- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brian Bouffier kender området omkring Valence - lokalkendskabet kom ham til gode og sikrede ham sejren i årets Rallye Monte Carlo.


Rallye Monte Carlo Dag 3: Lokal sejr i ”Monte”


Daglige opdateringer på Rallye Monte Carlo hér på Motorsiden.dk fra 19.-21. januar 2011

Læs optakten til Rallye Monte Carlo hér>> Dag 1>>> Dag 2>>> Dag 3>>>


Tekst: Søren Clauding – 22. januar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kunne have håbet på, at vejrguderne havde leget med også på den afsluttende del af årets Rallye Monte Carlo og derigennem havde medvirket til at give topspænding til målstregen i anledning af hundredeåret for rallyets opståen. Sådan blev det ikke, sidstedagen, og dermed også gennemkørslen af den legendariske hastighedsprøve med Col de Turini som det absolutte klimaks, forløb udramatisk og uden de helt store ændringer i stillingen.

 

Som sådan var det ikke mindst det store lokale kendskab til vejrforholdene i regionen, i et område hvori han er vokset op, der sikrede den regerende franske rallymester, Bryan Bouffier den prestigiøse sejr i det berømte rally. Bouffier tog føringen i rallyet efter som en af de eneste at have foretaget det korrekte dækvalg på torsdagens sidste hastighedsprøver, der sneede helt til. Og til hans ros skal det så tilføjes, at han efterfølgende ikke satte et hjul forkert på sidstedagen, han bevarede koncentrationen og tog en overbevisende sejr. Hatten af for det.

 

Bryan Bouffier skabte dermed overskrifter for sig selv og for Peugeot, for det sker automatisk i Frankrig, når en franskmand vinder i Monte Carlo i en fransk bil, men det må være fremtiden, der dokumenterer, om der er mere gods i den 33-årige franske rallykører end hvad Monte Carlo rallyet viste. Så længe vejrguderne holdt sig i ro og skabte forudsigelige vejrforhold var han hurtig og også med i toppen, men ikke dominerende.

 

Hänninen satsede forkert

Dominerende var til gengæld finske Juha Hänninen. Men tvivl om dækvalg torsdag eftermiddag kom ham bestemt ikke til gode. Hans Skoda team kikkede over skulderen på Petter Solbergs Peugeot-team og valgte ligeså forkerte dæk som Solberg. Derved tabte de to topkørere reelt rallyet eller i hvert fald muligheden for en topplacering. De sluttede på hhv. 6. og 7. pladsen men under forudsigelige vejforhold var de i en klasse for sig selv. Solberg måske ikke helt, men uden nogensinde at have kørt en S2000 bil før var hans indsats uovertruffen – om end det ikke kan aflæses i resultatet. Og han var på vej til at blande sig i toppen, da snevejret vendte tingene på hovedet.

 

Nr. 2 i Rallye Monte Carlo blev belgiske Freddy Loix. Han er ekspert i kørsel på asfaltvej og han er så erfaren, at han hurtigt adopterer skiftende vejrforhold. Han kom hæderligt igennem snevejret og cementerede sin 2. plads i rallyet, satsede sikkert og var parat, ifald Bouffier skulle få problemer.

 

Multikunstner fravalgte 3. pladsen

På 3. pladsen kom multikunstneren udi motorsport, Stéphane Sarrazin. Han er rigtig god på asfalt og trådte ikke helt ved siden af i sneen. Det gav ham en flot podieplacering og så sluttede han Monte Carlo rallyet som han begyndte det, med at vinde hastighedsprøven. Imidlertid besluttede Sarrazin, som alene deltager i Monte Carlo og ikke i hele IRC-serien, at pådrage sig selv en tidsstraf på 30 sekunder, som betød, at teamkammeraten Guy Wilks, som kører hele serien fik 3. pladsen og dermed flere mesterskabspoints. I praksis gøres det sådan, at man undlader at stemple ind til tiden.

 

Guy Wilks indledte sit nye samarbejde med Peugeot ved at vise hurtighed og modenhed. Hans 4. plads - som altså ved Sarrazins hjælp blev til en 3. plads - i mål lægger op til mere i resten af sæson’en og selvom også andre IRC-rallyes kan drille vejrmæssigt – f.eks. det korsikanske rally – er han en af kandidaterne til mesterskabstitlen i år.

 

Resultater kræver træning

Francois Delecour, som vandt Monte Carlo i 1994 og egentlig mest var med for sjov skyld, levede helt op til sin fortid og var synlig skuffet og irriteret over, at han blev forvist ikke bare fra en førsteplads men også fra en podieplacering endsige 4. pladsen i rallyet. Delecour er 49 år gammel, han har ikke kørt rally i nogle år og er som sådan helt ude af træning. Derfor er den 5. plads, han opnåede i Monte Carlo, bestemt ikke at kimse af. Hans Peugeot 207 S2000 var formentlig heller ikke ligeså hurtig som Bryan Bouffiers, men det gjorde nu ikke hele forskellen. Træning er en nødvendighed, uanset man forsøger at gøre sig gældende i WRC eller IRC.

 

Juhu Hänninen vandt ikke ”Monte”, men han er dog fortsat stor favorit til endnu en IRC titel, for han er i dag – det viste han i Monte Carlo – en komplet rallykører, der både er meget hurtig på løst og på fast underlag. Det må han kunne udnytte i en rallysæson, hvor det fortsat blot er de 7 bedste resultater i de 12 IRC-afdelinger, der tæller med til mesterskabet. Rallye Monte Carlo er verdens mest berømte og legendariske rally, men det giver ikke flere mesterskabspoints end resten af løbene.

 

Skotland og Cypern tæller til gengæld hhv. 1,5 og 2 gange mere end øvrige rallyes – med det formål at holde liv i mesterskabet til sæson’en er forbi. Men det er en helt anden historie…

 

Rallye Monte Carlo anno 2011 levede i jubilæumsåret helt op til sit ry som det mest uforudsigelige rally i verden. Det er vejret, der spiller ind, det mestrede den lokale mand bedre end nogen anden og det gav ham sejren.


Brian Bouffier, Peugeot 207 S2000.


Resultat

Rallye Monte Carlo 19.-22. januar 2011:


1. Bryan Bouffier/Xavier Panseri (FRA), Peugeot 207 S2000, 3t32m55,6s

2. Freddy Loix/Frédéric Miclotte (BEL), Skoda Fabia S2000, + 32,5s

3. Guy Wilks/Phil Pugh (GBR), Peugeot 207 S2000, +1m19,7s

3. Stéphane Sarrazan/Jacques-Julien Renucci (FRA), Peugeot 207 S2000, +1m21,9s

5. Francois Delecour/Dominique Savignoni (FRA), Peugeot 207 S2000, +1m22,4s

6. Juho Hänninen/Mikko Markku (FIN), Skoda Fabia S2000, 1m29,3s

7. Petter Solberg/Chris Patterson (NOR/GBR), Peugeot 207 S2000, +3m45,9s

8. Nicolas Vouilloz/Benjamin Veillas (FRA), Skoda Fabia S2000, +4m47,8s

9. Jan Kopecky/Petr Stary (CZE), Skoda Fabia S2000, +7m45,9s

10.Giandominico Basso/Mitia Dotta (ITA), Peugeot 207 S2000, +8m46,0s


Freddy Loix, Skoda Fabia S2000.

 

Stephane Sarazzin, Peugeot 207 S2000, forærede 3. pladsen til Guy Wilks.

 

Petter Solberg, Peugeot 207 S2000.

 

Francois Delecour, Peugeot 207 S2000.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt