. Derved opnår man på den ene side 200 hestekræfter og dermed masser af kraftoverskud – og samtidig er CO2 udledningen reduceret til 99 g/km i gennemsnit.

 

Da 5 by Peugeot ikke officielt er afløseren for 407, er der selvsagt ikke sat dato for introduktionen, men dette efterår er der biludstilling i Paris og det

Peugeot SR1.


ville være oplagt for den franske bilfabrik, at benytte den anledning til at lancere den nye banebrydende luksusbil i produktionsklar stand for det store hjemmepublikum.

 

Den store bil er skabt helt i overensstemmelse med den nye designlinje, som konceptbilen SR1 er udtryk for. Peugeot har i år 200 års jubilæum (ikke hvad angår bilproduktionen, men virksomheden som helhed) og det markerer man ved at definere en ny designlinje, baseret på fortiden – en Peugeot ligner fortsat en Peugeot – men måske især ved at gøre designfilosofien konkret gennem i første omgang SR1.

 

Peugeot bruger ord som elegance, dynamik, power og renhed. Det kan stå for så meget, men i SR1 er det gjort håndgribeligt. Man har valgt, at udtrykke den nye såkaldte stilkode i form af en GT roadster, hvor man kombinerer det sportslige element med brugsrigtig formgivning.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt