Onsdag d. 19. januar skrives der
motorsportshistorie, når verdens mest berømte rally
finder sted. Det er Rallye Monte Carlo, som ikke
bare er verdens ældste rally, men også fejrer rund
fødselsdag. Den første gang, rallyet over alle
rallyes blev kørt, var i 1911. Det er altså præcis
100 år siden, og det er virkelig noget af en milepæl
i motorsportshistorien – det var som bekendt ikke
mange år tidligere, at den første bil overhovedet,
var ude at køre for første gang.
Rallye Monte Carlo har indskrevet sig i historien,
ikke alene fordi det er verdens ældste, men også
fordi det stiller helt usædvanlige krav til
deltagerne. Oprindelig startede man det fra
forskellige byer rundt om i Europa, hvor deltagerne
samledes og mere eller mindre i samlet flok kørte
ned til Monaco. Det gør man ikke længere, fordi
moderne racermotorer er til rallybrug ikke beregnet
til, at yde deres ypperste over mere end de godt
tusinde kilometer, et rally maksimalt er strakt
over, så skal de renoveres og det er hver gang en
kostbar affære, så bilerne transporteres til Monaco
på trailere og i store transportvogne, præcis som
Formel 1 racerbiler.
13 prøver på 3 døgn
I Monte Carlo går starten i år onsdag d. 19. januar.
Deltagerne starter med 2 minutters mellemrum og køre
af såkaldte transportetaper ud til
hastighedsprøverne/hastighedsetaperne, hvor de én
for én skal forsøge at gennemkøre etapen på den
kortest mulige tid. I alt er der 13 hastighedsprøver
fordelt over tre døgn. Og fredag nat ved halv-et
tiden ved man hvem, der har vundet rallyet i år. I
alt skal der køres 1341,75 kilometer hvoraf de
337,06 kilometer er hastighedsprøve.
Der er mange om buddet i år. Der er tale om et sandt
tilløb af topnavne. Nogle af topkørerene i
Rally-verdensmesterskabet savnes imidlertid og det
hænger sammen med, at Rallye Monte Carlo ikke er en
del af VM.
Det var det oprindeligt, men i 2008 besluttede det
internationale bilforbund, FIA, at man på den ene
side ville reducere antallet af VM-rallyes og på den
anden side sprede dem ud over flere nationer. I
Skandinavien køres der således ikke længere et
”Rallye Sweden” hvert år, men kun hvert andet, fordi
det trods sin markante plads i rally-historien skal
deles om pladsen med Rallye Norway, der så også
køres hvert andet år.
Om det var en vis beslutning er svært at sige, men
det har i hvert fald åbnet for nogle nye muligheder.
Intercontinental Rally Challenge viser vejen
Arrangørerne af Rallye Monte Carlo, Automobile Club
de Monaco, ønsker nemlig ikke at skulle skaltes og
valtes med af bilforbundet, så de var ikke sene til
at indgå en aftale med arrangørerne af en ny
konkurrerende rally-serie, Intercontinental Rally
Challenge (IRC), der blev afviklet for første gang i
2006. Den serie er i stadig vækst og opfattes af
mange som væsentlig mere interessant, fordi den gør
det muligt at være med for større antal rallykørere,
simpelthen fordi det er billigere at deltage. I
øvrigt har de såkaldte S2000 biler, som der benyttes
i ”IRC” været skabelon for det nye S1600 reglement,
som Rally-VM afvikles efter. Den største forskel er,
at S2000 biler har 2-liters motorer uden turbolader
mens S1600 har 1,6 liters motorer med turbolader.
Effektmæssigt er der ikke den store forskel –
omkring 300 hestekræfter yder begge typer af biler.
Aftalen om, at Rallye Monte Carlo blev en del af IRC,
gav IRC event-promotoren Eurosport mulighed for,
uden at være begrænset af andre
rettighedsindehavere, at sikre en næsten total
dækning af det berømte rally. I år transmitteres 12
ud af de 13 hastighedsprøver ”LIVE” på Eurosport
eller søsterkanalen Eurosport 2, der sendes desuden
daglige sammendrag og derved er dækningen af rallyet
så stor, som den næsten kan blive. I alt sendes mere
end 14 timer fra Rallye Monte Carlo på den
pan-europæiske TV-kanal.
Det er formentlig en af årsagerne til at topnavnene
valfarter til Monte Carlo i den kommende uge.
Stribevis af topnavne
Den tidligere verdensmester, nordmanden Petter
Solberg (VM 3’er i 2010), er til start i en Peugeot
207, sidste års vinder af IRC, finnen Juho Hanninen
kommer i en helt ny Skoda Fabia, den tjekkiske
tidligere VM-kører, Jan Kopecky stiller op i en
Skoda Fabia og de franske tidligere VM-kørere
Francois Delecour og Stephane Sarrazin er der i hver
deres Peugeot 207. Også Petter Solbergs storebror,
Henning, er med i en Ford Fiesta S2000, den unge
lovende franske talent, Bryan Bouffier er med i en
Peugeot. Freddy Loix fra Belgien i en Skoda Fabia,
2009 IRC mesteren Nicolas Vouilloz kører også Skoda,
det samme gør den unge nordmand Andreas Mikkelsen.
Andre tidligere VM-kørere er på deltagerlisten: Toni
Gardemeister fra Finland i Peugeot, Chris Atkinson
fra Australien i en spændende Proton Satria Neo fra
Malaysia osv. osv.
Det hele starter som nævnt onsdag formiddag og på
motorsiden.dk vil der hver dag under rallyet kunne
læses en reportage fra dagens begivenheder.
Serviceplads ved aftentide. |