I år er der traditionen tro en stribe danske
racerkørere med i Le Mans. Det er naturligvis en del
af det, der trækker de ”sædvanlige” omkring 20.000
danske tilskuere til banekanten i La Sarthe, som er
regionen, der huser 24-timers Le Mans. Det er dog
ikke det største antal danske deltagere nogensinde,
langt fra, men de seks danske racerkørere har alle reelle
sejrschancer, og halvdelen af dem har tidligere
stået øverst på podiet.
Tom Kristensen og Audi
Først og fremmest er der naturligvis Tom
Kristensen. Ni gange har den mest kendte og
succesrige danske racerkører nogensinde været på
vinderholdet i Le Mans. Så sent som i fjor var han
med til at sikre Audi deres 12. Le Mans triumf, så
naturligt nok er Tom K, som er ”still going strong”
på ny i cockpittet på en Audi R18 e-tron quattro
racer, når årets løb skal køres.
Tom Kristensen har godt nok oplevet lidt udskiftning
blandt team-kammeraterne i de sidste par år, først
stoppede Dindo Capello sin karriere, i vinter lagde
Allan McNish styrthjelmen på hylden og derfor skal
Tom i år dele cockpit med franskmanden Loïc Duval,
som var med i vinderbilen i fjor, og brasilianske
Lucas di Grassi. Det er på ingen måde en dårlig
kombination og om Grassi kan det siges, at han i
fjor blev 3’er i Le Mans, så han kender vejen rundt
på den udfordrende landevejsbane.
Om det nye reglement er en ulempe eller en fordel
for Audi og Tom Kristensens forsøg på at tage en 10.
triumf er det næsten umuligt at spå om. Tom
Kristensen besidder imidlertid en enestående evne
til at kombinere alle de faktorer, der skal til at
opnå det bedste resultat i så langt et løb. Han
mestrer, at køre bilen på kanten af begrænsningerne,
både når det gælder de fysiske begrænsninger som i
fjor, hvor han under ustandseligt skiftende
vejrforhold i løbets sidste fase bragte bilen i mål.
Og det gælder med garanti også, når han skal
overholde forbruget af brændstof. Den omstændighed,
at brændstofforbruget skal styres omgang for omgang
og ikke alene gennem et totalforbrug, der gøres op
når løbet er forbi, taler helt klart til Tom
Kristensens fordel.
Læs om det nye LMP1 Le Mans reglement hér >>>
Danskere og Aston Martin
I LMP2 kategorien er der ingen danskere med, for
David Heinemeier Hansson har sagt farvel til OAK
Racing og deres Morgan-Nissan til fordel for den
heldanske Young Driver AMR Aston Martin Vantage V8,
som han skal køre sammen med Kristian Poulsen
og Nicki Thiim. De tre er klart favoritter i
LM-GTE Am klassen (Bogstaverne står for Le Mans
Grand Tourisme Endurance Amateurs), de er med helt
fremme, tog sejren i årets første VM-løb på
Silverstone i England og blev (uden Nicki Thiim)
siden nr. to i 2. afdeling på Spa-Francorchamps
racerbanen i Belgien.
Det betyder at Heinemeier Hansson og Kristian
Poulsen fører mesterskabet i kampen om det såkaldte
FIA Endurance Trophy for GT Am kørere.
Christoffer Nygaard og Aston Martin
Og hvad så med Christoffer Nygaard, som i
fjor var med i ”danske-Aston’en”? Jo, han er en
anden af favoritterne, for han skal også køre en
Aston Martin Vantage V8, men sammen med to
udenlandske kørere. Med en 2. plads på Silverstone
og en 3. plads i Belgien ligger Nygaard sammenlagt
på 3. pladsen i mesterskabet.
Historien omkring Young Driver Aston Martin: Kort
fortalt mødte Christoffer Nygaard tidligt i sin
karriere forretningsmanden Jan Struve, som også er
en stor motorsportsentusiast. Han gav Christoffer
sin støtte og den nu 28-årige dansker har været en
del af teamet, da det blev etableret, og har gjort
det rigtig godt.
Da Heinemeier Hansson, som ikke lægger skjul på at
han er en såkaldt Gentleman-driver (dvs. den danske
IT-forretningsmand, som er bosiddende i USA, yder et
klækkeligt økonomisk bidrag til teamets drift) gerne
ville være en (velkommen) del af det danske team,
var det naturligt, at lade Nygaard fortsætte sin
udvikling på et internationalt hold. Det skal
tilføjes, at David Heinemeier Hansson er en af de
absolut hurtigste Gentleman-drivers og på ingen måde
et handikap for teamet. Desuden er han vellidt af
alle og det er ikke uden betydning i et tæt
samarbejde.
Også Christoffer Nygaard trives med sin nye rolle,
hvor han skal dele cockpit med den tidligere formel
1 kører Pedro Lamy fra Portugal og holdets
Gentlemandriver, Paul Dalla Lana fra Canada. Men det
er i år naturligvis en ny rolle at skulle kæmpe mod
den teamkammerater, han tidligere delte bil med.
Jan Magnussen i helt ny Chevrolet Corvette C7
Sidst, men på ingen måde mindst er der den
fire-dobbelte Le Mans klassevinder og tidligere
Formel 1 kører, i dag også kendt som Kevin
Magnussens far, Jan Magnussen.
Efter i et par år at have kæmpet med en efterhånden
noget bedaget Corvette C6 ZR1, for i fjor at måtte
lade sig nøje med 4. pladsen i LM-GTE Pro klassen
(Pro står for professionel og som sådan er kørerne i
disse biler regulært professionelle racerkørere),
debuterer den helt nye Chevrolet Corvette C7 nu på
Le Mans i hænderne på bl.a. Jan Magnussen.
Han deler cockpittet med Antonio Garcia fra Spanien
og amerikanske Jordan Taylor. Bilen er hurtig, det
er kørerne også, de tæller bestemt med blandt
favoritterne, men da bilen også er ny og 24-timers
Le Mans ikke for ingenting anses for at være verdens
hårdeste racerløb, er det endnu sværere at spå om
udfaldet i denne klasse.
Tanker tilbage til Allan Simonsen
Ingen dansker og ingen international
motorsportsentusiast kan sige Le Mans uden at lade
en tanke gå til Allan Simonsen, der sidste år
mistede livet under den frygtelige ulykke i Tertre
Rouge kurven på Le Mans racerbanen. Ingen kunne
klandres ulykken, den var et resultat af ulykkelige
sammenfald og tilfældigheder, og egentlig er det
også uden betydning. Allan Simonsen er her ikke
længere, vi kan ære hans minde ved at tænke på ham,
ved at respektere at han mistede livet i den sport,
som gav ham så meget. Vi savner dig fortsat, Allan,
og det vil vi vedblive med… |