- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Subaru hybrid med firehjulstræk


Tekst: Søren Clauding – marts 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru sværger til firehjulstræk og har gjort denne driftsform til sit varemærke. Forståeligt nok, for Subaru producerer nogle af verdens fineste og køremæssigt sikreste biler. Så egentlig kunne man vel ikke have ventet andet: En Subaru hybrid har naturligvis også firehjulstræk.

 

Et bud på, hvordan en Subaru hybrid kunne se ud, viste den lille japanske bilfabrik på Genève Motorshow i form af konceptbilen Subaru Hybrid Tourer Concept. Her kombinerer man hybrid idé’en med kraft fra både elektricitet og traditionelle brændstoffer og bibeholder firehjulstrækket på sin helt egen måde.

 

Bokser er basis

Forbrændingsmotoren i Hybrid Toureren er naturligvis en boksermotor. Men i stedet for en enkelt elektromotor til at hjælpe forbrændingsmotoren, har man to: En, der trækker på forakslen, og én, der trækker på bagakslen. Forbrændingsmotoren trækker på traditionel vis både for og bag med en fordeling af kræfterne efter behov.

 

I praksis er forbrændingsmotoren en bokser turbo benzinmotor. Den stiller krav om en forstærkning af den symmetriske drivline, den såkaldte Lineartronic, fordi turbomotoren præsterer både mere effekt og et højere drejningsmoment.

 

El-drift på baghjulene

Ved ganske lav fart, f.eks. under manøvrering, drives bilen alene af den bageste el-motor. Ved normal fart er det først og fremmest benzinmotoren, der driver bilen. Men ved kraftig acceleration understøtter den bageste el-motor benzinmotoren. Og når kravet om trækkraft er ekstra stort, træder den forreste el-motor til. Når den ikke bruges til at producere trækkraft, anvendes den til at oplade batterierne.



Subaru Hybrid Tourer Concept er udover den teknologiske drivline også et bud på hvordan en fremtidig Subaru kunne se ud. Der er tale om en usædvanlig smuk og potent bil med

 

 


 

mange elegante og usædvanlige løsninger. Visuelt sidder den lige i øjet.

 

EyeSight

På teknologi siden inkluderer konceptet også det såkaldte EyeSight kørerassistent system, hvor et stereokamera og en særlig 3D billedforarbejdning identificerer et meget stort antal situationer i trafikbilledet, som ville kunne ende med en ulykke, eksempelvis andre bilers køreform, cyklisters køreform og fodgængeres færden – pludselig slinger, uventede retningsskift osv.

 

Systemet advarer føreren hurtigere end han i mange tilfælde selv vil være i stand til at identificere en truende fare. Systemet lægger også op til, at lignende systemer findes hos andre trafikanter og at kommunikationen mellem de forskellige biler medvirker til at reducere ulykkesrisikoen.


Lidt data om Subaru Hybrid Tourer Concept:

Længde: 4,63 meter.

2-liters bokser turbomotor (effekt er ikke angivet, men vil kunne optimeres vha. motorstyringsteknologi).

10 kW el-motor på forakslen og 20 kW på bagakslen.

Lithium-Ion batterier

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt