- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og Michelin

       



24 timers Le Mans 2014: Langt på literen – men hurtigt endda


Af Søren Clauding – 5. juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når deltagerne i årets 24-timers Le Mans lørdag d.14. juni klokken 15:00 giver sig i kast med det lange udholdenheds løb gælder det som altid om at køre flest kilometer over de 24 timer, naturligvis indenfor rammerne af det gældende reglement.

 

I motorsport har det altid gjaldt om at køre hurtigst muligt, dvs. at kombinere fart med pålidelighed og strategi. Men for at stille deltagerne mere lige og ikke mindst for at farten af sikkerhedsmæssige årsager ikke skulle blive for høj, har reglementet altid indeholdt en utrolig mængde af restriktioner på bilernes størrelse, deres form og især på motorernes opbygning og effekt.

 

Brændstofforbrug omgang for omgang

I 2014-udgaven af 24-timers Le Mans er denne holdning skrinlagt. I stedet har arrangørerne, Automobile Club de L’Ouest i samarbejde med det internationale bilforbund, FIA, og de store producenter, primært Audi og Toyota, udviklet et nyt og overordnet betragtet enklere reglement: Der er nemlig lagt rammer for meget energi, den enkelte deltager må bruge i alt – og undervejs. Hvordan man så kommer igennem løbet og hvilken teknologi, der anvendes, er næsten frit. Næsten…

 

For at kunne bevare et vist greb i styringen har man nemlig udviklet individuelle regler for hver enkelt driv-line koncept, altså måden hvorpå den enkelte bilproducent kombinerer el-drift med konventionelle forbrændingsmotorer – det, man i daglig tale kalder hybridbiler.

 

Optimal kontrol

Sagt meget forenklet udfordrer det nye reglement den enkelte deltager med henblik på, at få det bedst mulige udbytte af brændstoffet på hver enkelt omgang og samtidig køre længst muligt på de 24 timer. Man har beregnet, hvor meget energi det enkelte drivline-koncept må forbruge og for at gøre det attraktivt for alle, har man også hér foretaget klasseinddeling, så man har fire forskellige præstationsklasser, hvor det maksimale energiforbrug er defineret for hver klasse.

 

Chris Reinke, chef for Audi’s LMP-indsats forklarer, hvad udfordringen er efter de nye regler: ”Kun de, der har optimal kontrol med deres forbrug og udnytter den tilladte energi tættest muligt til grænsen og er hurtigere end andre takket være en effektiv kørestil vil være konkurrencedygtige.” Dermed understreger Reinke, at spørgsmålet om racerkørernes evner bestemt ikke er blevet mindre med de nye regler. Samtidig er reglementet sådan defineret, at bilerne næppe heller bliver langsommere, hvad ikke mindst pre-testen til årets Le Mans race klart vidnede om.

 

Audi – Toyota - Porsche

I år er der tre store bilmærker med reelle sejrschancer i 24-timers Le Mans: Audi, som har vundet 12 gange og de sidste to år også med hybridteknologi. Toyota, der fører kampen om verdensmesterskabet efter sejr i årets første to VM-afdelinger (og også sluttede 2013-sæson’en øverst på podiet), og er sultne efter at vippe Audi af pinden i år. Og Porsche, som af alle med sine 16 sejre er det mest vindende bilmærke i Le Mans, gør comeback i topkategorien, LMP1, efter i en årrække at have holdt sig til GT-kategorierne for de mere serienære sportsvogne.

 

Og nok så vigtigt: Alle tre bilmærker har valgt hvert deres tekniske koncept, hvilket både er en kolossal udfordring af teknikken, men så sandelig også af de, der har defineret reglerne: Vil nogen være bedre stillet end andre? Men da det er op til deltagerne, selv at vælge koncept, er det til syvende og sidst en del af konkurrencen, først at vælge hvordan man vil bygge sin bil.

Audi, Toyota og Porsche i Le Mans – læs mere >>>

 

Det nye reglement – læs mere >>>

 

Danskerne i Le Mans – læs mere >>>


Audi var hurtigst under pre-testen i Le Mans, men reglementet indebærer at det resultat kun har teoretisk betydning.

 

Toyota har domineret årets første to VM-løb som hér på Spa-Francorchamps. Toyota fører dermed også kampen om World Endurance Championship inden 24-timers Le Mans, som iøvrigt tæller dobbelt.

 

Porsche gør comeback i prototype-kategorien på Le Mans.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt