- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og Michelin

       


Porsche har valgt en kombination af to hybrid løsninger: KERS på forhjulene og opsamling af udstødningsgas.


24 timers Le Mans 2014: De tre hybrid løsninger


Af Søren Clauding – 5. juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle tre storspillere i 24-timers Le Mans har valgt hybridløsninger til deres drivliner, fordi de på papiret burde være det optimale. Men de har valgt hver deres løsning.

 

Audi R18 e-tron quattro

Sidste års vinder, Audi, har valgt at anvende det gennemprøvede system, som sikrede dem sejren sidste år. Det består af en 4-liters V6 Turbodiesel og et energi genvindingssystem, som opsamler energien under nedbremsning og siden via overføres til forhjulene under acceleration - det såkaldte KERS system.

 

Derved bliver Audi raceren firehjulstrukken og lever op til sit navn: Audi R18 e-tron quattro. Selvom reglementet tillader to hybridsystemer, har Audi valgt kun at udruste bilen med et. Det har man gjort for at kompensere for dieselmotorens større vægt.

 

Toyota TS 040 HYBRID

Toyota har valgt en noget anderledes vej. Deres Toyota TS 040 HYBRID er udrustet med en 3,7 liters V8 benzinmotor uden turbolader. Den kørte man også med i fjor, men da var man begrænset til kun ét hybridsystem. I år må man have to, og Toyota har valgt at sætte et energigenvindingssystem på både for- og bagakslen.

 

Når der bremses ned, opsamles der mere energi, og den frigøres på ny under acceleration, og da disponerer man over op til 1000 hestekræfter, der er nogle hundrede flere end i Audi-raceren.

 

Porsche 919 Hybrid

Porsche, som gør comeback i LMP1 med Porsche 919 Hybrid, men ikke har erfaring fra de hurtige prototyper i de senere år, har valgt at kombinere en beskeden 2-liters V4 benzin turbomotor med dels et system til genvinding af bremseenergien fra forhjulene og som det andet energigenvindingssystem, at sætte en elektrisk generator på udstødningssystemet.

 

Porsche har udviklet et system, som udnytter den termodynamiske energi fra turbomotorens udstødningsgasser. Normalt udledes den overskydende energi fra turboladeren som udstødningsgas gennem en såkaldt wastegate, men på 919 Hybrid er wastegaten erstattet af en turbine, der driver en generator, som producerer strøm. På denne måde er 919 Hybrid den eneste bil i feltet, der både regenererer energi når den bremser og accelererer.

 

Porsches teknik er uprøvet, og holdbarhed er et ubetinget krav bag succes i Le Mans, men udover forskellen på de to rivalers gennemprøvede systemer og Porsches nye vil netop dette års 24-timers løb sende klare signaler til Le Mans deltagerne – og os andre – om hvad der er den rette løsning.

Læs om de nye regler hér >>>


 

Toyota har KERS både på for- og baghjul - det giver en topeffekt på 1000 hestekræfter.

 

Audi kører på diesel som de eneste i Le Mans.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt