- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og Michelin

       



24-timers Le Mans 2014: Nyt reglement giver ny spænding


Af Søren Clauding – 5. juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2014 er i 24-timers Le Mans premieren på et nyt teknisk reglement for de hurtigste biler, LMP1 bilerne. Reglementet bringer i respekt for udviklingen, hensynet til omverdenen og miljøet en begrænsning ind i motorsporten, som hidtil nok har været der, men ikke i så kontant en form, som det nu er tilfældet. I år måles LMP1 bilernes brændstofforbrug, omgang for omgang, løbet igennem.

 

Hvis bilerne bruger for meget brændstof, er der forskellige straffeforanstaltninger, typisk i form af Drive-through straf eller stop-and-go straf, hvor bilerne skal køre en tur gennem pitten uden mulighed for at få foretaget service ved den anledning. Man ved med andre ord hele tiden hvilke biler, der er placeret hvor – det er ikke noget der først skal beregnes, når mållinjen er nået.

 

Omgang for omgang

Idéen er, at tvinge deltagerne til at køre brændstoføkonomisk. I praksis måles brændstoftilførslen gennem et såkaldt fuel-flow-meter. Reglementet fastsætter brændstofforbruget individuelt, afhængig af hvilket drivline-koncept, den enkelte bilkonstruktør har valgt at anvende. I løbet har kørerne et spillerum på tre omgange. Hvis en bil bruger mere end den må på en omgang, skal den over de følgende to omgange bruge tilsvarende mindre, så forbruget over de tre omgange tilsammen ikke overstiger det tilladte.

 

Løbsledelsen måler via telemetriske systemer de enkelte bilers forbrug og overholdes forbrugsbegrænsningen ikke, tildeles der en straf.

 

Safetycar

En anden effekt af den løbende måling af brændstofforbruget er, at de faser af løbet, hvor der anvendes safetycar ikke giver brugbar brændstofbesparelse. Man giver dermed ikke deltagerne mulighed for at køre hurtigere, når der gives grønt flag, fordi det ikke påvirker brændstofforbruget.

 

De tre store spillere i LMP1 har valgt hver deres drivlinekoncept. Det tilfører i sig selv et ekstra konkurrencemoment til årets Le Mans race.

 

For kørernes vedkommende er det en ekstra opgave, de skal håndtere, samtidig med at de skal sno sig gennem trafikken af langsommere biler, dyste mod hinanden plus alene det, at styre bilerne ved hastighederne på op til 320 km/t ned ad Les Hunaudieres langsiderne.

 

Michelins udfordring

Målet er at reducere brændstofforbruget i LMP1 med 30 procent. For yderligere at nå dertil, er der skåret 10 cm af bilernes bredde og dækbredden er reduceret med 5 cm, så dækkene nu er på niveau med LMP2, dvs. cirka 30 cm brede. Det har stillet Michelin, som alle deltagerne i LMP1 har valgt som dækleverandør, overfor en særlig udfordring. LMP1 bilerne udvikler trods brændstofbegrænsningerne rigtig megen effekt – op til 1000 hestekræfter, når den opsamlede energi bringes i anvendelse – og det er langt mere end de mindre LMP2 biler genererer.

 

"Vi løser opgaven på den måde, at der individuelt udvikles dæk til hver af LMP1 bilerne," fortæller Michelins motorsportsdirektør, Pascal Couasnon, "Når dækkene så er færdigudviklet, lader vi de andre prøve dem også og så kan de selv vælge, hvad de vil køre med."

 

”Men det er ingen let proces, for samtidig er der et ønske om at kunne køre længere tid på hvert dæk,  for et dækskifte tager omkring 20 sekunder og der er kun én dækpistol til rådighed pr. bil ved et pitstop, fastslår Pascal Couasnon. Først i årets 24-timers race vil det blive synligt hvordan det fungerer i praksis. Også det er en spændende konkurrenceparameter.

 

En anden vigtig nyhed er, at mængden af bioethanol i brændstoffet er øget fra 10 til 20 procent og det er ens for alle, fordi Shell er eneleverandør af brændstof til deltagerne i 24-timers Le Mans.

 

I praksis handler det om at vælge teknologisk strategi. I år må man anvende to energi-genvindingssystemer pr. bil – alligevel har Audi valgt kun at anvende ét for derigennem at kompensere for dieselmotorernes større vægt.

Læs om de tre hybridløsninger hér >>>


Pit-stop som hér hos Toyota vil fortsat spille en væsentlig rolle i Le Mans.

 

Audi Motorsportschef Dr. Ullrich har valgt at bygge videre på den hybridteknologi, der var sejrrig i fjor.

 

 

Michelins Motorsportsdirektør Pascal Couasnon står for udviklingen af de nye LMP1 dæk.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt