- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Genève Motorshow:

Alfa Romeo genskaber historien – verdenspremiere på Alfa Romeo Giulietta


Tekst: Søren Clauding – marts 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo er ensbetydende med eksotiske og ikke mindst sportslige biler, hvis berettigelse ligger i design, køreegenskaber og den glorværdige historie, som det italienske bilmærke i tidens løb har fået skabt omkring sig.

 

2010 er 100 års jubilæumsår og det benytter Alfa Romeo til at forny historien i respekt for fortiden. Resultatet er blevet en helt ny Giulietta, som for første gang blev kastet ud i rampelyset netop på årets Genève Motorshow.

 

Alfa Romeo Giulietta lever helt op til fabrikkens tradition og historie. Det er designet, der trækker. Ingen bil ser ud som en Giulietta og selvom spor af såvel 159 modellen som den kompakte Mito kan findes hist og her i den nye bil, er den helt sin egen. Den vil være en ubetinget eye-catcher fra samme øjeblik den i maj måned triller ud fra samlebåndet.

 

Den nye Giulietta er en moderne videreførelse af det navn, der tilbage i 1950’erne var baseret på myten om Alfa Romeo, men gjorde det opnåeligt for en større køberskare at bliver ejer af en Alfa. Navnet betyder ”Lille Julia”, en lillesøster til Grand Prix vinderne fra racerbanerne og de uopnåelige racersportsvogne. Sådan bliver det også i dag, om end det er noget siden at Alfa Romeo sidst har gjort sig med succes i motorsporten.

 

Men myten lever i bedste velgående og den retfærdiggøres måske især i år, hvor verden har brug for et frist pust til at underbygge de mere optimistiske vinde – oven på finanskrisen – som blæste henover Genève Motorshow.

 

Ikke færre end fem forskellige varianter af Giulietta vises i Genève, to Quadrifoglio Verde versioner udstyret med en 235 hestes 1750 TBi maskine, to Distinctive udgaver med 170 hestes 2.0 JTDM samt en Distinctive version med en 170 hestes 1.4 MultiAir Turbo benzin motor under den markante fronthjelm.

 

Alfa Romeo gør alt i Genève for at trække opmærksomheden væk fra de nye bilmodeller. Det lykkes - næsten...


Alfa Romeo Giulietta Sprint anno 1954

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt