Alle tre storspillere i 24-timers Le Mans har valgt
hybridløsninger til deres drivliner, fordi de på
papiret burde være det optimale. Men de har valgt
hver deres løsning.
Audi R18 e-tron quattro
Sidste års vinder, Audi, har valgt at anvende det
gennemprøvede system, som sikrede dem sejren sidste
år. Det består af en 4-liters V6 Turbodiesel og et
energi genvindingssystem, som opsamler energien
under nedbremsning og siden via overføres til
forhjulene under acceleration - det såkaldte KERS
system.
Derved bliver Audi raceren firehjulstrukken og lever
op til sit navn: Audi R18 e-tron quattro. Selvom
reglementet tillader to hybridsystemer, har Audi
valgt kun at udruste bilen med et. Det har man gjort
for at kompensere for dieselmotorens større vægt.
Toyota TS 040 HYBRID
Toyota har valgt en noget anderledes vej. Deres
Toyota TS 040 HYBRID er udrustet med en 3,7 liters
V8 benzinmotor uden turbolader. Den kørte man også
med i fjor, men da var man begrænset til kun ét
hybridsystem. I år må man have to, og Toyota har
valgt at sætte et energigenvindingssystem på både
for- og bagakslen.
Når der bremses ned, opsamles der mere energi, og
den frigøres på ny under acceleration, og da
disponerer man over op til 1000 hestekræfter, der er
nogle hundrede flere end i Audi-raceren.
Porsche 919 Hybrid
Porsche, som gør comeback i LMP1 med Porsche 919
Hybrid, men ikke har erfaring fra de hurtige
prototyper i de senere år, har valgt at kombinere en
beskeden 2-liters V4 benzin turbomotor med dels et
system til genvinding af bremseenergien fra
forhjulene og som det andet energigenvindingssystem,
at sætte en elektrisk generator på
udstødningssystemet.
Porsche har udviklet et system, som udnytter den
termodynamiske energi fra turbomotorens
udstødningsgasser. Normalt udledes den overskydende
energi fra turboladeren som udstødningsgas gennem en
såkaldt wastegate, men på 919 Hybrid er wastegaten
erstattet af en turbine, der driver en generator,
som producerer strøm. På denne måde er 919 Hybrid
den eneste bil i feltet, der både regenererer energi
når den bremser og accelererer.
Porsches teknik er uprøvet, og holdbarhed er et
ubetinget krav bag succes i Le Mans, men udover
forskellen på de to rivalers gennemprøvede systemer
og Porsches nye vil netop dette års 24-timers løb
sende klare signaler til Le Mans deltagerne – og os
andre – om hvad der er den rette løsning. |