- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Når politikerne agerer:

Nissan Qashqai e-POWER droppes i Danmark


Dansk afgiftssystem sætter stopper

for ny miljørigtig populærbil


Af Søren Clauding – 22. august 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I mere en ét årti har Nissan sat dagsordenen for mellemstørrelse SUV’er. Nissan Qashqai var målestokken for branchen og storsællert, hvor end den kom frem, ikke mindst i Danmark. Sådan skulle det også fortsat være med den nye generation Qashqai, godt underbygget af en unik teknologi, som ville gøre det muligt at bidrage væsentligt til nedbringelsen af CO2 udledningen i Danmark – og hvor end den nu måtte komme frem. Men den kommer ikke til Danmark. Ærgerligt, på danskernes og ikke mindst klimaets vegne.

 

I Danmark satses der nemlig fra politisk hånd målrettet på biler, der kan oplades, populært sagt fra en stikkontakt. Det giver måske på den lange bane mening med regulære elbiler. Og for bilister med et kørselsmønster, hvor de kan nøjes med at køre et halvt hundrede kilometer (for visse bilmodellers vedkommende noget mere, for andre noget mindre) på elektricitet alene, giver det også mening at anskaffe en af de såkaldte plug-in hybridbiler.

 

Virkeligheden følger ikke målemetoden

Hvad sidstnævnte angår har erfaringerne imidlertid vist, at det er langt de færreste, der kører så meget elektrisk og så lidt ved hjælp af plug-in hybridbilens forbrændingsmotor, at man bare kommer i nærheden af WLTP mål-tallene. Og det er dem, der ligger til grund for klassificeringen af plug-in hybridbiler i Danmark. Se fx denne analyse udført af COWI for Vejdirektoratet >>>.

 

Det har den betydning, at PHEV’erne opnår store afgiftsrabatter. Det har gjort dem populære, fordi man som bilkøber pga. stor afgiftsrabat får rigtig meget luksuøs bil for pengene.

 

Problemet er blot, at hvis man ikke tilhører den kategori af bilejere, der kan nyde gavn af den elektriske drift, har klimaet heller ikke gavn deraf. Og det var vel egentlig meningen med det hele. Oven i købet er det vores erfaring, at en plug-in hybrid kører kortere på literen, når batteriet er tomt, end tilsvarende selvopladende hybrider, simpelthen fordi PHEV’en er meget tungere.

 

Ny genial teknologi

Det er også årsagen til, at Nissan udviklede den nye og geniale teknologi, som i øvrigt minder en del om en teknologi, som også Honda har introduceret. Bilerne er udstyret med elmotor, de kører på elektricitet hele tiden, men de får ikke deres elektricitet fra elnettet. De har til gengæld en benzinmotor, der producerer strømmen, og dens funktion er optimeret i en sådan grad, at benzinforbruget er meget lavt, ikke kun iht. forbrugsmålingerne (WLTP har nu også lidt svært ved reelt at måle på en bil af den type) men også i virkeligheden. Vores erfaringer er, at de biler er MEGET forbrugsrigtige). Og så er der ikke taget højde for at syntetisk fossilfri og CO2 neutral benzin er en del af den reelle fremtid.

 

Men fordi man fra politisk hånd ikke har været i stand til at etablere et afgiftssystem, der tilgodeser selvopladende hybridbiler, straffes de afgiftsmæssigt og dermed i konkurrencemæssig forstand meget hårdt, og det har fået Nissan til helt at droppe planerne om at introducere den nye økonomiske og klimavenlige Qashqai e-POWER, som den er døbt, i Danmark. Det skulle ellers være sket netop nu.

 

I en pressemeddelelse fra Nissan i Danmark hedder det bl.a.:

”Nissan Qashqai med den helt nye e-POWER teknologi kommer ikke på det danske marked, da det danske afgiftssystem er medvirkende til en merpris på godt 90.000 kr. på denne model kontra mild-hybrid benzinmodellen. Og den merpris mener Nissan ikke, kunderne vil betale.”

 

Nissan uddyber argumentationen således:

Som bekendt skal en bil have under 50 g CO2 udledning for at kunne betegnes som grøn i Danmark. Det betyder, at f.eks. biler med hybrid teknologi ikke har en chance for at konkurrere prismæssigt med plug-in hybrid-biler. På trods af at den reelle udledning kan være næsten den samme.

 

Så uanset om en bil udleder 51 g eller 190 g CO2/km, vil det kun være den forholdsvis lille merafgift per gram CO2, der adskiller afgiften i denne henseende. Også selvom CO2 merafgiften er gradueret i forhold til udledning. Denne afgift får ingen særlig betydning i forhold til 50 procent reduktion i endelig afgift plus et yderligere fradrag på kr. 48.750 for plug-in hybrider (i 2022).

 

Merprisen for selve teknologien i Qashqai e-POWER er ca. 30.000 kroner. Det bliver altså til de godt 90.000 kroner mere i den endelige kundepris i forhold til Nissans mild-hybrid benzin varianter. Og med den stærke konkurrence i dette segment fra særligt plug-in hybrider vil differencen være nærmere 170.000 kroner (sammenlignet med prisen, hvis Qashqai e-POWER var en plug-in hybrid med 14 kWh batteri og en udledning på 49g CO2). Ergo ingen reel mulighed for salg.

 

Når undersøgelser samtidig viser, at plug-in hybrid-biler gennemsnitlig i praksis udleder godt 110 g CO2 (Qashqai e-POWER udleder 120 g CO2 og er ikke afhængig af at køre på strøm fra elnettet, og CO2 udledningen fra produktion af strøm i elnettet er heller ikke medregnet/red.) og ikke under de 50 g jf WLTP-målingerne, som regeringen har fastsat de nuværende afgifterne ud fra, er denne favorisering måske ikke helt fair. Særligt i forhold til øvrige hybrid-løsninger, der alt andet lige også er mere grønne end de traditionelle benzin- og diesel drivliner.

Nissan Qashqai e-POWER - vi har kørt den
I juni måned i år havde vi mulighed for at prøvekøre den nye Nissan Qashqai med e-POWER teknik. Vores oplevelse var en ualmindelig velbygget og velkørende bil, der havde alle muligheder for at fortsætte Qashqai-modellens succes i Danmark, fordi den appellerer til bilister, der gerne vil medvirke til at skåne miljøet, men ikke vil kunne varetage deres mobilitetsbehov med fuldt elektriske eller plug-in hybrid teknikken i de såkaldte PHEV'er.

Læs hvad vi skrev om den nye Nissan Qashqai e-POWER, der desværre ikke kommer til Danmark:
Nissan Qashqais fremtid - og nutid - er elektrisk

Læs også on Nissan Qashqai:
Dagsordenen er sat for fortsat succes >>>

Avanceret fremtidssikker motorteknik >>>

Ny og endnu bedre Qashqai >>>





Hurtige fakta om Nissan Qashqai e-Power

Drivline:

Elmotor, 140 kW (188 hk), 330 Nm. Automatgear. Litiun-ion batteri: 2,1 kWh.

 

Kraftkilde: 1,5 liters 3-cylindret turbobenzinmotor, 156 hk, 250 Nm.

 

Benzinøkonomi: 18,5-18,9 km/l.

CO2 udledning: 119-123 g/km.

0-100 km/t: 7,9 sekunder.

Topfart: 170 km/t.

 

Egenvægt: 1612 kg.

Længde: 4,43 meter.

Højde: 1,63 meter.

Bredde: 1,83 meter (u. sidespejle).

Bagagerum: 501 liter.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt